20 marca 2014

Spotkanie ze sztuką


                                          
               Vanitas vanitatum


Widziałem wszelkie dzieła
czynione pod słońcem.
A oto wszystko marność   i gonienie za wiatrem. (...)
(Księga Koheleta)


Barok to okres refleksji o przemijającym czasie, którym towarzyszyły idee: mors i vanitas. Były obecne w różnych dziedzinach kultury, również w malarstwie. Myśl o szybko przemijającym życiu i niszczącej  mocy czasu prowadziła do przekonania o znikomości wszystkiego, co ziemskie i doczesne. To z kolei,  wiodło do wniosku, że sens życia zawiera się w perspektywie nieuchronnego końca.

Post zawiera dwie  interpretacje obrazu Pietera Claesza, Martwa natura vanitas: Mileny i Kornelii. 

Najpierw propozycja   Mileny.
Pieter Claesz był holenderskim malarzem, który urodził się około 1597 roku, a zmarł w 1661roku. Malował martwe natury ukazujące zjawisko przemijania - vanitas. Jego obrazy są utrzymane w ciemnych kolorach z subtelną grą świateł.  Obraz "Martwa natura vanitas" powstał w 1630 roku, a więc we wczesnym okresie twórczości, kiedy artysta miał zaledwie 33 lata.

Dominantą kompozycyjną obrazu "Martwa natura vanitas" jest czaszka ludzka, leżąca na stosie kartek tworzących książkę.  Obok kart leży pióro. Ta kompozycja mówi o marności i krótkotrwałości życia ziemskiego oraz o tym, że sami jesteśmy pisarzami swojego losu i decydujemy o przebiegu naszego życia.  Przedmioty tworzące drugi plan, również mają sens symboliczny. Przewrócony kielich może symbolizować przeznaczenie. Kielich jest pusty, co  oznacza, że przeznaczenie już się wypełniło. Zegar jest symbolem upływającego czasu. Czas ucieka, a człowieka goni śmierć. Ponieważ  człowiek nie może zatrzymać jego biegu, musi mu się  poddać. Zegar otacza wstążka, na której jest zawieszony kluczyk. W chrześcijaństwie odnosi się on do wiary i odpuszczenia grzechów. Obecna na obrazie kość, podobnie jak czaszka, symbolizuje marność żywota ziemskiego, a także nietrwałość ludzkiego ciała. Pusty kaganek oznacza, że świeca, oznaczająca płomień ludzkiego życia, wypaliła się.

Kolorystyka ciemnych barw oddaje atmosferę śmierci - szarość może więc obrazować żałobę. Widoczna jest subtelna gra światła, padającego z lewej strony na przedmioty umieszczone na stole.

Jaki jest przekaz przedmiotów uwiecznionych na obrazie Claesza ? Otóż, mają one ukazywać marność i kruchość życia ziemskiego, a także bezsilność wobec  śmierci oraz upływu czasu. Mimo że autor w swoim dziele nawiązuje aż do dwóch motywów marności, zawartych w hasłach: memento mori (pamiętaj o śmierci)  oraz vanitas vanitatum et omnia vanitas ( marność nad marnościami i wszytko marność), to obraz zdaje się krzyczeć hasło  carpe diem !  Ciesz się życiem!  Każda bowiem  chwila jest wyjątkowa i nigdy się nie powtórzy. (Milena)

A teraz interpretacja Kornelii
Pieter Claesz jest holenderskim malarzem, urodzonym około 1567 roku w Burgsteinfurt, pochowany pierwszego stycznia 1661 roku w Haarlemie. Malował martwe natury ukazujące zjawisko przemijania, kruchości ludzkiego istnienia, tak zwane vanitas.

Jest też autorem obrazu Martwa natura vanitas z 1630 roku. Obraz jest utrzymany w ciemnych kolorach. Na pierwszym planie znajduje się ludzka czaszka, za nią kość – to  symbole kruchości ludzkiego życia, a także śmierci, która ciągle kroczy za człowiekiem i stale jest blisko niego. Pod czaszką leżą książka i pióro, symbole wiedzy, która jest podstawą poznania świata. Przedstawia w ten sposób wyższość rozumu i zakłada istnienie podmiotu rozumnego, czyli człowieka. Claesz pokazuje jednak, że wiedza człowieka jest znikoma w obliczu przemijającego czasu. W malarstwie zamknięta księga często wyobrażała również nieurzeczywistnione możliwości. Pióro natomiast, może oznaczać też rzecz bez wartości, błahość i zmartwienie. Po prawej stronie widzimy przewrócony kieliszek, co może świadczyć o dwojakiej naturze człowieka, który chce wierzyć w Boga, ale też ulega ziemskim przyjemnościom. Motyw pustego, przewróconego kieliszka mówi o końcu ziemskich przyjemności, które po śmierci nic nie znaczą. Obok stoi pusty świecznik z wypaloną świecą, co również jest symbolem przemijającego czasu, zbliżającej się śmierci, kruchości i marności ludzkiego życia, nieuchronności jego końca.  Najmniej widocznym punktem obrazu jest mały, złoty kluczyk na niebieskiej wstążce. Może być alegorią drogi do zbawienia, którą należy sobie otworzyć, otrzymać do niej klucz dzięki wierze na ziemi i walce  z własnymi namiętnościami. Błękit wstążki odnosi się do sfery duchowej, do wieczności. Ale złoty klucz to też emblemat wiedzy filozoficznej, władzy i pieniędzy. Co z nimi? Są marnością w obliczu czasu.

Obraz Pietera Claesza jest doskonałym odbiciem wizji barokowego świata, rozdwojenia człowieka, jego niepewności, przemijania i marności życia ludzkiego. Dzieło nie wywołuje w człowieku pozytywnych uczuć, lecz skłania do refleksji nad własnym życiem, nieuchronnością śmierci, a więc przemijaniem. Zresztą już sam tytuł mówi o  marności rzeczy ziemskich. Marności nad marnościami. 

Milena i Kornelia

Grafika
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Pieter_Claesz_002.jpg

133 komentarze:

  1. Adenozynotrifosforan20 marca 2014 08:53

    Ach, zdolne te moje Dziewczyny! Mileno i Kornelio, odwaliłyście kawał dobrej roboty! Bardzo przyjemnie czyta się Wasze interpretacje obrazu mistrza Claesza nawet pomimo tego, że dzieło jest kwintesencją motywu vanitas... Pozwolę sobie zauważyć, że 'doktorki' opanowują blog! Zdecydowanie każdy kolejny post jest lepszy od poprzedniego! Oby tak dalej! :)
    PS Na wstępie Waszej pracy pojawiło się określenie 'mors'. Domyślam się, że mors to również nurt związany z marnością. Jednak mimo wszystko byłabym ogromnie wdzięczna, gdybyście mogły powiedzieć coś więcej o tej idei, bo wstyd się przyznać, ale nigdy dotąd o niej nie słyszałam.
    Pozdrawiam
    Adenozynotrifosforan

    OdpowiedzUsuń
  2. Potrójny fosforanie! Mors to śmierć! Przecież masz łacinę! A poza tym była "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią", a w niej kwestie: "Mors dicit", "Magister dicit". Co to jest "dicit" - nie powiem Ci. Znajdź sobie sama.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Adenozynotrifosforan20 marca 2014 23:46

