Ulica rodzi prawdziwe
talenty
Nie ma znaczenia,
czy coś powstawało pięć minut, czy tydzień,
czy artysta się namęczył, czy nie (...)
Ważny jest efekt.
czy coś powstawało pięć minut, czy tydzień,
czy artysta się namęczył, czy nie (...)
Ważny jest efekt.
(Andrzej Mleczko)
Przyznajcie, że w życiu
nieraz przeszliście obok człowieka na ulicy, który grał lub śpiewał. Czasem
przystawaliście na chwilę, by posłuchać, popatrzeć, innym razem uciekaliście od niego jak najdalej. Niektórzy
trafili na uliczną scenę z wyboru, inni z konieczności. To właśnie ci ludzie, którzy nie
mieli innego wyjścia, są najczęściej największymi perłami. Uliczni artyści są szczęśliwi, gdy mogą się
pokazać przed ludźmi, zaśpiewać, zagrać, a czasem nawet usłyszeć oklaski czy
gratulacje. Jeśli słuchanie muzyki
sprawia nam przyjemność, przystańmy na
chwilę i okażmy to! Uliczni malarze są
artystami XXI wieku, tworzącymi niemal arcydzieła sztuki nowoczesnej! Nie każą
nam iść na wystawę, nie zbierają za to pieniędzy, ale tworzą, bo to kochają.
Przyprowadzają sztukę do nas, za co nierzadko muszą się nasłuchać obelg i
upomnień.
Street
art. to sztuka uliczna, najczęściej
tworzona przez młodych artystów, którzy tworzą ze względu na konflikty zbrojne, łamanie praw
człowieka, dyskryminację rasową, propagandę.
Jedną z najbardziej popularnych form tej sztuki jest graffiti – rysunki, obrazy, slogany malowane
spray`em na murach w przestrzeni miejskiej. W Europie graffiti w swojej
współczesnej formie odegrało istotną rolę podczas protestów ruchów młodzieżowych
w 1968 roku.
Najsłynniejszym
współczesnym grafficiarzem jest Banksy (prawdziwe imię i
nazwisko według gazety „The Guardian”: Robert Banks; według „The Mail
on Sunday” Robin
Gunningham; według innych źródeł: Robin Banksy) – brytyjski artysta street
art urodzony
w 1974 roku. Jego prace pojawiają się na
ulicach Londynu i w
innych miejscach na świecie. Istnieje wiele odmiennych
rodzajów i technik wykonywania graffiti, których rozróżnienie jest nie lada
wyzwaniem. Poniżej
jego główne formy.
Style-Writing (także writing lub tagowanie) to obecnie najczęściej spotykana forma graffiti. Twórca może przedstawić dzięki niemu swój artystyczny wyraz poprzez rozprzestrzenianie pseudonimu. Tak może również zdobyć popularność.
Style-Writing (także writing lub tagowanie) to obecnie najczęściej spotykana forma graffiti. Twórca może przedstawić dzięki niemu swój artystyczny wyraz poprzez rozprzestrzenianie pseudonimu. Tak może również zdobyć popularność.
Scratching polega na wydrapywaniu
tagów na szklanych lub plastikowych powierzchniach przy użyciu kamieni, noży
lub papieru ściernego. Ta technika zapewnia dłuższą żywotność obrazu niż
łatwiejszy do usunięcia writing.
Graffiti polityczne służy najczęściej anonimowej
prezentacji poglądów twórcy, skierowane zwykle przeciwko organowi władzy.
Tematy dotyczą rozmaitych ideologii, religii, rasizmu, antysemityzmu lub dyskryminacji mniejszości. Najczęściej
spotykaną formą graffiti politycznego są symbole lub slogany, umieszczane w
widocznych miejscach, w celu zdobycia maksymalnej liczby odbiorców. W Polsce graffiti
ma przede wszystkim tradycję polityczną, ważną rolę odegrało w latach 80. Najpierw w okresie stanu wojennego, a
potem za sprawą „Pomarańczowej Alternatywy” oraz innych grup lokalnych w
Polsce. W tym czasie pojawiły się
pierwsze „fanziny” przedstawiające prace z całego kraju. Były to „Nie daj się złapać” z Poznania,
„Maluj Mury” z Poznania, „Graffiti” z
Warszawy i „Spray” z Piły, które przyczyniły się bardzo do popularyzowania
graffiti. Okres ten dobrze przedstawia album wydany w 1991 roku „Polskie mury”.
