Sztuka rozmawiania
Każdy powinien mieć kogoś, z kim mógłby szczerze pomówić,
bo choćby człowiek był nie wiadomo jak dzielny,
czasami czuje się bardzo samotny.
(Ernest Hemingway )
Czy świat bez rozmów mógłby istnieć? Zapewne tak, przecież zawsze można by było porozumiewać się za pomocą komunikacji niewerbalnej, takiej jak na przykład gesty czy mowa ciała. Byłby to jednak sposób dużo trudniejszy, a co więcej, przestawienie się na niego, po okresie używania mowy jako głównego środka komunikacji międzyludzkiej, byłoby praktycznie niemożliwe. W obecnych czasach, mimo iż świat jest zdominowany przez coraz nowszą technologię, a głównym środkiem komunikacji stał się smartfon, praktycznie nikt nie można sobie wyobrazić życia bez rozmów twarzą w twarz. Rozmowy zawsze były i będą integralną częścią naszego życia. Każdy rozmawia - z przyjaciółmi, kolegami z klasy, nauczycielami, współpracownikami czy nawet z nieznajomymi. Większość z nas nie zastanawia się jednak, jak wielką rolę odgrywają w naszym życiu i jak ważna jest umiejętność ich prowadzenia.
Jak rozpocząć rozmowę, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z nieznajomymi? Wystarczy znać kilka sposobów, aby nie mieć z tym problemu. Podpowiada je Alan Garner w swojej książce pt. Conversationally speaking. Jego zdaniem, jednym z najlepszych sposobów jest zadanie drugiej osobie pytania - o pogodę, o samopoczucie, o opinię na różne tematy. Najbardziej uniwersalne jest zapytanie o sytuację, w której się z daną osobą znajdujemy. Na przykład, kiedy jesteśmy w szkole, by zacząć rozmowę, możemy zapytać o następną lekcję, nauczyciela uczącego jakiegoś przedmiotu czy chociażby o numer sali, w której ma się odbyć lekcja. Na siłowni możemy zapytać, w jaki sposób używa się któregoś urządzenia lub jak często dana osoba tu przychodzi. Takie pytania pomogą we właściwy i skuteczny sposób zacząć rozmowę.
Jeśli chcemy sprawić, żeby nasza wymiana zdań nie była zdawkowa, lecz bardziej interesująca, musimy popracować nad rodzajem pytań skierowanych do rozmówcy. Jeśli zapytamy: Jak się masz?, Jak ci minął dzień?, Jak leci?, Co słychać?, prawdopodobnie usłyszymy: dobrze, w porządku i nastanie cisza. Takie pytania nie motywują naszego rozmówcy do dłuższej odpowiedzi oraz mogą być odebrane jako jedynie grzecznościowe formuły. Zadanie kilku takich pytań podczas rozmowy jest w porządku, o ile nie padają one jedno po drugim. Aby uczynić rozmowę bardziej interesującą i autentyczną, należy dokładnie przemyśleć pytania, na przykład o opinię na jakiś temat lub o poglądy naszego rozmówcy.
Jedną z ważniejszych umiejętności, przydatnych w prowadzeniu rozmów, jest umiejętność słuchania. Jest ona niezwykle istotna szczególnie, gdy nasz rozmówca opowiada o jakiejś ważnej dla niego sprawie. Należy wówczas pilnie słuchać oraz odnosić się w odpowiedziach do problemu poruszonego przez naszego rozmówcę, w żadnym razie nie wolno go ignorować i nie zmieniać tematu. Umiejętność słuchania pomaga nam także przyswajanie informacji, które mogą w przyszłości stać się ciekawymi tematami do rozmów. Tymczasem możemy zadać rozmówcy pytanie odnoszące się do jego wypowiedzi , a tym samym upewnić go, że uważnie słuchamy.