      Ze słowem 'dicit' nie ma żadnego problemu ze względu na to, że na lekcjach łaciny w klasie 1 poznajemy przede wszystkim gramatykę. Nie mogę jednak ukryć, że pojawiają się nieliczne słówka. Niestety wśród tej wąskiej grupy nie znalazło się jeszcze słówko 'śmierć'. A co do 'Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią' - rzeczywiście odnalazłam te zwroty. Sama nie wiem, dlaczego przy omawianiu tekstu nie zwróciłam na nie uwagi. Mimo wszystko zastanawiam się, Blogerko, skąd u Ciebie tyle frustracji....To chyba nic złego, że skoro pojawiło się coś niezrozumiałego dla mnie, chcę to wyjaśnić, a nie udawać, że wszystko pojęłam i sztucznie zachwycać się.....
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Jeśli będziesz musiała komuś tłumaczyć to samo pięć razy, to zrozumiesz, skąd się bierze frustracja!

      Usuń
  3. Druga Blogerka20 marca 2014 09:15

    Spokojnie! Rzeczywiście jesteście zdolne dziewczyny, ale nie pozwolimy się wygryźć z blogu. Niemniej jednak jest nam miło z powodu współpracy z Wami. Dziękujemy i zapraszamy, gdy będziecie miały ciekawe pomysły. Pozdrawiam w imieniu całej ekipy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy, że z uwagą czytacie nasze posty i chętnie dajcie o tym znać w komentarzach :D My również jesteśmy zadowolone z owocnej współpracy na blogu :) Pozdrawiamy Waszą Ekipę :D

      Usuń
    2. Droga D.B. nikt nie chce was wygryzać, nie martwcie się :-) Myślę, że jak na tą chwilę skończyły się nam pomysły na prace godne umieszczenia tutaj i choć z nawału materiału, choćby z historii, powinno się nam zmienić nazwę na profil humanistyczny to w duszy jesteśmy biol-chemiczkami, które lubię powodować pożary (szczególnie autorka drugiej interpretacji) wiec blog jest w pełni wasz :-* .

      Co do prac to są one według mnie bardzo dobre, dziewczęta zwróciły uwagę na szczegóły które mi umknęły i jestem dumna, że są one w mojej klasie (żeby tylko wszystkie częściej odzywały się na lekcji- było by super)

      PS. kocham te wasze "misie" (patrz kilka komentarzy w dół)

      Usuń
  4. Bardzo ciekawe interpretacje. Obraz Claesza zawiera bardzo dużo symboli i myślę, że chyba każdy z nich wyjaśniłyście ;) Mnie się podoba bardziej interpretacja Korneli, ale Mileny też jest bardzo dobra. Myślę, że zależy to od mojego prywatnego gustu :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Łacina w 1 kl. jest bardziej pod kątem gramatycznym, dlatego też słowo "mors" jest, a raczej było nam obce. Wracając do tematu, post bardzo ciekawy, opisy świetne. Jestem z was dumna, chociaż 'doktorki", to i świetne humanistki... Tyle talentu naraz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powtórzę! Słowo "mors" było na języku polskim w związku z "Rozmową mistrza Polikarpa ze śmiercią". Zajrzyj do podręcznika i nie tłumacz się programem z łaciny.

      Usuń
  6. fenoloftaleina20 marca 2014 12:54

    Zarówno interpretacja Mileny, jak i Korneli jest bardzo dobra! Sądzę jednak, że gdyby każda przeczytałaby swoją wyłoniłybyśmy jeszcze kilka godnych znalezienia się w tym poście. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe interpretacje, dziewczyny. Piszcie dalej!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny post. Polecam ten blog. <3

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłem na dniach otwartych. Jest spoko i bardzo miło. Podoba mi się szkoła. Dziewczynki są spoko, rozmowne, ładne, towarzyskie. Szkoła jest duża, wybieram się do niej od dwuch lat. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Fryderyk Szopen21 marca 2014 02:46

    Pozdrawiam klase 2F i ich wychowawce Panią Prof. Kamińską.

    OdpowiedzUsuń
  11. Juzew Piłsudzcki21 marca 2014 02:48

    Pozdrawiam super dziewczyny z klasy 2f a szczególnie taką fajną dziewczynę która siedzi obok mnie :*

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziewczynki uważam, że odwaliłyście kawał dobrej roboty!
    Wasze prace zostały bardzo ładnie napisane... Jesteście bardzo zdolne i muszę przyznać, że opis każdej z Was jest bardzo dojrzały oraz interpretacje tego dzieła sztuki są bardzo interesujące... Przyznam się, że nie napisałabym żadnej pracy na tak wysokim poziomie! Gratuluję dziewczyny oraz piszczcie dalej, bo jesteście w tym bardzo dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Giambatistella21 marca 2014 11:16

    Ciekawe interpretacje, podobają mi się takie posty pisane przez kilka osób, bo wydają mi się ciekawsze- można pokazać różne perspektywy patrzenia :) a tak na marginesie, bardzo lubię barok i motyw vanitas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barok i motyw vanitas są nieco... przygnębiające. :D Ale zgadzam się z Tobą, posty pisane przez kilka osób są super. :) Czytając ten mamy genialny przykład, że dziewczyny z biol-chemu są wszechstronie uzdolnione! Świetna robota, dziewczyny!

      Usuń
    2. Ja również lubię klimaty barokowe. Pewnie są pokrewne temu, co "mi w duszy gra". Obejrzyjcie wszystkie martwe natury Claesza. Są wspaniale przygnębiające, wprowadzają w zadumę nad wartością naszej egzystencji. A jaka ekstra kolorystyka!
      Tam są i inne motywy vanitas, na przykład szybko więdnące kwiaty.

      Usuń
  14. Mi też się bardzo podobają interpretacje dziewczyn :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też bardzo podobają się... Mnie podobają się, a podobają się mi - jest istotna różnica :)

      Usuń
  15. Wodorowęglan amonu21 marca 2014 12:28

    Ciekawa interpretacja, musiałyście się nad nią trochę napracować i wyszło super :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Do Glinu, choć się domyślam, że to dziewczyna. Powinna być może Glinka? Ale nie o to chodzi! Chodzi znowu o misie! Mi się podoba! Potrójny fosforan pyta o źródło frustracji, a ja powiem, że to już nie frustracja, tylko czysty obłęd. Ile jeszcze razy trzeba wyjaśniać te nieszczęsne misie? Co Ci zawiniły misie? Niech jeszcze śpią spokojnie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Podaję symbole vanitas występujące w malarstwie barokowym, zwłaszcza holenderskim. Może przydadzą się na polskim lub na maturze. Ich interpretację zostawiam Waszej inteligencji i Waszemu oczytaniu. W razie problemu – polecam „Słownik symboli” W. Kopalińskiego lub innych autorów.Oto one: lustro, kosztowne naczynia, zegary, klepsydry, insygnia władzy (korona, tiara, berło, hełm, przyłbica), kwiaty (zwłaszcza róże, tulipany, maki), liście, gałęzie, myszy, szczury, jaszczurki, owady, pająki, papugi, czaszki, noże, świece, szkło, porcelana, puste naczynia szklane, słodycze, cukier, sery cytryny (znak luksusu), dziczyzna, upolowane zwierzęta, bańki mydlane, instrumenty muzyczne, nuty, karty i kości do gry, listy, księgi(wiedza), muszle, kielichy, puchary…

