28 lutego 2016

Wspomnienia, wspomnienia








                                     
                              SŁOWNIK GWARY UCZNIOWSKIEJ
                          W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM                 W  ZAMOŚCIU
                                   W LATACH 80. XX WIEKU

                      Spaliliśmy wszystkie fiszki. I potem wydaliśmy słownik.
                                                                      (Marianna Chwil)


Miałyśmy  przyjemność rozmawiać z byłą nauczycielką języka polskiego I Liceum Ogólnokształcącego, a zarazem dwukrotną wicedyrektorką naszej szkoły - panią mgr Marianną Chwil. Naszym celem było przeprowadzenie wywiadu na temat wspomnień związanych ze szkołą. W trakcie rozmowy dowiedziałyśmy się  o prowadzonym przez Panią Profesor kole językoznawczym oraz wydanym przez to koło Słowniku gwary uczniowskiej  I LO.

We wstępie do Słownika autorzy tego przedsięwzięcia piszą, że słownik jest próbą przybliżenia szerszym kręgom społecznym gwary  uczniowskiej, która jest zjawiskiem bardzo rozpowszechnionym i niewątpliwie ciekawym. Pomysł twórczy zrodził się w 1983 roku i wyszedł od pani mgr Marianny Chwil, która prowadząc zajęcia koła językoznawczego, czuwała także nad przebiegiem prac. W roku 1984 przystąpiono do opracowania ankiety, która obejmowała kilka grup tematycznych dotyczących różnych dziedzin uczniowskiego życia. Ankieta została rozprowadzona wśród uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego. Wpłynęło 181 ankiet, które zawierały około dwu tysięcy słów. Ich fiszkowanie trwało do połowy 1986 roku. Ten początkowy etap prac został wykonany przez pierwszy zespół redakcyjny w składzie: Beata Bigos, Beata Dziubińska, Monika Hałasa, Małgorzata Kulas, Renata Poszelężna, Bożena Rybicka, Iwona Szwałek, Joanna Wańczyk, Maria Wróbel. Dalsze prace, polegające na opracowaniu materiału, wykonał drugi zespół redakcyjny: Magdalena Bielecka, Agata Garbiec, Marta Kołtun, Agnieszka Kopaczyńska, Elżbieta Łepik, Anna Majewska, Agnieszka Pitura, Mariola Psiuk, Małgorzata Rybicka, Edyta Sadło, Zuzanna Szwałek, Małgorzata Wałasztyn. Zespół ten opracował I część Słownika, zawierającą materiał językowy z zakresu nazw szkół, przydomków nauczycieli i uczniów oraz terminologii związanej z egzaminem dojrzałości. Dla łatwiejszej orientacji przyjęto układ działowo - alfabetyczny. Wyrazy,  które w ankietach powtarzały się najczęściej, zostały opatrzone kwalifikatorem liczbowym umieszczonym przy haśle.

Tak o samym pomyśle i jego realizacji mówi pani Chwil: Trochę bawiliśmy się  w językoznawcze tematy i wpadliśmy na pomysł opisania gwary w formie "Słownika gwary uczniowskiej". Roboty był ogrom. Najpierw opracowaliśmy ankietę, potem rozdaliśmy tę ankietę uczniom, a na końcu zebraliśmy ją. Później pracowałam z klasą pani Magdaleny Lis. Wpłynęło ponad 181 ankiet, zawierały około 2000 słów. I potem trzeba było te ankiety sfiszkować, opracować fiszki, a następnie ułożyć. Uczennice  wykonywały tę pracę ręcznie. Nie było komputerów, nie było maszyn powielających, a na maszynie pisało się przez kalkę kilka egzemplarzy, ileś tam razy. I zrobiliśmy to.  Po wykonanej pracy  zrobiliśmy sobie wycieczkę. Pojechaliśmy do Krasnobrodu, jeszcze z  panem Bieleckim,  i zrobiliśmy ognisko z fiszek. Spaliliśmy wszystkie fiszki. I potem wydaliśmy słownik. 
Poniżej prezentujemy wybrane wyrazy, które odzwierciedlają gwarę uczniowską w latach 80. XX wieku:

1. SZKOŁA - nazwy ogólne: beczka strachu, buda (174) – liczby w nawiasach oznaczają częstotliwość użycia wyrazu, dziupla, dziura(5), kurnik, ogólniak (72), paka, przybytek wiedzy, przytułek, szkółka (5), uniwerek.

