28 września 2019

Przeczytane, przemyślane, skomentowane


    Historia gier komputerowych




Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę.
(Wrota Baldura)


Pierwsze gry komputerowe. Historia gier komputerowych zaczyna się w 1947 roku, gdy dwóch amerykańskich inżynierów: Tomas A. Goldsmith Jr. i Estle Raya skonstruowało analogowy  symulator rakiety. Była to pierwsza gra video, lecz nie pierwsza gra komputerowa. Kolejnym krokiem w dziedzinie tworzenia gier było stworzenie Tennis for Two, jednej z pierwszych gier komputerowych. Była ona pierwowzorem dla wydanego w 1972 roku Ponga, czyli pierwszej gry, która osiągnęła sukces komercyjny i jest najstarszą grą przeznaczoną na automaty. Niżej: automat do Ponga.
Popularyzacja gier. Sukces Ponga zapoczątkował rozwój branży gier i spowodował produkcję wielu nowych i rewolucyjnych.  Na przykład Space Invaders, wydane w 1978 roku,  było prekursorem przyszłych strzelanek i osiągnęło niemały sukces. Tym samym kontynuowało dzieło gry Pong  i popularyzowało komputerową rozrywkę.  Kolejnym sukcesem na rynku był Pac-Man z 1980 roku, który do dzisiaj - w odnowionych odsłonach - (Remasterach) jest ogrywany. Na początku lat 80.  zadebiutował Donkey Kong, w którym po raz pierwszy pojawił się słynny włoski mechanik Mario. Niżej: plansza w Pac-Manie.

Początki gier na komputery. Na początku lat 70. dostęp do komputerów stacjonarnych był głównie  na uniwersytetach. Były wtedy ogromne i drogie, więc nie były odpowiednie, by stać się   platformami do gier. Mimo to, na takich komputerach od 1972 roku powstawały gry tekstowe. Zarówno ich fabuła,  jak  i wszystkie obrazy były wyłącznie opisywane, ponieważ nie posiadały jakiejkolwiek grafiki. Można nazwać je wirtualną i interaktywną książką, w których debiutowała przygodówka Adventure z 1976 roku. Postęp technologiczny umożliwił przeniesienie komputerów do domów graczy. Jednym z pierwszych był Commodore 64, który zdobył swoją sławę w latach 80. Powstało wtedy wiele wyróżniających się gier takich jak, między innymi nieśmiertelny Tetris,  stworzony przez Rosjanina Aleksieja Pażytnowa.  W tym czasie na konsolach do gier stworzono takie hity jak Super Mario Bros. w 1986 roku, wydane rok później The Legend of Zelda czy Sonic the Hedgehog z 1991 roku.
Rozwój gatunków gier. W latach 90. XX wieku zaczęły powstawać różne gatunki gier, ale była to również dekada przełomów. W 1989 roku Jordan Mechner wyprodukował  platformówkę, (czyli grę opartą na zręczności gracza  w pokonywaniu kolejnych poziomów) Prince of Persia, która wyróżniała się niezwykle płynną animacją ludzkiego ruchu. Kolejnym pionierskim dziełem jest Wolfenstein 3D, który wyszedł spod ręki id Software`a  w 1992 roku. Jak sama nazwa wskazuje,  była to jedna z pierwszych gier 3D i tym samym zapoczątkowała  gatunek strzelanek pierwszoosobowych. Wraz   z tym powstawały  również inne gatunki, takie jak survival horror, który reprezentowała gra  pseudotrójwymiarowa  Alone in the Darkz 1992 roku. Kolejnym wyróżniającym się gatunkiem są strategie turowe, które reprezentowała Civlization,  stworzona w 1991 roku przez Sida Maiera. Kreowano wtedy również gry sportowe, takie jak FIFA z 1994 roku czy gry wyścigowe, które zapoczątkowało Test Drive III: The Passion z 1990 roku. W latach 90. swoją popularność odzyskały gry RPG (Role-Playing Games), jednak w nieco odnowionej formie. Gry posiadały już grafikę, interfejs  i pozwalały na znaczną integrację. Ten gatunek wyewoluował  z papierowych RPG- ów, które były niegdyś popularne, a jego przykładami były wydane w 1998 roku Wrota Baldura  oraz  postapokaliptyczny  Fallout. Wyżej: Wolfenstein  3D.
Upowszechnienie trójwymiaru oraz rozgrywki wieloosobowej. W drugiej połowie ostatniej dekady XX wieku zaczęto powszechnie używać w grach technologii trzeciego wymiaru. Powstały wtedy takie produkcje jak strzelanki Quake czy Unreal  oraz  genialna gra akcji Half-Life,  wyprodukowane przez Valve. Z powrotem do łask wróciły przygodówki, takie jak Tomb Raider, z ikoniczną postacią Lary Croft na czele. Upowszechnienie Internetu spowodowało powstanie gier wieloosobowych on-line. W ostatnich latach dekady wyróżnił się gatunek MMORPG (Massive  Multiplayer Online Role Playing Game), który umożliwia rozgrywkę wielu graczy naraz w wirtualnym świecie. Pierwszymi przedstawicielami tego gatunku były Ultima Online z 1997 roku oraz EverQuest z 1999 roku. Wraz z rozwojem i popularyzacją gier sieciowych tworzyła się koncepcja gier turniejowych,  w których drużyny złożone z profesjonalnych graczy stawały naprzeciw siebie w walce o pierwsze miejsce. Zawodnicy mierzyli się w takich grach jak Counter Strike, który jest modyfikacją wydanego rok  wcześniej Half-Life’a, Quake III: Arena czy Unreal Tournament. Z biegiem czasu e-sport nabierał rozpędu i w dzisiejszych czasach wydarzenia e-sportowe mają niekiedy większy rozmach niż te z klasycznego sportu. Wyżej: Protagonista gry Half –Life  Gordon Freeman. 

