9 marca 2017

Kącik motywacji

        

       W zdrowym ciele  zdrowy duch!


Treningi są jak mycie zębów.
Nie myślę o nich. Po prostu to robię.
Decyzja została podjęta.
(Patti Sue Plummer)

Jak wielu z nas może się utożsamić z tą wypowiedzią? Często mamy problem z podniesieniem się z kanapy i rozpoczęciem jakiegokolwiek treningu polepszającego naszą kondycję, zdrowie i (w szczególności) wygląd zewnętrzny, który w dzisiejszych czasach jest uznawany za wartość priorytetową, zwłaszcza przez młodych ludzi. Ostatnimi czasy możemy śledzić modę na bycie fit.  Wielu znanych ludzi zachęca do dbania o kondycję fizyczną oraz  zdrowe odżywianie. Myślę, że to jedna z lepszych współczesnych mód, na co przedstawię różne argumenty. Aktywność fizyczna przynosi same korzyści dla naszego zdrowia psychicznego,  zdrowia fizycznego, wyglądu zewnętrznego.

Każda forma aktywności ruchowej powoduje wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia, odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój i pozytywne nastawienie do życia. Zmniejsza się wtedy podatność naszego organizmu na popadanie w stany zmęczenia psychicznego oraz ogólnego przygnębienia – odpowiedzialnych za powstawanie depresji. Sport jest rewelacyjnym sposobem na odstresowanie się po ciężkim dniu w pracy czy w szkole. Już nawet krótki spacer może pomóc w walce z tak zwanymi czarnymi myślami dotyczącymi trudności dnia codziennego. Ponadto aktywność fizyczna – zwłaszcza na świeżym powietrzu – pomaga w osiągnięciu lepszych wyników w nauce. Dzięki niej w naszym mózgu zachodzi wiele procesów poprawiających dotlenianie komórek mózgowych, co skutkuje lepszym zapamiętywaniem większych ilości materiału oraz pomaga w skupieniu się na aktualnie  omawianych treściach programowych.

Sport  ma również pozytywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne. Dzięki niemu wzmacniamy  swój organizm, co pozwala nam ochronić się przed wieloma chorobami. Aktywni ludzie rzadziej chorują na choroby cywilizacyjne, jak na przykład  otyłość czy cukrzyca. Regularne uprawianie sportu wzmacnia układ krążenia i tym samym nasze serce, które w zamian za solidne dawki wysiłku nie będzie sprawiało problemów w przyszłości. Regularne ćwiczenia pomagają wzmocnić kości i stawy, które również będą działać o wiele dłużej i wydajniej niż u osób niećwiczących. Na przykład przez bieganie uelastyczniamy nasze połączenia stawowe, co sprawia, że nie będziemy tak narażeni na różnego rodzaju kontuzje. Elastyczne i sprawne stawy są bowiem mniej podatne na uszkodzenia. Ponadto sport jest idealnym sposobem na rozluźnienie naszych spiętych mięśni, po całym dniu siedzenia w szkolnej ławce. Pozwala on uniknąć wiele nieprzyjemności związanych z bólami pleców, karku czy szyi, co jest częstym zjawiskiem wśród uczniów oraz osób prowadzących siedzący  tryb życia. Aktywność fizyczna ma również pozytywny wpływ na układ hormonalny – podczas wysiłku uwalniamy hormony szczęścia (endorfiny) oraz redukujemy poziom estrogenów, odpowiedzialnych za rozrost  tkanki nowotworowej raka piersi. Najbardziej pożądanym efektem uprawiania sportu jest zapewne redukcja tkanki tłuszczowej i tym samym przyrost tkanki mięśniowej.

Treningi typu kardio pomagają w redukcji tkanki tłuszczowej i tym samym rzeźbią naszą sylwetkę, co w znaczny sposób podwyższa naszą samoocenę i pewność siebie. Każdy z nas przecież chce dobrze wyglądać w oczach innych   i komfortowo czuć się w swoim ciele, prawda?  Najważniejszy - zwłaszcza dla przedstawicielek płci pięknej-   jest fakt, że sport przyczynia się do poprawy wyglądu  cery, poprawia ukrwienie skóry i elastyczność naczyń krwionośnych oraz  redukuje ilość wolnych rodników. Pozwala więc nam cieszyć się piękną, promienną cerą, bez obaw o przedwczesne zmarszczki.

