13 stycznia 2024

Spotkanie ze sztuką

 

         Tamara Łempicka

 

Mój cel: nie kopiować.

Stworzyć nowy styl, barwy świetliste i lśniące,

odnaleźć w moich modelach elegancję.

(Tamara Łempicka)


Tamara Łempicka to niewątpliwie jedna z najbardziej utalentowanych, ale  i tajemniczych malarek.  Postępowała w myśl własnej dewizy: „Nie ma cudów, jest tylko to, co sama zrobisz”. Dlatego  właściwie sama  kreowała własny życiorys.  Niepewne jest nawet jej imię, jednak najczęściej jako jej prawdziwe imiona podaje się Tamara Rozalia. Zmieniła natomiast  swoją datę urodzenia, odmładzając się o 4 lata, i dopiero niedawno jej prawnuczka Marissa de Lempicki odkryła prawdziwy  rok urodzenia - 1894. Opowiadała,  że urodziła się w Warszawie, tymczasem niektóre źródła podają Moskwę. Nie bez racji więc niektórzy nazywają   self-made woman.

Tamara Łempicka  jest nazywana królową stylu  art déco, ponieważ głównie z nim jest utożsamiana. Ale dodatkowo inspirowała się francuskimi kubistami oraz artystami renesansu ( Botticelli, Lippi, Pontormo, Bernini). Jej dorobek jest imponujący: 500 obrazów olejnych oraz 150 rysunków i akwarel.

„Tamara  Łempicka – ponad granicami”  to  tytuł wystawy  w Muzeum Narodowym w Lublinie.  Dzięki współpracy  z  prowadzoną przez rodzinę malarki  fundacją Tamara de Lempicka Estate lubelskie muzeum  od 23 czerwca 2023  posiada 18 prac  Tamary Łempickiej -  6 rysunków i 12 płócien. Dzieła  te reprezentują różne style twórczości artystki, od  art déco  po abstrakcję.  Obrazy  na wystawie   podświetlane, a  pomieszczenia -  przyciemnione. Ta nowatorska  kiedyś metoda prezentacji została  wykorzystana podczas wystawy  prac Tamary Łempickiej  w  Nowym Yorku w 1941 roku. Jednym z dzieł pokazanych na wystawie w Lublinie jest obraz „Cytryna” (zdjęcie niżej).

Oglądający wystawę  mogą zobaczyć  również  najsłynniejsze i najbardziej komercyjne dzieło Łempickiej „Autoportret w zielonym bugatti” (1926). Artystka sama  stworzyła legendę  dotyczącą  okoliczności powstania dzieła, które pierwotnie było okładką magazynu Die Dame. Twierdziła, że redaktor magazynu zobaczył ją wysiadającą z bugatti (którego nie posiadała, jeździła tańszym, żółtym renault) przed Grand Hotelem w Monte Carlo i zachwycony pewną siebie, elegancką kobietą, zapytał, czy może zrobić jej zdjęcie. Odmówiła, ale zapewniła, że namaluje okładkę do magazynu. Powtarzana opowieść pomogła dziełu. Zdjęcie obrazu – niżej. Znajduje się  on w pierwszym z  dwóch  pomieszczeń  zajmowanych przez wystawę, wśród innych dzieł artystki.

W tej samej  sali można podziwiać również  „Postać androgyniczną” (1952). Zdjęcie niżej.

Poza tym znajdują się tu: „Święty Antoni” (1936),  6 szkiców, między innymi „Przebudzenie Małego Księcia”,   rysunki Kupidyna, niedokończony obraz  „Kobieta w turbanie III” (1954) -  kolejna wersja  obrazu Łempickiej, która lubiła tworzyć swoje dzieła po raz kolejny, co pokazywało ewolucję jej  stylu.

W następnej sali znajdują się obrazy Łempickiej,  które  są odzwierciedleniem różnorodnych stylów, odmiennych od tego,  z czym kojarzymy artystkę. Są to płótna malowane szpachlą, w przygaszonych, bardziej pastelowych barwach (na zdjęciu poniżej) oraz  abstrakcje. W produkcji farb przeznaczonych do obrazów tworzonych szpachlą pomagał artystce jej zięć, Foxy. Tamara Łempicka w swojej twórczości  przechodziła  proces przetwarzania elementów rzeczywistości,  które ostatecznie przybrały kształt sztuki abstrakcyjnej. Abstrakcje ukazane na wystawie pochodzą z różnych okresów życia Łempickiej („Kompozycja abstrakcyjna z niebieskim tłem”- około 1953;  „Kompozycja abstrakcyjna” – 1977).

Oprócz obrazów i rysunków na wystawie  jest także zaprezentowana oś czasu przedstawiająca życie Łempickiej. Ponadto  dwa filmy o jej dziełach, w tym jeden przedstawiający  samą Tamarę i jej prywatne przedmioty, takie jak fragment pamiętnika prowadzonego przez nią w trakcie nauki w szkole w Lozannie (zdjęcie poniżej).

 „Tamara Łempicka - ponad granicami”   to nie jest wystawa czasowa.   Wciąż  można ją obejrzeć,  do czego zachęcam,  gdyż  jest bardzo ciekawa i wartościowa. Każde dzieło ma opis przybliżający okoliczności jego powstania, co zainteresowało zarówno mnie, osobę zaznajomioną z twórczością Tamary, jak i mojego tatę, z którym byłam na tejże wystawie.

A.R

 

Grafika:

https://bi.im-g.pl/im/88/e8/1a/z28216968ICR,Tamara-Lempicka--malarka--Jej-obrazy-wisza-w-domac.jpg

https://zamek-lublin.pl/wp-content/uploads/2023/06/baner_na_fb-600x314.jpg

https://tvn24.pl/najnowsze/cdn-zdjecie-4ytf6l-obraz-pt-cytryna-7159007/347398748_823204482853607_3218353522103143901_n.jpg 

https://api.culture.pl/sites/default/files/styles/420_auto/public/images/imported/sztuki%20wizualne/galeria/gl%20lempicka%20tamara%20prace/galeria/lempicka%20tamara%20prace%205_6828863.jpg?itok=xGoPIIYW

archiwum prywatne