SŁOWNIK GWARY
UCZNIOWSKIEJ
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W ZAMOŚCIU
W LATACH 80. XX WIEKU
Spaliliśmy wszystkie
fiszki. I potem wydaliśmy słownik.
(Marianna Chwil)
Miałyśmy przyjemność rozmawiać z byłą nauczycielką
języka polskiego I Liceum Ogólnokształcącego, a zarazem dwukrotną wicedyrektorką
naszej szkoły - panią mgr Marianną Chwil. Naszym celem było przeprowadzenie
wywiadu na temat wspomnień związanych ze szkołą. W trakcie rozmowy
dowiedziałyśmy się o prowadzonym przez Panią Profesor kole językoznawczym oraz wydanym przez
to koło Słowniku gwary uczniowskiej I LO.
We wstępie do Słownika autorzy tego przedsięwzięcia piszą, że słownik jest próbą
przybliżenia szerszym kręgom społecznym gwary uczniowskiej, która jest zjawiskiem bardzo
rozpowszechnionym i niewątpliwie ciekawym. Pomysł twórczy zrodził się w 1983
roku i wyszedł od pani mgr Marianny Chwil, która prowadząc zajęcia koła
językoznawczego, czuwała także nad przebiegiem prac. W roku 1984 przystąpiono
do opracowania ankiety, która obejmowała kilka grup tematycznych dotyczących różnych
dziedzin uczniowskiego życia. Ankieta została rozprowadzona wśród uczniów I
Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego. Wpłynęło 181 ankiet, które
zawierały około dwu tysięcy słów. Ich fiszkowanie trwało do połowy 1986 roku. Ten
początkowy etap prac został wykonany przez pierwszy zespół redakcyjny w
składzie: Beata Bigos, Beata Dziubińska, Monika Hałasa, Małgorzata Kulas,
Renata Poszelężna, Bożena Rybicka, Iwona Szwałek, Joanna Wańczyk, Maria Wróbel.
Dalsze prace, polegające na opracowaniu materiału, wykonał drugi zespół
redakcyjny: Magdalena Bielecka, Agata Garbiec, Marta Kołtun, Agnieszka
Kopaczyńska, Elżbieta Łepik, Anna Majewska, Agnieszka Pitura, Mariola Psiuk,
Małgorzata Rybicka, Edyta Sadło, Zuzanna Szwałek, Małgorzata Wałasztyn. Zespół
ten opracował I część Słownika,
zawierającą materiał językowy z zakresu nazw szkół, przydomków nauczycieli i
uczniów oraz terminologii związanej z egzaminem dojrzałości. Dla łatwiejszej
orientacji przyjęto układ działowo - alfabetyczny. Wyrazy, które w ankietach powtarzały się najczęściej,
zostały opatrzone kwalifikatorem liczbowym umieszczonym przy haśle.
Tak o samym pomyśle i jego realizacji mówi pani
Chwil: Trochę bawiliśmy się w językoznawcze tematy i wpadliśmy na pomysł opisania
gwary w formie "Słownika gwary uczniowskiej". Roboty był ogrom.
Najpierw opracowaliśmy ankietę, potem rozdaliśmy tę ankietę uczniom, a na końcu
zebraliśmy ją. Później pracowałam z klasą pani Magdaleny Lis. Wpłynęło ponad
181 ankiet, zawierały około 2000 słów. I potem trzeba było te ankiety
sfiszkować, opracować fiszki, a następnie ułożyć. Uczennice wykonywały tę pracę ręcznie. Nie było
komputerów, nie było maszyn powielających, a na maszynie pisało się przez kalkę
kilka egzemplarzy, ileś tam razy. I zrobiliśmy to. Po wykonanej pracy zrobiliśmy sobie wycieczkę.
Pojechaliśmy do Krasnobrodu, jeszcze z
panem Bieleckim, i zrobiliśmy
ognisko z fiszek. Spaliliśmy wszystkie fiszki. I potem wydaliśmy słownik.
Poniżej prezentujemy wybrane wyrazy, które
odzwierciedlają gwarę uczniowską w
latach 80. XX wieku:
1. SZKOŁA - nazwy ogólne: beczka strachu, buda (174) – liczby w nawiasach oznaczają
częstotliwość użycia wyrazu, dziupla,
dziura(5), kurnik, ogólniak (72), paka,
przybytek wiedzy, przytułek, szkółka (5), uniwerek.