Współczesny rynek  i era Steama. W XXI wieku branża gier rozrosła się do skali przemysłowej. Co roku wydaje się kilkanaście wielkich premier oraz setki małych, ale niekiedy genialnych i niezwykle pomysłowych gier (Indie). W dzisiejszych czasach dominują wielkie korporacje, takie jak Google czy Facebook.  W przemyśle gier na komputer osobisty jest to Valve  ze swoją platformą Steam. To właśnie tam ukazują się największe premiery świata oraz eksperymentalne dzieła kreatywnych twórców. Twórcy Steama stworzyli go dla własnych gier, takich jak Half-Life 2 czy seria Counter Strike. Z biegiem czasu inni producenci wprowadzali swoje gry na platformę Valve, aż w końcu obecnie każdy chce, aby jego dzieło ukazało się w sklepie Steama. Ukazało się tam również wiele polskich produkcji. Jedną z największych  i najbardziej udanych był Wiedźmin 3: Dziki Gon, stworzony przez CD Project Red. Wyżej: Logo Steama.

Norbert

Bibliografia:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych
https://www.ppe.pl/blog/14716/3497/na-poczatku-byl-chaos-historia-gier-wideo-w-pigulce.html

Grafika:
http://resumbrae.com/ub/dms423/17/wolfenstein.jpg (dostęp: 28.12.2018r.)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/PongVideoGameCabinet.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych#/media/File:PongVideoGameCabinet.jpg (dostęp: 28.12.2018r.)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pac-Man#/media/File:MyMan-labyrinthmazegame.png (dostęp: 28.12.2018r.)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Steam#/media/File:Steam_icon_logo.svg(dostęp: 28.12.2018r.)
https://c1.staticflickr.com/6/5618/22070932572_6ab9fe064b_b.jpg (dostęp: 28.12.2018r.)

22 komentarze:

  1. Ciekawi mnie czy ktoś zna "3D Pinball Space Cadet". To była chyba moja pierwsza gra komputerowa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gry komputerowe, choć pochłaniają dużą część czasu, należą moim zdaniem do pewnego rodzaju zdobyczy technologicznych. Niesamowite jest to, że można stworzyć grę, która pogłębia zainteresowania ale też rozwijać umysł czy umiejętności logiczne itp.
    Warto jednak pamiętać aby nie nadużywać tego 'umilacza' bo może to się skończyć przykrymi konsekwencjami. Wszystko z umiarem! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niektórzy twierdzą, że nie ma lepszej rozrywki, a inni uważają, że to strata czasu. Myślę, że niektóre gry poprawiają refleks, myślenie taktyczne, pomagają uczyć się języków obcych, muszą jednak spełniać pewne kryteria. Nie mogą uczyć brutalności.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gry wideo długo były przeze mnie uznawane jako rozrywka niepożyteczna i marnująca nasz czas. Jednak niedawno dowiedziałem się o historii tej branży, która, według mnie zasługuje, tak jak niemal każda historia, na uznanie. Mnie chociażby zainteresował Tetris w wersji wydanej w 1989 roku na konsolę przenośną GameBoy od Nintendo. Choć pewnie gry nigdy nie będą moją pasją, to bez wątpienia są one elementem, który wpisał się w historię i na pewno będzie jeszcze długo rozwijany.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gry bardzo rozwijają umysł aczkolwiek długie siedzenie przed monitorem psuje wzrok. Nie gram za dużo w gry ale sądzę, że to dobry wynalazek.

    OdpowiedzUsuń
  6. Rodzice zawsze powtarzali, że granie na komputerze to strata czasu, osobiście z gier nauczyłem się dużo angielskich słówek które przydają mi się aktualnie w szkole.

