19 marca 2017

Moje hobby, mój świat



             Gry  fabularne
           

Wchodzicie do karczmy...
(słowa Mistrza Gry zaczynającego nową przygodę)


Jak często w gniewie cisnęliście klawiaturą, myszką czy padem od konsoli? Nigdy? Zazdroszczę wewnętrznego spokoju towarzyszącego Wam podczas gry. A może to po prostu ja jestem taki nerwowy? Niezależnie od odpowiedzi, zaprezentuję rozrywkę, w której rzuty,  nie zostawiają trwałych śladów na ścianach czy meblach.

Są to  gry fabularne - zwane również RPG (Roleplay Games) czy też grami wyobraźni, które polegają na wcielaniu się w stworzoną  przez siebie lub przez Mistrza Gry postać oraz na odgrywaniu jej. Gry łączą w sobie elementy sztuki teatralnej, gry planszowej i interaktywnego filmu. Swoją przygodę z RPG rozpocząłem dość niedawno, bo zaledwie trochę ponad rok temu. Poszedłem na spotkanie Czerwonego Smoka. Jest to Zamojskie Stowarzyszenie Kulturalne, które zrzesza fanów fantastyki. Od tego czasu zdążyłem poznać kilka systemów i spędzić dziesiątki godzin nad stołem z kośćmi i ołówkami. Miałem szczęście, bo nie byłem zmuszony szukać towarzyszy do gry, lecz sam zostałem w tę rozrywkę wciągnięty. Spróbuję  zachęcić Was i Waszych znajomych do gier fabularnych i mam nadzieję,  że ten post wprowadzi w istotę tej świetnej rozrywki.
Czego potrzebujemy, żeby zagrać? Wszystko zaczyna się od zebrania grupy osób zainteresowanej rozpoczęciem (lub kontynuowaniem) przygody z papierowymi RPG. Taka grupa może zaczynać się już od dwóch osób, ale  może przybierać gigantyczne wręcz rozmiary. Ja najczęściej  gram w grupach pięcioosobowych. Na początek jednak polecam granie we czworo (trzech graczy i jeden Mistrz Gry). Do gier fabularnych nie trzeba jakichś specjalnych umiejętności. Wystarczy trochę zaangażowania i chęci.Gdy mamy już grupę chętnych graczy, należy rozdzielić role. Jedna z osób musi zająć się prowadzeniem przygody dla reszty graczy, czyli zostać Mistrzem Gry. Mistrz Gry wymyśla przygodę, odgrywa postacie niezależne, pilnuje mechaniki, czyli przestrzegania zasad  i prezentuje graczom wykreowany przez siebie świat. Ilość pracy włożona przez Mistrza Gry kilkukrotnie przebija pracę współgraczy. Kiedy pracowałem nad przygodami dla swoich graczy, często zarywałem noce nad notatkami czy szukając odpowiedniej muzyki. Wszystko po to, żeby dopracować projekt do perfekcji, no bo jakże mógłbym zaserwować przyjaciołom niewykończony scenariusz?  Tworzenie i prowadzenie przygody jest procesem na tyle rozbudowanym, że mogłoby się stać materiałem na kolejny post. Do gry potrzebny jest również podręcznik tłumaczący graczom wszystkie zawiłości wybranego systemu. Ceny podręczników do RPG niestety są wysokie, co może zniechęcić, zwłaszcza początkujących graczy. Na szczęście z pomocą przychodzą darmowe lub o wiele tańsze wersje PDF.   System jest niczym innym jak zbiorem zasad panujących w grze. Istnieją setki systemów różniących się przedstawianą mechaniką gry, realiami czy poziomem złożoności. Do najpopularniejszych należą Dungeons & Dragons, Legenda Pięciu Kręgów, Cyberpunk 2020, Dzikie Pola, Neuroshima,  Świat Mroku, Zew Cthulhu, Wolsung, Wiedźmin czy mój ulubiony Warhammer.   Gracze będą potrzebować Kart Postaci, których wzorniki można znaleźć w podręcznikach. Na tych zadrukowanych kartkach papieru zapisane są umiejętności i cechy wykreowanych przez graczy bohaterów. Ważną rzeczą są też kości. Różne,  w zależności od systemu. Najczęściej będą to kości sześcio-, dziesięcio-, dwudziesto- lub stuścienne. Gracze wykorzystają je do zdawania różnych testów, które pojawiają się w czasie przygody. I na koniec coś zupełnie trywialnego, ale nie mniej ważnego. Ołówki i gumka do ścierania. W czasie gry często trzeba nanosić liczne zmiany na Karty Postaci. Nikt jednak nie lubi pomazanych długopisem i pozakreślanych Kart. Stąd ołówki są istotną częścią ekwipunku każdego gracza.