2. NAZWY I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO – akademia, akademija, bastylia, mury (5), nasza buda, rudera, pensja kanclerza Jana Zamoyskiego, rudera (6), skorupa, staruszka, sorbona, stary ogólniak
(11), zamojski.
3. NAZWY NAUCZYCIELI
OGÓLNIE – belfer (12), burki, ciało
pedagogiczne, psor, sor(6), syfon, ticza,
ticzer.
4. NAZWY EGZAMINU DOJRZAŁOŚCI – bajer, bzdurka, formalka, klasówka z
kanapkami, małe piwo, matura (26), michałki,
pranie.
Może warto podjąć badania współczesnej gwary
uczniowskiej w naszej szkole?Co sądzicie o tym pomyśle?
Jak dzisiaj określa się szkołę, lekcje, uczniów i nauczycieli?
D. D.
Grafika: własna
Taki słownik to bardzo fajna inicjatywa, podziwiam nauczycieli oraz uczniów za poświęcenie swojego wolnego czasu. Można porównać niektóre określenia ;)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy pomysł. Z pewnością wszyscy musieli włożyć ogrom pracy w ten słownik. Niektóre określenia pozostały niezmienne w gwarze uczniowskiej np. szkoła- buda, ogólniak. Dobrym pomysłem byłoby badanie współczesnej gwary i porównania jej z tym starym słownikiem.
OdpowiedzUsuńDokładnie. Łatwo byśmy zobaczyli jak język ewoluuje i zmienia się. Nikt już w dzisiejszych czasach nie mówi na szkołę ,,beczka strachu", a na maturę ,,małe piwo".
UsuńGwara uczniowska jest mocno zależna od czasu i uczniów.
UsuńTo bardzo ciekawy pomysł, żeby na nowo stworzyć taki słownik w naszej szkole. Z pewnością teraz używa się innych określeń.
OdpowiedzUsuńLudzie, o których wyczytałam w tym poście mieli bardzo ciekawy pomysł, aby stworzyć słownik gwary uczniowskiej. Oprócz ciekawej inicjatywy, była to też dla nich na pewno dobra zabawa.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis :) Z uśmiechem na twarzy czytałam listę przezwisk i przydomków uczniów. Świetna inicjatywa i ciekawe efekty pracy. Niektóre zwroty są podobne do obecnych określeń.
OdpowiedzUsuńKiedyś w moje ręce trafił słownik gwary młodzieżowej. Chociaż codziennie mam kontakt z rówieśnikami, większości słów nie rozumiałam bez wyjaśnienia. Współczesny słownik gwary uczniowskiej 1LO zawierałby zapewne zdecydowanie więcej określeń niż ten sprzed kilkudziesięciu lat. Jest to bardzo ciekawy pomysł, jednak wymaga on wielkiego nakładu pracy.
OdpowiedzUsuńMyślę, że dobrym pomysłem byłoby ponowne wydanie takiego słownika, oczywiście ze wzbogaconą zawartością
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy pomysł! Wykonanie słownika wymagało poświęcenia wielu godzin pracy. Na pewno, przy tworzeniu, było bardzo wiele uśmiechu, radości i zabawy. Niektóre określenia zostały do dzisiaj. Często w rozmowach używa się słów typu buda czy befler. Wielka brawa za wykonanie tego słownika
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy pomysł na stworzenie własnego słownika gwary uczniowskiej. Teraz widać jak zmienił się język młodzieży w szkołach. :)
OdpowiedzUsuńGwara uczniowska przed minione dwie dekady nieco się zmieniła, ale niektóre zwroty nadal są w użyciu. Ci ludzie mieli bardzo dobry pomysł na stworzenie takiego słownika i pomimo wielu trudów udało im się skończyć tą oszałamiającą pracę. Brawa dla nich! :)
OdpowiedzUsuńDzisiaj na pewno trochę inaczej określa się szkołę, uczniów i nauczycieli.
OdpowiedzUsuńPomysł stworzenia takiego słownika jest bardzo ciekawy. Najlepsza nazwa szkoły to ,,beczka strachu". Ciekawe, skąd się wzięła?
