Powrót syna marnotrawnego
Na gościńcach zdarłem buty i kapotę (…).
Padam z nóg i czuję ręce na ramionach,
Do nóg czyichś składam głowę jak pod topór.
Moje stopy poranione świecą w mroku,
Lecz panika – nie wiem skąd wiem – jest już dla mnie skończona.
(Jacek Kaczmarski)
Jako motto wykorzystałam słowa Jacka Kaczmarskiego, nieżyjącego już poety, który przedstawił w swojej piosence postać syna marnotrawnego. Odwołując się do przypowieści, którą w swojej Ewangelii spisał święty Łukasz, wykorzystał jej uniwersalny sens i wpisał weń los współczesnego człowieka. Ewangeliczna historia mówi o ojcu, który miał dwóch synów. Starszy został w domu ojca, by mu służyć. Młodszy natomiast, roztrwonił otrzymany od ojca majątek, lecz doświadczony przez życie, powrócił, by błagać go o wybaczenie. Biblijna opowieść o synu marnotrawnym ukazuje, że Boskie miłosierdzie nie ma granic i nigdy nie jest za późno na to, aby się nawrócić oraz zostać przyjętym w ramiona Ojca.
Scenę powrotu do domu młodszego syna uwiecznił holenderski malarz – Rembrandt van Rijn na obrazie „Powrót syna marnotrawnego”. Ten genialny artysta kierował się w swych dziełach jedną zasadą – światło komponuje obraz i wydobywa temat. Podobnie jest też na omawianym przeze mnie obrazie. Dzieło powstało pod koniec życia tego wielkiego artysty okresu baroku i prawdopodobnie jest jego ostatnim. Zainteresowanie opowieścią biblijną wiąże się ze śmiercią syna malarza – Tytusa, dlatego można przyjąć, że praca nad obrazem trwała pomiędzy 1660 a 1668 rokiem. „Powrót syna marnotrawnego” to obraz olejny na płótnie, który można podziwiać w Państwowym Muzeum Ermitrażu w Sankt Petersburgu.
Na pierwszym planie widoczne są główne postacie przypowieści: stojący i nieco pochylony ojciec oraz klęczący młodszy syn – marnotrawny. Po prawej stronie, na drugim planie, stoi starszy syn. W tle, pogrążeni w mroku, znajdują się świadkowie wydarzenia – kobieta i dwaj mężczyźni, być może służba. Ani ich twarze, ani sylwetki nie wyrażają nic poza obojętnością.
Po lewej stronie obrazu stoi brodaty starzec, zwrócony w kierunku widza. Przed nim klęczy młodzieniec – marnotrawny syn. Ojciec pochyla nad nim głowę i kładzie mu ręce na ramionach na znak przebaczenia. Jego miłosierdzie może również oznaczać szeroko rozpostarta nad synem czerwona szata – symbol władzy i miłości. Pociągłą twarz, na której maluje się troska oraz spokój, zwraca lekko w prawo. Ma przymknięte oczy. Widzimy przed sobą obraz kochającego ojca.
Syn marnotrawny wtula w pierś ojca lekko pochyloną głowę. To oznaka skruchy oraz prośby o przebaczenie. Spod jego bardzo krótkich włosów prześwituje jasna skóra głowy. Ogolona głowa oraz podarte i poplamione ubranie świadczy o jego nędzarskim życiu. Na prawej stopie znajduje się sandał ze zdartą podeszwą, lewa stopa natomiast jest bosa, co symbolizuje posłuszeństwo wobec ojca. Postać syna marnotrawnego na obrazie Rembrandta jest uosobieniem pokory oraz szacunku wobec ojca.
Po prawej stronie, na drugim planie, widać starszego syna. Podobnie jak ojciec, ma brodę i jest bogato ubrany, lecz to jest jedynie zewnętrzne podobieństwo. Syn bowiem stoi sztywno wyprostowany, złączone dłonie przyciska do piersi. Nie uczestniczy w radości ojca i młodszego brata z powodu jego nawrócenia. Na jego twarzy jest widoczny żal i poczucie krzywdy. O ile ojca otula ciepłe światło, to starszy syn jest ukryty w cieniu, z którego zimne światło wydobywa jedynie jego twarz i ręce. Wprawdzie syn nie opuścił fizycznie domu ojca, ale sercem jest od niego daleko – nie potrafi zrozumieć i wybaczyć.
