Historia gier komputerowych
Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę.
(Wrota Baldura)
Pierwsze
gry komputerowe. Historia
gier komputerowych zaczyna się w 1947 roku, gdy dwóch amerykańskich inżynierów:
Tomas A. Goldsmith Jr. i Estle Raya skonstruowało analogowy symulator rakiety. Była to pierwsza gra video,
lecz nie pierwsza gra komputerowa. Kolejnym krokiem w dziedzinie tworzenia gier
było stworzenie Tennis for Two, jednej
z pierwszych gier komputerowych. Była ona pierwowzorem dla wydanego w 1972 roku
Ponga, czyli pierwszej gry, która
osiągnęła sukces komercyjny i jest najstarszą grą przeznaczoną na automaty.
Niżej: automat do Ponga.
Popularyzacja
gier.
Sukces Ponga zapoczątkował rozwój
branży gier i spowodował produkcję wielu nowych i rewolucyjnych. Na przykład Space Invaders, wydane w 1978 roku, było prekursorem przyszłych strzelanek i
osiągnęło niemały sukces. Tym samym kontynuowało dzieło gry Pong
i popularyzowało komputerową rozrywkę.
Kolejnym sukcesem na rynku był Pac-Man
z 1980 roku, który do dzisiaj - w odnowionych odsłonach - (Remasterach) jest
ogrywany. Na początku lat 80. zadebiutował Donkey Kong, w którym po raz pierwszy pojawił się słynny włoski
mechanik Mario. Niżej: plansza w Pac-Manie.
Początki
gier na komputery.
Na początku lat 70. dostęp do komputerów
stacjonarnych był głównie na
uniwersytetach. Były wtedy ogromne i drogie, więc nie były odpowiednie, by stać
się platformami do gier. Mimo to, na takich
komputerach od 1972 roku powstawały gry tekstowe. Zarówno ich fabuła, jak i
wszystkie obrazy były wyłącznie opisywane, ponieważ nie posiadały jakiejkolwiek
grafiki. Można nazwać je wirtualną i interaktywną książką, w których debiutowała
przygodówka Adventure z 1976 roku.
Postęp technologiczny umożliwił przeniesienie komputerów do domów graczy.
Jednym z pierwszych był Commodore 64, który zdobył swoją sławę w latach 80. Powstało
wtedy wiele wyróżniających się gier takich jak, między innymi nieśmiertelny Tetris, stworzony przez Rosjanina Aleksieja
Pażytnowa. W tym czasie na konsolach do
gier stworzono takie hity jak Super Mario
Bros. w 1986 roku, wydane rok później The
Legend of Zelda czy Sonic the
Hedgehog z 1991 roku.
Rozwój
gatunków gier.
W latach 90. XX wieku zaczęły powstawać różne gatunki gier, ale była to również
dekada przełomów. W 1989 roku Jordan Mechner wyprodukował platformówkę, (czyli grę opartą na zręczności
gracza w pokonywaniu kolejnych poziomów)
Prince of Persia, która wyróżniała
się niezwykle płynną animacją ludzkiego ruchu. Kolejnym pionierskim dziełem jest
Wolfenstein 3D, który wyszedł spod
ręki id Software`a w 1992 roku. Jak sama
nazwa wskazuje, była to jedna z
pierwszych gier 3D i tym samym zapoczątkowała
gatunek strzelanek pierwszoosobowych. Wraz z tym powstawały również inne gatunki, takie jak survival horror,
który reprezentowała gra pseudotrójwymiarowa
Alone
in the Darkz 1992 roku. Kolejnym wyróżniającym się gatunkiem są strategie
turowe, które reprezentowała Civlization, stworzona w 1991 roku przez Sida Maiera. Kreowano
wtedy również gry sportowe, takie jak FIFA
z 1994 roku czy gry wyścigowe, które zapoczątkowało Test Drive III: The Passion z 1990 roku. W latach 90. swoją
popularność odzyskały gry RPG (Role-Playing
Games), jednak w nieco odnowionej formie. Gry posiadały już grafikę,
interfejs i pozwalały na znaczną
integrację. Ten gatunek wyewoluował z
papierowych RPG- ów, które były niegdyś popularne, a jego przykładami były
wydane w 1998 roku Wrota Baldura oraz postapokaliptyczny Fallout.
Wyżej: Wolfenstein 3D.
Upowszechnienie
trójwymiaru oraz rozgrywki wieloosobowej. W drugiej połowie ostatniej dekady XX wieku
zaczęto powszechnie używać w grach technologii trzeciego wymiaru. Powstały
wtedy takie produkcje jak strzelanki Quake
czy Unreal oraz genialna gra akcji Half-Life, wyprodukowane
przez Valve. Z powrotem do łask wróciły przygodówki, takie jak Tomb Raider, z ikoniczną postacią Lary
Croft na czele. Upowszechnienie Internetu spowodowało powstanie gier wieloosobowych
on-line. W ostatnich latach dekady
wyróżnił się gatunek MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game), który umożliwia rozgrywkę wielu graczy naraz w
wirtualnym świecie. Pierwszymi przedstawicielami tego gatunku były Ultima Online z 1997 roku oraz EverQuest z 1999 roku. Wraz z rozwojem i
popularyzacją gier sieciowych tworzyła się koncepcja gier turniejowych, w których drużyny złożone z profesjonalnych
graczy stawały naprzeciw siebie w walce o pierwsze miejsce. Zawodnicy mierzyli
się w takich grach jak Counter Strike,
który jest modyfikacją wydanego rok wcześniej
Half-Life’a, Quake III: Arena czy Unreal Tournament. Z biegiem czasu e-sport nabierał rozpędu i w
dzisiejszych czasach wydarzenia e-sportowe mają niekiedy większy rozmach niż te
z klasycznego sportu. Wyżej: Protagonista gry Half –Life Gordon Freeman.
Współczesny rynek i era Steama. W XXI wieku branża gier rozrosła się do skali przemysłowej. Co roku wydaje się kilkanaście wielkich premier oraz setki małych, ale niekiedy genialnych i niezwykle pomysłowych gier (Indie). W dzisiejszych czasach dominują wielkie korporacje, takie jak Google czy Facebook. W przemyśle gier na komputer osobisty jest to Valve ze swoją platformą Steam. To właśnie tam ukazują się największe premiery świata oraz eksperymentalne dzieła kreatywnych twórców. Twórcy Steama stworzyli go dla własnych gier, takich jak Half-Life 2 czy seria Counter Strike. Z biegiem czasu inni producenci wprowadzali swoje gry na platformę Valve, aż w końcu obecnie każdy chce, aby jego dzieło ukazało się w sklepie Steama. Ukazało się tam również wiele polskich produkcji. Jedną z największych i najbardziej udanych był Wiedźmin 3: Dziki Gon, stworzony przez CD Project Red. Wyżej: Logo Steama.
Norbert
Bibliografia:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych
Grafika:
http://resumbrae.com/ub/dms423/17/wolfenstein.jpg
(dostęp: 28.12.2018r.)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/PongVideoGameCabinet.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych#/media/File:PongVideoGameCabinet.jpg
(dostęp: 28.12.2018r.)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pac-Man#/media/File:MyMan-labyrinthmazegame.png
(dostęp: 28.12.2018r.)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Steam#/media/File:Steam_icon_logo.svg(dostęp:
28.12.2018r.)
https://c1.staticflickr.com/6/5618/22070932572_6ab9fe064b_b.jpg
(dostęp: 28.12.2018r.)