28 marca 2018

Przeczytane przemyślane, skomentowane



 Reklama – manipulacja czy zachęta?




Wiele rzeczy małych stało się wielkimi
tylko dzięki odpowiedniej reklamie.
(Mark Twain)


Praca napisana na Olimpiadę Wiedzy o Mediach

Za pomocą reklamy stosunkowo łatwo można przyciągnąć uwagę klienta do produktu. Kreowany w niej beztroski i kolorowy świat budzi naturalną ciekawość, którą łatwo spotęgować zatrudniając np. znane modelki, aktorów, sportowców  czy gwiazdy muzyki rozrywkowej. Niestety, nawet największe zainteresowanie jakimś produktem nie prowadzi automatycznie do sprzedaży - klienta trzeba jeszcze przekonać do zakupu, czytamy w książce Co trzeba wiedzieć o reklamie?  Ta cecha przekazu reklamowego doprowadziła do zatarcia granicy między przekazywaniem informacji o towarze lub usłudze a manipulacją, która zmierza do kształtowania konsumenta, tworzenia nowych potrzeb i stylu życia. Twórcy zauważyli jednak, że ludzie zaczynają uodparniać się na nią, zaczynają do niej podchodzić z dużym dystansem. Dlatego sięgają po coraz  nowsze sposoby perswazji. Reklamodawcy lubią wykorzystywać nasze słabe punkty, takie jak wrażliwość na tematy emocjonalne: rodzinę czy miłość do drugiego człowieka. Widzimy w spocie romantyczną, wzruszającą historię. Para wyrusza w podróż, przemierza miasta, kręte autostrady, plaże. Mówi o wzajemnej miłości. W zwieńczeniu spotu (który z resztą wygląda jak zwiastun filmu) mężczyzna i kobieta robią sobie zdjęcie na tle tajemniczego jeziora. Jak się okazuje później, w tym miejscu poznali się rodzice dziewczyny. Wzruszające, nieprawdaż?  Twórcy reklam sięgają w głąb nas, szarpią naszymi emocjami, aby za wszelką cenę sprzedać produkt. Stwarzają idealny świat, ckliwą opowieść, która nigdy i nigdzie się nie zdarzy, tylko po to, aby do spotu dodać dialog:  Nawet nie chciałaś się zatrzymać, żeby wymienić pieniądze. Nie musiałam, kantor miałam przy sobie – Bank Zachodni WBK.

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, jak ukazany jest portret rodziny w reklamach? Wszyscy się uśmiechają, kochają nawzajem  dlatego, że… jedzą kanapki z nową margaryną. Stół kuchenny podczas niezwykłej, odświętnej chwili, jaką jest śniadanie czy obiad, ugina się od jedzenia. Każdy z członków rodziny jest piękny, najszczęśliwszy jak tylko to możliwe w tym momencie, dzieci jedzą grzecznie, a rodzice zachwycają się nimi, nie widać, że wszyscy dopiero co zwlekli się z łóżka. Dlaczego nie pokazuje się scen kłótni, brzydkich, obskurnych mieszkań, osób z nadwagą, nieidealnych, nieładnych, w starych ubraniach? Ponieważ społeczeństwo nie kupi produktów reklamowanych w takich spotach. Reklama byłaby wówczas odzwierciedleniem rzeczywistości, a to właśnie od niej większość ludzi w dzisiejszych czasach chce się odciąć.  Woli oglądać estetyczne, idealnie spreparowane kłamstwa, łudzić się, że ich lub czyjekolwiek życie mogłoby tak wyglądać. 

Twórcy reklam wykorzystują do tego celu znane osoby. Starają się stworzyć najpiękniejszą i najbardziej zachwycającą wizję świata. Im droższy, bardziej ekskluzywny produkt, tym spot jest bardziej dopracowany. Z początku nawet nie zauważamy, że jest to reklama, wpatrujemy się zaciekawieni w wyidealizowany obraz rzeczywistości, który chce sprzedać nam producent. Przykładami takich są reklamy perfum - niczym urywki hitów filmowych: jazda samochodem po piaszczystej plaży, przecudne miejsca, przystojni mężczyźni, seksowne kobiety w eleganckich ubraniach, którzy muszą odnaleźć się w brawurowych sytuacjach. W reklamie perfum zmysłowe kadry dobitnie ukazują ponadprzeciętną urodę aktorów. Sensualność spotu podkreślają namiętne sceny pomiędzy bohaterami. Podsumowując - sen na jawie.

