Zombie
nie chcą zabijać,
ale zjadać – przejąć siły i zdolności Innego.
Chcą stać się na powrót prawdziwym człowiekiem,
świadomym swego istnienia,
niezależnym, spełnionym i kompletnym.
nie chcą zabijać,
ale zjadać – przejąć siły i zdolności Innego.
Chcą stać się na powrót prawdziwym człowiekiem,
świadomym swego istnienia,
niezależnym, spełnionym i kompletnym.
(Rafał Nowakowski )
Obecnie zombie jest
wszechobecne w kulturze. Możesz stracić
pewność, czy naprawdę nie istnieją, kiedy po raz kolejny sięgając po popularną
grę lub oglądając najnowszy horror stykasz się z zombie. Zagłębiasz się w grę,
wciąga cię film. Uciekasz, walczysz z
umarlakami, w końcu zostajesz sam, nie możesz lub nie chcesz zatrzymać zła. Wyobraźnia
bez granic bierze górę.
Zaczynasz wymyślać plany ucieczki przed trupami, często posuwając się do
najbrutalniejszych czynów. Chyba każdy młody człowiek wie, jak zachować się,
gdy atakuje go zombie – porady zaczerpnął z filmów, komiksów, książek.
Najpewniejsza jest ucieczka.. Zombie poruszają się zwykle
wolno i niezdarnie. Chociaż nigdy się nie męczą, łatwo im zniknąć z pola
widzenia. Pod warunkiem, że poza jedną grupą chwiejących się zombie nie czyha
na nas kolejna. Wtedy (…) można przyjąć plan B, który polega na wspinaniu się
(na strome wzniesienia, budowle, drzewa), ponieważ żywe trupy mają z tym
problem. (…) albo zostaje plan C – eksterminacja. Strzał w głowę lub jej odcięcie i spalenie zwłok.- pisze Bartek Chaciński.
Pojęcie „zombie” wywodzi się z haitańskiego
kultu voodoo, a na stałe zagościło w kulturze światowej po wejściu na ekrany kin horroru Noc żywych trupów George’a A. Romera. Od tamtej pory
powstało wiele filmów podejmujących temat zombie. Większość pochodzi z II połowy XX
wieku. Najważniejsze motywy zawarte są w serii filmów Rogera Romero: Noc żywych trupów (1968), Świt
żywych trupów (1978), Dzień żywych
trupów (1985), Ziemia żywych trupów
(2005) i Kroniki żywych trupów
(2007). Obecnie dużą popularnością
cieszy się serial The Walking Dead
oraz gra komputerowa Dead Island stworzona
przez polskich informatyków.
Zombie znajduje szeroki oddźwięk w kulturze masowej, w ostatnich latach zyskując mnóstwo fanów. Świetnie sprzedają się gry, filmy, gadżety związane z tą tematyką. Produkcje, w których występują: trupy, dużo krwi, zło, są najchętniej kupowane przez ludzi na całym świecie. Powstają również nowe wersje klasycznych powieści, zmieniające je w opowieści o zombie, np. Duma i uprzedzenie Jane Austen w nowej wersji - Duma i uprzedzenie i zombie czy Przedwiośnie Stefana Żeromskiego- Przedwiośnie żywych trupów. To remiksy literackie.
Skąd bierze się tak duża popularność i fascynacja zombie? Może stąd, że zombie są w dużej mierze podobni do ludzi. Jednak - jak uważa Max Brooks, autor Zombie Survival, można je zabić bez skrupułów moralnych. (…) strzelamy do już nieżywych. Mnóstwo emocji i zero wyrzutów sumienia. Zombie zajęła się również filozofia, która stara się w ten sposób opisać dualizm natury ludzkiej, gdyż zombie zachowuje się i wygląda jak człowiek, ale brak mu naszej świadomości. Center of Disease Control wykorzystał zombie, aby pokazać ludziom, co powinni trzymać w domu na wypadek prawdziwego kataklizmu. Bo atak zombie zaczyna odgrywać rolę uniwersalnego modelu sytuacji krytycznej. Według Boluka, zombie jest używane jako rodzaj eksperymentu myślowego: co się stanie, gdy nasze społeczeństwo zostanie zmuszone do walki o przetrwanie.
Od
10 lat odbywają się uliczne parady zombie. W Polsce przemarsz ludzi
ucharakteryzowanych na żywe trupy odbył się w Zielonej Górze. Przy tej okazji
promowano grę Dead Island. Dlaczego
tak się dzieje? Ludzie mają poczucie, że żyją w niepewnych czasach, a kultura zombie właśnie mówi im o tym –
o licznych tragediach, śmierci, krwi,
nieszczęściu, stałym zagrożeniu, kataklizmie, zagładzie. Współczesny świat
potrzebuje zombie do stymulacji możliwości katastrofy. Biorąc przykłady z gier
i filmów, ludzie wychodzą często na ulice manifestować swoje poglądy.
Przebierają się i biorą udział w paradach umarlaków, aby pokazać, jak w istocie wygląda dzisiejszy świat. Z tym masowym
szaleństwem nie można już walczyć, można próbować przetrwać falę ataku kultury
zombie. Bo tak naprawdę tym, co ożywia zombie, nie jest żądza zabijania, ale
nienasycony głód życia, samodzielności, pewności jutra.
Bartek
Grafika:
https://zerrfolio.files.wordpress.com/2013/01/zlecenia-na-grafiki-voxon-grafik-grafika-fantasy-potwc3b3r-bestia-ghul-zombie.png
http://vseprivoroty.ru/wp-content/uploads/2013/09/87144163_svechi9.jpg