2 kwietnia 2022

Literackie fascynacje


 

  O  skamandrytach

 


Chcemy być poetami dnia dzisiejszego,

i w tym nasza wiara i cały nasz ,,program”.

(Miesięcznik poetycki „Skamander”- Zeszyt pierwszy, rok pierwszy, Warszawa [Styczeń 1920] )

 

Dwudziestolecie międzywojenne (1918 – 1939). Teraz, przez kilka powojennych lat, […] zauroczenie wyobraźni młodych artystów odzyskaną niepodległością i światem nowej, wspaniałej technicznej cywilizacji sprawiło, że także poezję zechciano włączyć w radosny rytm  nowego życia - pisze Alina Kowalczykowa. I faktycznie tak było. Kazimierz Wierzyński  w wierszu  Zielono mam w głowie wyznawał: […] je­stem ra­do­sną/ wi­chu­rą za­chwy­tu  i szczę­ścia po­ety/ co za­miast czło­wie­kiem po­wi­nien być wio­sną! Julian Tuwim mu wtórował  w utworze Do krytyków: Mia­sto na wskroś mnie prze­szy­wa!/ Co się tam dzie­je w mej gło­wie:/ Pędy, za­pę­dy, ognie, ogni­wa,/ We­so­ło w czu­bie i w pię­tach […] Antoni Słonimski w Czarnej wiośnie  z kolei  deklarował  uwolnienie literatury z więzów patriotycznej służebności: Ojczyzna moja wolna, wolna.../Więc zrzucam z ramion płaszcz Konrada./ Ojczyzna w więzach już nie biada,/ Dźwiga się, wznosi, wstaje wolna. Radosny rytm życia skamandrytów nie trwał zbyt długo, ponieważ zniweczyła go sytuacja polityczno- społeczna końca lat 20. i  w latach 30. XX wieku (kryzys  ekonomiczny, kryzys demokracji, nacjonalizm, antysemityzm). Wpłynęła również  na dezintegrację  ich  środowiska.

Wróćmy jednak do początku! Grupa poetycka Skamander  istniała od 1916  do niemal  1939  roku. Tworzyli   poeci: Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Jarosław Iwaszkiewicz, Kazimierz Wierzyński oraz  Jan Lechoń. Wzorem artystycznym dla nich była poezja Leopolda Staffa. Nazwa tej klasycyzującej grupy (używana od 1918 roku) nawiązywała  zarówno do rzeki Skamander, jak też do zdania z  Akropolis Wyspiańskiego: Skamander połyska, wiślaną świetląc się falą. Przez  pierwsze  dwa  lata (1916 – 1918) grupa   krystalizowała się  na Uniwersytecie Warszawskim podczas  tworzenia  czasopisma  „Pro Arte et Studio”, a  właściwa jej działalność  przypadła na lata  1919 -1928. Od końca listopada 1918 roku skamandryci występowali  w kawiarni „Pod Pikadorem”, a także w kawiarni  „Mała Ziemiańska”.  Następnie od 1920 roku wydawali   miesięcznik poetycki „Skamander”, a od 1924 roku publikowali  też w „Wiadomościach  Literackich”. Od 1929 roku zaczął się rozpad grupy z powodu rozbieżności poglądów politycznych: Lechoń i Wierzyński  popierali marzenia Obozu Zjednoczenia Narodowego (Ozonu) o Polsce  totalitarnej (o idei wodzowskiej), a Tuwim i Słonimski byli przeciwnikami tych poglądów.  

Kawiarnia „Pod Pikadorem”. Na razie jednak jest 29 listopada 1918 roku, kilka dni po odzyskaniu niepodległości. Młodzi  twórcy  otworzyli kawiarnię  poetów „Pod Pikadorem” i zapowiedzieli  początek  „dyktatury poetariatu”. O swoim istnieniu powiadomili  w ulotce- manifeście, rozdając  ją warszawiakom. Oto fragment: RODACY! Robotnicy, żołnierze, dzieci, starcy, ludzie, kobiety, inteligenci i pisarze dramatyczni! Dnia 29 Listopada, w Piątek, o godz. 9 wieczór otwiera się: Pierwsza Warszawska Kawiarnia Poetów „POD PICADOREM”, Nowy Świat No 57. Sumienie młodej Warszawy artystycznej! […] Codziennie od 9–11 wielki turniej poetów, muzyków i malarzy.  MŁODZI ARTYŚCI  WARSZAWSCY, ŁĄCZCIE  SIĘ!!!   Na drzwiach kawiarni (wewnątrz ozdobionej przez przyjaciół – malarzy  futurystycznymi rysunkami)  wisiał „Regulamin i cennik”.  Informował,  że wejście dla dorosłych kosztuje  5 marek,  a  wszelkie targi z kasjerką o cenę biletu są bezskuteczne. Wynikało z niego też,  że poeci między występami udzielają audiencji, ale po rozpatrzeniu dzień wcześniej złożonego  podania oraz  po uiszczeniu opłaty. Zwyczajna rozmowa (od 3 do 5 minut) z prawem podania ręki – marek 50; objaśnienie przeczytanego utworu –marek 75;  ofiarowanie rękopisu: bez dedykacji -  marek 150; z dedykacją marek 500.   W zabawnym tonie (podobnie jak cały regulamin) był utrzymany § 5:  Każdy z gości obowiązany jest spoglądać na poetów z odpowiednim szacunkiem. Obelżywe okrzyki i bicie poetów krzesłami, laskami lub tzw. rękoma uważamy za niedopuszczalne ze względu na ekonomię czasu w programie.  Poeci wprowadzali w życie nowe rozumienie sztuki – odrzucili egzaltację   poezji młodopolskiej i zbliżyli się do zwykłych ludzi. Julian Tuwim w wierszu Poezja  ujął to w słowach: Nie chcę być wam  przodownikiem,/ Chętnie w tłum się wcisnę,/ Będę ultimus inter pares".