2. NAZWY I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO – akademia, akademija,  bastylia, mury (5), nasza buda, rudera, pensja kanclerza Jana Zamoyskiego, rudera (6), skorupa, staruszka, sorbona, stary ogólniak (11), zamojski.

3. NAZWY  NAUCZYCIELI  OGÓLNIE – belfer (12), burki, ciało pedagogiczne, psor, sor(6), syfon, ticza, ticzer.

4. NAZWY EGZAMINU DOJRZAŁOŚCI – bajer, bzdurka, formalka, klasówka z kanapkami, małe piwo, matura (26), michałki, pranie.
Od pani Marianny Chwil otrzymałyśmy jeden z egzemplarzy Słownika gwary uczniowskiej – prezentujemy zdjęcia niektórych jego stron. Śmiało więc możemy powiedzieć, że spełnił on zakładaną funkcję i po dziś dzień rozpowszechnia wiedzę na temat ciekawego zjawiska, jakim jest niewątpliwie gwara uczniowska.Wybicie się w ostatnich latach gwary młodzieżowej na niezależność, jej silne wyodrębnienie pośród innych odmian języka polskiego zauważa Jan Miodek, który w wywiadzie udzielonym dla portalu edu.info.pl uznaje rozwój języka młodzieży za swoistą rewolucję, tak go opisując: Myślę, że tak wyrazistej, wyodrębnionej i różniącej się od innych odmian polszczyzny gwary młodzieżowej jeszcze w XX wieku nie było. [...] Język młodzieżowy wybija się   na status samodzielnej odmiany, która w coraz mniejszym stopniu podporządkowuje się ogólnym normom gramatycznym i stylistycznym.  
               
Może warto podjąć badania współczesnej gwary uczniowskiej w naszej szkole?Co sądzicie o tym pomyśle? Jak dzisiaj określa się szkołę, lekcje, uczniów i  nauczycieli?

D. D.

Grafika: własna

66 komentarzy:

  1. Taki słownik to bardzo fajna inicjatywa, podziwiam nauczycieli oraz uczniów za poświęcenie swojego wolnego czasu. Można porównać niektóre określenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy pomysł. Z pewnością wszyscy musieli włożyć ogrom pracy w ten słownik. Niektóre określenia pozostały niezmienne w gwarze uczniowskiej np. szkoła- buda, ogólniak. Dobrym pomysłem byłoby badanie współczesnej gwary i porównania jej z tym starym słownikiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Łatwo byśmy zobaczyli jak język ewoluuje i zmienia się. Nikt już w dzisiejszych czasach nie mówi na szkołę ,,beczka strachu", a na maturę ,,małe piwo".

      Usuń
    2. Gwara uczniowska jest mocno zależna od czasu i uczniów.

      Usuń
  3. To bardzo ciekawy pomysł, żeby na nowo stworzyć taki słownik w naszej szkole. Z pewnością teraz używa się innych określeń.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ludzie, o których wyczytałam w tym poście mieli bardzo ciekawy pomysł, aby stworzyć słownik gwary uczniowskiej. Oprócz ciekawej inicjatywy, była to też dla nich na pewno dobra zabawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis :) Z uśmiechem na twarzy czytałam listę przezwisk i przydomków uczniów. Świetna inicjatywa i ciekawe efekty pracy. Niektóre zwroty są podobne do obecnych określeń.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś w moje ręce trafił słownik gwary młodzieżowej. Chociaż codziennie mam kontakt z rówieśnikami, większości słów nie rozumiałam bez wyjaśnienia. Współczesny słownik gwary uczniowskiej 1LO zawierałby zapewne zdecydowanie więcej określeń niż ten sprzed kilkudziesięciu lat. Jest to bardzo ciekawy pomysł, jednak wymaga on wielkiego nakładu pracy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że dobrym pomysłem byłoby ponowne wydanie takiego słownika, oczywiście ze wzbogaconą zawartością

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy pomysł! Wykonanie słownika wymagało poświęcenia wielu godzin pracy. Na pewno, przy tworzeniu, było bardzo wiele uśmiechu, radości i zabawy. Niektóre określenia zostały do dzisiaj. Często w rozmowach używa się słów typu buda czy befler. Wielka brawa za wykonanie tego słownika

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy pomysł na stworzenie własnego słownika gwary uczniowskiej. Teraz widać jak zmienił się język młodzieży w szkołach. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Gwara uczniowska przed minione dwie dekady nieco się zmieniła, ale niektóre zwroty nadal są w użyciu. Ci ludzie mieli bardzo dobry pomysł na stworzenie takiego słownika i pomimo wielu trudów udało im się skończyć tą oszałamiającą pracę. Brawa dla nich! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzisiaj na pewno trochę inaczej określa się szkołę, uczniów i nauczycieli.
    Pomysł stworzenia takiego słownika jest bardzo ciekawy. Najlepsza nazwa szkoły to ,,beczka strachu". Ciekawe, skąd się wzięła?