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzadko grywam w gry komputerowe i nie znajdują się one w okręgu moich zainteresowań, aczkolwiek fajnie jest dowiedzieć się czegoś nowego, poznać pasję innych i zainspirować się :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W weekendy uwielbiam grać w gry komputerowe,zwłaszcza gdy na dworze na dobre jesień ukazuje sobie swoje mokre oblicze. Zaczynałem w wieku około 7 lat. Moją zajawką były gry odwzorowujące sagę Gwiezdnych Wojen, nie gardziłem również strzelankami pokroju Quake III jak również Counter Strike. Przez ostatnie 4 lata wkręciłem się w popularną Fifę. Każda gra jest inna, ma inną tematykę, jest innego gatunku; jednak łączy je jedna cecha - są pewnym rodzajem odpoczynku. Można śmiało wyłączyć mózg żeby postrzelać z karabinu maszynowego albo pograć w piłkę nożną bez wychodzenia z domu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli mam być szczera, nie przemawia do mnie ten temat. Jedyną grą w jaką gram, choć bardzo sporadycznie jest "the Sims4" Czy jest ona w jakiś sposób rozwijającą? Myślę, że tak. Można uczyć się umiejętności projektowania przestrzeni poprzez budowę domów albo tworzyć oryginalne postacie. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przyjemny do czytania i edukujący wpis. Rzuca nieco więcej światła na ogół branży gier komputerowych nie tylko ze strony konsumenta, ale również ukazując nam gry z innej perspektywy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajnie, że technologia w dziedzinie gier
    poszła do przodu na przestrzenin wieku. Mało osób preferuje spędzanie czasu aktywnie lub uprawiać jakiś spotr wolą spędzić swój wolny czas przed komputerem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Moja ulubioną grą jest "Fifa" wydawana co roku w coraz to nowszej wersji. Jest to gra sportowa, która wiążę się z moją pasją i zainteresowaniem. Jestem zawodnikiem drużyny piłkarskiej i często po treningu lubię usiąść przed monitorem i przenieść się na boisko wirtualne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy tekst, można dowiedzieć się wiele o grach i o tym jak się zmieniały na przestrzeni czasu. Ja rzadko gram w gry komputerowe, może dlatego, że nie znalazłam odpowiedniej gry dla siebie, która by mnie zainteresowała. Jestem ciekawa jak zmienią się gry w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  14. Gry to bardzo interesujący temat. Na podstawie tego artykułu widać jak technologia zmieniała się na przestrzeni lat.

    OdpowiedzUsuń
  15. Myślę, że gry komputerowe to świetny wynalazek! Połowę dzieciństwa spędziłam na graniu z kuzynostwem w mniej znane gry, ale i w takie o sławie światowej, jak np. The Sims. Bardzo ciekawy post!

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo podobał mi się ten wpis. Przypomniał mi bardzo jak kiedyś spędzałam dużo czasu na grach komputerowych, ostatnio nie mam już czasu, chociaż przyznam, że chętnie zagrałbym w jakąś grę z dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawy artykuł. Wciąż dziwi mnie jakiego wielkiego postępu dokonały gry w tak krótkim czasie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie gram w gry komputerowe i nigdy mnie szczególnie nie interesowały. Jednak artykuł naprawdę mnie zaciekawił. Nie wiedziałam, że pierwsza gra była stworzona w 1947 roku. Można zauważyć, jak technologia w dziedzinie gier komputerowych rozwijała się na przestrzeni lat.

    OdpowiedzUsuń
  19. W roli ścisłości piszemy CD Projekt Red a nie CD Project Red ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłośnik poprawnej polszczyzny28 października 2019 15:21

      Jeśli już jesteśmy przy wytykaniu błędów, to zwracam uwagę, że nie pisze się (nie mówi się): "w roli ścisłości", tylko "gwoli ścisłości".

      Usuń
  20. Pamiętam, że w dzieciństwie grałam w dużo gier na stronach internetowych m. in. w "Mario" i "Papa's Taco". Teraz nie gram wcale, zaczęłam oglądać więcej filmów i seriali. Jedyna gra, która aktualnie przykuwa moją uwagę to "Life is strange", która polega na podejmowaniu decyzji za postacie w grze, ich dalsze losy układają się w zależności od wyboru. Również grafika gry jest dopracowana, a dialogi między bohaterami ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo dużo ciekawych rzeczy dowiedziałam się z tego artykułu. Gry dokonały naprawdę dużego postępu. W dzieciństwie grałam w dużo gier i widzę różnice między tamtymi grami a grami w dzisiejszych czasach. Są one o wiele bardziej ulepszone. Teraz raczej nie gram w gry na stronach internetowych, bo bardziej wolę planszówki.

    OdpowiedzUsuń