18 lutego 2013

Spotkanie ze sztuką



     Rysunki mistrza Hokusai



Jeśli chcesz narysować ptaka, 
musisz stać się ptakiem.
                                           (Hokusai)                                                  


Katsushika Hokusai był jednym z najwybitniejszych malarzy sztuki ukiyo-e („Obrazy płynącego świata”), mistrzem drzeworytu i wybitnym pejzażystą. Zwolennikiem twórczego eklektyzmu, który czerpał inspirację z malarstwa japońskiego, chińskiego i europejskiego. W jego twórczości dominuje realizm, jednak nie brak motywów fantastycznych i mitologicznych. Działalność mistrza można podzielić na kilka okresów, podczas których posługiwał się różnymi stylami, środkami wyrazu    i pseudonimami. 
Najciekawszy był czwarty okres, gdy malarz, tworząc pod pseudonimami Taito i Litsu, całkowicie poświęcił się tworzeniu szkicowników do Mangi. Poza rysunkami i obrazami, Hokusai stworzył również ilustracje do ponad 500 książek, z których cześć napisał sam. Jednym z najważniejszych dzieł artysty jest cykl Trzydzieści sześć widoków góry Fuji. 
Manga to szkicownik z rysunkami  ludzi, elementów świata realnego, jak również postaci z mitów i legend, zebrane w 15 tomach. Tom I został wydany w 1814 roku, a XV w 1878 roku– wiele lat po śmierci artysty.  O genezie Mangi wiele mówi wstęp do I tomu dzieła, w którym czytamy: W 1812 r. wybitny malarz Katsushika Hokusai przybył z Edo do Nagoi i zatrzymał się w domu swojego ucznia Maki (Hokutei) Bokusena, gdzie stworzył około trzystu żartobliwych rysunków. Z pewnością będzie to bardzo dobry materiał pomocniczy dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się rysować. Tytuł „manga” został wymyślony przez samego artystę. Słowo „manga” dla mistrza miało inne znaczenie niż we współczesnym języku japońskim. Słowo miało oznaczać „pośpiesznie narysowane szkice” lub „szkice, które same, niepowstrzymanie wypłynęły  spod pędzla”.  W I tomie dzieła początkujący malarz mógł znaleźć 330 scen, w których przeważały rysunki ludzkich postaci (np.: rolników, rybaków, górali). Artysta sięgał do mitologii, przedstawiając bogów, bohaterów, demony – rodem z shintoistycznych i buddyjskich legend. Hokusai z uwagą podchodził do przyrody i elementów urbanistycznych. Każdy przedmiot i element przyrody jest przedstawiony z  wielką wnikliwością   i dbałością o detal. Mistrz dużo czasu poświęcał na dobór odpowiednich metod wykonywania rysunków i tematów do poszczególnych tomów swojego dzieła. 
Hokusai był osobą wybitną, poważną i niesamolubną, ponieważ w odróżnieniu od innych twórców chciał, by jego prace  były nie tylko podziwiane i cenione lub służyły tylko intelektualnej rozrywce. Pragnął nauczyć innych jak rysować, chciał poprowadzić młodych utalentowanych ludzi ku sztuce. Artysta pokazywał, co i jak rysować. Młodzi artyści brali Mangę do rąk i kopiowali szkice, w przekonaniu, że do mistrzostwa w każdej sztuce dochodzi się latami, ucząc się, studiując i ćwicząc.

Miyo  

Grafika:
https://data.ukiyo-e.org/mfa/images/sc145714.jpg
http://static.vix.com/es/sites/default/files/styles/large/public/btg/bodyart.batanga.com/files/olas-inspiradas-en-arte-japones-00.jpg?itok=fSPZxbHO
http://hokusai.us.com/images/home_fr/Katsushika-Hokusai_1797-1798_Taro-Moon.jpg
http://www.huma3-archive.com/repository/reviews/hokusai05_HUMA3.jpg