    OdpowiedzUsuń
  12. Czarna_Róża &28 lutego 2016 09:24

    Bardzo kreatywny temat. Fajnie skonfrontować gwarę z poprzednich lat z tą, którą uczniowie mówią teraz.

    OdpowiedzUsuń
  13. Od razu po przeczytaniu tytułu wpisu byłem przekonany,że to będzie ciekawy post.I tak właśnie było.Na pewno uczniowie odpowiedzialni za opracowanie Słownika Gwary Uczniowskiej poświęcili dużo wolnego czasu aby go stworzyć,ale ich praca nie poszła na marne.

    OdpowiedzUsuń
  14. Chacha.. Nigdy nie przypuszczałabym, że szkoła to beczka strachu czy kurnik. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawa inicjatywa. Warto pomyśleć nad wydaniem nowej wersjj takiego słownika.

    OdpowiedzUsuń
  16. Słownik gwary uczniowskiej to świetny pomysł, ale na pewno wymagał wiele pracy, zaangażowania i poświęcenia od uczniów. Przyznam, że nazwy takie jak "małe piwo" czy "klasówka z kanapkami" rozbawiły mnie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Moim zdaniem określenia I Liceum Ogólnokształcącego są najciekawsze. Jednak inne nazwy też są oryginalne. Jestem pełna podziwu dla osób,które brały udział w tym projekcie. Wytrwałość i cierpliwość pozwoliła im na stworzenie słownika pełnego zabawnych określeń dotyczących szkoły, którymi posługiwała się młodzież z tamtych lat.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy post, pokazujący jak zmienia się mowa potoczna z biegiem lat.

    OdpowiedzUsuń
  19. Myslę, że każde pokolenie, które przeszło przez mury tej szkoły miało swoją własną gwarę, młodzież ma jednak dobrze rozwiniętą wyobraźnię. Dzisiejsze pokolenie również wymyśla ciekawe, nowe słowa, używa skrótów itp. Chcicałabym, żeby nasz rocznik też stworzył taki słownik, a za kilkadziesiąt lat będą mogli przeczytać go nowi uczniowie naszego liceum :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawy post poruszający temat gwary uczniowskie, nawet do tej pory używane są niektóre określenia ale też wymyślono no nowe określenia. Wspaniałym pomysłem było napisanie tego słownika.

    OdpowiedzUsuń
  21. Zastanawia mnie jedno. Dlaczego Egzamin dojrzałości został nazwany ,,michałkiem" ? :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Michałek" w języku potocznym oznacza : drobnostkę, drobiazg, rzecz błahą. Tak więc dla solidnego i mądrego ucznia matura może być michałkiem.

      Usuń
  22. Interesujący post, gwara uczniowska towarzyszy nam - uczniom od wieków. Taki słownik to ciekawy i dość oryginalny pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  23. Post bardzo przyjemnie się czyta, a oprócz tego pozwala lepiej poznać l liceum. Jak zawsze czytam je z dużym zaciekawieniem. Uważam, że uczniowski słownik to bardzo dobry pomysł, a osoba, która go przedstawiła wykazała się dużą inicjatywą.

    OdpowiedzUsuń
  24. Interesujące, jak diametralnie potrafi zmienić się język używany przez młodzież. Ciekawi mnie, jakich słów będą używac młodzi ludzie za 30 lat.

    OdpowiedzUsuń
  25. W pewnym sensie każdy używa swojej własnej gwary ;p

    OdpowiedzUsuń
  26. Post bardzo interesujący, pokazuje nam jak kiedyś uczniowie mówili chociażby na szkołę niektóre zwroty są nadal w obiegu. Bardzo ciekawy pomysł dotyczący utworzenia na nowo takiego słownika naszej szkoły.

    OdpowiedzUsuń
  27. Interesujący post, można z niego wywnioskować to, że język polski cały czas się zmienia. Musimy popierać takie inicjatywy i stworzyć coś na wzór ówczesnego słownika w naszej szkole.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ciekawa inicjatywa.Wielu z tych sformulowań gwary uczniowskiej nie znałem.

