11 września 2013

Myśli o wychowaniu


               PrzeTestowane schematy


Zdane egzaminy dzielą nas od prawdziwej wiedzy.
(Ryszard Nowosielski)

 
Każdy z nas  - uczniów musi przeżyć to samo. Najpierw sprawdzian szóstoklasisty, testy gimnazjalne, a do tego - oczywiście najważniejszy test wiedzy - czyli matura. Wiadomo, że między mini są liczne sprawdziany, czy kartkówki z bieżącego materiału. I cały czas chodzi rankingi: najlepszy uczeń, najlepsza klasa, najlepsza szkoła. Międzynarodowe testy PISA  dowodzą, że uczniowie radzą sobie coraz lepiej, szczególnie z testami ze ścisłych przedmiotów. Ale zaraz… Czym właściwie jest PISA?  To skrót nazwy Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (oczywiście, nazwa tłumaczona z języka angielskiego).

Skoro rzekomo  wzrastają nasze wyniki, dlaczego tak trudno nam, młodym ludziom, znaleźć pracę, a pracodawcy narzekają na nasze umiejętności? Okazuje się, że wyniki testów, które rozwiązujemy,  nie współgrają z naszą wiedzą. Prawda jest taka, że uczymy się metod rozwiązywania testów i dlatego nasze wyniki są tak dobre. Oczywiście, nie każdy tak robi. Niektórzy przecież osiągają wyniki dzięki logicznemu wykorzystywaniu wiedzy, którą zdobyli na lekcjach. Testy są sprawdzianem nie tylko naszej wiedzy, ale też pokazują rezultaty pracy nauczycieli. Wszystko sprowadza się do tego, że uczymy się schematów, mamy wyuczone swoje metody rozwiązywania , a przy tym nie myślimy logicznie. Znamy wiele wzorów matematycznych i potrafimy użyć ich do rozwiązywania prostych działań, ale jeśli ktoś poda nam zadanie z treścią, czasem nie potrafimy nawet się domyślić, jak je rozwiązać. Każdy z nas uczy się jakiejś partii, przyklejając  do niej niewidzialną etykietę, która daje nam sygnał: uwaga! to może być na egzaminie. Jednak nikt nie korzysta z etykiety informującej o tym, że opanowana wiedza może się nam kiedyś przydać  i  nasz wysiłek  naprawdę ma jakiś sens. Obecnie w podręcznikach każdy z nas może spotkać się z małą rubryczką, która daje nam wskazówki, jak rozwiązać podobne zadanie na egzaminie. Fakt, wskazówki te są przydatne, jednak przecież nic nam one nie dadzą, jeśli nasz zasób wiedzy będzie ograniczony tylko do schematów. Kiedy na egzaminie spotykamy się z zadaniami zamkniętymi, przychodzi nam do głowy hasło: „zawsze można strzelić”. I tak postępuje naprawdę duża część uczniów. Jedni strzelają w odpowiedź, która chociaż trochę kojarzy im się z tematyką lekcji, a inni próbują ułożyć śmieszny wzorek na karcie odpowiedzi z zaznaczonych liter.

Podobno myśli się o wprowadzeniu zmian  w szkolnictwie, jednak bądźmy szczerzy, nie możemy spodziewać się rewolucji w polskim systemie nauczania. Pewnie jeszcze niejedno pokolenie będzie uczone, jak rozwiązywać testy, zamiast jak uczyć się, aby później mądrze wykorzystać zdobytą wiedzę.

Ola

Grafika:
http://www.odkrywaj.net/wp-content/uploads/2015/02/darmowe-testy-iq-