Chwile zadumy
Do butów czepiają się liście
jak dusze żebrzące o litość
a zniczów języki
liżą płachtę dymną
przypaloną wonią kadzideł
chryzantemy drobnolistne
w zimnym uścisku
całują cmentarne tablice
(Jadwiga Zgliszewska)
jak dusze żebrzące o litość
a zniczów języki
liżą płachtę dymną
przypaloną wonią kadzideł
chryzantemy drobnolistne
w zimnym uścisku
całują cmentarne tablice
(Jadwiga Zgliszewska)
Dzisiaj Wszystkich Świętych, jutro Zaduszki. Wszyscy
odwiedzimy groby naszych bliskich oraz
znajomych, wspomnimy tych, którzy
już od nas odeszli, pomodlimy się i zapalimy znicze jako symbol wiary w ich życie wieczne. Warto więc i tu - na szkolnym blogu - chwilę
się zamyślić nad więzią żywych i
zmarłych, a także nad funkcją oraz symboliką cmentarza. Powołam się na autorytet Jacka
Kolbuszewskiego, historyka literatury polskiej i literatur
zachodniosłowiańskich, profesora zwyczajnego w Instytucie Filologii Polskiej
Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zainteresowanych odsyłam do jego książki Cmentarze.
Zdaniem profesora cmentarz
jest przestrzenią Pamięci oraz wspólnotą
żywych i umarłych. Owe więzy (narodowe, wyznaniowe, rodzinne) są wyrażane
różnorako: poprzez patriotyczną
manifestację, modlitwę, chwilę refleksji, złożenie kwiatów lub wieńców,
zapalenie zniczy, sprzątanie grobów.
Cmentarz jest
wspólnotą zmarłych, przestrzenią świętą i nienaruszalną. Pomnik grobowy natomiast, wyznacza granicę między dwoma
światami - żywych i umarłych. I to jest podstawowa funkcja tego miejsca. Bywało
jednak w przeszłości, że cmentarze pełniły wtórne funkcje, sprzeczne z ich
podstawową rolą. Trudno uwierzyć, ale w okresie średniowiecza na cmentarzach
odbywały się: jarmarki, sądy i sejmiki, procesje oraz kazania, a także
wystawiano tam misteria. Po zmroku cmentarze dawały schronienie rzezimieszkom,
prostytutkom, a także chorym psychicznie. Na cmentarzach lud oddawał się
pogańskim praktykom religijnym, na przykład obrzędowi Dziadów. Na cmentarzach wreszcie ogłaszano zarządzenia władz, wykonywano kary, łącznie z
egzekucjami (w Sawinie hitlerowcy rozstrzeliwali więźniów z miejscowego obozu
pracy). Na cmentarzach odbywały się
zbiórki partyzanckie oraz manifestacje polityczne w okresie działania
Solidarności. Cmentarze wykorzystywano do działań wojennych – w Gorlicach w czasie I wojny światowej na cmentarzu schronili się
Rosjanie przed Austriakami. Budowano też cmentarze typu obronnego (mocne mury z
okienkami strzelnic) – przykładem są: Lubiechowa, Marciszów,
Brochów koło Sochaczewa, Kleczków koło Ostrołęki.
Profesor Jacek Kolbuszewski tłumaczy też symbolikę
elementów cmentarza. Należą do nich: ogrodzenie, brama, główna droga prowadząca
przez cmentarz, kaplica, grobowce oraz mogiły ziemne, krzyże,
stele. Rolą ogrodzenia jest ochrona świętości (teren cmentarza był
traktowany jako część kościoła). Symbolicznie zaś wyznacza granicę między
sacrum i profanum. Centrum cmentarza tworzy kaplica lub krzyż,
który jest kulturowym śladem tego, że dawne cmentarze znajdowały się obok
kościołów. Krzyż sakralizuje przestrzeń cmentarną, a więź cmentarza i kościoła
jest podkreślana przez procesję. Symboliczne znaczenie ma też brama,
która jest granicą między światem żywych i zmarłych oraz oznacza
przejście od śmierci do życia wiecznego. Droga jest ostatnią drogą
ziemską zmarłego w zaświaty. Nam – żyjącym przypomina natomiast, że
kiedyś będziemy również musieli tę drogę przebyć. Niegdyś symboliczne znaczenie
miała też roślinność, zwłaszcza drzewa. Wierzono bowiem, że dusza
zmarłego wciela się w nagrobną roślinność, szczególnie w drzewa albo też staje
się ptakiem (jaskółką lub bocianem), który trwa na straży życia rodzinnego.
Do języka symboli należą również formy
architektoniczne (grobowce), plastyczne (rzeźby, malowidła), językowo
– literackie (epitafia i inne inskrypcje). To ostatni dar, który zmarły
otrzymuje od swoich bliskich, i który podkreśla, że człowiek nie wszystek umiera.
Grób jest jego śladem na ziemi, świadectwem istnienia człowieka
oraz tego, że był dla kogoś ważny. Nagrobny napis podkreśla
niepowtarzalną odrębność ludzkiego losu.
Warto przy okazji pobytu na cmentarzu zamyślić
się nad kruchością naszego życia oraz symboliką tego miejsca.
Przypominam także, że już kilka razy pisaliśmy na naszym blogu o cmentarzach: Spacer po zamojskich
cmentarzach (30.10.2014);Cmentarze w
literaturze i w malarstwie (5.11. 2015); Tam spoczywają Polacy
(30.10.2016). Zachęcam do tej interesującej lektury.
Inis
Grafika:
http://wf4.xcdn.pl/files/12/10/31/682519_IMG_7644_68.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEjPHCkVeQnxz9Ef8ZKwlJg-uhnpbQnwMFP_Cx1qDovhd9YMjPKZn3pgjSC9uY7gCc61imLipRrPHdg1i6vXMEiqSgZIGfGNv1FJIxrUS7DDEab8gbAGwrUYO4d2u3O6VyPwScO51HcVEHsuSZ8edURgyhzZiq6AEw=
http://www.przedszkole3.gniezno.pl/images/20162017/swieca2.jpg