Po prawej ręce starszego syna, już w tle obrazu, siedzi wąsaty mężczyzna w czarnym kapeluszu na głowie. Obok znajduje się brązowy filar. Górną część kolumny porasta roślina z dużymi, ciemnozielonymi liśćmi wyłaniającymi się z głębokiego cienia. Po lewej stronie filaru znajduje się twarz stojącego, młodego mężczyzny. Cień pochłania głębię obrazu, zmieniając się w nieprzeniknioną, gęstą czerń. Z niej, po lewej wyłania się fragment kobiecej twarzy.
Światło wydobywa się z lewej, górnej części obrazu. To ono nakreśla stopień obecności sześciu postaci ukazanych na płótnie. Sprawia, że ojciec i syn, przedstawieni na pierwszym planie, stają się głównymi bohaterami opowieści. Kolejne postaci coraz bardziej zatapiają się w gęstym cieniu, zasnuwającym głębię obrazu. Czerń kontrastuje z żółcią, czerwienią i odcieniami brązu. Barwy na pierwszym planie są jasne, świetliste, a w głębi ciemne i zgaszone.
Rembrandt uchwycił w swoim dziele uniwersalny sens biblijnej przypowieści. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na postać syna marnotrawnego. Jego odwrócona postawa stanowi wymowny znak. Kierunek patrzenia syna jest zgodny z kierunkiem wzorku widza. Tym samym odbiorca nie tyle zwraca uwagę na młodego człowieka, ile obserwuje scenę niejako jego oczami. Syn marnotrawny jest zatem postacią, z którą może się utożsamić.
Artysta wydobywa więc z przypowieści znaczenie alegoryczne. Ojciec jest Bogiem, do którego powraca skruszony grzesznik, czyli każdy z nas. Reakcja ojca na powrót syna różni się od wszystkich pozostałych osób. Mimika jego twarzy i postawa wyrażają miłosierdzie. Ojciec nie okazuje litości ani złośliwej satysfakcji. Jego postawa najpiękniej ukazana jest przez Rembrandta w jego dłoniach. Prawa dłoń – kobieca, delikatna i subtelna z długimi palcami, to dłoń matki. Lewa natomiast, szeroka, o grubych palcach, jest dłonią ojca. To kwintesencja miłości rodzicielskiej, chociaż matki w tym obrazie nie ma, symbolicznie jej obecność została tu zaznaczona. Spotkałam się też z interpretacją mówiącą, że męska dłoń jest wyrazem surowości i wymagań wobec dziecka, kobieca natomiast oznaką miłosierdzia. Kobieca dłoń chroni przed cierpieniem, męska daje siłę – obie więc razem obrazują mądrą miłość.
Rembrandt był malarzem baroku, a dla wszystkich artystów barokowych powierzchnia obrazu była czymś w rodzaju sceny teatralnej, na którą pada bardzo zdecydowany reflektor – snop światła. To rodzaj teatralizacji życia w celu uwydatnienia pewnych tylko elementów – emocji. Służy nie tylko kompozycji obrazu, ale także wywołaniu silnych wrażeń u odbiorcy.
Dzieło urzeka mnie swoją prostotą oraz ciepłem, które bije od ukazanych w nim postaci. Porusza jedne z ważniejszych problemów naszego życia – miłości rodzinnej oraz przebaczenia. Przekazuje prawdę, która mówi o tym, że prawdziwa miłość nie może być „zapłatą za żadne zasługi”. Obraz napawa również wielką nadzieją, ponieważ ukazuje, że nawet jeśli popełniamy najgorsze grzechy, na nawrócenie nigdy nie jest za późno. Bóg bowiem - jak dobry i miłosierny ojciec - czeka na swe dzieci, które do Niego powrócą.
