26 marca 2022

Spotkanie ze sztuką


    Krata, punk i koturny

 


Nosząc bardziej inspirujące ubrania,

wiedzie się bardziej interesujące życie.

(Vivienne Westwood)

 

Vivienne Westwood jest jedną z nielicznych projektantek mających bezpośredni wpływ na rozwój kształtujących się w latach  70. XX wieku subkultur. Jej nonkonformistycze projekty stały się idealnym narzędziem do propagowania idei głoszonych przez punków w Wielkiej Brytanii. Kolekcje projektantki bazowały na dekonstrukcji, łączeniu ze sobą pozornie niepasujących do siebie wzorów czy tworzeniu intrygujących i odchodzących od ówczesnych norm trendów. W tym poście chciałabym przedstawić  sylwetkę niesamowitej kobiety, przekuwającej swój twardy charakter w kontrowersyjne stroje ozdobione printem w szkocką kratę.

Początki.  Vivienne Isabel Swire urodziła się na północy Anglii  w 1941 roku. W wieku 19 lat zaczęła studiować złotnictwo w Harrow School of Art.  W 1962 Vivienne na swój ślub z  Derekiem Westwoodem,  samodzielnie zaprojektowała  i   uszyła pierwszą własną suknię. Po trzech latach rozwiodła się  i związała  z Malcolmem McLarenem, znanym później menadżerem punkrockowego  zespołu „Sex Pistols”. To razem z nim w 1971 roku otworzyła swój pierwszy sklep „Let it Rock”  w Londynie. Butik zmienił swoją nazwę w 1977 roku na „Seditionaries”,   na cześć płyty  „God save the Queen”, która w tym samym roku podbiła listę przebojów  magazynu muzycznego NME.

Rewolucja. Sklep Vivienne Westwood cieszył się w Londynie ogromną popularnością, chociaż na początku oferował jedynie ubrania w stylu subkultury „Teddy boys”.Z czasem oferta poszerzyła się o kontrowersyjne kostiumy czy koszulki z erotycznymi nadrukami. Od tego momentu Vivienne Westwood oraz McLaren stali się kreatorami  stylu punkowego.

„Pirates”. Prawdziwym osiągnięciem pary projektantów okazała się ich debiutancka kolekcja „Pirates’’ z  1981 roku, doceniona za  jej  swobodę. Zakończenie współpracy z menadżerem Sex Pistols stało się dla Vivienne okazją do czerpania garściami  ze stylu epoki wiktoriańskiej. W sezonie wiosna - lato 1985  Westwood zastąpiła popularne wtedy szerokie ramiona dopasowanymi krojami, które całą uwagę skupiały na krągłościach modelek.

„Lata pogańskie” (1987–1992). Pod koniec lat 80.  projektantka zaczęła nazywać swój styl „Latami pogańskimi”.  Skupiała się wtedy głównie na parodiowaniu stylu klas wyższych. Jej najbardziej wpływowa kolekcja  jesień - zima z 1987  roku BYŁA zainspirowana dziewczyną, o której Westwood mówi w jednym z wywiadów dla „The Independent”: Nie mogła mieć więcej niż 14 lat. Miała koka, kurtkę z tkaniny Harris Tweed i torbę z parą baletek w środku. Była niezwykle opanowana. W 1992,  u schyłku „Lat pogańskich”, Vivienne otrzymała brytyjską nagrodę OBE (Order Imperium Brytyjskiego) za zasługi dla mody.

Anglomania. Na początku lat 90. estetyka strojów Vivienne Westwood przyjęła formę znaną nam do dzisiaj. Zaczęła łączyć ze sobą historyczne elementy strojów angielskich oraz francuskich z nowoczesnymi fasonami. W tym też czasie podczas jej pokazów dochodziło do najbardziej niezapomnianych momentów: Naomi Campbell potknęła się, biegnąc po czerwonym dywanie w 20-centymetrowych szpilkach, a Kate Moss pokazując się w makijażu stylizowanym na Marię Antoninę, jadła lody.

Aktywizm Vivienne. W ciągu ostatniej dekady jednym z najbardziej nagłaśnianych tematów na świecie jest zmiana klimatu. Vivienne Westwood nie boi się zabierać głosu w tej sprawie i odważnie przedstawia swoje poglądy nie tylko w wywiadach i przemówieniach, ale również poprzez modę. Na wielu ostatnich pokazach projektantki można zauważyć elementy dotyczące globalnego ocieplenia i innych problemów wynikających z nadmiernej konsumpcji powodowanej  przez branżę fast fashion.To ona właśnie, zaraz po sektorze wydobywczym,  emituje największe ilości dwutlenku węgla do atmosfery, tym samym ogromnie przyczyniając się do zmian klimatycznych.

Marka Vivienne Westwood  wykorzystuje swój głos, aby poprzez kontrowersyjne projekty podnieść świadomość wpływu fast fashion na środowisko. W ramach ochrony rzemiosła i dziedzictwa  projektantka  wykorzystuje oryginalne brytyjskie tkaniny, kultywując tradycje krawieckie, które miały ogromny wpływ na jej działalność od lat 80. XX wieku.

Mimo że upłynęło już   ponad 50 lat,  styl Vivienne Westwood  jest wciąż  jest obecny  na pokazach mody. Szkocka krata czy gorsety noszone na odzież wierzchnią zostaną zapamiętane jako charakterystyczne  elementy kontrowersyjnego stylu projektantki, łączącej uliczny punk z elegancją klas wyższych.

Zosia

 

Grafika:

https://dazedimg-dazedgroup.netdna-ssl.com/1200/120-343-1755-1170/azure/dazed-prod/1290/4/1294928.jpg

https://apexfashion.files.wordpress.com/2016/02/vivienne-westwood.jpg

https://d2dzp1iimffyb3.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/08/The-Rake-Tartan-Vivienne-Westwood-02.jpg

https://a.1stdibscdn.com/archivesE/upload/v_1402/v_1163002/IMG_2312lk_l.jpg

https://media.vogue.co.uk/photos/5d548126e144470008e43edc/master/w_1920%2Cc_limit/original

https://media.vogue.fr/photos/606dacbb66777507698bb63e/master/w_1600,c_limit/Kate-Moss-Vivienne-Westwood-vogue-credit-Getty-Images.jpg

https://images.dappei.com/uploads/tag/image/88193/large_517d655e5cd42955.jpg

http://n.sinaimg.cn/sinacn20114/560/w1080h1080/20200301/7d50-iqfqmat0058285.jpg