Ważnym aspektem, który może poprawić jakość naszej rozmowy, jest także umiejętne przyjmowanie krytyki. Jeśli nawet mamy wspaniałą relację z drugą osobą, bardzo często i tak pojawia w mniejszym bądź większym stopniu krytyka. Nie zawsze jest ona obiektywna, dlatego warto znaleźć własny sposób odpowiadania i radzenia sobie z nią. Krytykę, która jest nieobiektywna i wywołana przez złość czy irytację drugiej osoby, najlepiej jest zignorować. Nad konstruktywną krytyką powinniśmy się jednak zastanowić, ponieważ czasami druga osoba może dostrzec w nas negatywne cechy, których sami nie widzimy. Gwałtowna reakcja na krytykę nie przynosi żadnych dobrych rezultatów, a jedynie może sprawić, że nasze samopoczucie się pogorszy, a tym samym pokłócimy się z rozmówcą.
Przedstawiłam tylko kilka informacji o możliwościach poprawy jakości naszych rozmów. Trzeba jednak pamiętać, że każdy z nas jest inny oraz ma własne sposoby prowadzenia rozmów. Mimo wszystko, warto szukać rad oraz testować je, by sprawić, że nasze rozmowy będą coraz ciekawsze. Warto, bo jak sądzi znawca problemu, Brian Tracy: Komunikacja to umiejętność, której można się nauczyć. To jak jazda na rowerze czy pisanie na maszynie. Jeśli tylko nad nią popracujesz, możesz bardzo szybko poprawić jakość każdej części swojego życia. Wszystkim, którzy chcą bardziej zgłębić temat, polecam książkę Alana Garnera Conversationally speaking, z której czerpałam informacje potrzebne do napisania tego postu.
Magda
Grafika:
https://cdn2.vectorstock.com/i/1000x1000/28/66/elegant-business-couple-talking-vector-23852866.jpg
https://cdn4.vectorstock.com/i/1000x1000/76/43/group-of-people-talking-characters-vector-21917643.jpg
Artykuł jest bardzo interesujący. W dzisiejszych czasach rozmowy twarzą w twarz są coraz rzadziej spotykane, ponieważ więcej ludzi korzysta z komunikacji elektronicznej. Rozmówcy podczas komunikacji werbalnej są wobec siebie bardziej uczciwi, taka rozmowa bardziej odzwierciedla ich emocje. Według mnie w dzisiejszych czasach za rzadko rozmawiamy ze sobą.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Niektórzy ludzie nie lubią rozmawiać, bo boją się tej niezręcznej ciszy i braku tematu do rozpoczęcia rozmowy. Moim zdaniem, najlepiej znaleźć jakiś punkt, który łączy rozmówców, np. rodzaj muzyki, której słuchamy, wtedy o wiele łatwiej jest prowadzić rozmowę. Ważne jest też, żeby nie tylko mówić, ale i słuchać drugiej osoby - wtedy można to nazwać dopiero rozmową.
OdpowiedzUsuń"Istota przyjaźni tkwi w dialogu." - Antoni Regulski
OdpowiedzUsuń"Pomyślałeś kiedyś, żeby o tym porozmawiać? W naszej kulturze to tradycyjna
OdpowiedzUsuńmetoda radzenia sobie ze zmartwieniami." - Christi Daugherty
Niestety wiele osób umiejętności słuchania nie ma, przez co rozmowy z nimi są męczące, ponieważ skupiają się one tylko na tym, co same chcą powiedzieć, ignorując wypowiedzi innych. Również nie każdy potrafi przyjmować krytykę w swoją stronę, co prowadzi do konfliktów. Bardzo wartościowy artykuł; rozmowy są głównym źródłem komunikacji międzyludzkiej, a często trudno jest stworzyć ich dobry przebieg.
OdpowiedzUsuńArtykuł zachęcił mnie do przeczytania książki, z której autorka postu brała informacje na temat możliwości poprawy rozmów, które są przez nas prowadzone.
OdpowiedzUsuńProwadzenie prawdziwej rozmowy to umiejętność, którą powinniśmy doskonalić. Dobra rozmowa to podstawa przyjaźni i udanego związku.
