21 stycznia 2023

Myśli o wychowaniu

 

           Sztuka rozmawiania

Każdy powinien mieć kogoś, z kim mógłby szczerze pomówić,

bo choćby człowiek był nie wiadomo jak dzielny,

czasami czuje się bardzo samotny.

(Ernest Hemingway )

 

Czy świat bez rozmów mógłby istnieć? Zapewne tak, przecież zawsze można by było porozumiewać się za pomocą komunikacji niewerbalnej, takiej jak na przykład gesty czy mowa ciała. Byłby to  jednak sposób dużo trudniejszy, a co więcej,  przestawienie się na niego, po  okresie używania mowy jako głównego środka komunikacji międzyludzkiej, byłoby praktycznie niemożliwe. W obecnych czasach, mimo iż świat jest  zdominowany przez coraz  nowszą technologię, a głównym środkiem komunikacji stał się smartfon, praktycznie nikt nie  można sobie wyobrazić  życia bez rozmów twarzą w twarz. Rozmowy zawsze były i będą integralną częścią naszego życia. Każdy rozmawia -  z przyjaciółmi, kolegami z klasy, nauczycielami, współpracownikami  czy nawet z nieznajomymi. Większość z nas nie zastanawia się jednak,  jak wielką rolę odgrywają  w naszym życiu i jak ważna jest umiejętność ich prowadzenia.  

Jak rozpocząć rozmowę, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z  nieznajomymi? Wystarczy znać kilka sposobów, aby nie mieć z tym problemu. Podpowiada je Alan Garner w swojej książce pt. Conversationally speaking. Jego zdaniem, jednym z najlepszych sposobów jest zadanie drugiej osobie pytania -  o pogodę, o samopoczucie, o opinię na różne tematy. Najbardziej uniwersalne jest zapytanie o sytuację, w której się z daną osobą znajdujemy. Na przykład, kiedy jesteśmy w szkole, by zacząć rozmowę, możemy zapytać o następną lekcję, nauczyciela uczącego jakiegoś przedmiotu czy chociażby o numer sali, w której ma się odbyć lekcja. Na siłowni możemy zapytać, w jaki sposób używa się któregoś urządzenia lub  jak często dana osoba tu przychodzi. Takie pytania pomogą we właściwy  i skuteczny sposób zacząć rozmowę.

Jeśli chcemy  sprawić, żeby  nasza wymiana zdań nie była zdawkowa, lecz bardziej interesująca, musimy popracować nad  rodzajem pytań skierowanych do rozmówcy.   Jeśli zapytamy:  Jak się masz?, Jak ci minął dzień?, Jak leci?, Co słychać?, prawdopodobnie usłyszymy: dobrze, w porządku i nastanie cisza.        Takie pytania nie motywują naszego rozmówcy  do dłuższej odpowiedzi oraz mogą być  odebrane jako jedynie grzecznościowe formuły. Zadanie kilku takich pytań podczas  rozmowy jest w porządku, o ile nie padają one jedno po drugim. Aby uczynić rozmowę bardziej interesującą i autentyczną, należy dokładnie przemyśleć pytania, na przykład o  opinię na jakiś temat  lub o poglądy naszego rozmówcy.

Jedną z ważniejszych umiejętności, przydatnych w  prowadzeniu rozmów, jest umiejętność słuchania. Jest ona niezwykle istotna szczególnie, gdy nasz rozmówca opowiada  o jakiejś ważnej  dla niego sprawie. Należy wówczas pilnie słuchać oraz odnosić się w odpowiedziach do problemu poruszonego przez  naszego rozmówcę,  w żadnym razie nie wolno go ignorować i nie  zmieniać tematu. Umiejętność słuchania pomaga nam także  przyswajanie  informacji, które mogą w przyszłości stać się ciekawymi tematami do rozmów. Tymczasem  możemy zadać  rozmówcy  pytanie odnoszące się do jego wypowiedzi , a tym samym upewnić  go, że  uważnie słuchamy.

