Ślady przeszłości
Nasza wiedza o przeszłości zawsze jest ułomna,
nawet szczątkowa.
Nigdy nie może być pełna,
bo wśród dokumentów i zabytków
wszechmocnie gospodarzył los, ślepy traf.
nawet szczątkowa.
Nigdy nie może być pełna,
bo wśród dokumentów i zabytków
wszechmocnie gospodarzył los, ślepy traf.
(Paweł Jasienica)
Historia Żydów na ziemiach polskich liczy sobie ponad 1000 lat - od czasu
pojawienia się pierwszych kupców, uchodźców i osadników żydowskich po dzień
dzisiejszy. Były w niej długie okresy religijnej tolerancji ze strony państwa polskiego, ale
również niemal całkowita eksterminacja, dokonana na ziemiach polskich przez
nazistowskie państwo niemieckie podczas okupacji. Na
niektórych obszarach Lubelszczyzny Żydzi stanowili większości etniczne.
Jednym z takich ośrodków był Szczebrzeszyn.
Najstarsza
wzmianka o osiedleniu się Żydów w Szczebrzeszynie pochodzi z 1507 roku z rejestrów podatkowych. Tutejsi Żydzi
zajmowali się głównie handlem, ale byli wśród nich również krawcy, szewcy czy
rzemieślnicy. Społeczność żydowska dynamicznie rosła w 1564 roku, a gmina
szczebrzeszyńska była jedną z największych obok chełmskiej. Podczas wielkiego
pożaru miasta w 1583 roku spłonął zamek, a wraz z nim dokumenty i przywileje
miasta dotyczące także Żydów. W tym samym czasie mogła spłonąć również pierwsza
synagoga. W 1595 roku Szczebrzeszyn wszedł w skład Ordynacji Zamoyskiej, a
właścicielem miasta został założyciel Zamościa - Jan Zamoyski, który dwa lata
później potwierdził nadane przez poprzedników przywileje, zwalniając Żydów
dodatkowo od czynszu za synagogę i kirkut. Później, w połowie XVII wieku, nadeszły wojny, które doprowadziły do
wyniszczenia Szczebrzeszyna i społeczności żydowskiej. W 1648 roku
Szczebrzeszyn został zdobyty przez wojska kozackie Bogdana Chmielnickiego,
które zniszczyły miasto i synagogę. Po najeździe Kozaków została gruntownie
wyremontowana i przebudowana. W czasie II wojny znowu uległa zniszczenie, tym
razem przez hitlerowców. Obecnie została
przekształcona na Miejski Dom Kultury. Poniższe zdjęcie z 1963 roku przedstawia Synagogę w
trakcie renowacji po II wojnie światowej.
Po renowacji w latach
2009 – 2010 budek wygląda ładnie,
a wnętrze zachowało charakter Synagogi. Ocalała
szafa ołtarzowa w postaci
ozdobnej drewnianej skrzynki służąca do przechowywania zwojów Tory. Nad
nią znajduje się hebrajski tekst psalmu Stawiam Pana przed sobą zawsze. Cała sala główna posiada sklepienie
klasztorne z lunetami. Na ścianie zachodniej i północnej zachowały się symbole lewitów
(kapłanów), czyli dzban i misa, a na południowej - menora oraz owoc granatu - symbol Ziemi
Obiecanej.
Przed I wojną światową liczba
Żydów szczebrzeszyńskich mogła sięgnąć 3000, a w powojennym spisie z 1921 roku zanotowano 2644 Żydów spośród 6350 mieszkańców. Przed 1939
rokiem Szczebrzeszyn zamieszkiwało około
3200 Żydów. II wojna światowa
przyniosła wielką eksterminację Żydów szczebrzeszyńskich, spalono synagogę i
wymordowano lub wywieziono całkowicie Żydów ze Szczebrzeszyna. Podczas II wojny
światowej hitlerowcy utworzyli w Szczebrzeszynie getto, w którym zgromadzili
Żydów z miasta i okolic, a także z innych miejscowości. Od maja 1941 roku getto
było wielokrotnie pacyfikowane. Niemcy rozstrzeliwali Żydów na ulicach miasta,
dokonywali łapanek i aresztowań, które kończyły się transportem na roboty do
Niemiec, a nierzadko w obozach koncentracyjnych, m.in. w Bełżcu, gdzie trafiło
ponad 900 Żydów. Okupanci dokonywali także zbiorowych egzekucji na kirkucie,
gdzie do dziś są dwie zbiorowe mogiły pomordowanych Żydów, w których tam
spoczywa około 3000 osób. Ci którym udało się
przeżyć, założyli Izraelskie Towarzystwo Żydów Szczebrzeskich. Podczas II wojny
światowej W 1991
roku wmurowano tablicę pamiątkową na ścianie synagogi oraz wzniesiono pomnik
ofiar II wojny światowej na cmentarzu żydowskim (zdjęcie niżej).
Śladem wielowiekowej
obecności Żydów w Szczebrzeszynie jest cmentarz o powierzchni 1,8 ha położony
jest na wzniesieniu przy ulicy Cmentarnej. Do dziś na jego terenie zachowało się około
1500 nagrobków. Część z nich jest przewrócona bądź zapadnięta w ziemię.
Najstarsze z odkrytych kamieni nagrobnych pochodzą z XVI wieku.
Przy głównym wejściu znajduje
się wrośnięty w stary dąb nagrobek Elimelecha Hurwicza - cadyka z Jaworowa,
który zamieszkał w Szczebrzeszynie w XIX wieku, kiedy miejscowość stała się
ważnym ośrodkiem chasydyzmu. Chasydzki cadyk to charyzmatyczny, otoczony
swoistym kultem, przywódca religijny, pełniący rolę pośrednika między ludźmi i
Bogiem. To także ktoś posiadający moc czynienia cudów, uzdrawiania dzięki mistycznemu zespoleniu z Bogiem. Pobożni Żydzi zostawiają
przy nich karteczki, na których znajdują się prośby o błogosławieństwo. Wierzą
bowiem, że dusza w rocznicę śmierci zstępuje tam, gdzie spoczywa ciało
człowieka. Grób cadyka na powyższym
zdjęciu.
Żydzi po II wojnie światowej nie powrócili do
Szczebrzeszyna, jednak na trwałe wpisali się w historię miasta i stworzyli
odrębny element kultury tego regionu.
Krzysztof
Krzysztof
Grafika:
http://www.szczebrzeszyn.net/userfiles/images/szcz_1.jpg
http://fotopolska.eu/foto/429/429915.jpg
http://www.polskaniezwykla.pl/pictures/original/292713.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7WHJqrnqULXelAb4MvFoEkVjTtdVt-8ijz_iDYZ2F_67mj1_vyWzX0tkxXNn7-3uJICT-OUowS85x4d0t35f6iksnKWx41OosCV0GB-QmhXzNcRj2khuftmba2E2ZqEFiyFQ1VAIthbpP/s1600/szcz3.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_jePkYXMUeijxLXwIOt-xv1mdi7h2QtGQ0Sfnn-OiN7sVjrENxDO-2QdwBKxMJ9RxkdQuk6dlcLAQGqkLcdytGwFQkX2rHUlOZjuHAyhhbmdNE9Hxjp3Lnh2Ok_pBswTDYaYeqGS6XoTj/s1600/szcz4.png