16 października 2018

Co w trawie piszczy?



              A wybory tuż-tuż… 



Samorząd  jest to właściwie praca organizowana po to,
aby jednakowo dobrze działo się wszystkim,
którzy razem uczą się, działają...
(Janusz Korczak)


Jesteśmy już w trzeciej klasie i obserwujemy ostatnio, jak nasi młodsi koledzy walczą o głosy w wyborach na przewodniczącego samorządu uczniowskiego. To zmotywowało nas do napisania tekstu, który byłby punktem wyjścia do refleksji na temat samorządu. Wybory do samorządu uczniowskiego mogą być pierwszą okazją dla uczniów, żeby wypowiedzieć się w ważnej sprawie. Możliwość oddania głosu na wybranego kandydata powinno być przemyślaną i mądrą decyzją. Istnieje przekonanie, że jeden głos nic nie zmienia, jest jednak inaczej. To właśnie nasze głosy mogą coś zmienić. Nasze głosy mają znaczenie. Samorząd uczniowski wybrany w demokratyczny sposób cieszy się rzeczywistym poparciem i autorytetem. Władze samorządu mają spore kompetencje, więc wiele za jego sprawą może się w szkole zmienić. Zastanawiacie się pewnie, czym tak właściwie jest samorząd uczniowski. Często to pojęcie jest kojarzone z małą grupą, wybraną spośród społeczności szkolnej. Nic bardziej mylnego, otóż samorząd szkolny tworzą wszyscy uczniowie. Jesteśmy nim od momentu przyjęcia do szkoły aż do jej zakończenia. Ta mała grupa, którą nazywamy samorządem, to tylko wybrani przez nas przedstawiciele. Najważniejszym przedstawicielem naszej społeczności jest przewodniczący. No właśnie, ale skoro ma nami dowodzić, to powinien spełniać pewnego rodzaju wymagania.

Jaki powinien być przewodniczący idealny? Jak większość z nas już zdążyła zauważyć, ostatnio na korytarzach naszej szkoły pojawia się coraz więcej plakatów promujących nowych kandydatów na przewodniczących. Trwa wyścig o chwytliwe hasła wyborcze i o najlepszą grafikę na plakatach czy ulotkach. Są też zakładane grupy na portalach społecznościowych, na których kandydaci udostępniają informacje o sobie i  zapoznają ze swoimi postulatami. Bardzo ważną częścią kampanii wyborczej jest promocja. Im więcej osób kojarzy kandydata, tym więcej będzie na niego głosować.  Jednak rozgłos to nie wszystko, przecież popularność nie daje nam gwarancji dobrych rządów. Czymś, co przyciąga największą liczbę głosujących, powinien być  atrakcyjny program wyborczy. Odpowiedni kandydat na przewodniczącego powinien przeprowadzić swojego rodzaju rekonesans wśród innych uczniów szkoły. Musi brać pod uwagę problemy, które istnieją i zaproponować rozsądne rozwiązania. Przewodniczący powinien mieć na uwadze dobro większości i zawsze słuchać propozycji kolegów z korytarza.  Sam jednak sukcesu nie osiągnie, dlatego bardzo ważnym punktem przygotowań do roli przewodniczącego jest dobór odpowiedniego zespołu. Zespół ma składać się z ludzi chętnych do współpracy  i aktywnego działania, dlatego odpowiedni przewodniczący powinien być komunikatywny. Dzięki komunikatywności, z łatwością będzie się dogadywał nie tylko ze społecznością uczniowską, ale również z nauczycielami czy dyrektorem. Osoba rządząca musi być również kreatywna, ponieważ organizowanie różnych przedsięwzięć  jest bardzo ważne w życiu szkoły. Kluczem do zjednoczonej społeczności jest wzajemna integracja. Zintegrowaną społeczność osiąga się poprzez różnego rodzaju eventy szkolne, takie jak: dyskoteki szkolne, gry miejskie, maratony filmowe czy dni tematyczne. Możliwości jest wiele, a dzięki kreatywności, komunikatywności  i odpowiedniemu  zespołowi można zdziałać cuda. Jednak to nie wszystko. Sukces przewodniczącego gwarantuje również sumienność, która jest zdecydowanie ważną cechą przewodniczącego idealnego. Istotną sprawą jest też to, że głowa szkoły nie będzie składać obietnic bez pokrycia i zawsze sumiennie będzie wykonywać swoje obowiązki. Musi racjonalnie podchodzić do spraw, a kiedy już decyduje się czegoś podjąć, ma być przekonany, że potrafi wypełnić to od A do Z. 
   
Nie wybierajmy  naszego przewodniczącego  w ciemno,  lecz wnikliwie przeanalizujmy informacje na temat kandydatów. Dokładnie zapoznajmy się z programami wyborczymi, rozważmy wszystkie za i przeciw. Bardzo dobrym sposobem na poznanie kandydatów jest debata wyborcza, w czasie  której możemy zadać kandydatom nurtujące nas pytania. Poznać ich punkt widzenia na różne sprawy, dowiedzieć się czegoś więcej.