Ważnym aspektem, który może poprawić jakość naszej rozmowy,  jest także umiejętne przyjmowanie krytyki. Jeśli nawet  mamy wspaniałą relację z drugą osobą, bardzo często i tak pojawia w mniejszym bądź większym stopniu krytyka. Nie zawsze jest ona obiektywna, dlatego warto znaleźć  własny sposób odpowiadania i radzenia sobie z nią. Krytykę, która jest nieobiektywna i wywołana przez złość czy irytację drugiej osoby, najlepiej jest zignorować. Nad konstruktywną krytyką powinniśmy się jednak zastanowić, ponieważ czasami druga osoba może dostrzec w nas  negatywne cechy, których  sami nie widzimy. Gwałtowna reakcja na krytykę nie przynosi żadnych dobrych rezultatów, a jedynie może sprawić, że nasze samopoczucie się pogorszy, a tym samym pokłócimy się z rozmówcą.

Przedstawiłam tylko kilka informacji o możliwościach poprawy  jakości naszych rozmów.  Trzeba jednak pamiętać, że każdy z nas  jest inny oraz ma własne sposoby prowadzenia rozmów.  Mimo wszystko, warto szukać  rad oraz testować je, by sprawić, że nasze  rozmowy będą  coraz ciekawsze. Warto, bo jak sądzi znawca problemu, Brian Tracy:  Komunikacja to umiejętność, której można się nauczyć. To jak jazda na rowerze czy pisanie na maszynie. Jeśli tylko nad nią popracujesz, możesz bardzo szybko poprawić jakość każdej części swojego życia. Wszystkim, którzy chcą bardziej zgłębić temat,  polecam książkę Alana Garnera Conversationally speaking, z której czerpałam informacje  potrzebne do napisania tego postu.

Magda

 

Grafika:

https://cdn2.vectorstock.com/i/1000x1000/28/66/elegant-business-couple-talking-vector-23852866.jpg

https://cdn4.vectorstock.com/i/1000x1000/76/43/group-of-people-talking-characters-vector-21917643.jpg

15 komentarzy:

  1. Artykuł jest bardzo interesujący. W dzisiejszych czasach rozmowy twarzą w twarz są coraz rzadziej spotykane, ponieważ więcej ludzi korzysta z komunikacji elektronicznej. Rozmówcy podczas komunikacji werbalnej są wobec siebie bardziej uczciwi, taka rozmowa bardziej odzwierciedla ich emocje. Według mnie w dzisiejszych czasach za rzadko rozmawiamy ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy artykuł. Niektórzy ludzie nie lubią rozmawiać, bo boją się tej niezręcznej ciszy i braku tematu do rozpoczęcia rozmowy. Moim zdaniem, najlepiej znaleźć jakiś punkt, który łączy rozmówców, np. rodzaj muzyki, której słuchamy, wtedy o wiele łatwiej jest prowadzić rozmowę. Ważne jest też, żeby nie tylko mówić, ale i słuchać drugiej osoby - wtedy można to nazwać dopiero rozmową.

    OdpowiedzUsuń
  3. "Istota przyjaźni tkwi w dialogu." - Antoni Regulski

    OdpowiedzUsuń
  4. "Pomyślałeś kiedyś, żeby o tym porozmawiać? W naszej kulturze to tradycyjna
    metoda radzenia sobie ze zmartwieniami." - Christi Daugherty



    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety wiele osób umiejętności słuchania nie ma, przez co rozmowy z nimi są męczące, ponieważ skupiają się one tylko na tym, co same chcą powiedzieć, ignorując wypowiedzi innych. Również nie każdy potrafi przyjmować krytykę w swoją stronę, co prowadzi do konfliktów. Bardzo wartościowy artykuł; rozmowy są głównym źródłem komunikacji międzyludzkiej, a często trudno jest stworzyć ich dobry przebieg.

    OdpowiedzUsuń
  6. Artykuł zachęcił mnie do przeczytania książki, z której autorka postu brała informacje na temat możliwości poprawy rozmów, które są przez nas prowadzone.

    OdpowiedzUsuń
  7. Prowadzenie prawdziwej rozmowy to umiejętność, którą powinniśmy doskonalić. Dobra rozmowa to podstawa przyjaźni i udanego związku.

