Historia gier komputerowych
Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę.
(Wrota Baldura)
Pierwsze
gry komputerowe. Historia
gier komputerowych zaczyna się w 1947 roku, gdy dwóch amerykańskich inżynierów:
Tomas A. Goldsmith Jr. i Estle Raya skonstruowało analogowy symulator rakiety. Była to pierwsza gra video,
lecz nie pierwsza gra komputerowa. Kolejnym krokiem w dziedzinie tworzenia gier
było stworzenie Tennis for Two, jednej
z pierwszych gier komputerowych. Była ona pierwowzorem dla wydanego w 1972 roku
Ponga, czyli pierwszej gry, która
osiągnęła sukces komercyjny i jest najstarszą grą przeznaczoną na automaty.
Niżej: automat do Ponga.
Popularyzacja
gier.
Sukces Ponga zapoczątkował rozwój
branży gier i spowodował produkcję wielu nowych i rewolucyjnych. Na przykład Space Invaders, wydane w 1978 roku, było prekursorem przyszłych strzelanek i
osiągnęło niemały sukces. Tym samym kontynuowało dzieło gry Pong
i popularyzowało komputerową rozrywkę.
Kolejnym sukcesem na rynku był Pac-Man
z 1980 roku, który do dzisiaj - w odnowionych odsłonach - (Remasterach) jest
ogrywany. Na początku lat 80. zadebiutował Donkey Kong, w którym po raz pierwszy pojawił się słynny włoski
mechanik Mario. Niżej: plansza w Pac-Manie.
Początki
gier na komputery.
Na początku lat 70. dostęp do komputerów
stacjonarnych był głównie na
uniwersytetach. Były wtedy ogromne i drogie, więc nie były odpowiednie, by stać
się platformami do gier. Mimo to, na takich
komputerach od 1972 roku powstawały gry tekstowe. Zarówno ich fabuła, jak i
wszystkie obrazy były wyłącznie opisywane, ponieważ nie posiadały jakiejkolwiek
grafiki. Można nazwać je wirtualną i interaktywną książką, w których debiutowała
przygodówka Adventure z 1976 roku.
Postęp technologiczny umożliwił przeniesienie komputerów do domów graczy.
Jednym z pierwszych był Commodore 64, który zdobył swoją sławę w latach 80. Powstało
wtedy wiele wyróżniających się gier takich jak, między innymi nieśmiertelny Tetris, stworzony przez Rosjanina Aleksieja
Pażytnowa. W tym czasie na konsolach do
gier stworzono takie hity jak Super Mario
Bros. w 1986 roku, wydane rok później The
Legend of Zelda czy Sonic the
Hedgehog z 1991 roku.
Rozwój
gatunków gier.
W latach 90. XX wieku zaczęły powstawać różne gatunki gier, ale była to również
dekada przełomów. W 1989 roku Jordan Mechner wyprodukował platformówkę, (czyli grę opartą na zręczności
gracza w pokonywaniu kolejnych poziomów)
Prince of Persia, która wyróżniała
się niezwykle płynną animacją ludzkiego ruchu. Kolejnym pionierskim dziełem jest
Wolfenstein 3D, który wyszedł spod
ręki id Software`a w 1992 roku. Jak sama
nazwa wskazuje, była to jedna z
pierwszych gier 3D i tym samym zapoczątkowała
gatunek strzelanek pierwszoosobowych. Wraz z tym powstawały również inne gatunki, takie jak survival horror,
który reprezentowała gra pseudotrójwymiarowa
Alone
in the Darkz 1992 roku. Kolejnym wyróżniającym się gatunkiem są strategie
turowe, które reprezentowała Civlization, stworzona w 1991 roku przez Sida Maiera. Kreowano
wtedy również gry sportowe, takie jak FIFA
z 1994 roku czy gry wyścigowe, które zapoczątkowało Test Drive III: The Passion z 1990 roku. W latach 90. swoją
popularność odzyskały gry RPG (Role-Playing
Games), jednak w nieco odnowionej formie. Gry posiadały już grafikę,
interfejs i pozwalały na znaczną
integrację. Ten gatunek wyewoluował z
papierowych RPG- ów, które były niegdyś popularne, a jego przykładami były
wydane w 1998 roku Wrota Baldura oraz postapokaliptyczny Fallout.
Wyżej: Wolfenstein 3D.