Jak wygląda sesja? Największą bolączką zawsze jest konieczność zebrania całej grupy w jednym miejscu na kilka godzin. Bo tyle właśnie trwa pojedyncza sesja. Kreowane przygody, często układające się w całe kampanie, mogą trwać dowolną ilość czasu. Od godziny nawet do kilku lat (nie martwcie się, oczywiście z przerwami!) Wszystko to trzeba podzielić na sesje, na których gracze będą  poznawać kolejne fragmenty fabuły. Czas trwania sesji z reguły waha się pomiędzy trzema a sześcioma godzinami. I zanim ktoś pomyśli, że to masa czasu, muszę wyjaśnić, że kiedy rzeczywiście wczujecie się w postać i zanurkujecie w tworzony przez Mistrza Gry świat, całość sesji wydaje się trwać zaledwie chwilkę. Mimo wszystko, na początek nie polecam przekraczania granicy czterech godzin na jedno spotkanie. Jako początkujący gracz wciągnąłem się na tyle, że spędzałem po osiem godzin przez trzy dni z rzędu przy grach RPG. Z mojej perspektywy gra po szóstej godzinie stawała się dość nużąca i wyczekiwałem końca. Jakie miejsce na grę wybrać? Najwygodniej spotkać się w domu któregoś z graczy. Gry RPG nie wymagają dużo miejsca. Wystarczy niewielki stół, na którym można rozłożyć wszystkie akcesoria i kilka krzeseł czy w ostateczności kawałek podłogi, na której wygodnie rozsiądą się gracze przed wcieleniem się w odważnych rycerzy czy zręcznych złodziejaszków. Odradzam stawianie na stole przekąsek na czas gry. Jeśli macie grać długi czas, róbcie przerwy, zamówcie pizzę czy zorganizujcie sobie obiad. Ale nie podjadajcie w czasie samej gry. Z mojego doświadczenia wynika, że jednak utrudnia to wczucie się w postać. Oczywiście,  postawcie koło stołu kilka butelek napojów, bo przez te cztery czy sześć godzin będziecie często i bardzo dużo mówić. Mistrz Gry może w trakcie spotkania korzystać z licznych akcesoriów, mających zapewnić graczom odpowiedni nastrój i możliwość pełnego zagłębienia się w świat gry. Może to być klimatyczna muzyka, rozrysowane mapy i obrazki przedstawiające spotykane postacie niezależne, czyli te odgrywane przez Mistrza Gry, czy nawet przedmioty dawane graczom, które w domyśle stanowić mają element kreowanego świata.                                         
Co tak mnie pociąga w grach fabularnych?  Na pewno to, że  mogę w grze zrobić, co chcę. Ogranicza mnie tylko moja wyobraźnia! To właśnie ona sprawia, że RPG są tak przyjemną rozrywką. Mistrz Gry kreuje świat, w którym gracze  mogą podejmować przeróżne decyzje, wymyślać przygody, obdarzać postaci niezwykłymi cechami lub umiejętnościami.  Gdy w komputerowych odpowiednikach gry gracz ograniczony jest przez zaprojektowane zawczasu rozwiązania, tu może tworzyć zupełnie nowe, które zaskoczą nawet samego Mistrza Gry i wydłużą  rozgrywkę o kolejne godziny. Kolejnym czynnikiem zachęcającym do gier fabularnych jest interakcja z ludźmi. Możemy jednocześnie spędzić przyjemnie czas z przyjaciółmi - gry RPG świetnie integrują.  W tej samej ekipie spotykamy się , by pograć  i pogadać, ale zdarza się nam pójść razem na kręgle czy do kina. Po prostu lubimy swoje towarzystwo. Chciałbym napisać jeszcze wiele rzeczy o RPG, jednak tekst ten ma służyć jako wprowadzenie do tematu i przede wszystkim jako zachęta do tego, żeby zagrać. Jeśli wzbudziłem Wasze zainteresowanie i chcecie wiedzieć więcej, zachęcam do zajrzenia na kanał Baniak Baniaka na YouTube: https://www.youtube.com/user/baniak83     

A może macie własne doświadczenia z RPG? Napiszcie w komentarzach!

Hyacintho

Grafika: własna