    OdpowiedzUsuń
  29. Warto pomyśleć nad wydaniem drugiej części słownika. Pomysł niezwykle ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  30. Spisanie i uporządkowanie ponad 2000 haseł robi wrażenie. Słownik musi stanowić świetną pamiątkę dla pani Chwil.

    OdpowiedzUsuń
  31. Artykuł bardzo interesujący. Dawniej były inne określenia na nauczycieli czy szkołę, chociaż niektóre jednak się zachowały. Myślę, że jakby ktoś teraz przeprowadził taką ankietę kilka słów mogło by się powtórzyć, ale na pewno byłoby dużo nowych określeń :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Wszelkie takie pamiątki to bardzo dobry pomysł na upamiętnienie dawnych czasów szkoły. Myślę, że po tylu latach "Słownik gwary uczniowskiej" byłby jeszcze barwniejszy. Warto zastanowić się, jaki stosunek był do szkoły, nauczycieli, edukacji, a jaki jest teraz. Z pewnością wiele się zmieniło, ale czy na pewno tak wiele?

    OdpowiedzUsuń
  33. Małgorzata Twardziszewska29 lutego 2016 12:04

    Pani Profesor Marianna Chwil - Mistrzyni! Miałam przyjemność być jej uczennicą.

    OdpowiedzUsuń
  34. Myślę, że w dzisiejszych czasach gwara uczniowska bardzo różni się od tej sprzed lat, ponieważ używamy coraz więcej zapożyczeń z języków obcych.

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie słyszałam, że w naszej szkole powstał taki słownik. Uważam, że to był świetny pomysł. Gwara uczniowska jest tak różnorodna, często sama nie jestem pewna co znaczą niektore określenia używane przez moich rówieśników.

    OdpowiedzUsuń
  36. Podziwiam zapał pani Chwil i uczennic jej pomagających w realizowaniu tego przedsięwzięcia - to musiało być naprawdę czasochłonne i wymagające wysiłku. Mimo wszystko, fajna sprawa!
    Zgadzam się z panem Miodkiem - język używany przez młodzież jest czymś zdecydowanie wyjątkowym, co w pewnym sensie jest małym przywilejem ludzi w naszym wieku. Nie wolno nam zapominać o pięknej polszczyźnie na codzień, ale nasz "slang" też ma w sobie sporo uroku. Korzystajmy póki nam wypada ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. naprawdę super pomysł! jestem dumna z dziewczyn, że zabrały sie za tak super robotę. pamiątka jest do dziś i pewnie jeszcze długo będzie. fajnie by było stworzyć coś takiego teraz, ale myślę że obecnie używamy na dużo niecenzuralnych słow.

    OdpowiedzUsuń
  38. Fajny pomysł z takim słownikiem :) Podziwiam osoby, które angażowały się w jego stworzenie. BRAWO! :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Gdyby nie blog pewnie nigdy nie dowiedziałabym się o tym słowniku, dlatego cieszę się, że pojawił się tutaj ten wpis :) Niektóre określenia są używane do dzisiaj.

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo ciekawy post. Stworzenie słownika gwary uczniowskiej to super pomysł.Podziwiam twórców tego słownika za wysiłek włożony w jego opracowanie.

    OdpowiedzUsuń
  41. Świetny pomysł! Gwara uczniowska się zmieniła, ale to nie oznacza, że nie ma w niej żadnych ciekawych, a czasem zabawnych słów.

    OdpowiedzUsuń
  42. #olamazurek3219 kwietnia 2016 10:50

    Bardzo ciekawy pomysł na stworzenie słownika gwary uczniowskiej. Niektóre nazwy mnie rozbawiły.

    OdpowiedzUsuń
  43. Bardzo fajny pomysł ze słownikiem. Dobrze, że są osoby, które angażują się w takie rzeczy. :)

    OdpowiedzUsuń
  44. (i)Marcelina3 maja 2016 11:56

    Stworzenie takiego słownika to świetny pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  45. Język typowy dla gwary szkolnej, moim zdaniem ułatwia sposób komunikowania się między uczniami. Wprowadza też element humorystyczny.

