19 czerwca 2016

Moje hobby, mój świat


     
     Wolontariat ma sens!



Spałam i  śniłam, 
                          że życie jest samą przyjemnością,                              
obudziłam się i spostrzegłam, że życie jest służbą na rzecz innych. Służyłam i zobaczyłam, że służba jest przyjemnością.
                                                           (Matka Teresa z Kalkuty)


Są ludzie, którzy dobrowolnie i bez wynagrodzenia niosą pomoc, angażują się w pracę na rzecz osób i instytucji działających w różnych obszarach życia społecznego. Można ich spotkać między innymi w domach dziecka, hospicjach, domach pomocy społecznej, muzeach i schroniskach dla zwierząt. Pracują w instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych, placówkach kultury, sportu i wielu innych. To wolontariusze. Na zdjęciu niżej: grupa wolontariuszy z I LO na Gali Inicjatyw Społecznych, grudzień 2015.
Ja natomiast chciałabym opisać, jak wygląda praca wolontariusza na oddziale paliatywnym i opiekuńczo-leczniczym w Zamojskim Szpitalu Niepublicznym. Jestem tam wolontariuszką od niedawna, ale sądzę, że praca na tym oddziale jest warta uwagi. Opiekujemy się głównie pacjentami  ZOL-u, czyli osobami starszymi, chorymi i samotnymi. Pewnie nawet nie zdajecie sobie sprawy, że wielu pacjentów nie odwiedza nikt, poza wolontariuszami. Rok temu powstała książka  Młodość nie wieczność, czyli poetyckie refleksje zamojskich seniorów o starości i przemijaniu. W niej właśnie znajduje się wiersz Pana Mariana Karczmarczyka  Odwiedziny, który bardzo mnie poruszył. Oto on : 
Córka go nie odwiedza
ani bliska sąsiadka...
Czasem promień słoneczny
Siada  na krześle dziadka.
Przyszła wolontariuszka,
serdecznie się z nim wita
I nagle, na jego twarzy
słoneczny uśmiech rozkwita!
W czym dzisiaj mogę pomóc,
kochany Panie Janie ?
Dziękuję!
Już mi Pani pomogła,
zadając to pytanie.
Bo, moja droga, nikt nie wie,
co go na starość czeka...
Choć wkoło mrowie ludzi,
a tak daleko człowiek od człowieka...

Osoby te nie potrzebują wiele, jedynie ciepłego uśmiechu, rozmowy, zrozumienia i niekiedy zrobienia zakupów w pobliskim sklepie spożywczym. Wolontariusze organizują na oddziale dla pacjentów i personelu Dzień Kobiet, Wielkanoc i Wigilię (dajemy  wtedy pacjentom własnoręcznie robione kartki z życzeniami). Poza pracą w szpitalu, pomagamy również osobom, które bardzo potrzebują pomocy – kupujemy  na przykład  niezbędnymi do życia artykuły. Nasi podopieczni bardzo lubią spędzać z nami czas, wychodzić na spacery, rozmawiać, wspominać dawne czasy. Często porównują przeszłość do tego, co jest teraz. Opowiadają nam o swoich młodych latach, o wnukach. Czasem wspominają wojnę...  Pan Eugeniusz Cybulski pisze o przemijaniu w swoim wierszu zatytułowanym  Bolesne wspomnienia :
Wszystko, co ważne dla nas, dzisiaj się dzieje,
W naszej pamięci trwały ślad zostawi
I we wspomnieniach kiedyś się objawi.
Drobne szczegóły wiatr czasu rozwieje.

Wielkie radości, jak i wielkie smutki,
Na trwałe w sercu odcisną swe znamię.
W ośrodku prawdy - bo serce nie kłamie,
Zachowa prawdę bez względu na skutki.

Gdy zechcemy wydobyć z pamięci,
Będziemy znowu przeżywać je czule,
Czasami w oczach znów łza się zakręci.

