23 marca 2024

Co w trawie piszczy?

 

Wielki Tydzień w polskiej tradycji

 

 

Ważna jest tradycja,

dbanie o pewne niezmienne formy wspólnego życia.

Coś stałego, do czego się wraca jak do domu.

Nie do mieszkania.

(Katarzyna Grochola)


Wielki Tydzień. Tydzień między Niedzielą Palmową i  Niedzielą Wielkanocną wiąże się z wieloma zwyczajami  ludowymi, które są pielęgnowane od pokoleń. Uzupełnione o wierzenia i normy społeczne, tworzą tradycję, która jest jednym ze składników tożsamości regionalnej i narodowej. Jest bardzo ważna, ponieważ wprowadza ład do życia codziennego, wdraża zasady moralne, estetyczne i społeczne. Zwyczaje związane z Wielkim Tygodniem  są połączeniem chrześcijańskich i pogańskich  elementów– obrzędów liturgicznych i zwyczajów ludowych.

Niedziela Palmowa. Jest pamiątką przybycia Chrystusa na święto Paschy do Jerozolimy, gdzie witano  Go liśćmi palm daktylowych (symbolem światła, boskiej natury, płodności).W Polsce palmy kiedyś robiło się z gałązek wierzbowych, witek leszczyny i pędów wiecznie zielonych roślin (sosny, cisu, bukszpanu, barwinka lub  tui). Do żywych  gałązek  dodawano suche  trawy –jako znak nierozerwalności życia i śmierci. Poświęcona palma była przechowywana (za świętymi obrazami),  ponieważ strzegła domu i gospodarstwa przed piorunami i pożarem. Wierzono również, że ma moc leczenia, połykano więc  bazie (od bólu gardła i przeziębienia), a także chłostano się witkami (od wszelkich chorób). Palmę po roku palono, a jej popiół rozsypywano na polu lub posypywano głowy w Środę Popielcową.

Początek Wielkiego Tygodnia. To czas gruntownych porządków w domu i w obejściu. Ponieważ  okres przedświąteczny zbiega się z wiosną, gospodarze  sadzili  i szczepili drzewka z wiarą, że będą pięknie rosnąć i owocować. Gospodynie bieliły izby, ozdabiały je, wypychały sienniki świeżym sianem (lub słomą), wietrzyły pierzyny i ubrania, szorowały podłogi, stoły i ławy. Robiono również porządki wokół domu. Miały one symboliczny sens - wymiatanie zimy oraz  zła i chorób. Do oczyszczania duszy natomiast, służyła przedświąteczna spowiedź. Dziewczęta  robiły pisanki, a chłopcy – kołatki (do klekotania w czasie nabożeństw w Wielkim Tygodniu, ponieważ milkną wówczas dzwony). W Wielką Środę zaczynała się obserwacja przyrody,  ponieważ zapowiadała pogodę na cały rok: środa- wiosnę, czwartek – lato, piątek- jesień, a sobota – zimę. Na zdjęciu wyżej: jeden z modeli kołatki.

Wielki Czwartek. Jest  obchodzony na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy. W kościołach milkną dzwony i organy, a rozbrzmiewają kołatki.  W niektórych świątyniach kapłani (na wzór Chrystusa)  myją nogi dwunastu osobom. Dawniej  po wieczornym nabożeństwie w domach odbywały się postne wieczerze, na które były zapraszane również  dusze przodków, a  przybycie miał im ułatwiać blask ognia przy kapliczkach i na rozstajach dróg. Jeszcze na początku XX wieku  w Wielki Czwartek  (lub w Wielką Środę) palono kukłę Judasza, który zdradził Chrystusa. Towarzyszyły temu obrzędowe śpiewy oraz  klekot kołatek. Bywało też, że kukłę zrzucano z kościelnej wieży lub dzwonnicy. 

Wielki Piątek. Jest pamiątką Męki i Śmierci Chrystusa, więc w kościołach krzyże zakrywa się filetowym żałobnym materiałem, wygasza światła, usuwa kwiaty, a także zdejmuje obrus z ołtarza, otwiera puste tabernakula (hostie znajdują się w ciemnicy). Dawniej  w domach  również zachowywano żałobę: zasłaniano lustra, zatrzymywano zegary, cicho rozmawiano. Na Zachodzie Polski oraz na Śląsku był zwyczaj Wielkopiątkowej Wody. Wierzono w siłę wody, która w momencie przejścia z Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek nabywała szczególnej mocy […]  należało iść do niej boso, przed świtem i w milczeniu. Ciała nie wycierano, woda miała wyschnąć na skórze.( Beata Kiszel) W zależności od regionu, wielkopiątkowa woda miała kontekst zdrowotny lub religijny.