Karolina
Grafika:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Rembrandt_Harmensz_van_Rijn_-_Return_of_the_Prodigal_Son_-_Google_Art_Project.jpg/800px-Rembrandt_Harmensz_van_Rijn_-_Return_of_the_Prodigal_Son_-_Google_Art_Project.jpg
https://wf2.xcdn.pl/files/comms/ODQzMmIwYjc2YWNj/19/03/30/080c7c749db2478fb0cbb7adb948097c_C1200x1200-z8sW03.png.webp?conv=JGQFAAAABLAEsACZDq9N
Rembrandt korzystał przy tworzeniu swoich arcydzieł z oświetlenia bocznego. Jego źródłem było ogromne okno w studiu malarza, które rzucało miękkie światło na jego modeli. Gdy światło przechodziło z jednej strony modela na drugą, tworzyła się między nimi różnica jasności dodająca obrazom Rembrandta dodatkowej głębi i przestrzeni.
OdpowiedzUsuńOświetlenie rembrandtowskie jest wykorzystywane w fotografii. Główne źródło światła (oświetlające postać) jest przesunięte nieco na bok.
Bardzo interesujący artykuł !!! Pozwala zrozumieć dzieło Rembrandta, dostrzec w nim to , czego na pierwszy rzut oka nie widać. Świetna praca!!!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Cię Karolka :)
W obrazie „Powrót syna marnotrawnego” Rembrandta „bezruch kompozycji sprawia, że chwila przyjęcia i przebaczenia trwa wiecznie” (Ch. Tümpel).
OdpowiedzUsuńDzieło Rembrandta budzi wzruszenie, jest wielką sceną miłości, czułości ludzkiej i wybaczenia. Z obrazu bije zaduma i refleksja nad zaistniałą sytuacją.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł, wymieniłaś w swojej analizie każdy szczegół i nie da się do czegokolwiek przyczepić.
OdpowiedzUsuńMalarza pasjonowały motywy i historie biblijne. Ta najbardziej przeszywa swoją uniwersalnością. Świetna interpretacja.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry artykuł. Świetnie stworzyłaś interpretację przypowieści i dzieła.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł i świetna interpretacja!
OdpowiedzUsuńMyślę że w swojej interpretacji zawarłaś wszystkie szczegóły, obraz dzięki tobie staje się bardzo przejrzysty. Powiększyłaś moją wiedzę na ten temat. Obraz od razu wydał mi się interesujący A twoja interpretacja mnie w tym utwierdziła
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa interpretacja obrazu o,, Synu marnotrawnym"
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł,pomaga lepiej zrozumieć dzieło Rembrandta.
OdpowiedzUsuńArtykuł bardzo interesujący. Dzięki niemu możemy zrozumieć dzieło Rembrandta. Świetna praca.
OdpowiedzUsuńBardzo trafna interpretacja oraz forma artykułu, skłania do dłuższego zagłębienia się w nim i refleksji.
OdpowiedzUsuńArtykuł pozwala lepiej zrozumieć Rembrandta. Nie da się do czego przyczepić, świetna interpretacja.
OdpowiedzUsuńFascynujący post, pozdrawiam
OdpowiedzUsuńŚwietna interpretacja. Bardzo podoba mi się dobór słów oraz głębsze spojrzenie na całe dzieło. Dobra robota!
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze i zrozumiale sformułowana analiza, dzięki czemu lepiej ją zrozumieć.
OdpowiedzUsuńProśba do wszystkich Anonimów, żeby nie byli tacy tajemniczy, lecz podpisywali się nickiem lub imieniem.
UsuńBardzo interesująca interpretacja. Post jest ciekawym uzupełnieniem lekcji oraz pomaga lepiej zrozumieć Rembrandta.
OdpowiedzUsuńPrzypowieść o Synu Marnotrawnym jest z pewnością jedną z najbardziej wzruszających historii biblijnych, z zainteresowaniem przeczytałam tak dobrą i rozwiniętą analizę. Mnie osobiście najbardziej zaskoczyło spostrzeżenie na temat dłoni Ojca. Nie zwróciłam na to wcześniej uwagi i szczerze mówiąc bardzo mnie to zaintrygowała.
OdpowiedzUsuńBardzo dobra interpretacja, przyjemna do czytania.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł, dzięki twojej analizie mozemy lepiej zrozumieć dzieło Rembrandta. Pozdrawiam cię Karolciu.