Jak widać, sport jest naturalnym antyoksydantem i stanowi doskonałą receptę na zdrowie i świetny wygląd. Wśród  licznych form aktywności fizycznej każdy może znaleźć dla siebie coś, co będzie mu odpowiadało  i nie sprawi  mu większych trudności. Wymienię kilka z nich. 
Bieganie , czyli  powolny i spokojny trucht, który sprawia, że zaczynamy się delikatnie męczyć i tym samym spalamy tkankę tłuszczową. Wzmacniamy stawy i pracujemy nad mięśniami naszych nóg  oraz w znaczny sposób poprawiamy wydolność oddechową organizmu i pracujemy nad układem krążenia.
Nordic walking ,  czyli popularne kijki, pozwalają na zaangażowanie ponad 70% mięśni naszego ciała i dzięki intensywnej pracy ramion oraz  obojczyków odciążają nasze kolana, co jest dobrą alternatywą dla biegania wśród osób, którym dokuczają bóle kończyn dolnych.
Pływanie  znakomicie odciąża nasze plecy, wzmacnia mięśnie kręgosłupa  i -  jak żaden inny sport-  umożliwia rozluźnienie wszystkich mięśni naszego ciała. Pozytywnie wpływa na nasz układ oddechowy.
Aerobik  to  świetna propozycja,  szczególnie dla dziewczyn. Obejmuje wszelkiego rodzaju ćwiczenia w rytm ulubionej  muzyki, co sprawia, że trening staje się jeszcze przyjemniejszy.
Gry zespołowe (koszykówka, siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna itp.)  świetnie odstresowują  dzięki nieustannej konieczności skupienia się na piłce.  Wspomagają koordynację ruchową i dzięki pracy zespołowej zacieśniają relacje interpersonalne.  
Z uwagi na obecną porę roku należy wspomnieć o wszelkiego rodzaju sportach zimowych: narty, łyżwy, sanki. Pomogą się nam  odpocząć podczas ferii zimowych i z pewnością pozwolą na zahartowanie organizmu  dzięki   przebywaniu  na świeżym, mroźnym powietrzu. Należy jednak zadbać o  odpowiedni strój, chroniący przed zimnem, ale też przed przegrzaniem.

Istnieje wiele innych, bardziej lub mniej znanych dyscyplin sportowych: sztuki walki, lekkoatletyka, sporty ekstremalne. Jest więc z czego wybierać i z pewnością każdy z nas znajdzie coś dla siebie. Wystarczy  tylko  mocne postanowienie: od jutra zaczynam! I – oczywiście -  konsekwentne działanie, które pozwoli wcielić to postanowienie w życie. Niezbędna jest też silna wola, dzięki której bieganie wygra z grą komputerową.  No i potrzebujemy  jeszcze czasu i odpowiedniego stroju, ale to z pewnością da się załatwić. Prawda?

Aneta

Grafika:
http://cdn.xl.thumbs.canstockphoto.com/canstock12301863.jpg
http://cdn.xl.thumbs.canstockphoto.com/canstock36829194.jpg
http://twk.szczecin.pl/wp-content/uploads/2016/01/nordic-walking-twk.png
https://thumbs.dreamstime.com/t/motyli-pywanie-39713612.jpg
http://ck.czarny-bor.pl/wp-content/uploads/2012/11/aerobik_20091.gif
http://www.hereisfree.com/content1//imguploads/Image/cjbc/zcool/20080523/1211545101.jpg
http://365psd.com/images/previews/b7b/skiers-vector-37567.jpg 

29 komentarzy:

  1. Zgadzam się w pełni z autorką. W dzisiejszych czasach trudno przekonać zwłaszcza dzieci do wstania sprzed komputera i wyjście z kolegami. Kiedy ja byłem mały to nie chciało się wracać do domu, a teraz nikt nie chce z niego nawet wychodzić. Mam nadzieję że kiedyś te czasy wrócą i uda się przekonać dzieci do ruszenia się z domu. Pozdrawiam i gratuluję trafności tematu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł na post!Sport i zdrowy tryb życia stały się w ostatnim czasie bardzo popularne.Cieszy mnie ten fakt,gdyż moda na bycie "fit" to właśnie jedna z tych mód,które są sensowne i przede wszystkim pożyteczne.Ludzie stali się bardziej świadomi,a co najważniejsze dbają o swoje ciało i samopoczucie.To wszystko sprawia,że czują się lepiej we własnej skórze. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny post. Uważam, że uprawianie jakiegokolwiek sportu w dzisiejszym zabieganym świecie jest bardzo ważne. Młodzież większość swojego czasu spędza w domu przed telewizorem lub komputerem. Wiadomo, że są i tacy, którzy bez aktywności fizycznej nie potrafią spędzić dnia.
    Przysłowie mówi:,,w zdrowym ciele zdrowy duch''. Dlatego starajmy się przekonywać innych i samych siebie do tego, iż bieganie, gra w piłkę, a może spacer są świetną formą spędzenia czasu na przykład na świeżym powietrzu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sport ma tyle zalet, że można je wymieniać bez końca. Uważam, że jednymi z najważniejszych są dobrze samopoczucie i poprawa zdrowia. Nie ma nic lepszego od ćwiczeń, które pomogą nam się rozluźnić po ciężkim dniu oraz poprawią nam humor i zmotywują do pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam sport!
    Śmiało mogę się z Tobą zgodzić ćwicząc już dłuższy czas, że aktywność fizyczna przyczynia się do wytwarzania endorfin, odstresowania się, rozluźnienia a przede wszystkim do poprawienia naszej kondycji i figury. Co dla większości z nas jest głównym celem.
    Uważam, że obojętnie, jaka dyscyplina sportowa, uprawiana regularnie, ma już pozytywny wpływ na nasze samopoczucie i organizm.

    Wystarczy tylko chcieć ������

    OdpowiedzUsuń
  6. ♫ KeiszaNad11 marca 2017 09:11

    Nie jestem fanką sportu, uprawianie różnych dyscyplin mnie nudzi, więc szczerze podziwiam wszystkich, którzy są w stanie z radością poświęcać się takim rzeczom :D Ale z drugiej strony uwielbiam fitness, zumbę, treningi tabaty, jazdę na rowerze itp. Jednakże nienawidzę, gdy ktoś nazywa to sportem, bo dla mnie ma to wydźwięk negatywny ;) Ale potwierdzam- nawet takie łamagi jak ja po trzygodzinnej aktywności czują się jak nowo narodzone. Przynajmniej do następnego dnia, gdy z tzw. zakwasami muszę wejść po schodach naszej szkoły...

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię sport i staram się regularnie ćwiczyć. Moją ulubioną dyscypliną jest bieganie i mogę śmiało powiedzieć, że po wymagającym wysiłku umysłowym w szkole, jest to świetna forma rozrywki i odpoczynku. Świetny post.

    OdpowiedzUsuń
  8. (i)uśmiechnięta12 marca 2017 07:21

    Bardzo dobry post! Lubię sport. Staram się ćwiczyć 2-3 razy w tygodniu i dużo spaceruję. Dla mnie jest to świetna forma "wyrzucenia z siebie" wszystkich negatywnych myśli. Nie trzeba codziennie biegać, by czuć się dobrze. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Sport od zawsze jest obecny w moim życiu, nie wyobrażam sobie normalnego funkcjonowania bez jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Oczywiście nie prawda jest, że nie da się zagspodarować chociaż pół godziny w ciągu dnia na lekkie ćwiczenia. Jeśli ktoś woli cięższy trening to polecam tabate, jest to świetny trening kardio, trwa 15 minut, ale męczy bardziej niż godzina na siłowni.

    OdpowiedzUsuń
  10. W swoim życiu trenowałam w kilku z wymienionych dyscyplinach i zgodzę się z tym, że każdy ze sportów poprawia wygląd. Mogę również polecić trening na siłowni (trening siłowy na maszynach, zajęcia fitness i wiele innych). Chciałabym wtrącić jednak mały szczegół, który jest bardzo istotny. Aby wyrzeźbić ładnie ciało, na takim poziomie jak to prezentują trenerzy personalni, których jest już ogrom w internecie, należy stosować dietę dobraną pod siebie, uwzględniając wszelkie alergie na pewne produkty, taka wiedza jest niezbędna, aby osiągnąć sukces. Jednak nie wszyscy sobie z tym radzą, z ustaleniem sobie diety, dlatego w takich przypadkach należałoby się zgłosić do osoby zajmującej się tego typu sprawami. Lubię czytać posty na temat sportu, ponieważ czytając je czytam o swojej pasji :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Aktywność fizyczna i uprawianie sportu jest bardzo ważnym elementem naszego życia. Aktywne spędzanie czasu niesie za sobą same korzyści. Poprawia nasze samopoczucie, sprawność fizyczną, a także pozwala wyładować złe emocje. Powinniśmy wstać sprzed komputera i częściej spędzać aktywnie czas, a zwłaszcza na świeżym powietrzu. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna w naszym życiu. Dzięki niej lepiej się czujemy, jesteśmy mniej podatni na problemy zdrowotne w przyszłości oraz poprawia się nasz wygląd zewnętrzny, który jest dla mnie bardzo ważny. Niestety wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest sport w naszym życiu, co prowadzi ich do otyłości i problemów zdrowotnych.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dla mnie ćwiczenia są ważna częścią dnia. Trenuję 4 razy w tygodniu i dzięki temu czuję się dużo lepiej. Sport pozwala odreagować ciężki dzień i daje chwilę na "odpoczynek" od problemów. Chyba nie ma nic lepszego niż ćwiczenia. 😊