    OdpowiedzUsuń
  8. Artykuł jest bardzo interesujący. W czasach - gdy dominuje internet - ludzie preferują pisanie na portalach społecznościowych, co nie jest zbyt pozytywne. Osobiście wolę rozmawiać z ludzmi, ponieważ w internecie nigdy nie wiadomo z kim na pewno mamy do czynienia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Komunikacja jest tak ważna w obecnych czasach, że każda informacja na jej temat jest niewątpliwie przydatna. Co do rozpoczynania rozmowy trochę muszę się nie zgodzić z Alanem Farmerem, że dobrym sposobem na jej rozpoczęcie jest rozmowa o pogodzie. Mam wrażenie, że gdy ktoś zaczyna konwersacje od tematu pogody to nie do końca wie o czym ze mną rozmawiać i jest to trochę kłopotliwe zarówno dla mnie jak i dla rozmówcy. Być może to tylko moje przekonanie, ale bardzo często potwierdza się w praktyce.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ludzie mogą spojrzeć na ten post i pomyśleć "pff, banał!", niemniej ja uważam, że jest to temat, który w dzisiejszych czasach jest potrzebny większości osób. Dlaczego? Żyjemy na świecie, którego populacja wynosi 8 miliardów ludzi, a mimo tego odsetek osób borykającymi się z samotnością wzrasta. Żyjemy w świecie przejętym przez "świecące prostokąty" (albo po prostu telefony), bez których czujemy się jak bez ręki. To, co miało nam ułatwić komunikowanie się między sobą, w rzeczywistości nam ją utrudniło. Każdy, kto chce nauczyć się rozmawiać (jak trywialnie by to nie brzmiało) musi nauczyć się podstaw, co w Twoim poście świetnie przedstawiłaś.
    Jeżeli chodzi o mnie, polecam książkę "Daj się polubić na chwilę lub na zawsze" Jacka Schafer'a, w której autor rozbiera na czynniki m.in. mechanizmy nawiązywania trwałych przyjaźni oraz techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Książka poszerza horyzonty i wzbogaca o wiedzę, która w praktyce działa cuda :).
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Komunikacja w dzisiejszych czasach jest bardzo ważna.Rozmowy są punktem wyjścia do relacji z drugim człowiekiem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uważam, że rozmowa twarzą w twarz jest bardziej wartościowa i autentyczna, niż ta, którą odbywamy używając urządzeń telekomunikacyjnych. Moim zdaniem po pandemii wiele osób ma problem z rozmowami "na żywo", szczególnie z nowo poznanymi osobami, myślę że powyższe rady mogą być dla nich pomocne, aby ponownie powrócić do kontaktów bezpośrednich, a nie tylko tych przez czaty internetowe.

    OdpowiedzUsuń
  13. ''Szczera rozmowa potrafi zdziałać więcej, niż jakiekolwiek milczenie...."

    OdpowiedzUsuń
  14. Większość społeczeństwa nie posiada umiejętności słuchania. Bardzo dekoncentrują i meczą mnie rozmowy z takimi osobami. Rozumiem, że nie każdy potrafi przyjąć krytykę swojej osoby, ale nie powinno być powodem do wszczynania kłótni. Dobra i szczera rozmowa jest kluczem do bycia szczęśliwym w relacji z drugim człowiekiem.
    Uważam że rozmowa twarzą w twarz daje najlepsze rezultaty i nić porozumienia.

    OdpowiedzUsuń
  15. Artykuł opisuje znaczenie rozmów dla ludzi. Autor zaznacza, że umiejętność prowadzenia ciekawych dialogów jest istotna, a dobre pytania pomagają w inicjowaniu rozmów. Artykuł porusza także kwestię przyjmowania krytyki, zalecając ignorowanie nieobiektywnej krytyki i rozważanie tej konstruktywnej. Osobiście zgadzam się z autorem z tym, że umiejętność rozmowy to jedna z ważniejszych umiejętności.

    OdpowiedzUsuń