    Argotyzmy charakterystyczne dla gwary szkolnej:
    1. Iść na taczkę - oznacza pójście do piekarni - typ frazeologiczny
    2. Pała, kosa, lufa - oznacza ocenę niedostateczną - typ semantyczny
    3. Matma - oznacza przedmiot szkolny: matematykę - typ leksykalny
    4. Typiara - jest to druga osoba - typ leksykalny
    5. Jagodzianka - oznacza banknot 500zł - typ semantyczny
    6. Rozbójnik - oznacza semestralny sprawdzian z matematyki - typ semantyczny
    7. Kabel - oznacza osobę, która na kogoś donosi np. do nauczyciela - typ semantyczny
    8. Buda - oznacza szkołę - typ semantyczny
    9. Kujon - oznacza osobę, która bardzo dużo się uczy - typ leksykalny
    10. Mózg - jest to osoba, która jest bardzo mądra, zdolna - typ semantyczny

    Argotyzmy takie jak: typiara, jagodzianka, kabel, kujon, czy mózg funkcjonują także poza tą odmianą środowiska (uczniami). Najlepszym sposobem aby to sprawdzić jest według mnie przebywanie w innym, danym otoczeniu i włączanie się w rozmowę miedzy innymi ludźmi.

    OdpowiedzUsuń
  46. 2/107
    1. Penga(gotówka) - leksykalne
    2. Koronaferie(przerwa od szkoły, spowodowana koronawirusem) - leksykalne
    3. Bez kitu(na serio, naprawdę) - leksykalne
    4. Kosa(ocena niedostateczna w szkole) - sematyczne (narzędzie rolnicze)
    5. Byku(kolega, przyjaciel) - sematyczne (byk - zwierzę)
    6. Żyd(ktoś skąpy) - sematyczne (ludzie - naród semicki)
    7. Pal wroty(sugestia aby adresat wypowiedzi oddalił się w pośpiechu) - frazeologiczne
    8. Matma(matematyka) - leksykalne
    9. Przyra(lekcja przyrody) - leksykalne
    10. Winkiel(róg budynku) - leksykalne
    Poza środowiskiem uczniowski funkcjonuje: penga, winkiel, byku, bez kitu.
    Znaczenia wszystkich słów można sprawdzić na miejski.pl

    OdpowiedzUsuń
  47. Bez gwary uczniowskiej nie mielibyśmy takiej swobody wypowiedzi. To jej zawdzięczamy poczucie przynależności do grupy i komfort obcowania z innymi z naszego otoczenia. Słownictwo, którym posługują się młodzi ludzie ulega zmianom, jest to normalne i dobre, bo jednak wzbogaca język. Myślę, że uczniowie powinni tworzyć taki słownik co jakiś czas, aby ich następcy mogli przybliżyć się do swoich dawnych rówieśników. Często skracamy nazwy przedmiotów (matma, fizyka, przyrka) lub nazwy szkół (ekonom, ogólniak, mundurówka)-są to argotyzmy leksykalne. Uczniowie ILO mają też swój własny socjolekt, używamy argotyzmów frazeologicznych, mówimy, że "idziemy do sądu", a nie szkoły, bo jest to związane z budynkiem, w którym obecnie się uczymy. Natomiast "sala Maziego" to sala fizyczna. Uczniowie pani Bubiłek używają argotyzmów semantycznych, takich jak rozbójnik (diagnoza z matematyki), weekendówka (praca domowa zadana na weekend).
    Nasze otoczenie znacząco wpływa na to, jakim językiem się posługujemy, mimo to, powinniśmy w różnych sytuacjach adekwatnie się do nich wypowiadać i swobodnie używać także pięknej, poprawnej polszczyzny.

    OdpowiedzUsuń
  48. Moim zdaniem stworzenie takiego słownika było bardzo dobrym pomysłem. Obecnie młodzież może sprawdzić jak na przestrzeni czasu zmienił się język, którym posługiwali się uczniowie naszej szkoły. Może kiedyś słownik zostanie zaktualizowany i ktoś doda do niego słowa, które są używane przez młodzież dzisiaj, np. szesnastka- jest to argotyzm leksykalny, występuje również w środowisku muzycznym, a w gwarze uczniowskiej jest to zeszyt, który należy wypełnić zadaniami z matematyki po otrzymaniu oceny niedostatecznej, rozbójnik to z kolei sprawdzian semestralny z matematyki (jest to argotyzm sematyczny), zmyć się z lekcji - czyli iść na wagary to argotyzm frazeologiczny, korki-czyli korepetycje (argotyzm sematyczny), kosa/pała to wyrażenia określające ocenę niedostateczną (argotyzmy sematyczne), a na kogoś kto nie zdał do następnej klasy, młodzież może powiedzieć, że ta osoba kibluje w tej samej klasie (argotyzm frazeologiczny), na osobę, która zdaje egzamin komisyjny- że ma komisa (argotyzm leksykalny), uczyć się możemy w gwarze uczniowskiej powiedzieć jako zakuwać, będzie to argotyzm sematyczny. Uważam że, to, że młodzież posiada rodzaj własnego języka, którego pewnie nie wszyscy są w stanie zrozumieć jest bardzo ciekawym zjawiskiem, jednak daje to pewną lekkość porozumiewania się między sobą w grupie ludzi z podobnego środowiska.