Bardzo kreatywny temat. Fajnie skonfrontować gwarę z poprzednich lat z tą, którą uczniowie mówią teraz.
OdpowiedzUsuńOd razu po przeczytaniu tytułu wpisu byłem przekonany,że to będzie ciekawy post.I tak właśnie było.Na pewno uczniowie odpowiedzialni za opracowanie Słownika Gwary Uczniowskiej poświęcili dużo wolnego czasu aby go stworzyć,ale ich praca nie poszła na marne.
OdpowiedzUsuńChacha.. Nigdy nie przypuszczałabym, że szkoła to beczka strachu czy kurnik. ;)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa inicjatywa. Warto pomyśleć nad wydaniem nowej wersjj takiego słownika.
OdpowiedzUsuńSłownik gwary uczniowskiej to świetny pomysł, ale na pewno wymagał wiele pracy, zaangażowania i poświęcenia od uczniów. Przyznam, że nazwy takie jak "małe piwo" czy "klasówka z kanapkami" rozbawiły mnie.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem określenia I Liceum Ogólnokształcącego są najciekawsze. Jednak inne nazwy też są oryginalne. Jestem pełna podziwu dla osób,które brały udział w tym projekcie. Wytrwałość i cierpliwość pozwoliła im na stworzenie słownika pełnego zabawnych określeń dotyczących szkoły, którymi posługiwała się młodzież z tamtych lat.
OdpowiedzUsuńCiekawy post, pokazujący jak zmienia się mowa potoczna z biegiem lat.
OdpowiedzUsuńMyslę, że każde pokolenie, które przeszło przez mury tej szkoły miało swoją własną gwarę, młodzież ma jednak dobrze rozwiniętą wyobraźnię. Dzisiejsze pokolenie również wymyśla ciekawe, nowe słowa, używa skrótów itp. Chcicałabym, żeby nasz rocznik też stworzył taki słownik, a za kilkadziesiąt lat będą mogli przeczytać go nowi uczniowie naszego liceum :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post poruszający temat gwary uczniowskie, nawet do tej pory używane są niektóre określenia ale też wymyślono no nowe określenia. Wspaniałym pomysłem było napisanie tego słownika.
OdpowiedzUsuńZastanawia mnie jedno. Dlaczego Egzamin dojrzałości został nazwany ,,michałkiem" ? :p
OdpowiedzUsuń"Michałek" w języku potocznym oznacza : drobnostkę, drobiazg, rzecz błahą. Tak więc dla solidnego i mądrego ucznia matura może być michałkiem.
UsuńInteresujący post, gwara uczniowska towarzyszy nam - uczniom od wieków. Taki słownik to ciekawy i dość oryginalny pomysł.
OdpowiedzUsuńPost bardzo przyjemnie się czyta, a oprócz tego pozwala lepiej poznać l liceum. Jak zawsze czytam je z dużym zaciekawieniem. Uważam, że uczniowski słownik to bardzo dobry pomysł, a osoba, która go przedstawiła wykazała się dużą inicjatywą.
OdpowiedzUsuńInteresujące, jak diametralnie potrafi zmienić się język używany przez młodzież. Ciekawi mnie, jakich słów będą używac młodzi ludzie za 30 lat.
OdpowiedzUsuńW pewnym sensie każdy używa swojej własnej gwary ;p
OdpowiedzUsuńPost bardzo interesujący, pokazuje nam jak kiedyś uczniowie mówili chociażby na szkołę niektóre zwroty są nadal w obiegu. Bardzo ciekawy pomysł dotyczący utworzenia na nowo takiego słownika naszej szkoły.
OdpowiedzUsuńInteresujący post, można z niego wywnioskować to, że język polski cały czas się zmienia. Musimy popierać takie inicjatywy i stworzyć coś na wzór ówczesnego słownika w naszej szkole.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa inicjatywa.Wielu z tych sformulowań gwary uczniowskiej nie znałem.
OdpowiedzUsuńWarto pomyśleć nad wydaniem drugiej części słownika. Pomysł niezwykle ciekawy.
OdpowiedzUsuńSpisanie i uporządkowanie ponad 2000 haseł robi wrażenie. Słownik musi stanowić świetną pamiątkę dla pani Chwil.