Gdy pamięć utkwi w bolesnym szczególe,
Będziemy znowu jak dawniej przejęci...
Łza spłynie z oka, a do serca bóle.
Jestem pewna, że niektórzy z Was, czytając ten artykuł, rozważą rozpoczęcie takiej pracy, dlatego napiszę teraz, co każdy wolontariusz powinien wiedzieć, zanim podejmie decyzję o działaniu dla innych. Jakie cechy powinieneś posiadać, aby zostać wolontariuszem? Wśród nich najważniejsze to: silna motywacja, umiejętność rozwiązywania konfliktów, tolerancja, odpowiedzialność, umiejętność wzbudzania zaufania, zdolności opiekuńcze, umiejętność wyrażania uczuć i panowania nad emocjami, szacunek dla podopiecznych i ich rodzin, umiejętność radzenia sobie ze stresem, chęć uczenia się i poszerzania wiedzy. Ponadto wolontariusza powinny cechować : dyskrecja, łagodność, pokora, skuteczność, czujność  i radość. Powinieneś znać również swoje prawa i obowiązki. O czym  każdy wolontariusz ma prawo wiedzieć?  Czym się będzie zajmował. Dokładnie! Ile czasu będzie musiał poświęcić na te zajęcia. Do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku wątpliwości lub niepowodzenia. Jaką ponosi odpowiedzialność. Jak będzie oceniany. Co należy do obowiązków wolontariusza? Sumienne wykonywanie zadań. Odpowiedzialność za właściwe wykonanie porozumienia. Poniesienie odpowiedzialności za szkody powstałe na skutek własnego działania. Decydując się na rozpoczęcie pracy wolontariusza, powinieneś zadać sobie kilka pytań. Z kim łatwiej nawiązujesz kontakt-  z osobami w swoim wieku, dziećmi, czy może z osobami starszymi?  Co chcesz robić jako wolontariusz –pracować w szpitalu, odwiedzać dzieci w domach dziecka, brać udział w akcjach charytatywnych i zbiórkach, czy raczej wykonywać prace biurowe, informatyczne, a może opiekować się zwierzętami? Jak dużo czasu możesz poświęcić tej pracy? W jakie dni tygodnia możesz poświęcić czas na wolontariat? Czy chcesz zaangażować się w dłuższe działania wolontariatu, czy raczej chcesz brać udział w pojedynczych akcjach? Co potrafisz robić? Czy masz jakieś szczególne umiejętności i chciałbyś się nimi podzielić?

Pamiętaj, że wszystkie Twoje talenty mogą być wykorzystane podczas pracy wolontariacie! Pomyśl, czego chcesz się nauczyć.  Wiedz, że wolontariat to nie tylko niesienie pomocy, ale także zdobywanie cennych umiejętności i doświadczenia w pracy z ludźmi,  a także nauka ich zrozumienia.

Mam nadzieję, że utwierdziłam Was, Drodzy Czytelnicy, w przekonaniu, że praca wolontariusza, mimo że jest ciężka i wymaga poświęcenia, to przynosi wiele satysfakcji. Co jest bowiem piękniejszego od uśmiechu drugiej osoby?

Wiktoria M.

Grafika:
http://wroclaw.caritas.pl/pliki/foto/LOGO1011.JPG
grafika własna
http://i.iplsc.com/mozemy-leczyc-bol-mozemy-dac-pacjentowi-poczucie-bezpieczens/0003SBTOX3LPU55C-C122-F4.jpg

28 komentarzy:

  1. Wolontariat jest bardzo potrzebny. Bardzo wzruszył mnie wiersz Pana Mariana. Jest w nim zawarta prawda o współczesnym świecie. Niby jesteśmy cały czas wśród ludzi, a mimo to możemy czuć się samotni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wolontariusze są wspaniałymi osobami. Bezinteresownie niosą pomoc potrzebującym . Poświęcają wolny czas, aby uszczęśliwiać i wspierać innych. Jestem pełna podziwu,że mają odwagę oraz, że potrafią nawiązać kontakt z osobami chorymi lub samotnymi. Świetny post.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że wśród współczesnej młodzieży znajduje się dojść duża grupa osób gotowych przyjść chętnie i bezinteresownie z pomocą do wszystkich tych, którzy jej oczekują. Dzięki wolontariuszom wiele osamotnionych i chorych osób może choć przez chwilę poczuć się lepiej, nawet pomimo ciężkiej choroby.