    OdpowiedzUsuń
  18. Z Wikipedii.
    Bodegón – typ martwej natury w malarstwie okresu baroku. Termin pochodzi od słowa bodega, które w języku hiszpańskim znaczy "winiarnia", "piwniczka", a także "sklep z winem". Cechą tego malarstwa było przedstawianie żywności lub naczyń spiżarnianych, rozmieszczonych na kamiennym blacie lub drewnianym stole. Były to przede wszystkim produkty spożywcze, które zasadniczo trzymano w piwnicach, spiżarniach domostw lub tawern, takie jak: wędliny, owoce, warzywa, korzenie, kawałki ususzonego, uwędzonego lub surowego mięsa podlegającego preparacji (np. kruszejącego królika). Bodegony malowane były w stylu barokowym, a więc z zachowaniem charakterystycznego dla tego okresu światłocienia, kolorystyki i kompozycji.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jeszcze Ktoś Inny22 marca 2014 01:36

    Również z Wikipedii:
    Martwa natura – gatunek malarski obejmujący kompozycje, zwykle malarskie lub rysunkowe, składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno - estetycznych lub symbolicznych.
    Pospolitymi elementami martwych natur są owoce, kwiaty, książki, naczynia, broń, przyrządy myśliwskie, przybory kuchenne, przybory do palenia tytoniu, świece, karty i inne gry, instrumenty muzyczne, itp. Częstym i niejednokrotnie głównym motywem są też najróżniejsze produkty spożywcze, jak owoce, ryby, pieczywo, jaja, itp., czasem układane w kompozycję mającą sugerować gotowy posiłek, np. śniadanie. W martwych naturach pojawiają się też niewielkie żywe zwierzęta jak owady czy skorupiaki. Jeżeli w martwej naturze pojawia się większe zwierzę, lub – sporadycznie – nawet postać ludzka, to nigdy jako główny temat. Częstym i ważnym ze względów symbolicznych motywem bywa ludzka czaszka — związana z częstym w dziełach tego gatunku zawartą myślą o przemijaniu i marności życia i dóbr doczesnych (zob. Vanitas). W obrębie martwej natury mogą pojawiać się też dzieła sztuk przedstawiających, jak rzeźby i obrazy, na których z kolei ukazane są postacie ludzkie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawe interpretacje. Pozdrawiam autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. W ciekawy sposób przedstawiłyście interpretację tego obrazu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. ๓คlเภ๏ฬค1323 marca 2014 11:34

    Ciekawy post :D niektóre informacje można będzie wykorzystać na sprawdzianie :D

    OdpowiedzUsuń
  23. jestemszalona23 marca 2014 13:28

    Dziewczyny na prawdę bardzo wyczerpujące interpretacje. Jak słusznie zauważyła Kornelia obraz skłania do przemyśleń nad sensem ludzkiego istnienia. Nie jestem jednak do końca przekonana ze stwierdzeniem Mileny, że obraz zdaję się krzyczeć hasło carpe diem, patrząc na ta czaszkę moje myśli skupiają się raczej na śmierci, niż na radości życiowej. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za opinię, każda jest naprawdę bardzo dla mnie ważna - cieszy mnie to, że z uwagą czytacie interpretacje i piszecie swoje przemyślenia :) Wracając do tematu to będę bronić swojej tezy, że mimo uwiecznionego na obrazie motywu marności, dzieło krzyczy hasło: "carpe diem !"
      Pozdrawiam, Milena :D

      Usuń
    2. jestemszalona25 marca 2014 14:50

      Cieszy mnie fakt, iż bronisz swojej tezy, ale niestety trochę inaczej odbieram ten obraz. Choć nie twierdzę, że Twoje odczucia są złe. Jest takie powiedzenie:"ilu ludzi tyle opinii", więc każdy możne interpretować dzieło inaczej.
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  24. Wiecie może, gdzie obecnie znajduje się ten obraz ? :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo ciekawa interpretacja. Może ja też coś dodam.
    Martwa natura jako gatunek malarstwa wykształciła się w Niderlandach ok. 1600 roku. Jej pierwowzorem było tzw. malarstwo kuchenne, w którym często na pierwszym planie umieszczano żywność odpowiadające historiom religijnym przedstawianym w tle. W krajach katolickich ideę marności wiązano z ikonografią śmierci i kładziono nacisk na przemijanie człowieka. Natomiast w krajach protestanckich, takich jak Niderlandy, zwracano większą uwagę na przemijanie natury i świata.
    Kompozycje wanitatywne dzielą się na : przedmioty będące symbolami ziemskiego istnienia (najczęściej występująca kompozycja, która przedstawiała działalność ludzką), przedmioty będące symbolami znikomości życia ludzkiego, symbole zmartwychwstania do życia wiecznego.

    OdpowiedzUsuń
  26. Interpretacje są bardzo dobrze napisane. Nie jestem przekonana do tego że obraz krzyczy "Carpe Diem". Myślę że chęć czerpania z życia może pojawić się u człowieka po analizie obrazu, jednak on sam w sobie raczej tego nie przekazuje.
    Ciekawe jest to że w motywach vanitas często pojawiają się słodycze i cukier, które z jednej strony symbolem wiary chrześcijan, dającym przedsmak "słodkich rozkoszy nieba", z drugiej zaś, mając wysoką cenę, są oznaką luksusu i symbolizują marnotrawstwo. Innym symbolem są cytryny które, jak wszystkie owoce południowe, były oznaką luksusu. Jednak, z powodu kwśnego smaku były używane oszczędnie i nie jedzone łapczywie, są więc symbolem cnoty i umiarkowania.
    Autor obrazu najpierw utrzymywał swoje dzieła w ciemnych kolorach, były one mało kontrastowe z subtelną grą świateł. W późniejszym okresie, zwłaszcza po 1640 r. stosował żywszą i cieplejszą kolorystykę. Jego największym konkurentem, również malującym martwe natury o podobnej tematyce był, Willem Claesz Heda. Uczniem i współpracownikiem Claesza był Roelof Koets. Pieter Claesz był ojcem Nicolaesa, malarza znanego jako Nicolaes Berchem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Nie jestem przekonana do tego że obraz krzyczy "Carpe Diem"." Podzielam twoją opinię. Mnie obraz bardziej zasmucił, skłonił do zastanowienia nad wartościami obecnymi w moim życiu. Może też zwrócić naszą uwagę na to, że żyjemy tylko raz. Często zamiast oglądać się w przeszłość, powinniśmy patrzeć w przyszłość.