Sami rozumiecie,  że na przewodniczącego idealnego składa się bardzo dużo ważnych czynników, takich jak popularność, racjonalne myślenie, komunikatywność czy kreatywność. Musimy rozważnie wybrać osobę, która będzie nas reprezentować przed nauczycielami, dyrekcją czy nawet wyższymi instancjami. Przewodniczący  jest głosem reszty społeczności uczniowskiej. Dlatego przed wyborami należy dokładnie zwrócić uwagę na to, co kandydaci nam oferują, na to jakimi są osobami i czy zwyczajnie sprawdzą się na tym stanowisku. Zastanówmy się więc nad tym, kogo wybieramy, zróbmy to z głową! Obecnym kandydatom, życzymy powodzenia w nadchodzących wyborach :)

Kamila i Karolina

Grafika:
https://katowice.dominikanie.pl/wp-content/uploads/sites/14/2017/06/wybory-420x294.jpg
http://zsokwidzyn.pl/wp-content/uploads/2018/01/glos_0.jpg

10 komentarzy:

  1. Licealista _zamościanin17 października 2018 01:56

    "Nie wybierajmy (naszego przewodniczącego) w ciemno, lecz wnikliwie przeanalizujmy informacje na temat kandydatów. Dokładnie zapoznajmy się z programami wyborczymi, rozważmy wszystkie za i przeciw".

    I słusznie! I jak to wydarzenie szkolne pięknie się zgrało z wyborami samorządowymi w Polsce! Apel do wyborców ten sam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cała Polska głosuje, I LO również. "Ludi satus tempus".

    OdpowiedzUsuń
  3. Nasz głos powinien być przemyślany i samodzielny. Zauważyłam, że wielu uczniów robi sobie żarty z wyborów szkolnych, przez co wiele głosów jest nieważnych, wskazuje to na brak odpowiedzialności. Wybory szkolne są namiastką prawdziwych, podchódźmy do nich z głową!

    OdpowiedzUsuń
  4. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że przewodniczący nie jest, jak zostało to tutaj nazwane "osobą rządzącą", bo przecież nikim on nie rządzi. Jest reprezentantem strony uczniowskiej, przewodniczy jej. W wyborze osoby na to stanowisko ja zdecydowanie kieruje się tym, co kandydat jest w stanie zaoferować lub co pragnie, przy spełnieniu odpowiednich warunków, stworzyć lub zmienić w szkole. Szkoda tylko, że niektórzy (bez nazwisk, rzecz jasna) nie potrafią docenić samej chęci zmiany, ale od razu krytykują, bo znają się na danej rzeczy doskonale. Tylko w takim razie dlaczego sami nic z tym nie zrobią? Cóż, mam nadzieję, że nowo wybrany przewodniczący będzie godnie wykonywał swoje zadania, dbając przy tym o dobro szkoły oraz uczniów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wybory to nie błahostka, ale trudna do podjęcia decyzja. Trzeba się dobrze zastanowić, jakiego reprezentanta chcemy mieć na najważniejszym stanowisku. Z pewnością dobrze jest zainteresować się programami wyborczymi, a nawet poznać kandydatów, żeby wyrobić sobie opinię i być pewnym, jakiej osoby potrzebujemy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny i wartościowy post. Z pewnością spełnia on ważną rolę w dzisiejszej rzeczywistości, w której coraz częściej spotykam się z postawą "mój głos nic nie znaczy". Myślę, że wynika ona przede wszystkim z lenistwa wyborców, którzy nie są świadomi jak istotne są wybory. Mam nadzieję, że jak najwięcej takich osób przeczyta ten post i może zmieni swoje niepoprawne nastawienie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kandydaci musieli włożyć dużo pracy w kampanię wyborczą, każdy z kandydatów miał fajne pomysły, ale przewodniczący może być tylko jeden!

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytam ten post niestety już po wyborach ale mam nadzieję, że widziało go jak najwięcej uczniów naszej szkoły. Będąc w samorządzie szkolnym zdecydowanie popieram cechy "idealnego przewodniczącego" wymienione przez Was wyżej. Taka osoba powinna być przede wszystkim pewna własnej kandydatury i otoczona ludźmi, którzy doradzą i pomogą gdy będzie to potrzebne. Ważne jest też aby pamiętać, że każdy głos ma znaczenie w czasie wyborów. Może to właśnie Twój głos będzie tym decydującym.. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kampania wyborcza była bardzo ciekawa. Każdy z kandydatów w pewien sposób nas chciał do siebie przekonać. Wygrał najlepszy!

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygrał ten, który odpowiadał oczekiwaniom większości uczniów.

    OdpowiedzUsuń