    OdpowiedzUsuń
  4. #olamazurek32119 czerwca 2016 10:29

    Wolontariat jest czymś wspaniałym. Odrobina uśmiechu i rozmowy sprawia radość innym, często osamotnionym schorowanym ludziom. Jestem pełna podziwu dla wolontariuszy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bycie w wolontariacie i pomaganie ludziom jest bardzo ważne nie tylko tych, którym pomagamy, ale i dla nas samych- pomagających. Daje to wielką satysfakcję, gdyż nawet wywołanie zwykłego uśmiechu na czyjejś twarzy może okazać się pięknym osiągnięciem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Szanuję takie inicjatywy i sama zamierzam do nich dołączyć. Nie trzeba dużo czasu, a można sprawić innemu człowiekowi przyjemność.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zgadzam się z tobą. Nie ma nic piękniejszego niż uśmiech drugiego człowieka. Od zawsze fascynowała mnie praca wolontariuszy, i to jak bardzo poświęcają się dla ludzi.Już jako dziecko marzyłam by wziąć udział w Orkiestrze Świątecznej Pomocy. W tym roku poraz pierwszy byłam wolontariuszką. Byłam bardzo szczęśliwa, że mogłam przyczynić się do zebrania tak dużej sumy pieniędzy na sprzęt, który ratuje teraz życie. Staram się też wypełniać swoje obowiązki w szkolnym wolontariacie, do którego należę. Wiele razy rozważałam też pracę jako wolontariuszy w szpitalu. Twój post zmobilizował mnie do podjęcia działań w kierunku.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytając wiersz pana Mariana Karczmarczyka popłakałam się. To przykre, że kochani przez swoje dzieci ludzie wkrótce zostają sami. Praca wolontariusza bardzo mi się podoba, jak również to, że są promyczkiem słońca dla samotnych i smutnych. Post jest bardzo fajny i łatwo się go czyta. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Co prawda, to prawda. Ostatnio moja babcia trafiła do szpitala, więc odwiedzając ją mam okazję zobaczyć, jak życie się tam toczy. Na szczęście na oddziale na którym leży wszyscy się swobodnie poruszają, pacjenci rozmawiają ze sobą nawzajem i nie wygląda, by ktoś się czuł samotny. Rozumiem jednak doskonale, że oddział paliatywny to zupełni

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomoc innym ludziom jest bardzo potrzebna, uczy nas wielu dobrych cech i ukazuje wiele wartości. Chciałabym działać w wolontariacie, bo uważam, że taka praca uszlachetnia naszą duszę i chwila poświęconego czasu daje szczęście innym.

    OdpowiedzUsuń
  11. Szczerze podziwiam wszystkich wolontariuszy. Znam kilka z nich i są to wspaniałe osoby. Poświęcają swój czas dla innych pomimo to, że czasem nawet nie mają go za wiele. Musimy pomagać innym, teraz wiele osób potrzebuje naszej pomocy. Nie bądźmy więc obojętni ponieważ kiedyś i nam może będzie potrzebna pomoc wolontariusza a każdy promyk słońca będzie wtedy dla nas na wagę złota.

    OdpowiedzUsuń
  12. To piękne, że młodzi ludzie potrafią bezinteresownie nieść pomoc. Czytając Twój post przypomniał mi się ten cytat "Im bardziej pomożesz innym ludziom, tym bardziej będą oni chcieli Ci pomóc" Brian Tracy. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. http://strazacki.pl/patronat/po-marzenia-na-hel-%E2%80%93-stra%C5%BCacy-pomagaj%C4%85-klaudii
    W przyszłości chciałbym wziąć udział w takim wyzwaniu, aby pokonać swoje słabości oraz jednocześnie nieść pomoc takim osobom jak Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Szczerze mogę stwierdzić, że jest to bardzo poruszający artykuł. Pokazuje on ile znaczy sama obecność wolontariusza dla starszehj osoby, która na końcu zostaje zupełnie sama, tak jak to opisał Pan Marian Karczamrczyk w swoim wierszu. Wolontariuszem może zostać każdy, nawet ja. Myślę, że rozważę ten pomysł, ponieważ sam kiedyś będę potrzebował takiej pomocy i życzliwości od młodych ludzi :)))))))))

    OdpowiedzUsuń
  15. Wolontariat to piękna sprawa. Podziwiam młodzież biorącą w tym udział za to, jak wiele potrafią dać drugiemu człowiekowi.

