29 października 2015

Moje hobby, mój świat



                O montażu filmów




Montaż  jest nie tylko sklejaniem w całość kawałków taśmy,
ale sztuką i trudną, i niezwykle ważną ,
choć jej narzędziami
są tylko nożyczki  i  klej.
(Ryszard Doroba)

Mam dosyć osobliwe hobby. Uwielbiam montować filmy, ponieważ to  sprawia, pracuję we własnym  świecie i  nikt mi nie przeszkadza. Mogę rozwinąć swoje umiejętności i pokazać, co potrafię. Cięcie filmów wymaga przede wszystkim cierpliwości , wiedzy i kreatywności. Spędziłem mnóstwo czasu przy klejeniu filmów. To hobby jest dla każdego, kto posiada: komputer i zapał. Dlatego chciałbym troszkę powiedzieć na ten temat.

Mówimy,  że reżyser wykonał świetną robotę  lub scenarzysta napisał  dobry scenariusz. Wszyscy zapominają  jednak o tym, jak ważny jest montaż. Po zakończeniu zdjęć przyszły film jest tylko zbiorem wielu odcinków taśmy filmowej, na której zostały zarejestrowane poszczególne jej sceny. Aby stał się on filmem w pełnym tego słowa znaczeniu, trzeba wybrać  najlepsze odcinki taśmy  oraz połączyć je w logiczny znaczeniowo i oryginalny artystycznie  ciąg obrazów filmowych.
Modyfikacja obrazu. Najwięcej pracy przy montażu wymaga  właśnie ten aspekt. Sztab osób odpowiedzialnych za cięcie filmu ma do wykonania niełatwą pracę . Musi dodać  odpowiedni kontrast, nasycenie, balans bieli i wiele różnych czynników
Powyżej: Screen z programu  Sony Vegas 12  - podstawowe efekty.

Naukowo udowodniony  jest  fakt, iż  kolory  oddziałują  na  ludzką  psychikę.   Prosty
przykład – w  żółtym pomieszczeniu czujemy się weselsi, mamy w sobie więcej energii, natomiast w czerwonym pokoju czujemy się przytulnie i spokojnie. Pewnie każdy z was zauważył, że w horrorach barwy są blade, światło ma nienaturalną barwę a obraz jest wyostrzony.  W romansach  natomiast kolory są przesycone i skontrastowane. Sprawia to, że obraz jest bardzo żywy. (jak w filmie Przypadkowy mąż - poniżej)
Tak jak wcześniej wspominałem, gdy barwy są blade,  zlewają się ze sobą a kolor biały jest nienaturalny. Takie działanie ma na celu podświadome wyczulenie  widzów na tzw. "straszaki" oraz nastawienie  ich  organizmu na tryb obronny, w którym wydzielana jest spora dawka adrenaliny. (Jak w filmie The ring - poniżej).
GreenScreen - co to jest?  Jest to technika montażu filmu, polegająca na usuwaniu niebieskiego lub zielonego jednolitego tła i zastępowanie go jakimś obrazem , filmem czy też strukturą wygenerowaną przez komputer. Dzisiaj dużą ilość scen nagrywa się nie wychodząc ze studia.  Aby wytłumaczyć, jak t0 się robi, musicie zobaczyć te zdjęcia.
Wyżej widzimy, jak  z piętrowego studia można zrobić wielopiętrowy drapacz chmur. Jest to  niezwykle wygodne i tanie, ponieważ ekipa filmowa nie musi jechać  z całym sprzętem do oddalonego 400 km miejsca, aby nagrać krótką scenę.
Z greenscreen'em  filmowcy osiągają świetne efekty, kiedyś niewyobrażalne dla twórców. Na zdjęciu po lewej stronie widzimy,  jak tworzone są filmy fantastyczne. Tak więc  zastosowania greenscreen`a  (lub bluebox'a - działanie to samo, tylko kolor niebieski, zamiast zielonego) są różne. W wiadomościach  czy pogodzie  greenscreen'a zastępuje się komputerowo, np. animowaną mapą Polski. Dlaczego zielony a nie na przykład czerwony? Otóż, zielony kolor to najrzadsza barwa naszych ubrań (pomyślcie sobie, ile macie w szafie ubrań w kolorze zielonym), a ponadto ludzka twarz kolorytem najbardziej odbiega od koloru zielonego.
 
Jak trudna jest praca montażysty? Zawód montażysty jest bardzo trudny. Znajomość technik edycji komputerowej musi być niezwykle dobrze opanowana. Są prowadzone studia graficzne w różnych krajach Europy   i w Stanach Zjednoczonych. Montażyści spędzają około 1200 godzin roboczych nad filmem. Oczywiście ilość pracy zależy od gatunku filmu i od tego, jak bardzo film jest złożony. Mogę powiedzieć, że średnio grafik ogląda ten sam film około 300-600 razy, aby sprawdzić, czy wszystko jest tak,  jak należy  i czy jakiś niepożądany obiekt nie dostał się na plan (np. czy w filmie o okresie średniowiecza  nie pojawił się gdzieś w kadrze samolot).

Filmy Sci-Fi. Jak tworzy się olbrzymie statki kosmiczne lub olbrzymie roboty? Każdy z was oglądał pewnie Star Trek'a czy Transformersy. Praca  nad nimi jest niezwykle trudna i monotonna. Graficy - klatka po klatce - wstawiają odpowiednie struktury. Przy takich filmach pracuje sztab montażystów i grafików komputerowych. Działania są skomplikowane i  trwają  bardzo długo. Załóżmy, że w film Framerate  (ilość klatek na sekundę) wynosi 30 klatek/s. W minucie filmu mamy 1800 klatek.  A same efekty specjalne  trwają  np.25 minut. W takim filmie trzeba zedytować  45000 klatek!
Filmy animowane. W tym rodzaju filmu montażyści odgrywają główną rolę. Praca nad animowaną bajką jest łatwiejsza od edycji filmu Sci-Fi . W filmie animowanym nie trzeba adaptować  obiektów, aby wyglądały na rzeczywiste . W animacji otoczenie jest generowane razem z postaciami . Poza tym animacja nie musi wyglądać  zupełnie realnie, a dzieci wolą oglądać  środowisko stworzone komputerowo. Poniżej przykład
postaci w programie animacyjnym.
Jeśli macie jakieś pytania, na które nie udało mi się odpowiedzieć w poście, piszcie w komentarzach .:)

Bogdan