OdpowiedzUsuńArtykuł jest bardzo interesujący. W czasach - gdy dominuje internet - ludzie preferują pisanie na portalach społecznościowych, co nie jest zbyt pozytywne. Osobiście wolę rozmawiać z ludzmi, ponieważ w internecie nigdy nie wiadomo z kim na pewno mamy do czynienia.
OdpowiedzUsuńKomunikacja jest tak ważna w obecnych czasach, że każda informacja na jej temat jest niewątpliwie przydatna. Co do rozpoczynania rozmowy trochę muszę się nie zgodzić z Alanem Farmerem, że dobrym sposobem na jej rozpoczęcie jest rozmowa o pogodzie. Mam wrażenie, że gdy ktoś zaczyna konwersacje od tematu pogody to nie do końca wie o czym ze mną rozmawiać i jest to trochę kłopotliwe zarówno dla mnie jak i dla rozmówcy. Być może to tylko moje przekonanie, ale bardzo często potwierdza się w praktyce.
OdpowiedzUsuńLudzie mogą spojrzeć na ten post i pomyśleć "pff, banał!", niemniej ja uważam, że jest to temat, który w dzisiejszych czasach jest potrzebny większości osób. Dlaczego? Żyjemy na świecie, którego populacja wynosi 8 miliardów ludzi, a mimo tego odsetek osób borykającymi się z samotnością wzrasta. Żyjemy w świecie przejętym przez "świecące prostokąty" (albo po prostu telefony), bez których czujemy się jak bez ręki. To, co miało nam ułatwić komunikowanie się między sobą, w rzeczywistości nam ją utrudniło. Każdy, kto chce nauczyć się rozmawiać (jak trywialnie by to nie brzmiało) musi nauczyć się podstaw, co w Twoim poście świetnie przedstawiłaś.
OdpowiedzUsuńJeżeli chodzi o mnie, polecam książkę "Daj się polubić na chwilę lub na zawsze" Jacka Schafer'a, w której autor rozbiera na czynniki m.in. mechanizmy nawiązywania trwałych przyjaźni oraz techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Książka poszerza horyzonty i wzbogaca o wiedzę, która w praktyce działa cuda :).
Pozdrawiam.
Komunikacja w dzisiejszych czasach jest bardzo ważna.Rozmowy są punktem wyjścia do relacji z drugim człowiekiem.
OdpowiedzUsuńUważam, że rozmowa twarzą w twarz jest bardziej wartościowa i autentyczna, niż ta, którą odbywamy używając urządzeń telekomunikacyjnych. Moim zdaniem po pandemii wiele osób ma problem z rozmowami "na żywo", szczególnie z nowo poznanymi osobami, myślę że powyższe rady mogą być dla nich pomocne, aby ponownie powrócić do kontaktów bezpośrednich, a nie tylko tych przez czaty internetowe.
OdpowiedzUsuń''Szczera rozmowa potrafi zdziałać więcej, niż jakiekolwiek milczenie...."
OdpowiedzUsuńWiększość społeczeństwa nie posiada umiejętności słuchania. Bardzo dekoncentrują i meczą mnie rozmowy z takimi osobami. Rozumiem, że nie każdy potrafi przyjąć krytykę swojej osoby, ale nie powinno być powodem do wszczynania kłótni. Dobra i szczera rozmowa jest kluczem do bycia szczęśliwym w relacji z drugim człowiekiem.
OdpowiedzUsuńUważam że rozmowa twarzą w twarz daje najlepsze rezultaty i nić porozumienia.
Artykuł opisuje znaczenie rozmów dla ludzi. Autor zaznacza, że umiejętność prowadzenia ciekawych dialogów jest istotna, a dobre pytania pomagają w inicjowaniu rozmów. Artykuł porusza także kwestię przyjmowania krytyki, zalecając ignorowanie nieobiektywnej krytyki i rozważanie tej konstruktywnej. Osobiście zgadzam się z autorem z tym, że umiejętność rozmowy to jedna z ważniejszych umiejętności.
OdpowiedzUsuń