      Usuń
    2. Myślę ,że autorka interpretacji (Milena) odebrała obraz współcześnie. Oglądając go myślimy o śmierci,przemijaniu ,kruchości żywota ludzkiego. Człowiek tak długo się nad tym zastanawia ,że w końcu dochodzi do wniosku ,że skoro nasz czas na ziemi jest taki krótki to trzeba czerpać z niego radość ("Carpe Diem!"). Tak jak po epoce średniowiecza ,gdzie dominowąły hasła "memento mori" nadszedł renesans-okres radości, pochwały Boga i jego dzieła , miłości do otaczającego świata, tak po czasie zadumy nad motywami vanitas ukazanymi w dziele Claesza nadchodzi moment opamiętania ,że trzeba czerpać jak najwięcej z każdej chwili życia.

      Usuń
  27. Ja chciałbym napisać o księdze Koheleta. Księga ta należy do pism dydaktycznych Starego Testamentu. Kohelet (gr. Ekklesiastes) to nazwa urzędu osoby uprawnionej do przemawiania podczas zebrań. Autor podaje się za syna króla Dawida, ale pewne informacje wskazują na osobę króla Salomona - co jednak stanowi prawdopodobnie fikcję literacką. Datowanie księgi nie jest pewne; tematyka i styl wskazują na III w. p.n.e. Zawiera rozważania nad sensem życia ludzkiego. Wynika z nich, że nic nie ma absolutnej wartości, nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwiać. Ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym i zadowolonym, tak jak twierdzili ludzie baroku, bo przecież "vanitas vanitatum, et omnia vanitas". Kohelet mówi o zachłanności ludzi, marnotrawstwie, traceniu i omijaniu tego, co piękne, chęci korzystania z jak największych przyjemności.Człowiek poddany jest prawom przemijania i zapomnienia.

    OdpowiedzUsuń
  28. Carpe diem- nie można zastosować tego stwierdzenia do interpretacji obrazu, ponieważ człowiek baroku jest owładnięty niepokojem, który wynika z krótkiego i marnego życia, jest samotny. Jeżeli chce osiągnąć życie wieczne musi odrzucić przyjemności, bo one dla Boga nic nie znaczą.
    Człowiek niekoniecznie cieszy się życiem, które nie sprawia mu słodyczy. Dla niego jedyną radość jaka go satysfakcjonuje jest Bóg, ponieważ szuka w nim oparcia.

    OdpowiedzUsuń
  29. Pragnę zwrócić uwagę, że Pieter Claesz stworzył w nieco wcześniejszym okresie (1625r.) jeszcze jedno dzieło "Vanitas – martwa natura" . Obrazy są bardzo podobne, ale pierwszy ukazuje tą samą scenęrię w innej kolorystyce i nieco różnym rozmieszczeniu przedmiotów. Moim zdaniem pokazane jest tam przeznaczenie jeszcze wypełnione. Czaszka nie leży na zeszytach, a list wygląda jakby dopiero co został otwarty. Pali się także świeca, która oznacza, ludzkie życie. Takie samo znaczenie posiada kwiat i orzech, które znajdują się wśród innych elementów.
    Zatem Claesz stworzył dwa dzieła, które różnią się tylko przedstawioną "etapem" ludzkiego życia.

    OdpowiedzUsuń
  30. Kolorystyka obrazu oddaje atmosferę śmierci. Dominuje cień i barwa szarości. Szary odnosi się do starości, wspomnienia . Odcień ten kojarzy się z czymś przeciętnym, nieistotnym i niczym się nie odznaczającym. Autor obrazu ukazał marność ludzi, ich bezsilność wobec śmierci i upływu czasu.

    OdpowiedzUsuń
  31. Co bardzo mnie zaskoczyło motywami vanitas były również kwiaty (róże ,maki,tulipany). Róża - kwiat ,który niósł ze sobą symbol miłość i piękna miał wskazywać również, że te wartości są nietrwałe i w obliczu śmierci nic nie znaczą. Jak przekwiknięta róża obumiera tak obumiera uroda. Mak, znany środek uspokajający, symbolizuje sen i osłabienie w godzinie śmierci. Z drugiej strony, ze względu na swój czerwony kolor, symbolizuje mękę Chrystusa. Tulipany- W XVII w. hodowla tulipanów w Holandii przeżywała niebywały boom. W krótkim czasie z orientalne cebule tulipanów stały się przedmiotem ożywionego handlu i obiektem spekulacji. Z biegiem czasu manii tulipanowej wielu hazardzistów wzbogaciło się na handlu tulipanami. Wielu jednak wskutek złych spekulacji straciło dobytek. Dlatego tulipany – szczególnie w martwych naturach holenderskich z XVII w. – symbolizują bezmyślność, nieodpowiedzialność i bezsensowne obchodzenie się z darowanymi przez Boga dobrami.

    OdpowiedzUsuń
  32. #tanczacazgwiazdami18 stycznia 2015 04:38

    Kontrast ukazany na tym obrazie wywołuje we mnie dużo emocji. Czaszka i kość leżące wokół przedmiotów, które człowiek używał podczas swojego życia ukazują kruchość i krótkość ludzkiego życia.
    Kompozycje wanitatywne możemy podzielic na trzy grupy:
    -przedmioty będące symbolami ziemskiego istnienia
    -przedmioty będące symbolami znikomości życia ludzkiego
    -symbole zmartwychwstania do życia wiecznego

    OdpowiedzUsuń
  33. Szukajac informacji dot. motywu marności dowiedziałam się, że szczególnie siedemnastowieczne malarstwo holenderskie upodobało sobie motyw vanitas. Byc może wynikało to z grasujących zaraz, niekończących potyczek i wojen religijnych.Poza tym przepych i władza powodowały zrozumiały krytycyzm w zachowaniu społeczeństwa. Często też motyw vanitas był łączony z błaganiem o zmiłowanie w boskim i chrześcijańskim rozumieniu.

    OdpowiedzUsuń
  34. Znalazłam jeszcze kilka ciekawych interpretacji symboli vanitas:
    - instrumenty muzyczne: ukazują marność muzyki – w chwili gdy powstaje natychmiast umiera. Muzyka przez swoje złudzenie pokazuje niemożność powrotu – zaczyna się i kończy równocześnie.
    -lustro i biżuteria: odpowiada kobiecemu pięknu i atrakcyjności, ale też ich przemijaniu, próżności i przejściu do nieba w chwili śmierci.
    -naczynia: kosztowne, dekorowane naczynia to prawo kobiety do życia i seksualności. Przez swój związek z grzechem pierworodnym – "kobieta to córka Ewy" – naczynie jest symbolem grzesznego upadku.
    - kwiaty, liście, gałęzie: symbolizują witalność i siłę życia. Jednak kwitnące życie przemienia się w zwiędłe. Kwiaty cięte są już śmiercią. Aspekt przemijającego życia podkreślają również rozkwitające i więdnące kwiaty
    - dziczyzna i upolowana zwierzyna: w martwych naturach przedstawiających kuchnie częstym motywem są dziczyzna i upolowane zwierzęta, które z jednej strony są pyszną ozdobą stołu znamionująca powodzenie, obfitość i luksus, z drugiej jednak udrapowane, ciche zwłoki zwierząt uwidaczniają śmiertelność doczesnego życia.

    OdpowiedzUsuń
  35. W krajach katolickich ideę marności wiązano z ikonografią śmierci i kładziono nacisk na znikomość i przemijanie człowieka. Natomiast w krajach protestanckich, takich jak Niderlandy, zwracano większą uwagę na znikomość i przemijanie natury i świata. Dlatego taką popularność zyskały tu martwe natury wyrażające ideę vanitas poprzez wspaniałość i przepych rzeczy materialnych.

    OdpowiedzUsuń
  36. Przeczytałam wiele ciekawych interpretacji tego dzieła. Jestem nim zafascynowana. Bardzo interesujące są symbole vanitas. Oraz słowa „vanitas vanitatum et omnia vanitas - marność nad marnościami, a wszystko marność” co skłoniło mnie do poszukania informacji o motywie marności.
    Cytat ten pochodzi ze Starego Testamentu ze Księgi Koheleta. Księga Koheleta zawiera rozważania nad sensem życia ludzkiego. Wynika z nich, że nic nie ma absolutnej wartości, nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwiać. Ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym i zadowolonym. Motyw ten również przejawia się w malarstwie co możemy podziwiać na wielu interesujących obrazach Również w literaturze możemy szukać motywów marności.

    OdpowiedzUsuń
  37. W malarstwie symbole vanitas mają mieć wpływ moralizatorski, wskazujący na przemijalność życia i dóbr ziemskich. Często są to trupia czaszka, zgaszone świece, klepsydry i zwiędłe kwiaty oraz w szczególnym znaczeniu sceny pokazujące pustelników i umartwiania ciała.
    Chcialam się skupić glownie na florze i faunie ukazanej w tekstach ukazujących marność. W Biblii obecne są odniesienia do niej, np. w Księdze Izajasza: "Wszelkie ciało to jakby trawa, a cały wdzięk jego jest niby kwiat polny [...] Trawa usycha, więdnie kwiat, lecz słowo Boga naszego trwa na wieki" (Iz, 40, 6, 8)
    Kwiaty, liście, gałęzie

    Symbolizują witalność i siłę życia. Jednak kwitnące życie przemienia się w zwiędłe. Kwiaty cięte są już śmiercią. Aspekt przemijającego życia podkreślają również rozkwitające i więdnące kwiaty. Prócz tej ogólnej symboliki rośliny i kwiaty mają swoją symbolikę specyficzną:
    *Róże
    Kwiat Wenus symbolizuje przede wszystkim miłość i seksualność. Ta doczesna miłość jest jednak – jak wszystko co ludzkie – próżna.
    *Maki
    Symbolizuje sen i osłabienie w godzinie śmierci. Z drugiej strony, ze względu na swój czerwony kolor, symbolizuje mękę Chrystusa.
    *Tulipany
    Symbolizują bezmyślność, nieodpowiedzialność i bezsensowne obchodzenie się z darowanymi przez Boga dobrami.
    *Owoce
    Owoce symbolizowały płodność i obfitość rozumianą jako bogactwo i sukces. Jednak nie są one trwałe. Jest to obrazowane często przez umieszczanie wśród apetycznych owoców innych przejrzałych i gnijących.
    Owoce jadalne mają swoje specyficzne znaczenia symboliczne. Grzeszność symbolizują np. gruszki, pomidory, cytrusy, winogrona, brzoskwinie, wiśnie i jabłka. Symbolem erotyzmu są figi, śliwki, jabłka lub wiśnie.
    fauna:
    *Myszy i szczury
    Te płodne zwierzęta są wielkimi szkodnikami. Działają w porozumieniu z diabłem i często są symbolem grzesznej natury człowieka.
    *Jaszczurki
    Nieczyste zwierzę, wąż z nogami, mały smok, towarzysz diabła. Ale często, gdy wygrzewa się w słońcu, jest też symbolem pełnego poświęcenia miłość chrześcijan dla ich słońca, Jezusa Chrystusa.
    *Muszle ślimaków
    Muszle ślimaków są pozostałością żywego zwierzęcia. Dlatego symbolizują śmierć i przemijanie. Podobnie muszle małży. Ślimaki podobnie jak gady były ucieleśnieniem śmiertelnego grzechu lenistwa.
    *Muchy i inne owady
    Muchy i inne owady symbolizują krótkość życia. Prócz tego będąc szkodnikami powodują psucie żywności. Szczególnie muchy jako towarzyszki diabła
    Jedynie motyle stanowią wyjątek od tej symboliki.
    *Papugi
    Papuga była bardzo drogim zwierzęciem i dlatego stanowiła przedmiot luksusu. Jednocześnie jest zwierzęciem potrafiącym mówić ludzką mową. Jednak papuga nie rozumie tego, co mówi i dlatego symbolizuje towarzyszącą przemijającej modzie próżność ludzi, którzy powinni zwracać się do Boga.

    OdpowiedzUsuń
  38. Motyw przemijania występuje w literaturze zazwyczaj w negatywnym kontekście. Przemijanie jest stałą cechą naszego życia. Przemijają rzeczy doczesne, ziemskie, materialne. Obraz "Martwa natura vanitas" idealnie to odzwierciedla.

    OdpowiedzUsuń
  39. Zamiast pisać komentarz słowami postanowiłam namalować obraz, który myślę, że będzie wyrażał tamtą epokę: http://41.media.tumblr.com/3bca64300c8ffda9680f97e3d3a4a7d8/tumblr_nijpkwM1Pp1tsgc3bo1_1280.png

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, ładnie malujesz ^^ dochodzę do wniosku, że obrazy z epoki baroku z motywem vanitas podobają mi się najbardziej, a na pewno bardziej niż te z renesansu.

      Usuń
  40. Obraz jest bardzo intrygujący i tajemniczy, a powyższe interpretacje bardzo pomogły mi w lepszym jego zrozumieniu. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo ciekawy obraz, można go zinterpretować na tyle różnych sposobów. A co do artykułu- przydatny na lekcji języka polskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Obraz Pietera Cleasza wzbudził moje zainteresowanie. Interpretacje jednak pomogły mi w jego zrozumieniu. Zainteresował mnie fakt, że pomimo zawartych motywów śmierci i marności Milena pomyślała o "carpe diem!". Po głębszym zastanowieniu przyznaję jej rację, bo życie przemija, i nie ma czasu na zamartwianie się śmiercią i upływającym czasem. Trzeba cieszyć się chwilą!

    OdpowiedzUsuń
  43. Przedmioty występujące na obrazie holenderskiego malarza Pietera Claesza, można różnie interpretować. Sposób w jaki wykonały to autorki tego postu przypadł mi do gustu. Myślę że ta interpretacja trafi do najszerszego grona czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  44. Interpretacja obrazu zainteresowała mnie, bo jest przedstawiona z dwóch punktów widzenia. Autorki udowodniły, że jedno dzieło można zinterpretować na kilka sposobów, które mogą, ale nie muszą się różnić.

    OdpowiedzUsuń
  45. Ciekawy obraz, ciekawa interpretacja. Dzieło Pietera Claesza idealnie odzwierciedla motyw marności człowieka. Według mnie kluczową rolę odgrywa czaszka umieszczona w centrum obrazu, budzi grozę, a jednocześnie zmusza do refleksji na temat życia ludzkiego.