OdpowiedzUsuńArtykuł bardzo interesujący. Dawniej były inne określenia na nauczycieli czy szkołę, chociaż niektóre jednak się zachowały. Myślę, że jakby ktoś teraz przeprowadził taką ankietę kilka słów mogło by się powtórzyć, ale na pewno byłoby dużo nowych określeń :)
OdpowiedzUsuńWszelkie takie pamiątki to bardzo dobry pomysł na upamiętnienie dawnych czasów szkoły. Myślę, że po tylu latach "Słownik gwary uczniowskiej" byłby jeszcze barwniejszy. Warto zastanowić się, jaki stosunek był do szkoły, nauczycieli, edukacji, a jaki jest teraz. Z pewnością wiele się zmieniło, ale czy na pewno tak wiele?
OdpowiedzUsuńPani Profesor Marianna Chwil - Mistrzyni! Miałam przyjemność być jej uczennicą.
OdpowiedzUsuńMyślę, że w dzisiejszych czasach gwara uczniowska bardzo różni się od tej sprzed lat, ponieważ używamy coraz więcej zapożyczeń z języków obcych.
OdpowiedzUsuńNie słyszałam, że w naszej szkole powstał taki słownik. Uważam, że to był świetny pomysł. Gwara uczniowska jest tak różnorodna, często sama nie jestem pewna co znaczą niektore określenia używane przez moich rówieśników.
OdpowiedzUsuńPodziwiam zapał pani Chwil i uczennic jej pomagających w realizowaniu tego przedsięwzięcia - to musiało być naprawdę czasochłonne i wymagające wysiłku. Mimo wszystko, fajna sprawa!
OdpowiedzUsuńZgadzam się z panem Miodkiem - język używany przez młodzież jest czymś zdecydowanie wyjątkowym, co w pewnym sensie jest małym przywilejem ludzi w naszym wieku. Nie wolno nam zapominać o pięknej polszczyźnie na codzień, ale nasz "slang" też ma w sobie sporo uroku. Korzystajmy póki nam wypada ;)
naprawdę super pomysł! jestem dumna z dziewczyn, że zabrały sie za tak super robotę. pamiątka jest do dziś i pewnie jeszcze długo będzie. fajnie by było stworzyć coś takiego teraz, ale myślę że obecnie używamy na dużo niecenzuralnych słow.
OdpowiedzUsuńFajny pomysł z takim słownikiem :) Podziwiam osoby, które angażowały się w jego stworzenie. BRAWO! :)
OdpowiedzUsuńGdyby nie blog pewnie nigdy nie dowiedziałabym się o tym słowniku, dlatego cieszę się, że pojawił się tutaj ten wpis :) Niektóre określenia są używane do dzisiaj.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post. Stworzenie słownika gwary uczniowskiej to super pomysł.Podziwiam twórców tego słownika za wysiłek włożony w jego opracowanie.
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł! Gwara uczniowska się zmieniła, ale to nie oznacza, że nie ma w niej żadnych ciekawych, a czasem zabawnych słów.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy pomysł na stworzenie słownika gwary uczniowskiej. Niektóre nazwy mnie rozbawiły.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny pomysł ze słownikiem. Dobrze, że są osoby, które angażują się w takie rzeczy. :)
OdpowiedzUsuńStworzenie takiego słownika to świetny pomysł.
OdpowiedzUsuńJęzyk typowy dla gwary szkolnej, moim zdaniem ułatwia sposób komunikowania się między uczniami. Wprowadza też element humorystyczny.
OdpowiedzUsuńArgotyzmy charakterystyczne dla gwary szkolnej:
1. Iść na taczkę - oznacza pójście do piekarni - typ frazeologiczny
2. Pała, kosa, lufa - oznacza ocenę niedostateczną - typ semantyczny
3. Matma - oznacza przedmiot szkolny: matematykę - typ leksykalny
4. Typiara - jest to druga osoba - typ leksykalny
5. Jagodzianka - oznacza banknot 500zł - typ semantyczny
6. Rozbójnik - oznacza semestralny sprawdzian z matematyki - typ semantyczny
7. Kabel - oznacza osobę, która na kogoś donosi np. do nauczyciela - typ semantyczny
8. Buda - oznacza szkołę - typ semantyczny
9. Kujon - oznacza osobę, która bardzo dużo się uczy - typ leksykalny
10. Mózg - jest to osoba, która jest bardzo mądra, zdolna - typ semantyczny
Argotyzmy takie jak: typiara, jagodzianka, kabel, kujon, czy mózg funkcjonują także poza tą odmianą środowiska (uczniami). Najlepszym sposobem aby to sprawdzić jest według mnie przebywanie w innym, danym otoczeniu i włączanie się w rozmowę miedzy innymi ludźmi.