    OdpowiedzUsuń
  14. Często w czasie wykonywania jakiegoś sportu, czy po odbytym treningu ludzie są naprawdę szczęśliwi. Wywołują to nie tylko pobudzone hormony, ale też satysfakcja z tego, że robi się coś dla swojego ciała, zdrowia, a także psychiki :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Rower, rower i jeszcze raz rower! Mogłabym jeździć na nim bezustannie. Śmieszą mnie ludzie, którzy twierdzą, że to mało kreatywny sport. Co prawda może nie wymaga wiele, ale na pewno (jak w każdym sporcie) efekty zależą od nas :) Czas na rower znajduję zawsze, przede wszystkim, gdy jest cieplej, a więc wiosna, lato, jesień... Rano, po szkole, czy wieczorem, każda okazja jest dobra, byle by poczuć wiatr we włosach ;)
    Oczywiście sport to zdrowie i odpowiedni sposób spędzenia czasu dla każdego :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Sport jest korzystny dla człowieka pod względem fizycznym ale i psychicznym. Daje nam możliwość urozmaicenia kondycji ciała ale też spędzenia czasu samemu ze sobą, przemyślenia różnych spraw, np. podczas biegania. Gry zespołowe również przynoszą korzyści. Są dobrym sposobem na spędzenie czasu z innymi ludźmi i "rozerwania się" ! :D
    Ja sama nie mogę się już doczekać chwili, gdy znów przyjdzie czas na jazdę na rowerze. Dla mnie jest to sport sezonowy, ale wiem, że są osoby, które jeżdżą rowerem bez względu na pogodę, czy porę roku. Zachęcam wszystkich do uprawiania sportu i nie ukrywam, że sama mam ochotę wypróbować swoich sił w innych, mniej powszechnych sportach.

    OdpowiedzUsuń
  17. Sport stał się modnym sposobem na życie. Ludzie coraz częściej dbają o swój stan fizyczny, dzięki temu mają lepsze samopoczucie. Zdrowsze i lepsze odżywianie pomagają nam w funkcjonowaniu w dzisiejszym zabieganym świecie. Dążenie do doskonałości sprawia, że jesteśmy lepszymi ludźmi i częściej się uśmiechamy. Ruch na świeżym powietrzu to dobra odskocznia od życia codziennego i monotonności.

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetny pomysł na post.
    Sport jest czymś naprawdę wspaniałym.Pozwala odpocząć naszemu mózgowi poprzez zmęczenie ciała.
    Sama często biegam, ale brakuje mi konsekwentności , czasu, czasem chęci i pogoda ostatnio mi tego wcale nie ułatwia. Natomiast gdy przychodzi zima jeżdżę na nartach i łyżwach.
    Sport jest jednym z najwspanialszych wynalazków tego świata.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Trening czyni mistrza!
    Każdy rodzaj treningu zarówno tego fizycznego jak i umysłowego, przybliża nas do osiągnięcia zamierzonego calu i pozwala być lepszym w danej dziedzinie. Podstawą w każdym treningu jest początkowe torowanie nowej drogi nerwowej w układzie nerwowym, a następnie utrwalanie jej tak aby nie zanikła i aby usprawnić przekazywanie neuroprzekaźników między neuronami.

    OdpowiedzUsuń
  20. Cudowny post. W siatkówkę grałam 7 lat. Jest to cudowny sport, dający wiele emocji. Człowiek wręcz zakochany w tym co robi potrafi poświęcić naprawdę dużo. Godziny treningów, zwiedzanie wielu nowych miejsc dzięki wszelkiego typu zawodom. Taki sport uczy niesamowitej współpracy. W dyscyplinach zespołowych nie ma czegoś takiego jak indywidualność. Jednostki tworzą całość, tworzą drużynę.. Mimo że nie gram już rok, mogę śmiało powiedzieć, że doświadczenia płynące z uprawiania tego sportu zostaną ze mną na bardzo długi czas.