    OdpowiedzUsuń
  46. Obraz Pietera Cleasza wydaje się bardzo trudny do zrozumienia. Jednak po przeczytaniu interpretacji oraz wyjaśnień symboli, zrozumiałam go. Bardzo interesujący i przydatny post. Oby więcej takich!

    OdpowiedzUsuń
  47. Bardzo interesujący post. Obie interpretacje obrazu zaciekawiły mnie. Niektóre informacje może przydadzą mi się na sprawdzianie.

    OdpowiedzUsuń
  48. Obraz od początku zwrócił moją uwagę, a dzięki interpretacji Mileny oraz Kornelii w pełni zrozumiałem przekaz tego dzieła.

    OdpowiedzUsuń
  49. Obraz jest pełen symboli, co czyni go trudnym do zinterpretowania dla tego, kto tych symboli nie zna. Dlatego właśnie wdzięczny jestem za interpretację Kornelii, gdyż z pewnością przyda mi się ona na lekcję języka polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  50. Bardzo ciekawe interpretacje. Obraz Claesza zawiera bardzo dużo symboli i każdy z nich został w tym poście doskonale wyjaśniony.

    OdpowiedzUsuń
  51. Uważam,że obie opisane interpretacje obrazu Pietera Claesza są jak najbardziej prawidłowe.Niektóre elementy w obu opisach są podobne a niektóre są całkiem inne.Ten post pokazuje jak różnie można odczytywać metaforyczny sens dzieł sztuki.

    OdpowiedzUsuń
  52. Obraz Pietera Claesza pełen jest symboli związanych z epoką Baroku. Jestem pod wrażeniem interpretacji, jaką przedstawiły nam Milena i Kornelia. Z pewnością informacje te wzbogacą moje pojęcie o tej epoce.

    OdpowiedzUsuń
  53. Naprawdę namęczyły siętwórczynie tego posta, napisanie takiej interpretacji nie jest rzeczą łatwą. A co do treści- bardzo dobrze wytłumczona symbolika trudnego do interpretacji obrazu.

    OdpowiedzUsuń
  54. Bardzo inspirujący post. Pomocne, trafne interpretacje. Podobała mi się styl obrazu, budzi on grozę. Bardzo duźo nowych symboli, które zostały świetnie wyjaśnione

    OdpowiedzUsuń
  55. Obraz Pietera Claesza jest pełen symboli, które idealnie odzwierciedlają motyw marności. Dziekuję za post i interpretacje, które pomogły mi w zrozumieniu obrazu.

    OdpowiedzUsuń
  56. Bardzo interesujący post. To niezwykłe, że w jednym obrazie znajduje się ta dużo symboli. Obraz nawiązuje do życia każdego człowieka i zmusza do refleksji nad życiem.

    OdpowiedzUsuń
  57. Ciekawy post. Obraz jest bardzo tajemniczy. Interpretacje pomogły mi w lepszym jego zrozumieniu.

    OdpowiedzUsuń
  58. Bardzo interesujący post. Obraz Pietera Claesza zmusza do refleksji. Brawa dla autorek.

    OdpowiedzUsuń
  59. Jestem pod wrażeniem tego obrazu. Kryje on w sobie tyle różnych symboli, jest tajemniczy i budzący grozę. Polecam również do obejrzenia obraz Sebastiana Stoskopffa, Martwa natura wanitatywna (1630)

    OdpowiedzUsuń
  60. Bardzo ciekawy post. Autorki w różny sposób odczytują symbolikę przedmiotów ukazanych na obrazie Pietera Claesza. Wszystko jednak sprowadza się do ukazania barokowego poglądu na temat marności życia ludzkiego. Post zmusza do zastanowienia się nad trwałością życia ludzkiego.

    OdpowiedzUsuń
  61. Nie wiedziałam, że obraz może skrywać w sobie tak wiele tajemnic i znaczeń. Pusty kielich, wstążka, kluczyk czy pióro- bez tego postu nie potrafiłabym wytłumaczyć co oznaczają. Teraz, już po przeczytaniu, mogę wytłumaczyć przyjaciółce o co chodzi. Post ogólnie bardzo ciekawy i wciągający. Ciekawi mnie jednak jaki był główny zamysł autora obrazu, jakie znaczenie dla niego miały te symbole.

    OdpowiedzUsuń
  62. Najbardziej interesująca w obrazie "Martwa natura vanitas" wydaje się być wieloznaczność rzeczy. Moim zdaniem niniejszy post zawiera dwie bardzo dobre, czyli trafne interpretacje zarówno kompozycji całego obrazu jak i poszczególnych rzeczy jakie zostały na nim umieszczone.

    OdpowiedzUsuń
  63. Bardzo dziękuję za te dwie interpretacje, są one napisane w ciekawy sposób oraz wyczerpujące. Pomogły mi w zrozumieniu światopoglądu barokowego.
    "Martwa natura vanitas" jak i inne obrazy Pietra Claesza z dużą dokładnością oddają ducha tamtej epoki. Skłaniają do zadawania sobie pytań egzystencjalnych, o sens ludzkiego życia, przemijanie.

    OdpowiedzUsuń
  64. Bardzo dobre i wyczerpujące interpretacje. Bardzo przydatne na lekcjach języka polskiego. Obraz Pietra Claesza zawiera bardzo wiele symboli, które tylko dobrze odczytane pozwolą zrozumieć intencje autora.

    OdpowiedzUsuń
  65. Obydwie interpretacje są bardzo ciekawe i wyczerpujące. Dzięki autorkom posta zrozumiałam przekaz obrazu, teraz wydaje mi się jeszcze bardziej interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  66. Bardzo dobre interpretacje, które pomogły mi zrozumieć przekaz obrazu. Nie wiedziałam że obraz może zawierać w sobie aż tyle symboli. Post bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  67. Bardzo ciekawy post. Ukazuje, że symbole mogą mieć różne znaczenia więc i interpretacja tego obrazu może być niejednolita. Z pewnością przyda się na uzupełnienie notatki z lekcji ;)

    OdpowiedzUsuń
  68. opis tego obrazu pomógł mi w lepszej interpretacji tematu lekcji

    OdpowiedzUsuń
  69. Dzięki interpretacjom z jeszcze większą uwagą przyglądam się niezwykłemu obrazowi, dostrzegam w nim wszelkie symbole, świadczące o kruchości i marności ludzkiego życia. Widniejąca czaszka wprawia mnie w ponury nastrój, wywołuje strach, ukazuje to, co nas czeka. Człowiek jest słaby i wie o swojej słabości, wie, że czeka go śmierć, a dobra materialne przeminą.

    OdpowiedzUsuń
  70. Analiza obrazu jest bardzo dokładna, pomaga lepiej zrozumieć jego przesłanie. Życie ludzkie jest bardzo kruche i malarz nam o tym przypomniał.

    OdpowiedzUsuń
  71. Bardzo ciekawe interpretacje, właśnie na j. polskim omawiamy barok, więc ten post będzie dużym ułatwieniem. :)

    OdpowiedzUsuń
  72. Bardzo ciekawy post! Wyczerpujący opis dużej ilości symboli. Na pewno informacje przydadzą się do sprawdzianu :D

    OdpowiedzUsuń
  73. Nie jest łatwo interpretowac obraz, jednak dziewczyny poradziły sobie z tym bardzo dobrze. Po przeczytaniu tego posta lepiej zrozumiałam symbolike przedmiotów przedstawionych na obrazie. Szczególnie zainteresował mnie symbol pustego kielicha. :)

    OdpowiedzUsuń
  74. Świetna interpretacja ! Pomogła mi się lepiej przygotować do lekcji języka polskiego !