Inną
sztuką jest street
dance. Pojawił się na ulicach, podwórkach, zaułkach, klatkach schodowych
czy w „gorszych” dzielnicach miast. Tworzą go młodzi ludzie, którzy chcą
pokazać swoją odrębność od reszty społeczeństwa. Tańczą, bo to uwielbiają, ale
często też poprzez taniec pokazują swoje emocje. Na street dance składają się takie nowoczesne techniki tańca
jak: Breakdance,
Hip-hop, Funk, Mouse Dance, Locking, Popping. Na
street dance bazują tancerze występujący w klipach gwiazd muzyki pop i hip-hop.
Oryginalne ruchy opierają się na tzw. fundation moves, czyli
bazie. Street dance to również współzawodnictwo, które można oglądać m.
in. na międzynarodowych konkursach tanecznych takich, jak: Just Debiut lub
Beattle of the Year. Tzw.
battle często
rozgrywają się po prostu na ulicach, gdzie tancerze stają naprzeciwko siebie i
wychodząc na zmianę, pokazują swój oryginalny repertuar. Często improwizują,
wymyślając na poczekaniu różnego rodzaju figury. Wokół nich gromadzą się
ludzie, którzy zazwyczaj pełnią rolę sędziów. Street dance, wykonywany od
serca, daje możliwość wyrażania emocji oraz tworzenia własnego, niepowtarzalnego
stylu.
Istnieją
też teatry
uliczne , których celem jest zwrócenie uwagi przechodniów. Wkraczają w
życie miasta, wykorzystują parki, skwery, ulice oraz place. Teatr uliczny wywodzi się ze
średniowiecznych trup teatralnych podróżujących z miasta do miasta w
poszukiwaniu widowni. Ówcześni aktorzy wystawiali głównie sztuki nawiązujące w
swojej treści do Biblii, obrzędów religijnych czy legend. Teatr uliczny bardzo
często w swoich spektaklach wykorzystuje: elementy cyrkowe: chodzenie na
szczudłach, żonglerkę, pokazy ognia, happening, pantomimę.
Najbardziej
znane polskie teatry uliczne to: A3Teatr.
Kolekcjonerzy Wzruszeń to – jak mówią o sobie twórcy zespołu - teatr
różności, teatralne panopticum. Teatr Biuro Podróży
– jeden z najsłynniejszych polskich teatrów alternatywnych. Teatr Klinika
Lalek- powstał w 1988 roku na wydziale lalkarskim szkoły teatralnej we
Wrocławiu. Teatr Porywacze Ciał – jedna z najważniejszych
niezależnych grup teatralnych w Polsce - powstał w 1992 roku we
Wrocławiu. Teatr
Scena - warszawski teatr alternatywny. Teatr Formy – Scena
Pantomimy (dawny Współczesny Teatr Pantomimy) istnieje od 1996 roku. Teatr A –
zawodowy, muzyczny teatr religijny. Teatr Snów powstał
jesienią w 1983 roku w Gdańsku i jest nazywany klasykiem polskiego teatru
ulicznego. Teatr
Akt- powstał w 1990 roku w klubie Stodoła w Warszawie. Teatr Makata-
próbuje ożywić słowiańskie obrzędy poprzez nadanie im nowego, współczesnego
charakteru i nowoczesnej formy. W większych miastach
na występy teatrów można natknąć się przypadkiem. Widowiska nastawione
są na to, by dotrzeć do szerszej publiczności i zaprezentować swoje zdolności.
Chodzi też o to, by ludzie na chwilę się zatrzymali, obejrzeli, wyłączyli
się ze swojej codziennej rutyny.
W dzisiejszych czasach ludzie najczęściej nie przeżywają niczego
wspólnie. Zamiast razem na coś patrzeć, wysyłają do siebie filmy,
posty, zdjęcia. Nie widzą reakcji drugiej osoby. Podczas występów
ulicznych wszyscy mogą się dzielić swymi doznaniami. Takie
zbliżenie do siebie ludzi jest czasem potrzebne.
Weronika Ł.
Grafika:
http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTY7MDA_/0c9cd0b4ef991475edbb5e9b3b754038.jpg
http://www.stencilrevolution.com/photopost/2012/09/Girl-with-a-Balloon-by-Banksy.jpg
https://sites.google.com/site/street95art/_/rsrc/1468749334911/home/graffiti/scratching-wydrapywanie/images%20(3).jpg
http://www.szlakpiastowski.com.pl/data/news/470.jpg
http://artikelen.foobie.nl/images/thumbs/ff81baf5db241d67a7b6c8f5ffe89a01.png
http://www.kievtheatre.eu/Pictures/Between/Between%20Haeven%20and%20Earth01.jpg