15 czerwca 2017

Przeczytane, przemyślane, skomentowane


               

          Kobiecość  według  mediów


Kobieta zmienną  jest jak piórko na wietrze.
(Francesco Maria Piave)


Co ma wpływ na kształtowanie życia człowieka, jego światopoglądu, charakteru czy intelektu - to pytanie zadawane jest od bardzo dawna. To, kim jesteśmy, zależy od bardzo wielu różnorodnych czynników – genów, wychowania, oddziaływania środowiska itp. Ogromny wpływ na człowieka mają media, biorąc pod uwagę to, że współcześnie kształtują one opinię publiczną, przekazują bieżące informacje i wskazują wzorce. Głęboko oddziałują na przekonania odbiorców, ich styl życia, zachowania i potrzeby.

A jak media wpływają na współczesny obraz kobiety? Wizerunek płci w mediach to bardzo obszerny temat. Środki masowego przekazu tworzą kanony, w które człowiek stara się za wszelką cenę wpasować. Starają się one ujednolicić wizerunek różnych grup społecznych, doprowadzając do masowego postrzegania ich w szablonowy sposób. Jeżeli chodzi o kobiety, to dominuje nastawienie na wygląd. Wdzięk, dbałość o urodę, perfekcyjne dopracowywanie najdrobniejszych szczegółów stroju to cechy współczesnych kobiet narzucane przez telewizję, prasę, Internet. Kobiety są kreowane tak, by podobać się innym, wzbudzać zachwyt i pożądanie w mężczyznach, a w innych kobietach zazdrość. Wielką satysfakcją dla pań jest to, gdy pozostałe zazdroszczą im wyglądu czy stylu, jednocześnie chcąc się do nich upodabniać. Zjawisko to nakręca spiralę ujednolicenia wizerunku kobiety. Około dekady temu kreowany i popularny był  wizerunek lalki Barbie, nienaturalnie umalowanej   i przesadnie wychudzonej.
Choć kult smukłej sylwetki trwa nadal, zmieniło się nasze podejście do niego. Celem samym w sobie nie stały się wystające żebra, a zdrowe, wysportowane ciało - czytamy  na portalu dla aktywnych kobiet Papilot.  Liczy się to, co jest w modzie, a obecnie jest stawiany nacisk na bycie fit i posiadanie smukłej sylwetki. I chociaż trudno powiedzieć, że jest to do końca negatywne zjawisko, to zachodzi tu manipulacja.  Problemem jest to, że fizyczne piękno utożsamia się z siłą kobiety. Tylko piękne kobiety mogą stawić czoła światu i kształtować swoje życie. Piękne bohaterki reklam są pozbawione trosk codziennego życia, koncentrują się jedynie na własnym ciele, które nieustannie wymaga ćwiczeń  i pielęgnacji. Powszechny jest również  wśród kobiet mit wiecznej młodości - chcąc być wiecznie młode, kobiety często wpadają w kompleksy wywołane tym, że pokazywane są w mediach jakby były poza wpływem czasu. Ironicznie mówi się, że w świecie reklamy ludzie nie dożywają trzydziestki. Tylko nieliczni producenci zdobywają się na odwagę, by do reklamy kosmetyków zaangażować dojrzałe kobiety. W zasadzie wyłącza się je poza nawias oficjalnych odbiorców, nie pojawiają się nawet w reklamach kremów przeciwzmarszczkowych, choć przecież są najczęstszymi użytkowniczkami tych właśnie preparatów – piszą Anna Twardowska i  Eliza Olczyk w pracy Kobiety w mediach.  A przecież nie da się zatrzymać tego procesu, z biegiem lat w wyglądzie zachodzi wiele nieodwracalnych zmian. Obraz przedstawiony w mediach jest więc fałszywy i krzywdzący dla kobiet, są traktowane przez media jako przedmiot marketingu, ich obraz jest wyidealizowany, bo ma się on podobać innym i przyciągnąć jak największą liczbę odbiorców, a  kobieta uosobienie zmysłowości i seksapilu sprawia lepszy efekt wizualny. Podobnie jest z prezenterkami i dziennikarkami telewizyjnymi. Starsze kobiety pojawiają się na ekranie czy zdjęciach w prasie rzadko, a jeśli już to jako konsumentki leków, maści przeciwbólowych czy kremów do protez zębowych. W telenowelach kobieta powyżej trzydziestki przedstawiana jest w standardowej roli matki lub babci, skupionej na domu i rodzinie. Równie stereotypowy jest wizerunek współczesnej kobiety jako silnej i niezależnej.  Media starają się  odwrócić jej tradycyjną rolę i podporządkować do wzorca typowej bizneswoman, kobiety skupionej na pracy, zawsze eleganckiej i zadbanej. Nie ma ona już być kojarzona z domową atmosferą ciepła i miłości, ma być zimną, twardo stąpającą po ziemi kobietą sukcesu. Kobieta z reklamy jest pod każdym względem perfekcyjna, świetnie radząca sobie w różnych sytuacjach. Mankamentem przekazów medialnych, w których ukazywana jest kobieta nowoczesna jest to, że rzadko chodzi w nich o pracę wykonywaną przez nie, a raczej o kosmetyki, produkty żywnościowe, czy inne produkty.
Czy można pozostać biernym wobec wpływu mediów na portret współczesnej kobiety? Jak pisał Witold Gombrowicz w Ferdydurke: Człowiek jest najgłębiej uzależniony od swojego odbicia w duszy drugiego człowieka. Słowa te ukazują pesymistyczną prawdę, że człowiek musi mimowolnie dopasowywać się do społeczeństwa, w którym żyje. Jednak można byłoby zastanowić się nad tym, jak wszechwładny wpływ mediów na społeczeństwo wykorzystywać w celu propagowania pozytywnych wzorców. Warto dążyć do eliminowania stereotypów związanych z płcią za pomocą kampanii informacyjnych na rzecz prawdziwego postrzegania kobiet. Dobrym przykładem na wykorzystanie Internetu do zmiany obrazu kobiet w mediach jest też kampania społeczna We are #WomenNotObjects, zwracająca uwagę na problem, jakim jest uprzedmiotowianie i seksualizacja kobiet w przekazach reklamowych. Należy też mieć nadzieję, że nadejdzie moment, gdy posługiwanie się stereotypami dotyczącymi kobiet stanie się po prostu politycznie niepoprawne.

Fiat126p


Grafika:
http://www.papilot.pl/i/b/2013/10/operacje-plastyczne-41362326.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/39/e2/5b/39e25b9ed2bcfccc8945ca9123a5dac7.jpg