    OdpowiedzUsuń
  49. To jest niesamowite jak proces socjalizacji i złożoność społeczeństwa wpływa na kształtowanie się i ewolucję języka. Z drugiej strony cieszę się, że mogę się porozumiewać z innymi uczniami osobnym dialektem, daje mi to poczucie przynależności do grupy społecznej.Ponadto gdyby gwary nie istniały to język polski byłby znacznie uboższy.

    OdpowiedzUsuń
  50. Postanowiłam przyjrzeć się gwarze młodzieżowej w moim środowisku i znalazłam wśród nich takie typy argotyzmów:
    1.buda(szkoła)a.sematyczny.
    2.koteł(kot)a.leksykalny.
    3.Ale czad!(super, fajnie)a.sematyczny.
    4.apka(aplikacja na telefon)a.sematyczny.
    5.oceniać coś 2/10(nie podoba się coś komuś)a.frazeologiczny.
    6.dać suba(zasubskrybować czyjś kanał na YouTube)a.frazeologiczny.
    7.pusty(inaczej głupi, mieć na myśli czyjeś zachowanie)a.sematyczny.
    8.bosko(wspaniale)a.leksykalny.
    9.Ok(zgadzam się)a.leksykalny.
    10.fejm(sława) a.leksykalny.
    Mam nadzieję, że udało mi się trafnie określić ich typy.

    OdpowiedzUsuń
  51. W moim środowisku używane są takie argotyzmy jak:
    1. kosa - ocena niedostateczna - argotyzm semantyczny
    2. koronalia - zawieszenie zajęć z powodu korona wirusa - argotyzm leksykalny
    3. asteroida - nazwa własna samochodu marki Opel Astra - argotyzm semantyczny
    4. rozbójnik - sprawdzian całoroczny - argotyzm semantyczny
    5. wejściówka - sprawdzian wiedzy na pierwszych zajęciach - argotyzm semantyczny
    6. jagodzianka - banknot 500zl - argotyzm semantyczny
    7. zerówka - egzamin bez konsekwencji - argotyzm semantyczny
    8. siano - pieniądze - argotyzm leksykalny
    9. weekendówka - praca domowa na weekend - argotyzm leksykalny
    10. stypa - stypendium na studiach (rektora, socjalne, sportowe) - argotyzm semantyczny

    OdpowiedzUsuń
  52. W środowisku uczniowskim używa się następujące agrotyzmy:
    1. kosa - ocena niedostateczna - argotyzm semantyczny
    2. spoko - fajnie - argotyzm leksykalny
    3. hajs - pieniądze - argotyzm leksykalny
    4. bez kitu - rzeczywiście - argotyzm frazeologiczny
    5. matma - matematyka - argotyzm leksykalny
    6. jagodzianka - banknot 500 zł - argotyzm semantyczny
    7. weekendówka - praca domowa na weekend (np. z matmy) - argotyzm leksykalny
    8. palica - ocena niedostateczna - argotyzm leksykalny
    9. dyrka/dyrek - dyrektorka/dyrektor - argotyzm leksykalny
    10. kozacko - bardzo fajnie - argotyzm semantyczny

    OdpowiedzUsuń
  53. Wydanie takiego słownika pokazuje nam jak rozwój języka jest dynamiczny, sama gwara uczniowska zmienia się na przestrzeni lat, co dzięki właśnie takim wydaniom łatwo zaobserwować. Identyczne zjawisko zachodzi dla każdej grupy środowiskowej która ukształtowała i dalej kształtuje swój język w celu lepszego i łatwiejszego porozumienia się. Zabieg ten umacnia więzi między członkami danej grupy i ułatwia komunikację. Wartym zauważenia dowodem na dynamiczny rozwój języka jest coroczny plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku prowadzone przez Wydawnictwo Naukowe PWN.