    OdpowiedzUsuń
  75. Bardzo zrozumiała interpretacja. Myślę, że będzie dla mnie dużym ułatwieniem, ponieważ na lekcjach j.polskiego zaczęliśmy omawiać epokę baroku. Dzięki temu tekstowi łatwiej jest zrozumieć przesłanie tego obrazu.

    OdpowiedzUsuń
  76. Bardzo dobry i przydatny wpis , który może pomoc lepiej zrozumieć przekaz autora obrazu jak również i samą epokę-barok. Bardzo mi to pomogło ;)

    OdpowiedzUsuń
  77. Obie interpretacje obrazu są bardzo ciekawe, najbardziej przyciągnęło moją uwagę to jak wiele symboli mają dane przedmioty np. kielich, który może oznaczać zarówno przeznaczenie jak i człowieka, który chce wierzyć w Boga, ale ulega ziemskim przyjemnościom.Malarstwo w epoce baroku przypominało ludziom,że bez względu na to kim są, jaki majątek udało im się zdobyć i tak przyjdzie po nich śmierć. Wszystko co osiągnęliśmy w naszym życiu oraz cały zgromadzony dobytek jest nic niewarty w obliczu nieuchronnej śmierci. Obrazy z epoki baroku uświadamiały ludziom że los każdego człowieka skończy się śmiercią, która tak naprawdę towarzyszy nam na co dzień, bowiem każdy następny dzień nas do niej przybliża.

    OdpowiedzUsuń
  78. Bardzo pomocne i dobre interpretacje obrazu. Dziękuję, przyda się, bo właśnie omawiamy barok.

    OdpowiedzUsuń
  79. Interpretacje są dokładnie i skrupulatnie opisane. Osobiście bardziej przemawia do mnie opis obrazu Pietra Claesza, który napisała Milena, gdyż według mnie kielich symbolizuje, że przeznaczenie soe wypełniło. Jest to bardzo przydatny post.

    OdpowiedzUsuń
  80. Obydwie interpretacje uzupełniają się nawzajem. Propozycja Mileny to idealne uzupełnienie tego, czego dowiedziałam się na lekcji. Kornelia natomiast opisała inny sens i znaczenie danych przedmiotów. Przeczytanie obydwu recenzji na pewno pogłębia wyobraźnię i daje sporo do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  81. Świetne interpretacje! Obraz ten wywołuje we mnie niecodzienne emocje i niewątpliwie skłania do refleksji o kruchości życia ludzkiego i przemijaniu. Szczerze przyznam, że bardzo zainteresował mnie temat wizji barokowego świata.

    OdpowiedzUsuń
  82. Myślę, że nigdy nie dowiemy się w stu procentach co miał na myśli artysta. Wszystko może być jedynie domyśleniami związanymi z wartościami danej epoki czy motywami. Dlatego interpretowanie jest tak ciekawe, każdy widzi coś innego.

    OdpowiedzUsuń
  83. Obie interpretacje są ciekawie napisane i bardzo przydatne. Dzięki nim lepiej zrozumiałam omawiany temat.

    OdpowiedzUsuń
  84. Bardzo fajny i użyteczny post. Na pewno przyda mi się wiedza w nim zawarta.

    OdpowiedzUsuń
  85. Bardzo pomocny wpis, szczególnie dlatego, że omawiamy właśnie barok. Te interpretacje uzupełniły moją wiedzę z lekcji, ale propozycja Kornelii pokazała mi ten obraz z calkiem innej strony, ktorą warto rozważyć przy własnej interpretacji.

    OdpowiedzUsuń
  86. Bardzo przydatny i ciekawy post. Interpretacje Mileny oraz Korneli uważam za równie ciekawe, ale bardziej przemawia do mnie propozycja Mileny, ponieważ ma według mnie większy sens i jest uzupełnieniem wiadomości, które dzisiaj zdobyłam na lekcji języka polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  87. (e)MahabeuszowyMateusz14 lutego 2018 16:47

    Stylistyka obrazu jest dosyć ponura, ubrana w liczne symbole ukryte pod zasłoną zwykłych na pozór przedmiotów. Co do myślenia ludzi z tamtych czasów, nie jestem w stanie zrozumieć czym kierowali się, że za przewodnią myśl życia obrali akurat kruchość życia i nieuchronność śmierci. Osobiście uważam tego typu myślenie za dość depresyjne i prowadzące do pesymistycznego nastawienia. Mimo to interpretacje, jakie napisały obie dziewczyny są trafne, a sam obraz bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  88. Bardzo przydatny post. Pomógł mi bardziej zrozumieć omawiany temat, uzupełnij moją wiedzę zdobytą na lekcji. Dziękuję za pomoc ;)

    OdpowiedzUsuń
  89. Bardzo przydatny w nauce artykuł! Obie interpretacje do mnie przemawiają.

    OdpowiedzUsuń
  90. (e) natalia060415 lutego 2018 01:52

    Bardzo dokladna i ciekawa analiza. Pomocna w samodzielnej analizie. Dzięki niej lepiej zrozumiałam tematykę dzieła.

    OdpowiedzUsuń
  91. Ten post zawiera bardzo dokładną analizę obrazu Pietera Claesza. Myślę, że jest on pomocny do przygotowania się do lekcji języka polskiego. Autorki artykułu wyjaśniły symbolikę przedmiotów przedstawionych na obrazie, dzięki czemu lepiej można dokonać interpretacji.

    OdpowiedzUsuń
  92. Ten post znacznie ułatwił mi zrozumienie obrazu Pietera Claesza, co mi pomogło do przygotowania się do lekcji języka polskiego, w znaczący sposób jest rozwinięte to, co przeczytałem w podręczniku.

    OdpowiedzUsuń
  93. Życie człowieka jest bardzo kruche. Nikt od śmierci nie ucieknie, ona depcze nam po piętach. Bardzo dokładnie malarz przypomina o marności, kruchości życia i o przemijaniu.

    OdpowiedzUsuń
  94. To niesamowite, że ludzie dążą do bogactwa, sławy czy urody, które w obliczu śmierci są marnością. Dokładna analiza pomogła mi w zrozumieniu dzieła jak i poznaniu samej epoki-baroku.

    OdpowiedzUsuń
  95. Pomimo tego, że przedstawiono tutaj dwie różne interpretacje obrazu Pietera Claesza, ja widzę wspólną podstawę, która chyba rzuca się w oczy każdemu, kto dokładniej popatrzy na ten obraz. Mianowicie chodzi o ten motyw śmierci, która stale nam towarzyszy i daje do zrozumienia, że nie mamy na nią wpływu, w starciu z nią nie mamy najmniejszych szans. Sam obraz jest naprawdę refleksyjny i według mnie doskonale oddaje charakter baroku.