„Mała  Ziemiańska” (właściwie „Ziemiańska”).  Ta kawiarnia, otwarta w 1918 roku i działająca do 1944 roku, znajdowała się przy ulicy Mazowieckiej 12 w Warszawie. W niej spotykała się inteligencja okresu międzywojennego: przede wszystkim pisarze, malarze, dziennikarze, aktorzy. No i oczywiście  bywał tu dyplomata, generał Bolesław Wieniawa-Długoszowski – barwna postać II Rzeczpospolitej.  Na piętrze znajdował  się  elitarny  stolik, zwany górką, należący do literatów, przede wszystkim skamandrytów, ale też i innych. Swój stolik mieli także  malarze. W salach na górze znajdowała się estrada, a na niej występował kabaret „Małe Qui Pro Quo”. Kamienica, w której działała „Mała Ziemiańska”, spłonęła podczas powstania warszawskiego w 1944 roku. Wyżej obraz Józefa Rapackiego, Kawiarnia Ziemiańska. Niżej  na rysunku Władysława Daszewskiego (od lewej: Bolesław Wieniawa-Długoszowski, Jan Lechoń, Julian Tuwim, Antoni Słonimski).

„Skamander: Miesięcznik poetycki”. To czasopismo literackie ukazywało się z przerwą  w latach 1920 – 1928  oraz 1935 – 1939. Zespół redakcyjny tworzyli skamandryci: Julian Tuwim, Jan Lechoń, Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński i Jarosław  Iwaszkiewicz. Do roku 1935  miesięcznik propagował  głównie poglądy skamandrytów, a potem otworzył  się również na twórczość Leśmiana, Schulza,Gombrowicza i żagarystów. „Skamander” publikował  eseje, recenzje dotyczące literatury, teatru, malarstwa, rzeźby, muzyki i filmu. Zamieszczał również fragmenty współczesnej literatury polskiej i obcej.

Wiadomości  Literackie. Były  one tygodnikiem społeczno-kulturalnym wychodzącym  w Warszawie  w  latach 1924 – 1939, adresowanym do inteligencji.  W tym  czasopiśmie  było niemal wszystko: codzienne  informacje, felietony, reportaże, anegdoty, polemiki, a   z  czasem  również  artykuły problemowe  o tematyce kulturalnej,  literackiej, społecznej oraz  politycznej. W „Wiadomościach Literackich” publikowali   głównie  skamandryci, ale również  i inni twórcy.

Skamandryci  stworzyli grupę sytuacyjną, zdobywając znaczną pozycję w środowisku literackim. Nie sformułowali programu poetyckiego, lecz własne przekonania ideowo-artystyczne wyrazili w swoich utworach. Najważniejsze z nich to: witalizm, aktywizm, skupienie na codzienności i teraźniejszości, fascynacja zwykłym człowiekiem oraz  tłumem i jego siłą. W zakresie artystycznym z kolei to: koncepcja poety – rzemieślnika słowa, który jest  blisko człowieka, język potoczny, neologizmy, ale też tendencje klasycyzujące. Justyna Sobolewska, współtwórczyni Festiwalu Stolica Języka Polskiego uważa, że „Skamander” odegrał szczególną rolę. Zwraca również uwagę  na jego rozmach, rozgłos, ferwor polemiczny i umiejętność wpływania na publiczność. Skamandryci  są fascynujący i jako grupa, i każdy z osobna –dodaje (Tygodnik Powszechny, 09.07.2018). Jestem tego samego zdania, stąd pomysł na post.

Tinea

 

Grafika:

https://wolomin.org/wp-content/uploads/2019/10/77008088_2514613908592240_547134664066727936_o.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Picador-skamander-nowy-swiat-57.JPG

https://a.allegroimg.com/s1024/0c1f2c/b0fec1514d799c1b9c85afd23afa

https://api.culture.pl/sites/default/files/styles/1920_auto/public/2021-04/stolik-zarezerwowany_12.jpg?itok=0-HVe_Gv

https://img1.onebid.pl/img/1955/392924_1b.jpg