We współczesnej reklamie różnice między informacją a manipulacją przestały się już liczyć. Można tu podać przykład reklam leków. Na początku zostaje pokazana dolegliwość, która jest oczywiście wyolbrzymiona, nawet jeśli nie należy do poważnych. Pamiętacie spot leku APAP, w którym są pokazane z bliska, w dość ostrym świetle, twarze ludzi wykrzywione z bólu? Reklamowany specyfik jest jednak w stu procentach doskonały i niezawodny! Ból mija bez diagnozy lekarskiej, żmudnych badań, kolejek w poczekalniach. Absurdem są schematy przedstawiające działanie leków po przełknięciu. Tabletka na ból brzucha trafia do żołądka, zaś syrop na kaszel prostą drogą do płuc! Naukowa informacja czy pseudomedyczna dezinformacja? Lekarze w spotach, odgrywani przez aktorów, są zawsze wyrozumiali, otwarci na pacjentów i rzecz jasna dyspozycyjni. Człowiek, który zażył lekarstwo, w kilka chwil zaczyna tryskać energią, radością, jest zupełnie zdrowy. I tak na przykład lek na grypę nie tylko poradził sobie z chorobą, lecz zmienił jego całe wcześniejsze życie. 

Reklama już dawno zaczęła formować sposób widzenia nie tylko konkretnego produktu, ale całego świata. Chciałaby wmówić, że obraz w niej przedstawiony jest realny. W pewnym momencie zaczynamy się zastanawiać, dlaczego nasze życie tak nie wygląda. Dlaczego codziennie nie wstajemy do pracy  czy szkoły uśmiechnięci? Dlaczego budząc się, nie wyglądamy nieskazitelnie? Dlaczego nie przebijamy się przez korki nowym autem, aby dojechać do designerskiego budynku w centrum metropolii? Chcemy być kochanymi, wiecznie szczupłymi matkami, które są autorytetami dla córek lub  ojcami, którzy są opiekuńczy, męscy, przystojni. A ponieważ rzeczywistość tak nie wygląda, uznajemy, że to z nami jest coś nie tak. Ponieważ nikt nie chce znaleźć się na marginesie życia, stara się poprawić jego jakość przedmiotami. I tak poddajemy się, najczęściej w mimowolny sposób, manipulacji. Oliviero Toscani, włoski fotografik, nazwał reklamę uśmiechniętym ścierwem i jest to -  moim zdaniem - trafne określenie.

Spoty reklamowe to budujące fałszywą, urojoną rzeczywistość narzędzia producentów do manipulacji. Nakręcają one jedynie konsumpcyjny charakter społeczeństwa. Pod osłoną pięknych słów i obrazów zmieniają osobowość odbiorców – z ludzi myślących w sposób racjonalny w niewolników, bezkrytycznie naśladujących wyidealizowany, złudny świat reklam.

Paulina

Grafika:
https://pixabay.com/pl/znaków-znaki-drogowe-usa-ameryka-1638668/
https://png.pngtree.com/element_origin_min_pic/16/12/23/6148dcddf58ec42c8d090352eb49a9e0.jpg
https://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA-613511154-hugo-boss-the-scent-perfume-x-200ml-perfumesfreeshop-_JM
https://www.ceneo.pl/2379593

34 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy post. Masz rację wiele reklam ukazuje wyidealizowany świat przez co twórcy reklam manipulują społeczeństwem do zakupu danego produktu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz rację. Granica między informacjami o towarze w reklamie a manipulacją została zatarta już bardzo dawno i nawet niezauważalnie.
    Wiele osób niby wie, że reklamy przedstawiają "rzeczywistość " wykreowaną przez media ale mimo to dużo osób ulega silnym wpływom reklamy..

    OdpowiedzUsuń
  3. Super ! Życie nie jest tak piękne jak reklama . Więc zbytnio nie zwracajmy uwagi na tamten wyidealizowany świat .

    OdpowiedzUsuń
  4. (e) natalia.060429 marca 2018 04:40

    Super post. Reklamy w wielki sposób nami manipulują. Przedstawiają idealne życie przy użyciu danego urządzenia. Duża grupa ludzi ulega tym wpływom. Wierzą w moc danego produktu bez którego ich życie jest o wiele trudniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  5. W każdej reklamie mamy do czynienia z manipulacją i jest to przyczyna postrzegania świata przez ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to jeden z największych współczesnych problemów, ale chyba nie zmienimy tego.