Świetna odpowiedź.
Usuń2/107
OdpowiedzUsuń1. Penga(gotówka) - leksykalne
2. Koronaferie(przerwa od szkoły, spowodowana koronawirusem) - leksykalne
3. Bez kitu(na serio, naprawdę) - leksykalne
4. Kosa(ocena niedostateczna w szkole) - sematyczne (narzędzie rolnicze)
5. Byku(kolega, przyjaciel) - sematyczne (byk - zwierzę)
6. Żyd(ktoś skąpy) - sematyczne (ludzie - naród semicki)
7. Pal wroty(sugestia aby adresat wypowiedzi oddalił się w pośpiechu) - frazeologiczne
8. Matma(matematyka) - leksykalne
9. Przyra(lekcja przyrody) - leksykalne
10. Winkiel(róg budynku) - leksykalne
Poza środowiskiem uczniowski funkcjonuje: penga, winkiel, byku, bez kitu.
Znaczenia wszystkich słów można sprawdzić na miejski.pl
Bez gwary uczniowskiej nie mielibyśmy takiej swobody wypowiedzi. To jej zawdzięczamy poczucie przynależności do grupy i komfort obcowania z innymi z naszego otoczenia. Słownictwo, którym posługują się młodzi ludzie ulega zmianom, jest to normalne i dobre, bo jednak wzbogaca język. Myślę, że uczniowie powinni tworzyć taki słownik co jakiś czas, aby ich następcy mogli przybliżyć się do swoich dawnych rówieśników. Często skracamy nazwy przedmiotów (matma, fizyka, przyrka) lub nazwy szkół (ekonom, ogólniak, mundurówka)-są to argotyzmy leksykalne. Uczniowie ILO mają też swój własny socjolekt, używamy argotyzmów frazeologicznych, mówimy, że "idziemy do sądu", a nie szkoły, bo jest to związane z budynkiem, w którym obecnie się uczymy. Natomiast "sala Maziego" to sala fizyczna. Uczniowie pani Bubiłek używają argotyzmów semantycznych, takich jak rozbójnik (diagnoza z matematyki), weekendówka (praca domowa zadana na weekend).
OdpowiedzUsuńNasze otoczenie znacząco wpływa na to, jakim językiem się posługujemy, mimo to, powinniśmy w różnych sytuacjach adekwatnie się do nich wypowiadać i swobodnie używać także pięknej, poprawnej polszczyzny.
Moim zdaniem stworzenie takiego słownika było bardzo dobrym pomysłem. Obecnie młodzież może sprawdzić jak na przestrzeni czasu zmienił się język, którym posługiwali się uczniowie naszej szkoły. Może kiedyś słownik zostanie zaktualizowany i ktoś doda do niego słowa, które są używane przez młodzież dzisiaj, np. szesnastka- jest to argotyzm leksykalny, występuje również w środowisku muzycznym, a w gwarze uczniowskiej jest to zeszyt, który należy wypełnić zadaniami z matematyki po otrzymaniu oceny niedostatecznej, rozbójnik to z kolei sprawdzian semestralny z matematyki (jest to argotyzm sematyczny), zmyć się z lekcji - czyli iść na wagary to argotyzm frazeologiczny, korki-czyli korepetycje (argotyzm sematyczny), kosa/pała to wyrażenia określające ocenę niedostateczną (argotyzmy sematyczne), a na kogoś kto nie zdał do następnej klasy, młodzież może powiedzieć, że ta osoba kibluje w tej samej klasie (argotyzm frazeologiczny), na osobę, która zdaje egzamin komisyjny- że ma komisa (argotyzm leksykalny), uczyć się możemy w gwarze uczniowskiej powiedzieć jako zakuwać, będzie to argotyzm sematyczny. Uważam że, to, że młodzież posiada rodzaj własnego języka, którego pewnie nie wszyscy są w stanie zrozumieć jest bardzo ciekawym zjawiskiem, jednak daje to pewną lekkość porozumiewania się między sobą w grupie ludzi z podobnego środowiska.