OdpowiedzUsuńFajny wpis. Twoja interpretacja zawiera wszystkie szczegóły ukazane w obrazie Rembrandta. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post, bardzo dobrze napisany. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł i świetna interpretacja dzieła oraz przypowieści!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Cię serdecznie :)
Jaki interesujący wpis! Ta interpretacja z pewnością jest pomocna podczas omawiania przypowieści. Świetna praca!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy opis obrazu są w nim zawarte wszystkie szczegóły. Pozdrowienia dla Ciebie Karola :)
OdpowiedzUsuńPost pozwala zrozumieć co miał na myśli Rembrandt tworząc obraz. Artykuł jest idealnym uzupełnieniem wiadomości z lekcji. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńMyślę, że to świetne uzupełnienie tematu lekcji. ;)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Twoja interpretacja ukazuje wiele przydatnych szczegółów, które mogą nam pomóc lepiej zrozumieć to dzieło.
OdpowiedzUsuńBardzo pouczający tekst, pozwalający lepiej zrozumieć Rembrandta i stanowi ciekawe uzupełnienie do lekcji o przypowieści.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł , fajnie się go czytało.
OdpowiedzUsuńCiekawy post i bardzo udana interpretacja.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam :)
Świetna interpretacja obrazu. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł. Pozdrawiam Cię Karolinko :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł pozwala nam lepiej zrozumieć dzieło Rembrandta.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Moim zdaniem bardzo dobrze ujęłaś wszystkie aspekty malarstwa Rembrandta. Twój wpis jest dobrym źródłem, aby uzupełnić wiedzę na temat tego obrazu. Pozdrawiam serdecznie i życzę kolejnych równie owocnych prac.
OdpowiedzUsuńWspaniała interpretacja obrazu. Dzięki niej nauczyłam się jakie znaczenie ma kobieca oraz męska dłoń.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący post. Był dla mnie bardzo dobrym uzupełnieniem lekcji.
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł. Pozwala zrozumieć dzieło Rembrandta i świetnie uzupełnia wiadomości z lekcji.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Myślę, że będzie dobrą pomocą dla uczniów, którzy będą omawiać tą przypowieść.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł, który pozwala lepiej zrozumieć pracę Rembrandta. Interpretacja obrazu bardzo mi się podoba, również jest bardzo ciekawa.
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł i interpretacja:)
OdpowiedzUsuńDzięki interpretacji obrazu można wiele zrozumieć ze sceny syna marnotrawnego powracającego do swojego ojca, a także dzięki temu można stworzyć notatkę, która pomogłaby w lekcji o synu marnotrwnym. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo intersujący artykuł, fenomenalna interpretacja. Myślę, że to świetne uzupełnienie lekcji.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł, fenomenalna interpretacja obrazu.
OdpowiedzUsuńDoskonała interpretacja dzieła Rembrandta.Pozwala ona zgłębić wiedzę dotyczącą Przypowieści o synu marnotrawnym.
OdpowiedzUsuńInterpretacja bardzo przemawiająca. Szczególnie do osób chcących bliżej poznać sens przypowieści zawartych w Biblii oraz osób interesujących się dziełami sztuki.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam i życzę dalszych sukcesów.
Artykuł jest ciekawy i doskonale uzupełnia znane już informacje o obrazie Rembrandta. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo porusza mnie Twój post. Za sprawą obrazu Rembrandta piszesz o ważnych wartościach, takich jak miłosierdzie czy przebaczenie. Niełatwo zdobyć się na takie uczucia, choć są niezbędne w życiu.
OdpowiedzUsuńPiękny obraz i równie piękna interpretacja. Przybliżyła mi ona znaczenie niektórych elementów obrazu.
OdpowiedzUsuńObraz Rembrandta jest dla mnie niezwykłym przedstawieniem ludzkich słabości, odejścia właśnie od wiary i Boga, a później możliwości powrotu na właściwą drogę. Autor stworzył tak wspaniałe i uniwersalne dzieło, że każdy może interpretować go na swój własny sposób. Twoja interpretacja była bardzo ciekawa i pomogła mi odkryć jeszcze głębszy sens obrazu.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem obraz Rembrandta w idealny sposób oddaje emocje zawarte w przypowieści o synu marnotrawnym. Historia powstania dzieła pokazuje nam w jaki sposób wydarzenia, które doświadczamy w życiu mogą wpływać na to co tworzymy. W obrazie zaskoczył mnie najbardziej fakt tego, ile autor ukrył w nim różnych symboli.
OdpowiedzUsuń