Upowszechnienie
trójwymiaru oraz rozgrywki wieloosobowej. W drugiej połowie ostatniej dekady XX wieku
zaczęto powszechnie używać w grach technologii trzeciego wymiaru. Powstały
wtedy takie produkcje jak strzelanki Quake
czy Unreal oraz genialna gra akcji Half-Life, wyprodukowane
przez Valve. Z powrotem do łask wróciły przygodówki, takie jak Tomb Raider, z ikoniczną postacią Lary
Croft na czele. Upowszechnienie Internetu spowodowało powstanie gier wieloosobowych
on-line. W ostatnich latach dekady
wyróżnił się gatunek MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game), który umożliwia rozgrywkę wielu graczy naraz w
wirtualnym świecie. Pierwszymi przedstawicielami tego gatunku były Ultima Online z 1997 roku oraz EverQuest z 1999 roku. Wraz z rozwojem i
popularyzacją gier sieciowych tworzyła się koncepcja gier turniejowych, w których drużyny złożone z profesjonalnych
graczy stawały naprzeciw siebie w walce o pierwsze miejsce. Zawodnicy mierzyli
się w takich grach jak Counter Strike,
który jest modyfikacją wydanego rok wcześniej
Half-Life’a, Quake III: Arena czy Unreal Tournament. Z biegiem czasu e-sport nabierał rozpędu i w
dzisiejszych czasach wydarzenia e-sportowe mają niekiedy większy rozmach niż te
z klasycznego sportu. Wyżej: Protagonista gry Half –Life Gordon Freeman.
Współczesny rynek i era Steama. W XXI wieku branża gier rozrosła się do skali przemysłowej. Co roku wydaje się kilkanaście wielkich premier oraz setki małych, ale niekiedy genialnych i niezwykle pomysłowych gier (Indie). W dzisiejszych czasach dominują wielkie korporacje, takie jak Google czy Facebook. W przemyśle gier na komputer osobisty jest to Valve ze swoją platformą Steam. To właśnie tam ukazują się największe premiery świata oraz eksperymentalne dzieła kreatywnych twórców. Twórcy Steama stworzyli go dla własnych gier, takich jak Half-Life 2 czy seria Counter Strike. Z biegiem czasu inni producenci wprowadzali swoje gry na platformę Valve, aż w końcu obecnie każdy chce, aby jego dzieło ukazało się w sklepie Steama. Ukazało się tam również wiele polskich produkcji. Jedną z największych i najbardziej udanych był Wiedźmin 3: Dziki Gon, stworzony przez CD Project Red. Wyżej: Logo Steama.
Norbert
Bibliografia:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych
Grafika:
http://resumbrae.com/ub/dms423/17/wolfenstein.jpg
(dostęp: 28.12.2018r.)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/PongVideoGameCabinet.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych#/media/File:PongVideoGameCabinet.jpg
(dostęp: 28.12.2018r.)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pac-Man#/media/File:MyMan-labyrinthmazegame.png
(dostęp: 28.12.2018r.)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Steam#/media/File:Steam_icon_logo.svg(dostęp:
28.12.2018r.)
https://c1.staticflickr.com/6/5618/22070932572_6ab9fe064b_b.jpg
(dostęp: 28.12.2018r.)
Ciekawi mnie czy ktoś zna "3D Pinball Space Cadet". To była chyba moja pierwsza gra komputerowa.
OdpowiedzUsuńGry komputerowe, choć pochłaniają dużą część czasu, należą moim zdaniem do pewnego rodzaju zdobyczy technologicznych. Niesamowite jest to, że można stworzyć grę, która pogłębia zainteresowania ale też rozwijać umysł czy umiejętności logiczne itp.
OdpowiedzUsuńWarto jednak pamiętać aby nie nadużywać tego 'umilacza' bo może to się skończyć przykrymi konsekwencjami. Wszystko z umiarem! :)
Niektórzy twierdzą, że nie ma lepszej rozrywki, a inni uważają, że to strata czasu. Myślę, że niektóre gry poprawiają refleks, myślenie taktyczne, pomagają uczyć się języków obcych, muszą jednak spełniać pewne kryteria. Nie mogą uczyć brutalności.
OdpowiedzUsuńGry wideo długo były przeze mnie uznawane jako rozrywka niepożyteczna i marnująca nasz czas. Jednak niedawno dowiedziałem się o historii tej branży, która, według mnie zasługuje, tak jak niemal każda historia, na uznanie. Mnie chociażby zainteresował Tetris w wersji wydanej w 1989 roku na konsolę przenośną GameBoy od Nintendo. Choć pewnie gry nigdy nie będą moją pasją, to bez wątpienia są one elementem, który wpisał się w historię i na pewno będzie jeszcze długo rozwijany.
OdpowiedzUsuńGry bardzo rozwijają umysł aczkolwiek długie siedzenie przed monitorem psuje wzrok. Nie gram za dużo w gry ale sądzę, że to dobry wynalazek.
OdpowiedzUsuńRodzice zawsze powtarzali, że granie na komputerze to strata czasu, osobiście z gier nauczyłem się dużo angielskich słówek które przydają mi się aktualnie w szkole.