OdpowiedzUsuńTo jest niesamowite jak proces socjalizacji i złożoność społeczeństwa wpływa na kształtowanie się i ewolucję języka. Z drugiej strony cieszę się, że mogę się porozumiewać z innymi uczniami osobnym dialektem, daje mi to poczucie przynależności do grupy społecznej.Ponadto gdyby gwary nie istniały to język polski byłby znacznie uboższy.
OdpowiedzUsuńPostanowiłam przyjrzeć się gwarze młodzieżowej w moim środowisku i znalazłam wśród nich takie typy argotyzmów:
OdpowiedzUsuń1.buda(szkoła)a.sematyczny.
2.koteł(kot)a.leksykalny.
3.Ale czad!(super, fajnie)a.sematyczny.
4.apka(aplikacja na telefon)a.sematyczny.
5.oceniać coś 2/10(nie podoba się coś komuś)a.frazeologiczny.
6.dać suba(zasubskrybować czyjś kanał na YouTube)a.frazeologiczny.
7.pusty(inaczej głupi, mieć na myśli czyjeś zachowanie)a.sematyczny.
8.bosko(wspaniale)a.leksykalny.
9.Ok(zgadzam się)a.leksykalny.
10.fejm(sława) a.leksykalny.
Mam nadzieję, że udało mi się trafnie określić ich typy.
W moim środowisku używane są takie argotyzmy jak:
OdpowiedzUsuń1. kosa - ocena niedostateczna - argotyzm semantyczny
2. koronalia - zawieszenie zajęć z powodu korona wirusa - argotyzm leksykalny
3. asteroida - nazwa własna samochodu marki Opel Astra - argotyzm semantyczny
4. rozbójnik - sprawdzian całoroczny - argotyzm semantyczny
5. wejściówka - sprawdzian wiedzy na pierwszych zajęciach - argotyzm semantyczny
6. jagodzianka - banknot 500zl - argotyzm semantyczny
7. zerówka - egzamin bez konsekwencji - argotyzm semantyczny
8. siano - pieniądze - argotyzm leksykalny
9. weekendówka - praca domowa na weekend - argotyzm leksykalny
10. stypa - stypendium na studiach (rektora, socjalne, sportowe) - argotyzm semantyczny
W środowisku uczniowskim używa się następujące agrotyzmy:
OdpowiedzUsuń1. kosa - ocena niedostateczna - argotyzm semantyczny
2. spoko - fajnie - argotyzm leksykalny
3. hajs - pieniądze - argotyzm leksykalny
4. bez kitu - rzeczywiście - argotyzm frazeologiczny
5. matma - matematyka - argotyzm leksykalny
6. jagodzianka - banknot 500 zł - argotyzm semantyczny
7. weekendówka - praca domowa na weekend (np. z matmy) - argotyzm leksykalny
8. palica - ocena niedostateczna - argotyzm leksykalny
9. dyrka/dyrek - dyrektorka/dyrektor - argotyzm leksykalny
10. kozacko - bardzo fajnie - argotyzm semantyczny
Wydanie takiego słownika pokazuje nam jak rozwój języka jest dynamiczny, sama gwara uczniowska zmienia się na przestrzeni lat, co dzięki właśnie takim wydaniom łatwo zaobserwować. Identyczne zjawisko zachodzi dla każdej grupy środowiskowej która ukształtowała i dalej kształtuje swój język w celu lepszego i łatwiejszego porozumienia się. Zabieg ten umacnia więzi między członkami danej grupy i ułatwia komunikację. Wartym zauważenia dowodem na dynamiczny rozwój języka jest coroczny plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku prowadzone przez Wydawnictwo Naukowe PWN.
OdpowiedzUsuńPoniżej wymieniłam argotyzmy charakterystyczne dla gwary szkolnej używanej w moim środowisku.
