Ograniczenie czy szansa?
Droga wychowania dziecka i jego powodzenie
rozpoczyna się dużo wcześniej niż jego poczęcie,
gdyż sposób traktowania dziecka łączy się istotnie
z wyobrażeniami i oczekiwaniami,
jakie na temat posiadania własnego potomstwa
mają przyszli rodzice.
(J. Lausch - Żuk)
Co czują rodzice słysząc
diagnozę: zespół Downa? Każdemu z nas nasuwa się szereg negatywnych emocji: strach, niepewność, dezorientacja,
zagubienie. Nieuleczalna wada genetyczna
- to brzmi jak wyrok wypowiadany przez lekarza.
Taka reakcja jest całkowicie zrozumiała, ponieważ nikt z nas nie chciałby upośledzonego
dziecka. Żyjemy w świecie wyidealizowanych wzorców szczęśliwych rodzin z
gromadką pięknych, zdrowych dzieci, w które te obciążone chorobami najzwyczajniej
się nie wpisują. Wszyscy marzymy o
cudownych, w pełni sprawnych, inteligentnych i lubianych pociechach, więc
pojawienie się w rodzinie chorego dziecka zawsze jest niezwykle trudną
sytuacją, rodzącą wiele wątpliwości i pytań. Chciałybyśmy zaproponować Wam
przeczytanie niezwykłej książki pod tytułem Poczwarka,
w której autorka Dorota Terakowska opisuje rodzinę z niepełnosprawnym dzieckiem.
Poczwarka jest próbą ukazania
diametralnych różnic w postrzeganiu miłości. Ewie akceptacja i otoczenie
miłością córki przychodzi znacznie łatwiej niż mężowi. Po początkowej fazie
buntu i rezygnacji w kobiecie rodzą się uczucia towarzyszące każdej matce - pragnie
zapewnić córeczce szczęście i bezpieczeństwo za wszelką cenę. Kategorycznie
odrzuca sugestie męża o oddaniu Myszki do specjalistycznego ośrodka, który
zapewni jej profesjonalną opiekę, lecz nie zastąpi miłości rodziny. Adam
prezentuje zgoła odmienną postawę niż żona. Sytuacja, w jakiej się znalazł,
zdaje się go przerastać. Nie odnajduje się w roli ojca niepełnosprawnego
dziecka, nie potrafi zaakceptować odmienności córki. Małżeństwo oddala się od
siebie i nie jest dla siebie oparciem.
Przyjście na świat Myszki było ogromną próbą uczucia, jakim Adam i Ewa się
darzyli i którą, mimo wielu chwil zwątpienia, przetrwali. Był to też jednak ogromny dar od losu. Opieka nad
chorą dziewczynką uświadomiła Ewie, do jakich uczuć i poświęceń w imię miłości
jest zdolna. Adam zrozumiał, że towarzyszące mu ograniczenia i bariery są
skutkiem trybu życia, jaki prowadzi oraz
otoczenia, w którym się obraca. Za sprawą Myszki, w życiu Adama i Ewy dzieje
się wiele dobrego, co dostrzegają jednak dopiero z perspektywy czasu. Adam
odkrywa prawdę o śmierci swojego brata Adasia, który jak się okazało, również
cierpiał na zespół Downa. Zdaje sobie sprawę, że choroba córki nie jest winą żony, jak do tej pory uważał. Po
wielu latach odnajduje w dziewczynce cząstkę Adasia, którego jako dziecko
kochał i rozumiał, mimo jego niepełnosprawności. Uświadamia sobie, że
bariery, które pozbawiły jego córkę ojcowskiej miłości, nie towarzyszą mu od
zawsze a są wynikiem zatracenia się w pogoni za dobrobytem.
Dorota Terakowska
wskazuje również na problem braku zrozumienia i wrogość ze strony środowiska, z jaką na co dzień
muszą mierzyć się dzieci z DS oraz ich rodziny. Autorka kładzie nacisk na
aspekt odrzucenia przez społeczeństwo. W miejscach publicznych Myszka wraz z
Ewą czują się niechciane, nieakceptowane. Ludzie patrzą na dziewczynkę z pogardą i
obrzydzeniem, co sprawia, że Ewie trudniej jest zaakceptować chorobę córki.
Poczucia bezpieczeństwa i zrozumienia nie daje kobiecie również mąż –
najbliższa osoba, w której Ewa zawsze powinna odnaleźć, niezbędne w tak trudnej
sytuacji, wsparcie. Z tak dotkliwym i
krzywdzącym problemem nietolerancji Ewa wraz z córką muszą mierzyć się nie
tylko na ulicy, ale również w domu.
Poczwarka w obrazowy sposób ukazuje świat z perspektywy dziecka z DS.
Myszka silnie odczuwa emocje, jednak nie potrafi ich wyrazić. Wiele rozumie z
otaczającego ją świata, lecz pewne normy i zasady pozostają dla niej
niezrozumiałą tajemnicą. Dziewczynka jest szczęśliwa widząc uśmiech na ustach matki, ale boleśnie
odczuwa zobojętnienie, a wręcz odrazę, z jaką spotyka się ze strony ojca.
Pragnie jego miłości i akceptacji, których nigdy jej nie okazywał. Myszka, mimo
ograniczeń, została obdarzona umiejętnością nawiązywania niezwykłej relacji z
Bogiem, niedostępnej dla większości zdrowych ludzi. Kiedy zostaje sama na
strychu, przenosi się do niezwykłej krainy, w której znikają wszystkie problemy
dnia codziennego. Wyzwala się z ociężałego ciała poczwarki i przeradza w lekkiego,
pięknego motyla o nieskrępowanej swobodzie ruchu i wyrażania myśli, której tak
bardzo pragnie.
Proponujemy Wam
przeczytanie tej powieści. Jest to historia napisana prostym,
przystępnym językiem, niepozbawiona jednak głębokich treści. W radykalny sposób zmienia obraz dzieci
cierpiących na DS oraz ich rodzin. Ukazanie świata z perspektywy chorej
dziewczynki pozwala lepiej zrozumieć odczucia i emocje dzieci takich jak ona.
Pozwala poznać ( choć w niewielkim
stopniu) świat, w którym żyją. A więc
Drodzy Czytelnicy, wyciągnijmy wnioski z historii Adama, Ewy oraz Myszki i
doceniajmy ludzi, których zesłał nam los.
21 marca przypada
Światowy Dzień Zespołu Downa. Data
nie jest wybrana przypadkowo. Zapis dwadzieścia jeden i trzy to oznaczenie wady
genetycznej występującej u osób chorych na Zespół Downa (trisomia 21). W ten wyjątkowy dzień zachęcamy
do założenia skarpetek w
różnych, wesołych kolorach! Skarpetki mogą być w paski, w kropki, za kolano lub
tuż przy kostce, mogą być z różnych, niepasujących do siebie par. 21 marca załóż kolorowe skarpetki nie do pary i pokaż, że integrujesz się
z osobami z zespołem Downa.
Sabina i Julka
Grafika:
https://img.myloview.cz/plakaty/butterfly-metamorphosis-development-stages-caterpillar-larva-pupa-adult-insect-set-hand-drawn-watercolor-illustration-isolated-on-white-background-400-211408168.jpg
https://ksiazki.wp.pl/poczwarka-6146595905874049c
https://sprabien.edu.pl/images/glowne/301-1530.png