29 grudnia 2016

Kącik motywacji


     

                 Dbaj o dobry nastrój!



Któż jednak powie,
            że za tymi chmurami nie ma słońca?                 
(Bolesław Prus)


Niełatwo o dobry nastrój, gdy trzeba codziennie z rana wstać do szkoły, siedzieć na lekcjach, przyswajać wiadomości,  które niekoniecznie są ciekawe, pisać okropne klasówki. Być w ciągłym w stresie, bo szczęśliwy numerek zawsze trafia się innym, a szansa już dawno odeszła w siną dal.  A na dodatek jakoś nie ma się ostatnio szczęścia w miłości!  Słowem, nie ma powodów do optymizmu. Potocznie mówiąc : ma się  doła albo nawet ma się potwornego doła.

Złe samopoczucie  mogą wywoływać różne czynniki: przemęczenie, stres, nielubiana szkoła, nieżyczliwi koledzy, brzydka pogoda. Może też – niestety –wynikać  z cech wrodzonych i wtedy człowiek  widzi same problemy. Zawsze powie, że szklanka jest do połowy pusta (a nie pełna). Oczywiście, nie zmieni się genów, ale można nad sobą popracować, aby zminimalizować ich działanie. 
Jak  przywołać dobry nastrój  i  zatrzymać go na dłużej?

Po pierwsze, nie dręcz się tym, że masz  zły nastrój, tylko go zaakceptuj. Zrozum, że masz prawo być czasem przygnębiona(y) czy  zdenerwowana(y) i przyjmij do wiadomości, że innym też on się zdarza. Nie analizuj swego stanu, nie pogrążaj się w nim ani go nie neguj. Naucz  się po prostu przeżywać przykre   i  trudne  chwile, one przeminą.   

Po drugie, jeśli masz zły nastrój (dzień), spotykaj się z ludźmi, których lubisz. Porozmawiaj  z nimi o czymś przyjemnym i błahym: ciuchach, książkach lub filmach, o kosmetykach, makijażu, dyskotece, wycieczce.  

Najgorszym wrogiem chandry jest zamykanie się w domu i bierne trwanie w smutku. Znasz  starą prawdę, że ruch to zdrowie? Znasz!  Idź więc na spacer,  pojedź rowerem do kolegi. Nie wsiadaj do windy, tylko wejdź na czwarte piętro. Wybierz się na zakupy  do sklepu na sąsiednim osiedlu, nie obok domu. Wiesz przecież, że  ruch powoduje wytwarzanie endorfin, czyli hormonów  wpływających na zadowolenie i dobre samopoczucie.

Naucz się zauważać dobre rzeczy (chwile) w każdym przeżytym dniu, choćby najdrobniejsze: miłe słowa koleżanki, udany skok na wuefie, uśmiech sąsiada, spokój w domu. Spróbuj  je codziennie zapisywać w notesie, aby sobie uświadomić, że wcale nie jest tak źle. To  na pewno wpłynie na twój lepszy nastrój, a ludzie szczęśliwi odnoszą większe sukcesy i  rzadziej chorują.  

Dobremu nastrojowi nie sprzyjają:  pośpiech życia, natłok obowiązków czy ambicja, aby nadążyć za wszystkimi nowinkami. Nie dasz rady wszystkiego w pełni ogarnąć, bo to niemożliwe! Jeśli nie musisz czegoś zrobić, zrezygnuj-  zajmij się jedynie tym, co sprawi ci przyjemność.

Pewnie masz takie prace, które lubisz wykonywać i sprawiają ci przyjemność. Częściej jednak musisz coś robić z poczucia obowiązku: wkuwać geografię lub chemię, analizować wiersz, pisać rozprawkę, sprzątać. Rób sobie wtedy przerwy na chwile przyjemności: telefon do przyjaciółki, przeczytanie artykułu w gazecie, wypicie herbaty, posłuchanie audycji radiowej.

Prace, które niespecjalnie lubisz, wykonuj  z ochotą. To nie jest łatwe, ale możliwe. Wtedy zachowasz pozytywny nastrój.

Jeśli ogarnia cię przygnębienie, powtarzaj sobie, że jesteś zadowolona(y) i szczęśliwa(y). Wyliczaj powody tego stanu: są ferie, masz niezłe oceny na półrocze, jesteś zdrowa(y), rodzice cię kochają.

Odwracaj uwagę od przygnębiających myśli: obejrzyj lekki, przyjemny film, poczytaj dowcipy, pożartuj z kimś, przejrzyj gazetę.

Gdy masz zły dzień, zrób sobie jakąś przyjemność: kup jakiś drobiazg, pomaluj paznokcie, poleż w wannie, pójdź do kina.
Na pewno jest jeszcze więcej sposobów na przywołanie dobrego nastroju.  Warto je wykorzystywać, choć to nie takie łatwe.  Ale tak to już jest, że wszystko co wartościowe, wymaga wysiłku. Wiadomo też, że każdy czasem  miewa zły nastrój, ważne jednak, żeby się w nim nie zatracać  i - mimo wszystko - starać się znaleźć pozytywne strony życia. Próbować iść jego słoneczną stroną, jak powiedziałaby jedna z pisarek. 

Tiana
 

Grafika:
http://absurda.blog.pl/files/2015/01/798.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-wC61qaUx2YM/TsD_fLWypVI/AAAAAAAAAKQ/2bdoBm1zwhE/s1600/laughing-emoticon-vector.jpg
http://3.s.dziennik.pl/pliki/8003000/8003923-emotikon-900-598.jpg