1.pała, kosa(ocena niedostateczna)-argotyzm semantyczny
2.weekendówka(praca domowa na weekend)-argotyzm leksykalny
3.rozbójnik(sprawdzian semestralny)-argotyzm semantyczny
4.karteczki(opracowanie jakiegoś tematu przygotowane na odpowiedz z polskiego)-argotyzm semantyczny
5.matma(matematyka)-argotyzm leksykalny
6.gratki(gratulacje)-argotyzm semantyczny
7.pruć się(kłócić się o coś)-argotyzm frazeologiczny
8.teoria(kartki z teorią z matematyki)-argotyzm semantyczny
9.korki(korepetycje)-argotyzm semantyczny
10.herba(herbata)-argotyzm leksykalny
Wyrazy które mogą funkcjonować poza ta odmiana środowiskową to: gratki, pruć się, herba.
2/100
OdpowiedzUsuń1. Kosa, lufa (ocena niedostateczna)- argotyzm semantyczny
2. Matma (matematyka)- argotyzm leksykalny
3. Teoria (kartki z teorią z matematyki)- argotyzm semantyczny
4. Siano, hajs (pieniądze)- argotyzm leksykalny
5. Byku (kolega)- argotyzm semantyczny
6. Koronalia (zawieszenie zajęć z powodu panującego korona wirusa)- argotyzm leksykalny
7. Spoko (fajnie)- argotyzm leksykalny
8. Pruć się (kłócić się o coś)- argotyzm frazeologiczny
9. Korki (korepetycje)- argotyzm semantyczny
10. Bez kitu (rzeczywiście)- argotyzm frazeologiczny
2/100
OdpowiedzUsuń1.Kosa,pała (ocena niedostateczna)- argotyzm semantyczny.
2.Koronaferie(przerwa szkolna spowodowana koronawirusem) -argotyzm leksykalny.
3.Siano, hajs,penga(pieniądze)- argotyzm leksykalny.
4.Weekendówka (praca domowa z matematyki na weekend)- argotyzm leksykalny.
5.Matma(matematyka)- argotyzm leksykalny.
6.Teoria(kartki z teorią z matematyki)- argotyzm semantyczny.
7.Rozbójnik(sprawdzian semestralny)- argotyzm semantyczny.
8. Buda(szkoła)- argotyzm semantyczny.
9. Spoko (fajnie,dobrze)- argotyzm leksykalny.
10. Korki (korepetycje)- argotyzm semantyczny.
Argotyzmy charakterystyczne dla gwary młodzieżowej to:
OdpowiedzUsuń1. Gimbaza(gimnazjum) - typ semantyczny
2. Lufa(ocena niedostateczna) - typ semantyczny
3. Korki(korepetycje) - typ semantyczny
4. Pojechany(świetny, wyjątkowy) - typ leksykalny
5. Rela(religia) - typ leksykalny
6. Luzacko(spokojnie) - typ semantyczny
7. Rozbójnik(sprawdzian semestralny) - typ semantyczny
8. Hajs(pieniądze) - typ leksykalny
9. Beka(coś śmiesznego) - typ leksykalny
10. Kiblować(zostać na następny rok w tej samej klasie) - typ leksykalny
Niektóre wymienione wyrazy funkcjonują także poza tą odmianą środowiskową. Są to: pojechany,luzacko, hajs, beka.
Zróżnicowane słownictwo w zależności od społeczeństwa jest bardzo korzystnym zabiegiem. Ułatwia i przyśpiesza to komunikacje. Osobiście korzystam z gwary uczniowskiej, której przykłady przedstawie poniżej.
OdpowiedzUsuń1.kosa (ocena niedostateczna)- a.sementyczny
2.weekendówka (praca domowa na weekend)- a.leksykalny
3.mieć z czegoś beke (śmiać się z czegoś)- a.semantyczny
4.hajs (pieniądze)- a.leksykalny
5.rozbójnik (egzamin półroczny)- a.semantyczny
6.buda (szkoła)- a.semantyczny
7.mózg (osoba mądra)- a.semantyczny
8.sorka (Pani profesor)- a.leksykalny
9.korki (zajęcia dodatkowe)- a.semantyczny
10.fejm (sława)- a.leksykalny
Pomysł stworzenia takie słownika był naprawdę świetny. Nie chodzi mi tylko o poznanie znaczeń pewnych słów ale także na zapisanie historii. Można dzięki temu porównać jak zmieniły się określenia pewnych rzeczy na przestrzeni lat. Argotyzmy charakterystyczne dla gwary młodzieżowej w 2020r. to:
OdpowiedzUsuń-jeść hot-doszka - jeść hot-doga (argotyzm leksykalny),
-pedałówki- łyżwy (argotyzm leksykalny),
-lato z fizyką/matematyką, itp. - egzamin poprawkowy w sierpniu (argotyzm frazeologiczny),
-więzienie - szkoła (argotyzm semantyczny),
-rzeź niewiniątek - bardzo trudny sprawdzian (argotyzm frazeologiczny),
-rozbójnik - sprawdzian z materiału z całego roku (argotyzm semantyczny),
-izi 5 - dostanę dobrą ocenę, za błahą rzecz lub prosty sprawdzian (argotyzm semantyczny),
-cisnąć bekę- śmiać się z czegoś (argotyzm leksykalny),
-lodówa- wietrzenie klasy, gdy na dworze jest zimno (argotyzm semantyczny),
-ambitniaczek- osoba, która dostała dobrą ocenę (argotyzm leksykalny).