    OdpowiedzUsuń
  21. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna w życiu człowieka.
    Sprawia, że jesteśmy zdrowi i czujemy się zdrowi. Istnieje wiele dyscyplin sportowych, które mogą nas zainteresować i sprawić, że zechcemy wyjść z domu i spędzić aktywnie czas.

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo ciekawy post. Sport polecam każdemu nie tylko ze względu na zdrowie, ale również na poprawę samopoczucia. Wieczorem zamiast siedzieć przed komputerem, warto zachęcić swoich znajomych, np. do wspólnego biegania. Jest to świetne spędzenie czasu ze znajomymi, a przy okazji dobrze wpłynie na nasze zdrowie teraz jak i w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetny post! Aktywność fizyczna to piękna sprawa, ja biegam juz od kilku lat,a trenuje w klubie od roku i stwierdzam ze sport to wspaniała przygodna,pomijając fakt ze rozwijamy sie dzięki niemu fizycznie,przekraczamy rożne granice zmęczenia i poprawiamy swoje zdrowie to jeszcze daje nam możliwość rozwoju pod względem społecznym, na zawodach poznałam wielu wspaniałych ludzi,a w klubie porzyjaciolke i wielu świetnych kolegów, a terena traktuje jak drugiego ojca,do tego zwiedziłam wiele miejsc w Polsce. Sport uczy dyscypliny,pokory,wytrwałości w dążeniu do celu,dzięki niemu człowiek dojrzewa dlatego z całego serca pragnę wszytkich zachęcić do uprawiania go wystarczy tylko odrobina chęci aby zacząć,naprawde warto.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten post może okazać się czynnikiem motywacji dla tych, którzy potrzebują aktywności ruchowej. Również sądzę, że ruch jest niezbędny do zdrowego pod wieloma względami życia, ponieważ sam nie potrafiłbym sobie wyobrazić tygodnia bez jakichkolwiek ćwiczeń. Form aktywności jest tak wiele, że każdy powinien znaleźć dla siebie najlepszy i najbardziej efektywny sposób spędzania chwili wolnego czasu. Zachęcam do tego, bo odrobina sportu naprawdę poprawia nie tylko naszą kondycję fizyczną ale też nastrój i nastawienie do otoczenia. Nie trzeba wiele, aby zacząć, do dzieła!

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja najbardziej w sporcie lubię to, że mogę się przy nim odstresować i poprawić sobie nastrój. Nic mi tak dobrze nie poprawia humoru jak granie w siatkówkę czy tenis ziemny. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. @Skrzyński1113 kwietnia 2017 04:00

    Bardzo ciekawy post. Podziwiam osoby, które uprawiają różne dyscypliny sportu,i im się one nie nudzą. Sam gram w piłkę ręczną i uważam, że sport to świetna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  27. Sport w każdej postaci jest wspaniały! Można by wyliczać dziesiątki jego zalet. Poczynając od dobrego samopoczucia i samozadowolenia, kończąc na uniknięciu wielu groźnych chorób w przyszłości. Oczywiście, jak wspomniało kilka osób wcześniej, bez dobrego odżywiania jest on mało efektowny a czasem nawet szkodliwy. Trzeba bowiem pamiętać, że aby zrobić satysfakcjonujący nas trening, potrzebujemy energii, której organizm sam w całości nie wytworzy. Dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta. Ruch to zdrowie, dlatego nie czekajmy na ,,ten idealny dzień" na rozpoczęcie regularnej aktywności fizycznej. Poświęcenie godziny dziennie kilka razy na tydzień to stosunkowo niewiele w porównaniu z korzyściami płynącymi z uprawiania sportu.

    OdpowiedzUsuń
  28. Każdy z nas powinien aktywnie spędzać czas wolny. Zamiast siedzieć przed ekranem telewizora czy komputera przez długie poświęćmy odrobinę czasu na sport. A przecież jest tyle możliwości! Po całym dniu siedzenia w szkole możemy, a nawet powinniśmy dać odpocząć naszemu organizmowi, a przez odpoczynek rozumiem troszkę sportu. Już 50 minut ćwiczeń dziennie pokaże nam efekty i będziemy mieli ładniejsze ciało, co jest ważne dla nas wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
  29. Z przyjemnością czytałam ten post. Sama uwielbiam sport i różnego rodzaju aktywności fizyczne. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń