23 czerwca 2013

Kącik motywacji




 Pomyśl, że więcej coś znaczysz…


 Niska samoocena
 każe nam wątpić w swoje możliwości 
nawet w obliczu niewielkich trudności.
                                                                             (Kinga Lachowicz – Tabaczek)


Bywają  ludzie nadmiernie krytyczni wobec siebie. We wszystkim, co robią, widzą jedynie luki i niedociągnięcia. Taka postawa wynika z negatywnych myśli o sobie, które skutecznie obniżają samoocenę,  choć nie mają pokrycia w rzeczywistości. Jakie popełniasz błędy?

Myślenie czarno-białe. Założenie, że albo jestem super, albo do niczego. Przymus bycia doskonałym, najlepszym we wszystkim, bez prawa popełnienia błędu. Takie założenie z góry jest skazane na niepowodzenie. Generalizowanie. Nigdy nic mi się nie udaje. Zawsze popełniam błędy. Nikt mnie nie lubi. Przy takim nastawieniu czujemy się beznadziejnie. Porównywanie z innymi. To prosta droga do pognębienia siebie, bo zawsze znajdzie się ktoś mądrzejszy czy bardziej doświadczony. Zgadywanie, co inni myślą o mnie. Zakładanie, że ludzie źle o mnie myślą, krzywo patrzą, lekceważą. Jeśli są mili, to z litości. To błędne myślenie! Odnoszenie wszystkiego do siebie. Wyobrażanie sobie, że każde słowo lub spojrzenie innych dotyczy mnie. Myślenie o tym, co inni powiedzą. To blokuje twoje działanie. Myślenie katastroficzne. Snucie pesymistycznych wizji przyszłości – porażek, klęsk, kompromitacji. Obwinianie się za porażki. Obarczanie się odpowiedzialnością za wszelkie realne  i wymyślone błędy. Potknęłam się, bo jest fajtłapą, a nie dlatego, że chodnik był nierówny. Dostałam piątkę, bo test był łatwy lub nauczyciel się zlitował – to nie moja zasługa. Błąd! Oskarżanie się. Katowanie się myślą, że mogłam coś zrobić lepiej i nie należy mi się nagroda, lecz kara. Znowu błąd! 

Możesz zmienić sposób myślenia o sobie! A zmieniając go, wpłyniesz  na swoje emocje i sposób działania. Co  powinieneś/ powinnaś robić? 

Obserwuj siebie. Gdy poczujesz, że spada ci nastrój, smutniejesz, stajesz się niepewny albo czujesz do siebie złość, zastopuj myśl. Nie obciążaj się nadmiernymi oczekiwaniami. Porzuć nierealistyczne oczekiwania. Mów sobie: mam prawo czegoś nie wiedzieć, mogę się mylić. Stopuj złe myśli na swój temat. Nie zgadzaj się z nimi. Konfrontuj myśli z faktami. Jeśli pomyślisz: nic mi się nie udaje, to przypomnij sobie, że robisz postępy. Nie porównuj się z najlepszymi, lecz ze słabszymi od siebie. Testuj rzeczywistość. Nie domyślaj się, co inni myślą o tobie, lecz ich zapytaj  o to. Bądź miły dla innych, odwdzięczą ci się tym samym. Skoncentruj się na zadaniu. Mów sobie: chcę zaliczyć sprawdzian, chcę wygrać konkurs. Wyobraź  sobie korzystny scenariusz działań. Nie dawaj przystępu obawom,  że nie dasz rady. Przypomnij sobie, że nieraz poradziłeś sobie. Doceń to, czego dokonałeś. Nagródź się. Pomyśl:  mogę to zrobić, właśnie to zrobiłem.
A może od czasu do czasu powtarzaj sobie: jestem  z siebie dumny,  jestem świetny.  Dowartościowanie to cenna umiejętność. Pewni siebie są skuteczniejsi.  Popatrz też na siebie przez różowe okulary. Zobaczysz, ile zyskasz w swoich oczach. Posłuchaj Roberta Colliera, który uważa, że:  możesz dokonać wszystkiego, czego tylko zechcesz, możesz zdobyć wszystko, czego zapragniesz, możesz zostać każdym, kim zechcesz zostać.  Powodzenia!    

Optymistka

Grafika:
http://2.bp.blogspot.com/-IGrWNg6SC8k/UWKdeE8ihvI/AAAAAAAADEs/RTYsAOiJ1DQ/s1600/177_ff8b9271435d1192b97d02cb66e7f6ae0d9aaa9f.jpg
http://www.dojrzewalnia.pl/endorfina/typo3temp/pics/d1d482db4b.jpg