    Poniżej wymieniłam argotyzmy charakterystyczne dla gwary szkolnej używanej w moim środowisku.
    1.pała, kosa(ocena niedostateczna)-argotyzm semantyczny
    2.weekendówka(praca domowa na weekend)-argotyzm leksykalny
    3.rozbójnik(sprawdzian semestralny)-argotyzm semantyczny
    4.karteczki(opracowanie jakiegoś tematu przygotowane na odpowiedz z polskiego)-argotyzm semantyczny
    5.matma(matematyka)-argotyzm leksykalny
    6.gratki(gratulacje)-argotyzm semantyczny
    7.pruć się(kłócić się o coś)-argotyzm frazeologiczny
    8.teoria(kartki z teorią z matematyki)-argotyzm semantyczny
    9.korki(korepetycje)-argotyzm semantyczny
    10.herba(herbata)-argotyzm leksykalny

    Wyrazy które mogą funkcjonować poza ta odmiana środowiskową to: gratki, pruć się, herba.

    OdpowiedzUsuń
  54. 2/100
    1. Kosa, lufa (ocena niedostateczna)- argotyzm semantyczny
    2. Matma (matematyka)- argotyzm leksykalny
    3. Teoria (kartki z teorią z matematyki)- argotyzm semantyczny
    4. Siano, hajs (pieniądze)- argotyzm leksykalny
    5. Byku (kolega)- argotyzm semantyczny
    6. Koronalia (zawieszenie zajęć z powodu panującego korona wirusa)- argotyzm leksykalny
    7. Spoko (fajnie)- argotyzm leksykalny
    8. Pruć się (kłócić się o coś)- argotyzm frazeologiczny
    9. Korki (korepetycje)- argotyzm semantyczny
    10. Bez kitu (rzeczywiście)- argotyzm frazeologiczny

    OdpowiedzUsuń
  55. 2/100
    1.Kosa,pała (ocena niedostateczna)- argotyzm semantyczny.
    2.Koronaferie(przerwa szkolna spowodowana koronawirusem) -argotyzm leksykalny.
    3.Siano, hajs,penga(pieniądze)- argotyzm leksykalny.
    4.Weekendówka (praca domowa z matematyki na weekend)- argotyzm leksykalny.
    5.Matma(matematyka)- argotyzm leksykalny.
    6.Teoria(kartki z teorią z matematyki)- argotyzm semantyczny.
    7.Rozbójnik(sprawdzian semestralny)- argotyzm semantyczny.
    8. Buda(szkoła)- argotyzm semantyczny.
    9. Spoko (fajnie,dobrze)- argotyzm leksykalny.
    10. Korki (korepetycje)- argotyzm semantyczny.

    OdpowiedzUsuń
  56. Argotyzmy charakterystyczne dla gwary młodzieżowej to:
    1. Gimbaza(gimnazjum) - typ semantyczny
    2. Lufa(ocena niedostateczna) - typ semantyczny
    3. Korki(korepetycje) - typ semantyczny
    4. Pojechany(świetny, wyjątkowy) - typ leksykalny
    5. Rela(religia) - typ leksykalny
    6. Luzacko(spokojnie) - typ semantyczny
    7. Rozbójnik(sprawdzian semestralny) - typ semantyczny
    8. Hajs(pieniądze) - typ leksykalny
    9. Beka(coś śmiesznego) - typ leksykalny
    10. Kiblować(zostać na następny rok w tej samej klasie) - typ leksykalny

    Niektóre wymienione wyrazy funkcjonują także poza tą odmianą środowiskową. Są to: pojechany,luzacko, hajs, beka.

    OdpowiedzUsuń
  57. Zróżnicowane słownictwo w zależności od społeczeństwa jest bardzo korzystnym zabiegiem. Ułatwia i przyśpiesza to komunikacje. Osobiście korzystam z gwary uczniowskiej, której przykłady przedstawie poniżej.
    1.kosa (ocena niedostateczna)- a.sementyczny
    2.weekendówka (praca domowa na weekend)- a.leksykalny
    3.mieć z czegoś beke (śmiać się z czegoś)- a.semantyczny
    4.hajs (pieniądze)- a.leksykalny
    5.rozbójnik (egzamin półroczny)- a.semantyczny
    6.buda (szkoła)- a.semantyczny
    7.mózg (osoba mądra)- a.semantyczny
    8.sorka (Pani profesor)- a.leksykalny
    9.korki (zajęcia dodatkowe)- a.semantyczny
    10.fejm (sława)- a.leksykalny