      Usuń
  6. Masz rację mówiąc, że reklama tworzy fałszywą rzeczywistość. Coraz więcej reklam po prostu manipuluje odbiorcami, by uzyskać jak największą korzyść. O manipulacyjnej funkcji reklam mówi się bardzo dużo, jednak mimo to trudno zauważyć różnicę między zwykłym pokazaniem produktu a namową do zakupu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już od dawna na reklamy patrzę z dystansem. Zawsze jednak można znaleźć coś ciekawego i pięknego nawet wśród nich! Polecam obejrzeć reklamę Sony Bravia - Bouncing Balls. (Załączam do niej link :) https://www.youtube.com/watch?v=spB4ezsQ6II )

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się z Tobą pod każdym względem. Dosyć często kupowałam produkty, które wcześniej widziałam w ciekawej reklamie. Nie sądziłam, że twórcy reklam aż tak manipulują naszymi emocjami. Teraz z pewnością będę oglądać reklamy z większym dystansem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje mi się, że przez to, ze reklamy otaczają nas wszędzie zaczęliśmy patrzeć na nie z dystansem. Przecież nie wszystko jest idealne to dlaczego otaczają nas reklamy idealnych produktów? Z moich obserwacji reklamom bardziej ulegają ludzie starsi, mniej świadomi tego jak wygląda dzisiejszy świat.
    Mimo wszystko, uważam że niektóre reklamy, które nie są sztuczne i przerysowane, są wielką sztuką i oglądam je z przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy post, fajnie się go czyta. Odnosząc się do tematu, reklamy zawsze chcą na nas "wymusić" zakup produktu który przedstawiają nie raz przedstawiają one produkt lepiej niż w rzeczywistości. Kiedyś słyszałem że do reklam płatków zamiast mleka używają kleju aby lepiej wyglądało a płatki zawsze "wyglądały na chrupkie" więc moim zdaniem reklamy chcą na nas jako konsumentów wymusić kupno jak największej ilości produktów nie ważne na to czy produkt jest tego warty.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawie ujęty problem manipulacji w reklamach. Fajnie napisany tekst, lekko się go czytało.

    OdpowiedzUsuń
  12. Reklamy to niestety codzienność podczas oglądania telewizji. Powinien powstać specjalny kanał tylko z reklamami. Bardzo ciekawy post z aktualnym problemem w dzisiejszych czasach.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy post. Wiele dowiedziałem się na temat manipulacji ze strony reklam .

    OdpowiedzUsuń
  14. Reklama czyli coś co mydli nam oczy :) Super, że ktoś podjął się tematu i pokazał nam jak to wszystko naprawdę wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  15. W dzisiejszych czasach reklamy spotykamy na każdym kroku: w telewizji, radiu, dostajemy różne ulotki promujące dany produkt czy usługę. Wszystko to po to, aby nami manipulować i skłaniać do kupna rzeczy, których tak naprawdę możemy nie potrzebować. Post bardzo ciekawy, gody przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  16. Reklamy widujemy codziennie o każdej porze. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak reklamy nas oszukują twój post to pokazał. Dobra robota!

    OdpowiedzUsuń
  17. Myślę, że powinno się więcej mówić o manipulacji w reklamach. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, co ogląda.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nawet nie zauważyłam kiedy przeczytałam Twój post. Niestety z manipulacją w reklamach spotykamy się codziennie, często nabieramy się na wszystkie "chwyty".

    OdpowiedzUsuń
  19. Między reklamą a manipulacją istnieje bardzo cienka granica, która często zostaje przekroczona. Niestety ulegamy tej manipulacji. Twórcy reklam to świetni psycholodzy. Post przeczytałam z dużym zaciekawieniem.

    OdpowiedzUsuń
  20. Reklamy widzę prawie codziennie. Nie zdajemy sobie sprawy jak one nas oszukują i nami manipulują.

    OdpowiedzUsuń
  21. Przez reklamy ludzie często kupują rzeczy, których nie potrzebują. Dzieje się tak właśnie przez granie na emocjach widza, poprzez ukazywanie wzruszających scen, czy przedstawianie produktu w samych superlatywach. Reklamy powodują, że ludzie marnują swoje pieniądze i czas. Jedynym plusem reklam i to nie wszystkich, a raczej ich mniejszej części jest dobra muzyka w tle. Uważam, że artykuł jest bardzo ciekawy i dobrze napisany, bo porusza ważny temat jakim jest manipulacja widzami poprzez reklamy.

    OdpowiedzUsuń
  22. Zgadzam się z twoim postem w stu procentach. Teraz trudno jest spotkać reklamę, która nie będzie wyidealizowaną historyjką. Producenci robią wszystko, żeby zamydlić nam oczy, lecz czasem zapominają o szczegółach. Dentysta z stetoskopem? Czemu nie!