    OdpowiedzUsuń
  16. +niezapowiedziana20 czerwca 2016 10:37

    Bardzo podziwiam wolontariuszy. To piękne, gdy nawet przez rozmowę z jakąś starszą osobą, sprawiają uśmiech na jej twarzy. Myślę, że praca w wolontariacie jest ważna, ponieważ uczy wielu rzeczy takich jak np. empatia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Pomaganie sprawia ogromną satysfakcję. Jeśli będziemy otwarci na innych, ludzie będą nas doceniać i podczas rozwiązywania naszych problemów też nam pomogą.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wolontariusz to osoba niosąca ukojenie w cierpieniu, dodająca otuchy i rozgrzewająca smutne serca, to istny anioł stróż. Wspaniale, że jest coraz więcej osób chętnych do podjęcia się tak odpowiedzialnego zajęcia.
    Uśmiech drugiej osoby, a raczej umiejętność wywołania go to zdecydowanie najlepsza nagroda za ten trud. A wiersze na ten temat- coś pięknego! Szczerość płynąca z serca to jedyne co się liczy, a przynajmniej powinno...

    OdpowiedzUsuń
  19. Podziwiam ludzi takich jak ty. Sama nie potrafiłabym się tak poświęcić dla innych.

    OdpowiedzUsuń
  20. Sam kiedyś chciałem być wolontariuszem, lecz było to dla mnie zbyt wielkie obciążenie. Podziwiam ludzi którzy znajdują czas aby regularnie pomagać innym.

    OdpowiedzUsuń
  21. +poprostukacper20 czerwca 2016 13:33

    Myślę,ze wolontariat jest wielkim wyzwaniem, uczy cierpliwości, bezinteresowności i zyczliwości.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wolontariat to piękna inicjatywa, a uczestnictwo w nim z pewnością zmienia spojrzenie na świat. Warto pomagać, bo żadna zapłata nie może się równać ze szczerym uśmiechem drugiej osoby.

    OdpowiedzUsuń
  23. Kiedyś chciałam zostać wolontariuszką na oddziale paliatywnym. Na początku zaproponowano mi, że pochodzę jakiś czas bez podpisywania umowy, tak abym zobaczyła jak to jest i czy dam radę. Byłam bardzo zmotywowana, lecz po 3 czy 4 razach niestety stwierdziłam, ze nie bylam przygotowana psychicznie. Może za dużo współczucia. Później miałam okazję na wolontariat z dziećmi i poczulam, ze ta forma jest dla mnie korzystniejsza. Na razie zrezygnowałam z wolontariatu, ale na studiach chciałabym zostać wolontariuszką w domu dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  24. Wolontariat to piękna, ale też nieraz wymagająca wysiłku i wyrzeczeń inicjatywa. Istnieją różne formy wolontariatu, każdy bez problemu znajdzie coś dla siebie. Pomagać można na rozmaite sposoby. W gimnazjum należałam do szkolnego klubu wolontariusza i brałam udział w zbiórkach pieniędzy, np. dla hospicjum. Nie wymaga to, co prawda, tak wielkiego zaangażowania psychicznego jak wolontariat opisany w poście, ale również daje sporo satysfakcji.

    OdpowiedzUsuń
  25. @julkazwiernik22 czerwca 2016 01:52

    W wolontariacie najpiękniejsze jest to, że robi się go za darmo, nie oczekując nic w zamian. Jest to niesamowite przeżycie, jednak wymaga ono poświęcenia wolnego czasu i oddania się w całości. Cudowny post :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Widać jak wdzięczni są ludzie, których odwiedzają osoby z wolontariatu. Każdy czasem potrzebuje obecności człowieka. Piękne jest to, że są jeszcze na tym świecie ludzie, którzy chcą odwiedzać chorych i starszych, nie oczekując nic w zamian.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wolontariat jest instytucją niosącą bezinteresowną pomoc innym.Pomoc innym ludziom jest bardzo ważna.Dobrowolna pomoc na rzecz innych jest pięknym wyrazem zainteresowania losem innych ludzi.Świat staje się lepszy przez pomoc wolontariuszy.

    OdpowiedzUsuń