    OdpowiedzUsuń
  58. Pomysł stworzenia takie słownika był naprawdę świetny. Nie chodzi mi tylko o poznanie znaczeń pewnych słów ale także na zapisanie historii. Można dzięki temu porównać jak zmieniły się określenia pewnych rzeczy na przestrzeni lat. Argotyzmy charakterystyczne dla gwary młodzieżowej w 2020r. to:
    -jeść hot-doszka - jeść hot-doga (argotyzm leksykalny),
    -pedałówki- łyżwy (argotyzm leksykalny),
    -lato z fizyką/matematyką, itp. - egzamin poprawkowy w sierpniu (argotyzm frazeologiczny),
    -więzienie - szkoła (argotyzm semantyczny),
    -rzeź niewiniątek - bardzo trudny sprawdzian (argotyzm frazeologiczny),
    -rozbójnik - sprawdzian z materiału z całego roku (argotyzm semantyczny),
    -izi 5 - dostanę dobrą ocenę, za błahą rzecz lub prosty sprawdzian (argotyzm semantyczny),
    -cisnąć bekę- śmiać się z czegoś (argotyzm leksykalny),
    -lodówa- wietrzenie klasy, gdy na dworze jest zimno (argotyzm semantyczny),
    -ambitniaczek- osoba, która dostała dobrą ocenę (argotyzm leksykalny).
    Poza tą odmianą środowiskową występują m.in.: lodówa, rozbójnik, rzeź niewiniątek, więzienie.

    OdpowiedzUsuń
  59. 1 mieć z czegoś beke (śmiać się z czegoś)- (a.semantyczny)
    2 hajs (pieniądze)- (a.leksykalny)
    3 korki (zajęcia dodatkowe)- (a.semantyczny)
    4 Gimbaza(gimnazjum) -(typ semantyczny)
    5 fejm (sława)-(a.leksykalny)
    6 Koronaferie (zawieszenie zajęć z powodu panującego korona wirusa)- (a.leksykalny)
    7Lufa(ocena niedostateczna)-(a.semantyczny)
    8 Bez kitu (rzeczywiście)- (a.frazeologiczny)
    9 pruć się(zwracać uwagę )-(a.frazeologiczny)
    10 matma(matematyka)-(a.leksykalny)

    OdpowiedzUsuń
  60. Moim zdaniem stworzenie słownika gwary uczniowskiej to świetny pomysł. Posługiwanie się tym językiem ułatwia komunikowanie się z rówieśnikami.
    Przebywając w moim środowisku i przyglądając się rozmowom z innymi osobami znalazłam takie argotyzmy:
    1. Laska-dziewczyna-argotyzm semantyczny
    2. Gała,pała-ocena niedostateczna- argotyzm semantyczny
    3. Jagodzianka- banknot 500 zł-argotyzm semantyczny
    4. Hajs- pieniądze- argotyzm leksykalny 5. Buda-szkoła-argotyzm semantyczny
    6. Gratki-gratulacje-argotyzm leksykalny
    7. Melanż- impreza-argotyzm semantyczny
    8. Ziomek-kolega-argotyzm semantyczny
    9. Cisnąć z kogoś bekę- śmiać się z kogoś-argotyzm frazeologiczny
    10. Gimbaza-gimnazjum-argotyzm leksykalny

    OdpowiedzUsuń
  61. 2/100
    1.hajs(pieniądze) typ leksykalny
    2.matma(matematyka) typ leksykalny
    3.kosa(ocena niedostateczna z jakiegoś przedmiotu)- typ sementyczny
    4.koronaferie(ferie spowodowane koronawirusem)- typ leksykalny
    5.weekendówka(zadania wysyłane na weekend)-typ leksykalny
    6.beka( coś śmiesznego)- typ leksykalny
    7.pruć się( zwracać w niegrzeczny sposób komuś uwagę)- typ frazeologiczny
    8.iść na taczkę( iść do piekarni na dobra pizze)-typ frazeologiczny
    9.rozbójnik(sprawdzian z całego roku lub z ogromnej ilości materiału)- typ sementyczny
    10.byku( dobry kolega)- typ sementyczny

    OdpowiedzUsuń
  62. Argotyzmy charakterystyczne dla gwary szkolnej:
    1.buda(szkoła)-argotyzm semantyczny,
    2.kosa(jedynka)-argotyzm semantyczny,
    3.gimbus(gimnazjalista)-argotyzm semantyczny,
    4.kapusta(pieniądze)-argotyzm semantyczny,
    5.laba(wolne)-argotyzm semantyczny,
    6.lampić się(patrzeć się)- argotyzm frazeologiczny,
    7.matma(matematyka)-argotyzm leksykalny,
    8.relcia(religia)-argotyzm leksykalny,
    9.kujon(osoba,która bardzo dobrze się uczy)-argotyzm leksykalny,
    10.sapać się(mieć pretensje)-argotyzm frazeologiczny.

    OdpowiedzUsuń