OdpowiedzUsuńRzadko grywam w gry komputerowe i nie znajdują się one w okręgu moich zainteresowań, aczkolwiek fajnie jest dowiedzieć się czegoś nowego, poznać pasję innych i zainspirować się :)
OdpowiedzUsuńW weekendy uwielbiam grać w gry komputerowe,zwłaszcza gdy na dworze na dobre jesień ukazuje sobie swoje mokre oblicze. Zaczynałem w wieku około 7 lat. Moją zajawką były gry odwzorowujące sagę Gwiezdnych Wojen, nie gardziłem również strzelankami pokroju Quake III jak również Counter Strike. Przez ostatnie 4 lata wkręciłem się w popularną Fifę. Każda gra jest inna, ma inną tematykę, jest innego gatunku; jednak łączy je jedna cecha - są pewnym rodzajem odpoczynku. Można śmiało wyłączyć mózg żeby postrzelać z karabinu maszynowego albo pograć w piłkę nożną bez wychodzenia z domu.
OdpowiedzUsuńJeśli mam być szczera, nie przemawia do mnie ten temat. Jedyną grą w jaką gram, choć bardzo sporadycznie jest "the Sims4" Czy jest ona w jakiś sposób rozwijającą? Myślę, że tak. Można uczyć się umiejętności projektowania przestrzeni poprzez budowę domów albo tworzyć oryginalne postacie. Polecam!
OdpowiedzUsuńBardzo przyjemny do czytania i edukujący wpis. Rzuca nieco więcej światła na ogół branży gier komputerowych nie tylko ze strony konsumenta, ale również ukazując nam gry z innej perspektywy.
OdpowiedzUsuńFajnie, że technologia w dziedzinie gier
OdpowiedzUsuńposzła do przodu na przestrzenin wieku. Mało osób preferuje spędzanie czasu aktywnie lub uprawiać jakiś spotr wolą spędzić swój wolny czas przed komputerem.
Moja ulubioną grą jest "Fifa" wydawana co roku w coraz to nowszej wersji. Jest to gra sportowa, która wiążę się z moją pasją i zainteresowaniem. Jestem zawodnikiem drużyny piłkarskiej i często po treningu lubię usiąść przed monitorem i przenieść się na boisko wirtualne.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy tekst, można dowiedzieć się wiele o grach i o tym jak się zmieniały na przestrzeni czasu. Ja rzadko gram w gry komputerowe, może dlatego, że nie znalazłam odpowiedniej gry dla siebie, która by mnie zainteresowała. Jestem ciekawa jak zmienią się gry w przyszłości.
OdpowiedzUsuńGry to bardzo interesujący temat. Na podstawie tego artykułu widać jak technologia zmieniała się na przestrzeni lat.
OdpowiedzUsuńMyślę, że gry komputerowe to świetny wynalazek! Połowę dzieciństwa spędziłam na graniu z kuzynostwem w mniej znane gry, ale i w takie o sławie światowej, jak np. The Sims. Bardzo ciekawy post!
OdpowiedzUsuńBardzo podobał mi się ten wpis. Przypomniał mi bardzo jak kiedyś spędzałam dużo czasu na grach komputerowych, ostatnio nie mam już czasu, chociaż przyznam, że chętnie zagrałbym w jakąś grę z dzieciństwa.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Wciąż dziwi mnie jakiego wielkiego postępu dokonały gry w tak krótkim czasie.
OdpowiedzUsuńNie gram w gry komputerowe i nigdy mnie szczególnie nie interesowały. Jednak artykuł naprawdę mnie zaciekawił. Nie wiedziałam, że pierwsza gra była stworzona w 1947 roku. Można zauważyć, jak technologia w dziedzinie gier komputerowych rozwijała się na przestrzeni lat.
OdpowiedzUsuńW roli ścisłości piszemy CD Projekt Red a nie CD Project Red ;)
OdpowiedzUsuńJeśli już jesteśmy przy wytykaniu błędów, to zwracam uwagę, że nie pisze się (nie mówi się): "w roli ścisłości", tylko "gwoli ścisłości".
UsuńPamiętam, że w dzieciństwie grałam w dużo gier na stronach internetowych m. in. w "Mario" i "Papa's Taco". Teraz nie gram wcale, zaczęłam oglądać więcej filmów i seriali. Jedyna gra, która aktualnie przykuwa moją uwagę to "Life is strange", która polega na podejmowaniu decyzji za postacie w grze, ich dalsze losy układają się w zależności od wyboru. Również grafika gry jest dopracowana, a dialogi między bohaterami ciekawe.
OdpowiedzUsuńBardzo dużo ciekawych rzeczy dowiedziałam się z tego artykułu. Gry dokonały naprawdę dużego postępu. W dzieciństwie grałam w dużo gier i widzę różnice między tamtymi grami a grami w dzisiejszych czasach. Są one o wiele bardziej ulepszone. Teraz raczej nie gram w gry na stronach internetowych, bo bardziej wolę planszówki.
OdpowiedzUsuń