Czy znasz Platona?
Wszystko, co piękne,
jest naprawdę trudne.
jest naprawdę trudne.
(Platon)
Każdy zapewne
zetknął się na lekcjach języka polskiego
z poglądami Platona, który naprawdę nazywał się Aristokles. Przydomek
zyskał ze względu na szerokie ramiona
(gr. platys – szeroki). Był uczniem
Sokratesa, wielkim filozofem i
nauczycielem greckim, założycielem szkoły filozoficznej, zwanej Akademią. Uczniowie Platona traktowali go jak półboga.
Co roku świętowali rocznicę jego narodzin i śmierci, chwaląc w hymnie dzień, w którym bogowie dali ludziom
Platona. Antyk nie od razu docenił
filozofa, dopiero u schyłku epoki został
uznany za najwybitniejszego myśliciela. Jego poglądy wpłynęły na filozofię
chrześcijańską oraz na filozofię
odrodzenia, a także przeniknęły do potocznej świadomości, stając się ważnym
składnikiem kultury i cywilizacji. Platonizm miał wpływ na filozofię, teologię,
naukę, sztuki piękne i literaturę.
Czym jest
platonizm? To
nurt filozofii i kultury europejskiej, który traktuje nasz świat jako namiastkę
jakiejś doskonalszej i pełniejszej rzeczywistości. Nurt, który nakazuje
zmierzać do tej rzeczywistości – w wymiarze poznawczym, moralnym lub
religijnym. Platon – jako twórca idealizmu obiektywnego – głosił, że rzeczywistość
jest w swej istocie czymś duchowym, a nie materialnym. Ów byt duchowy istnieje
poza człowiekiem i niezależnie od jego świadomości.
Polemiczne nawiązanie do idealizmu Platona
widzimy w opowiadaniach dwudziestowiecznego twórcy - Tadeusza Borowskiego. Pisarz boleśnie doświadczony pobytem w Auschwitz, stwierdzał: Pamiętasz, jak lubiłem Platona.
Dziś wiem, że kłamał. Bo w rzeczach ziemskich nie odbija się ideał, lecz leży
ciężka praca, krwawa praca człowieka. (…) Nie ma piękna, jeśli w nim leży
krzywda człowieka.
Parodystycznym z kolei ujęciem myśli Platona
jest utwór Wisławy Szymborskiej Platon, czyli dlaczego. Punktem wyjścia
w tym humorystycznym wierszu jest pytanie, dlaczego platoński Byt Idealny, wieczny
i niezmienny, wszedł w związki z materią, pozwolił się jej zreformować:
Mógł
przecież trwać i trwać bez końca,/ociosany z ciemności, wykuty z jasności,/w swoich sennych nad światem ogrodach./Czemu, u licha, zaczął szukać wrażeń/w złym towarzystwie materii?
Platon prawdopodobnie jako pierwszy użył pojęcia
Deus ridens
(Bóg śmiejący się). Przedstawił bogów jako istoty zabawiające się
losami ludzi – marionetek, odgrywających swoje role na scenie życia. Każdy
człowiek jest więc dla bogów jedynie igraszką, stale obserwowaną i
ośmieszaną.
Znany z filozofii platońskiej topos bóstwa śmiejącego
się z ludzkich poczynań wykorzystuje
Jan Kochanowski we fraszce O żywocie
ludzkim II. Podobnie jest we fraszce Człowiek Boże igrzysko: Nie rzekł jako żyw żaden
więtszej prawdy z wieka,/Jako kto nazwał bożym igrzyskiem człowieka./ Bo co kiedy tak mądrze człowiek począł sobie,/ Żeby się Bóg nie musiał jego śmiać osobie?/ On, Boga nie widziawszy, taką dumę w głowie/ Uprządł sobie, że Bogu podobnym się zowie./ On miłością samego siebie zaślepiony,/ Rozumie, że dla niego świat jest postawiony;/On pierwej był, niżli był; on, chocia nie będzie,/Przedsię będzie; próżno to, błaznów pełno wszędzie.
Wszyscy też z pewnością mieli okazję zapoznać
się z pojęciem jaskinia Platona. Opowieść o niej znajduje się w Państwie, w księdze VII. W podziemnej grocie żyją ludzie, którym
przykuto nogi i szyje tak, że nie mogą wyjść ani zobaczyć, co się dzieje poza nimi. Wejście do jaskini
jest otwarte i wpada przez nie światło, na
ścianach pojawiają się cienie, słychać odgłosy rzeczy znajdujących się na
zewnątrz. Uwięzieni ludzie nie wiedzą nic o świecie zewnętrznym, dlatego cienie
i odgłosy traktują jak właściwe rzeczy.
Gdy wyjdą z jaskini, są oślepieni
blaskiem słońca i nie mogą uwierzyć, że znajdują się w prawdziwym świecie. Dopiero
po pewnym czasie, gdy się oswoją, odkrywają nieporównywalną wartość świata poza
jaskinią ze światem w jaskini. Nie potrafią jednak o tym przekonać ludzi w kajdanach, którzy tam zostali.
Jak
rozumieć opowieść o ludziach w jaskini? Po
pierwsze: istnieją dwie rzeczywistości (sfery) - przedmiotów fizycznych, wśród których żyjemy,
oraz przedmiotów idealnych, które są
poza naszym bezpośrednim zasięgiem. Przedmioty fizyczne są jak cienie
przedmiotów idealnych lub jak niedoskonałe ucieleśnienie ich doskonałych
wzorców. Inne tłumaczenie: jaskinia Platona to symbol znikomości wiedzy
ludzkiej oraz mizernych perspektyw poznania.
Co oznacza
wychodzenie z jaskini? To proces
przeobrażenia naszego poznania i sposobu myślenia: odejście od powierzchownego, zmysłowego doświadczenia
do głębokiej rzeczywistości idei. Oznacza też przemianę całego życia.
Oczyszczenie z przyziemnych miraży i
doczesnych celów oraz zwrócenie się ku
wartościom najwyższym, których symbolem jest słońce oślepiające człowieka po
opuszczeniu przez niego jaskini.
Mit jaskini opisuje również takie procesy
ludzkiego życia jak: tracenie złudzeń, odkrywanie właściwej prawdy o sobie,
wysiłek przemiany życia, porzucanie fałszu na rzecz prawdy. Platoński mit może także obrazować nawrócenie religijne. Jego odczytanie może
być różnorakie, w zależności od naszego doświadczenia życiowego i kulturowego. Tak czy owak według Platona proces wyzwalania
z kajdan nie jest łatwy. Towarzyszy mu bowiem cierpienie i poznawczy dysonans –
pisze filozof Jacek Wojtysiak.
Niełatwo pojąć idee filozofów, trudno też
czasami się z nimi zgodzić. To jednak nie zwalnia kulturalnego człowieka z powinności choćby częściowego ich poznawania.
Asper
Asper
Grafika:
http://www.starozytnosc.info/platon.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDwvNiJ1wRb1H_2vgoKeW9iBa2RedxGSTP-aDuTQsConuHCUKIaMN_C7qCedYGP9vU2Fpb8V23xV_wAT2hJYmsxHGBSC5ptcEqloU23xW45Zp1KM5tOT3ThEd0LYo7c4q_NBsAxpAwerg/s1600/Bez%25C2%25A0tytu%25C5%2582uplaton2.png