    OdpowiedzUsuń
  96. Obie interpretacje obrazu pomogły mi zrozumieć motyw vanitas występujący w literaturze i sztuce baroku. W łatwy do przyswojenia sposób ukazane jest przemijanie czasu i marność rzeczy w jego obliczu. W każdej epoce ludzie dążą do uzyskania władzy i pieniędzy, lecz dopiero w baroku zauważono kruchość i przemijalność zarówno ludzkiego życia jak i jego dążeń, celów.

    OdpowiedzUsuń
  97. W interpretacjach dokładnie został opisany motyw vanitas, co z pewnością pomoże mi w rozumieniu literatury i sztuki baroku. Te teksty to świetna forma powtórki tematu przed lekcją języka polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  98. Motyw vanitas został bardzo dokładnie przedstawiony nigdy nie wiedziałem że ludzie przywiązują taka duża rolę do bogactwa czy sławy gdy są w obliczu śmierci

    OdpowiedzUsuń
  99. Pieter Claesz na swym obrazie przedstawił kruchość ludzkiego życia i szybkość jego przemijania. Dwie interpretacje pokazują, jak różnorodnie można odczytywać twórczość artysty. Ten post jest także bardzo pomocny podczas nauki na lekcje polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  100. Barok jest moja ulubioną epoką. Bardzo bliskie mojemu sercu są jej główne idee i przekonania. Obrazy z tej epoki są piękne i mają wielki przekaz.

    OdpowiedzUsuń
  101. Bardzo przydatny post w pomocy interpretacji obrazu. Dzięki niemu, możemy bardziej zrozumieć sens jaki chciał przekazać nam autor dzieła. Naprawdę dobra robota!

    OdpowiedzUsuń
  102. Bardzo przydatny artykuł. Pomaga jeszcze lepiej zinterpretować obraz Pietera Claesza. Skłania on do refleksji nad własnym życiem, które jest kruche i marne. Śmierć jest nieuchronna i wkrótce nadejdzie. Doskonałe uzupełnienie lekcji o sztuce barokowej.

    OdpowiedzUsuń
  103. Uważam, że artykuł pozwolił mi zrozmieć idee epoki baroku, jak i również sam motyw vanitas. Artykuł również uzmysłowił mi jak wiele koncepcji może mieć jeden obraz. Są w nim zawarte bardzo przydatne informacje, które pomagają w nauce języka polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  104. Bardzo ciekawy post, który dostarcza wielu przydatnych informacji. Na pewno przybliżył mi motyw przemijania ludzkiego życia oraz symbolikę rzeczy takich jak zgaszona świeca.

    OdpowiedzUsuń
  105. Artykuł bardzo mi się spodobał, ponieważ pokazał, jak każdy z nas może inaczej rozumieć przekaz tego samego obrazu, ale zarazem też znaleźć wspólną interpretację. Barok jest bardzo ciekawą epoką, która skupia się nad marnością i sensem ludzkiego życia. Przychodzi ona po czasach bezgranicznej wiary ludzi w siebie i piękna ludzkiego życia, dlatego też jeszcze bardziej uderza w naszą świadomość.

    OdpowiedzUsuń
  106. Artykuł pozwolił mi zimepretować sens dzieła Pietera Claesza. Pozwala tez dostrzec sens idei barokowej. Pojawiło się tez wiele informacji, które z pewnością będą mi potrzebne w przyszłości, chociażby na języku polskim. Artykuł również skłonił mnie do refleksji nad własnym życiem. Każdy z nas umrze. Nasze życie jest niesamowicie kruche i nie wiemy kiedy śmierć do nas zawita.

    OdpowiedzUsuń
  107. Artykuł pokazał mi, jak wiele symboliki zawiera obraz Claesza. Przyznam, że wcześniej nie zauważyłam kluczyka na błękitnej wstążce, a okazuje się, że nawet tak mały symbol niesie ze sobą wiele treści. Post pomógł mi lepiej odczytać przesłanie obrazu, a tym samym zrozumieć główne myśli i idee baroku.

    OdpowiedzUsuń
  108. Bardzo ciekawy artykuł. Pokazuje jak każdy z nas może inaczej interpretować dzieła. Pomaga zrozumieć motyw Vanitas.

    OdpowiedzUsuń
  109. W artykule bardzo dokładnie i ciekawie został przedstawiony motyw vanitas. Bardzo zaciekawiła mnie prezentacja obu autorek. Analiza obrazu jest bardzo dokładna, a symbolika bardzo dobrze wyjaśniona. Post pomógł mi zrozumieć motyw vanitas.

    OdpowiedzUsuń
  110. Artykuł trafnie przedstawia formę obrazów z dwóch punktów widzenia, co daje czytelnikowi większą swobodę w rozumieniu symboliki przedmiotów i stylu barokowego. Sam tekst czyta się z przyjemnością i niemałym zainteresowaniem.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  111. Bardzo ciekawy i przydatny post! Dzięki obu interpretacjom lepiej zrozumiałam przesłanie i symbolikę obrazu. Interpretacje także pomogły mi lepiej poznać i zrozumieć motyw vanitas.

    OdpowiedzUsuń
  112. Obie interpretacje nawiązują do kruchości ludzkiego życia, jak i marności rzeczy materialnych czy też ludzkich pragnień, które po śmierci tracą swoje znaczenie. Dzięki temu artykułowi zrozumiałam istotę dzieł barokowych. Świetny post :)

    OdpowiedzUsuń
  113. Post według mnie jest warty szczególnej uwagi. Genialnie przedstawia motyw vanitas. Artykuł pomógł mi zrozumieć ideę baroku.

    OdpowiedzUsuń
  114. Bardzo pomocny artykuł,świetne dopełnienie notatki lekcyjnej.

    OdpowiedzUsuń
  115. Bardzo fajny artykuł ukazujący jak w odmienny sposób można opisywać ten sam obraz i to interpretować. W artykule bardzo ciekawie został ukazany i wyjaśniony motyw vanitas.

    OdpowiedzUsuń
  116. Bardzo ciekawy artykuł. Dzięki niemu lepiej zrozumiałam barokowe idee przedstawione przez Pietera Claesza.

    OdpowiedzUsuń
  117. Artykuł ten bardzo pomógł mi dopełnić notatkę lekcyjną. Moim zdaniem, świetnie został przedstawiony w nim motyw vanitas. Interpretacje obrazów zasługują na szczególną uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  118. Post jest bardzo ciekawy. Dzięki niemu mogłam uzupełnić swoją wiedzę na temat baroku oraz toposu vanitas, a interpretacje obrazów były bardzo interesujące i jasne do zrozumienia.

    OdpowiedzUsuń
  119. Interpretacja przedstawiona w artykule jest świetna. Przez to, że dziewczyny napisały swoje wersje interpretacji pozwala to na dokładniejsze zrozumienie koncepcji artysty. Artykuł jest idealny do powtórki wiedzy do lekcji języka polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  120. Ten artykuł pomógł mi napisać notatkę lekcyjna oraz lepiej zrozumieć barokowe idee. Według mnie świetnie został opisany motyw vanitas a interpretacja obrazów zasługuje na szczególną uwagę.

    OdpowiedzUsuń