Wielka Sobota. W  tym dniu są święcone pokarmy.  Tradycyjna święconka składała z potraw, które  miały zapewnić pomyślność - zdrowie i dostatek. Były to: jajka, chleb, chrzan, sól, wędlina, mięso, ser. Ponadto – baranek wielkanocny jako symbol ofiarności Chrystusa. Dawniej  święconce towarzyszyły różne wierzenia. Na przykład panny musiały  jak najprędzej wrócić z poświęconym pokarmem do domu,  aby  szybko wyjść za mąż. Sądzono też, że trzykrotne obejście domu ze święconką zapewni rodzinie powodzenie, zakopanie poświęconych jajek w ogrodzie i na polu – urodzaj, a pod węgłem – szczęście i bogactwo. W Wielką Sobotę w kościołach święci się też ogień (który spala wszystko co stare) i wodę (która daje życie).

Wielki Tydzień, poprzedzający Wielkanoc, jest wypełniony uroczystościami religijnymi, ale również tradycjami ludowymi oraz zwyczajami domowymi. Wprawdzie z czasem wiele tradycyjnych obrzędów poszło w zapomnienie, ale nadal to okres refleksji religijnej, wiosennych porządków, a także przygotowań świątecznych potraw. I tak jak niegdyś, w wielu domach  wieczór  wielkosobotni jest czasem odpoczynku oraz radosnego oczekiwania na święto Zmartwychwstania.

Rinn

 

Grafika:

https://i.pinimg.com/736x/6a/6e/15/6a6e15f4a87f1c10d3bfe7a37bb391c9.jpg

https://flowersbulbs.pl/wp-content/uploads/IMG_8598.jpeg

https://muzeumjaslo.pl/wp-content/uploads/2020/10/3065-Etnografia-Wielkanocna-kolatka-drewniana-czteromlotkowa-ok.-1945-r.-wys.-24-cm-szer.-17-cm-gl.-175-cm-min-scaled.jpg

https://www.muzeumrolnictwa.pl/user/pages/03.aktualnosci/aktualnosci-biezace/niecodziennik-muzealny-koszyczek-wielkanocny/03.jpg

16 marca 2024

Spotkanie ze sztuką

 

         Jak zrozumieć jazz?

 

Jeśli będziesz musiał zapytać, czym jest jazz,

nigdy się nie dowiesz.

(Louis Armstrong)

 

Nie można czytać o muzyce, bez muzyki! Zachęcam zatem do posłuchania! Włączcie w tle muzykę! Mam nadzieję, że Wam się spodoba. Take Five - YouTube

Muzyka jest obecna w życiu prawie każdego człowieka. Różne  jej  gatunki - od klasyki po rock, przez pop aż po jazz. Nie każdy jednak lubi i rozumie  muzykę jazzową. Większość uważa, że są to tylko przypadkowe dźwięki,  może nawet pomyłkowe.  Tymczasem  jazz  jest sztuką, którą trzeba najpierw poznać, aby ją zrozumieć i się nią zachwycać. Wokalistka jazzowa Barbara Hendricks tak oto widzi  to zagadnienie:  Jazz musi się przede wszystkim czuć. […] W jazzie ukryte jest to samo, co u Mozarta – na przykład bardzo prawdziwe, szczere ludzkie emocje. I absolutnie nie można mówić, że to muzyka łatwiejsza. Ellingtona traktuję równie poważnie jak na przykład Szostakowicza, obaj są wybitnymi twórcami.

Jazz jest gatunkiem muzycznym, który powstał na przełomie XIX i XX wieku na południu Stanów Zjednoczonych. Jest on połączeniem muzyki ludowej, rozrywkowej i artystycznej, a jej korzenie tkwią w muzyce zachodnioafrykańskiej  i europejsko-amerykańskiej. W głównej mierze polega ona na własnej interpretacji i aranżacji danego utworu, a charakteryzuje się swobodą artystyczną oraz improwizacją. Dlaczego?  Ponieważ  pierwszymi twórcami  jazzu byli nieznający nut niewolnicy. Najpierw ten  gatunek muzyki rozpowszechnił się w Nowym Orleanie, skąd pochodził jeden z najbardziej znanych wokalistów jazzowych - Louis Armstrong (zdjęcie wyżej).