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetny tekst o rzeczywistości w reklamach, z którymi spotykamy się na co dzień. Według mnie autorka eseju ma ogromny talent.

    OdpowiedzUsuń
  24. (π) mała-cicha3 kwietnia 2018 03:56

    Jestem tego samego zdania, reklamy są manipulacją. Trzeba uważać, aby ślepo nie wierzyć i nie zachwycić się wyidealizowanymi historiami. Dobrze, że poruszyłaś taki temat, bo dzięki temu uświadamiasz innych.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kiedyś jeszcze reklamy były puszczane w dolnym pasku telewizora podczas oglądania filmów i jak się okazało przez te reklamy ludzie aż o 90% chętniej kupowali dany produkt, na szczęście owa reklama została zablokowana.

    OdpowiedzUsuń
  26. Często zdarza się, że gdy chcę obejrzeć coś ciekawego w telewizji to na większości kanałów emitowane są w tym momencie reklamy, których oglądać nie lubię, dlatego też wyłączam telewizor. Staram się ograniczać oglądanie reklam do minimum, ponieważ nie dość, że nami manipulują to w dodatku jest to dla mnie najmniej pożyteczny sposób spędzania czasu.

    OdpowiedzUsuń
  27. Producenci, właściciele koncernów, firmy reklamowe manipulują nami-odbiorcami, jak im się tylko podoba. Kto nie chciałby przez cały czas mieć nieskazitelnych, wyprasowanych białych koszul wyciągając je prosto z pralki? Jednak ja paradoksalnie lubie reklamy, oczywiście nie wszystkie i nie zawsze bo kiedy oglądam film to nie mam ochoty na przerywanie go co 30minut na 10minutową przerwę reklamową... Jednak zdarzają się też i takie, które są zabawne i całkiem błyskotliwe, więc uważam, że a nimi jak ze wszystkim- należy pamiętać o zdrowym rozsądku i pamiętać jaki jest cel reklam aby nie tak łatwo dać się "wciągnąć".

    OdpowiedzUsuń
  28. Możemy zaobserwować, że z czasem pojawia się coraz więcej reklam zachęcających do kupna jakiegoś produktu. Zgadzam się z Tobą, że w reklamach często pojawiają się twarze sławnych osób tylko po to, by dana firma mogła mieć większe zyski ze sprzedaży. Według mnie reklamy tylko manipulują ludźmi, ponieważ np. wyobraźmy sobie, że idziemy do sklepu kupić potrzebny nam lek, sprzedawczyni podaje nam kilka różnych do wyboru i choć każdy zawiera niemalże te same składniki to i tak wybierzemy ten, który widzieliśmy w telewizji. Reklamy nami manipulują, a my nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, tylko ulegamy tym manipulacjom.

    OdpowiedzUsuń
  29. Myślę, że w obliczu tego wszystkiego, co zostało opisane w poście, można wyciągnąć wniosek, że reklama niszczy człowieka. Wbija w jego myślenie jakieś durne stereotypy i uprzedzenia, całkowicie burzy sposób postrzegania świata przez człowieka i wreszcie, co chyba najgorsze - zniewala go. Teoretycznie można powiedzieć, że od reklam nie jesteśmy w stanie się uwolnić, jednak jest jeden, prosty sposób - przestańmy się nią interesować i zwracać na nią jakąkolwiek uwagę, ponieważ pomimo chęci zaprezentowania nam danego produktu, dochodzi do (jak zostało to bardzo dobrze nazwane) manipulowania ludźmi.

    OdpowiedzUsuń
  30. Dobra reklama działa na naszą podświadomość. Przyznam, że nie raz dałem się zmanipulować i kupiłem nie potrzebną rzecz. Dzięki takim postom możemy ustrzec się przed kupnem niechcianych rzeczy. Brawo dla autora.

    OdpowiedzUsuń
  31. Bez zawahania stwerdzam, że reklama jest manipulajcją. Sporo osób nie zdaję sobie z tego sprawy. Jednak od nas zależy czy damy się sprowokować reklamodawcą.

    OdpowiedzUsuń
  32. Zgadzam się z Tobą, że reklamy ukazują wyidealizowane sytuacje z życia codziennego, przez co człowiek kupuje dany produkt myśląc,że upodobni swoje życie to tego ukazanego w reklamie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Reklamy od zawsze naciągały prawdę i przedstawiały świat taki jaki chcielibyśmy widzieć.Szczególnie w dzisiejszych czasach jest trudno odróżnić reklamę od manipulacji.

    OdpowiedzUsuń