Poza tą odmianą środowiskową występują m.in.: lodówa, rozbójnik, rzeź niewiniątek, więzienie.
1 mieć z czegoś beke (śmiać się z czegoś)- (a.semantyczny)
OdpowiedzUsuń2 hajs (pieniądze)- (a.leksykalny)
3 korki (zajęcia dodatkowe)- (a.semantyczny)
4 Gimbaza(gimnazjum) -(typ semantyczny)
5 fejm (sława)-(a.leksykalny)
6 Koronaferie (zawieszenie zajęć z powodu panującego korona wirusa)- (a.leksykalny)
7Lufa(ocena niedostateczna)-(a.semantyczny)
8 Bez kitu (rzeczywiście)- (a.frazeologiczny)
9 pruć się(zwracać uwagę )-(a.frazeologiczny)
10 matma(matematyka)-(a.leksykalny)
Moim zdaniem stworzenie słownika gwary uczniowskiej to świetny pomysł. Posługiwanie się tym językiem ułatwia komunikowanie się z rówieśnikami.
OdpowiedzUsuńPrzebywając w moim środowisku i przyglądając się rozmowom z innymi osobami znalazłam takie argotyzmy:
1. Laska-dziewczyna-argotyzm semantyczny
2. Gała,pała-ocena niedostateczna- argotyzm semantyczny
3. Jagodzianka- banknot 500 zł-argotyzm semantyczny
4. Hajs- pieniądze- argotyzm leksykalny 5. Buda-szkoła-argotyzm semantyczny
6. Gratki-gratulacje-argotyzm leksykalny
7. Melanż- impreza-argotyzm semantyczny
8. Ziomek-kolega-argotyzm semantyczny
9. Cisnąć z kogoś bekę- śmiać się z kogoś-argotyzm frazeologiczny
10. Gimbaza-gimnazjum-argotyzm leksykalny
2/100
OdpowiedzUsuń1.hajs(pieniądze) typ leksykalny
2.matma(matematyka) typ leksykalny
3.kosa(ocena niedostateczna z jakiegoś przedmiotu)- typ sementyczny
4.koronaferie(ferie spowodowane koronawirusem)- typ leksykalny
5.weekendówka(zadania wysyłane na weekend)-typ leksykalny
6.beka( coś śmiesznego)- typ leksykalny
7.pruć się( zwracać w niegrzeczny sposób komuś uwagę)- typ frazeologiczny
8.iść na taczkę( iść do piekarni na dobra pizze)-typ frazeologiczny
9.rozbójnik(sprawdzian z całego roku lub z ogromnej ilości materiału)- typ sementyczny
10.byku( dobry kolega)- typ sementyczny
Argotyzmy charakterystyczne dla gwary szkolnej:
OdpowiedzUsuń1.buda(szkoła)-argotyzm semantyczny,
2.kosa(jedynka)-argotyzm semantyczny,
3.gimbus(gimnazjalista)-argotyzm semantyczny,
4.kapusta(pieniądze)-argotyzm semantyczny,
5.laba(wolne)-argotyzm semantyczny,
6.lampić się(patrzeć się)- argotyzm frazeologiczny,
7.matma(matematyka)-argotyzm leksykalny,
8.relcia(religia)-argotyzm leksykalny,
9.kujon(osoba,która bardzo dobrze się uczy)-argotyzm leksykalny,
10.sapać się(mieć pretensje)-argotyzm frazeologiczny.