Jednym ze stylów jazzowych jest swing (z angielskiego: kołysać się). Charakteryzuje się on  niezwykłą lekkością,  podziałem  na nierówne takty, sprężystością i zmiennością rytmu,  co  przypomina  dialog  pomiędzy instrumentami. Swing święcił triumfy  na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, a dlatego niezwykle popularne były wówczas wielkie orkiestry jazzowe.  W tym czasie ważnymi muzykami byli Fletcher Henderson i Duke Ellington (zdjęcie wyżej), którzy jako liderzy orkiestr przyczynili się do rozwoju swingowego stylu jazzu. Wzrosła również popularność solistów, takich jak Louis Armstrong i Benny Goodman, którzy zdobyli uznanie za swoje umiejętności improwizacyjne.

W  latach 50.  XX wieku jazz przybrał formę tak zwanego cool  jazzu. Najważniejszym  przedstawicielem tego stylu był Miles  Davis. Ta muzyka charakteryzowała  się subtelniejszymi harmoniami, mniej intensywnym rytmem i bardziej relaksującym brzmieniem. W latach 60.  powstał free jazz, który okazał się zupełnie innym rodzajem jazzu niż pierwotny  i otworzył nowe możliwości dla improwizacji. Artyści tacy jak Ornette Coleman i Cecil Taylor (zdjęcie wyżej) eksperymentowali z dźwiękiem i kompozycją muzyczną, tworząc niecodzienne utwory.

Jazz odegrał  znaczącą rolę w rozwoju innych gatunków muzycznych, częściowo również  wpłynął  na  rozwój  rock and rolla czy bluesa. Jazzowe harmonie, improwizacja i swoboda artystyczna miały  także  duży wpływ na pop  czy  hip-hop.

W Polsce jazz pojawił się w latach 20. XX wieku,  lecz  w latach  1948-1949  przeżył trudne chwile –był zwalczany przez władze PRL -u  ze względu na jego amerykański rodowód.  Dlatego nastał wówczas  czas „jazzu katakumbowego”, czyli słuchanego i wykonywanego nieoficjalnie. Dopiero w 1954 roku zaczęto wykonywać jazz  oficjalnie, a od 1955 rozpoczęły się festiwale jazzowe w całej Polsce, między innymi w Zamościu.

Pierwszy  festiwal  „Jazz  na Kresach” odbył się w Zamościu w 1983 roku w klubie jazzowym im. Mieczysława Kosza. Jednym z pierwszych artystów tam występujących (i ojcem chrzestnym festiwalu) był Jan Ptaszyn Wróblewski. Klub istnieje do dziś (choć w innym miejscu) pod nazwą „Jazz Club Kosz’’. Występowali  i występują tam zawodowi muzycy, artyści i wokaliści jazzowi, a po koncertach rozpoczyna się jam session, czyli wspólne muzykowanie polegające na tym, że każdy może wejść na scenę i zaprezentować swoje umiejętności, łącząc przy tym współpracę z innymi tak, aby każdy artysta miał swoją przestrzeń muzyczną.  W księdze pamiątkowej Klubu Jazzowego im. Mieczysława Kosza w Zamościu znajduje się taki oto wpis: Nie ma kresu jazzu, jest Jazz na Kresach. To bardzo optymistyczne!

Podsumowaniem moich rozważań  o jazzie mogą być słowa Tomasza Stanki: My muzycy wiemy dokładnie, dlaczego to jest takie piękne […] Jazz to wielka sztuka […] Muzyka poważna jest jak fizyka Newtona, a muzyka jazzowa jest jak fizyka kwantowa. Inne skale, inne zależności, inny czas, ta sama rzeczywistość.

Amelia

 

Grafika:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0KhUM8oFgXa3ZUiIdpzAOZByeIepCyCIArLXXer0_gQMv_yIlWaX-4B6m0g_iXqA3Gzc&usqp=CAU

https://i.etsystatic.com/33369149/r/il/eef0f1/4136379497/il_fullxfull.4136379497_m5xe.jpg

https://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/duke-ellington-richard-lewis.jpg

https://i.ytimg.com/vi/pI_7zURFF4o/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEmCOADEOgC8quKqQMa8AEB-AH-BIAC4AOKAgwIABABGH8gQSgcMA8=&rs=AOn4CLCL4zxYVByZWRX_v6LRrZtFkArZQw

https://polishjazz.pl/wp-content/uploads/2022/06/logo_opis.jpg