O znaczeniu kolorów
Kolor to siła, która bezpośrednio wpływa na duszę.
(Wassily Kandinsky)
Kolory są integralnym elementem wszechświata. Trudno wyobrazić sobie świat bez niepozornych fal elektromagnetycznych, dzięki którym je widzimy. Towarzyszą nam od narodzin do śmierci. Pozwalają na poznawanie otoczenia. Nikogo nie powinno więc zdziwić, że mają wpływ na wiele czynników środowiska, w tym na nas samych. Mogą wywoływać różne reakcje fizjologiczne i zachowania. Warto wspomnieć o tym, że każdy człowiek postrzega rzeczywistość w sposób subiektywny. Oznacza to, że każdy kolor może odbierać w innym kontekście –jednej osobie dana barwa będzie się kojarzyć ze spokojem, innej ze smutkiem. Wynika to z różnych doświadczeń, preferencji lub czynników kulturowych. Sposobem oddziaływania barw na otoczenie zajmuje się psychologia koloru. Pisze o tym psycholog, socjolog i profesor teorii komunikacji Eva Heller w książce Psychologia koloru: jak kolory wpływają na uczucia i logikę. Na podstawie jej pracy możemy zrozumieć, jak na każdego z nas działają kolory.
Zacznę od koloru, który jest najchętniej wypatrywany zarówno na dziennym, jak i nocnym niebie. Chodzi oczywiście o niebieski - powszechnie znany jako barwa harmonii, wierności i współczucia. Jest ona wprawdzie najzimniejsza, ale związana z fantazją i duchowością. Sugeruje poczucie pewności siebie i zaufania. Warto też podkreślić, że jest to najchętniej używana barwa w biznesie, ponieważ poprawia produktywność i zapobiega rozpraszaniu. Jednak branża żywieniowa powinna na nią uważać, gdyż podobno niebieski kolor zmniejsza apetyt. Jeśli twierdzenie jest prawdziwe, można wykorzystać tę właściwość niebieskiego, przechodząc na dietę. Wystarczy podawać jedzenie na niebieskim talerzu, co zahamuje apetyt, spowoduje zmniejszenie ilości spożytych kalorii i pomoże w odchudzaniu. Warto również wypróbować wpływ koloru niebieskiego na relaksowanie się, lepsze zasypianie, poprawę koncentracji i szybsze przyswajanie wiedzy.
Przeciwieństwem harmonijnego niebieskiego jest kolor kojarzący się z ognistym temperamentem, czyli czerwony. To barwa najczęściej używana w marketingu, ponieważ przyciąga uwagę i jest atrakcyjna dla ludzi. Może oznaczać zarówno miłość, jak i nienawiść, szczęście i niebezpieczeństwo, życie i krew. Jest kolorem uwodzicielskim, dynamicznym, prowokującym żywiołową stronę osobowości. W przeciwieństwie do niebieskiego, pobudza apetyt i zachęca do kupowania. Czerwony kolor wybierają osoby odznaczające się odwagą, ambicją, energią, silnym charakterem, lubiące rywalizację i wyróżnianie się wśród ludzi.
Kolor żółty można opisać słowem „słoneczny”. Tak jak czerwony, ma wielorakie, niekiedy przeciwstawne znaczenia: dobro - zło, ufność - zazdrość, wyrozumiałość - zdradę. W marketingu jest zarezerwowany dla młodości i optymizmu, dlatego wiąże się z kreatywnością oraz rozwojem. Często jest używany dla oznaczania okazji, jednak nie jest nadużywany, ponieważ szybko męczy oczy, więc zwykle umieszczany jest na peryferycznych półkach. Kolor żółty oznacza radość i ciepło, dlatego jest dobry w chwilach smutku. Podobno rozjaśnia umysł, poprawia pamięć, dodaje pewności siebie i energii.
Kolorem, który najbardziej kojarzy się z naturą, jest zielony. Znane są jego właściwości uspokajające - pomaga się zrelaksować, więc jest idealny dla osób nerwowych lub stresujących się. Zieleń symbolizuje też odnowę i zdrowie. Pomaga w relaksowaniu się – rozluźnia, łagodzi napięcia po długotrwałym wysiłku umysłowym i psychicznym. To barwa idealna dla ludzi bardzo aktywnych. Jasna zieleń kojarzy się ze świeżością oraz odradzaniem się, ciemna natomiast z energią oraz powodzeniem dlatego jest łączona z finansami i gospodarką.
Przejdźmy teraz do najmroczniejszego z kolorów, czyli czarnego. Wywołuje u silne, najczęściej negatywne emocje. Najczęściej jest kojarzony ze złem, niebezpieczeństwem, smutkiem, żałobą, stratą czegoś lub kogoś. Oprócz tego ma inne znaczenia - elegancję, tajemnicę, dyskrecję oraz siłę. Dlatego w świecie mody jest wyrazem wyrafinowania i stylu. Czerń - odpowiednio stosowana– wycisza i uspokaja, jak również dodaje pewności siebie. Ponadto kojarzy się z autorytetem, fachowością i tajemniczością.
Kolor biały to najczęściej symbol czystości, niewinności, otwartości, doskonałości, uczciwości i pokoju. Reprezentuje wolę rozpoczęcia czegoś nowego. Mimo pozytywnego wydźwięku tego koloru, to właśnie on oznacza żałobę w krajach Wschodu. Zdaniem psychologii, biały kolor oddala negatywne emocje i energie, zwiększa optymizm, poprawia samopoczucie , a także rozwija intuicję.
Fioletowy to kolor, który przynosi spokój, ale jednocześnie oznacza kreatywność, wyobraźnię i mądrość. Jest związany z magią, kobiecością i duchowością. Może symbolizować moc, ale też niejednoznaczność. W marketingu często jest używany do reklamowania kosmetyków. Mimo to trzeba z nim uważać, ponieważ jego nadmiar może powodować ambiwalencję doznań, czyli jednoczesne pozytywne i negatywne nastawienie do czegoś. Z tego powodu eksperci odradzają malowania całych pomieszczeń na fioletowo.
Do najbardziej optymistycznych należy kolor pomarańczowy, dlatego też wywołuje pozytywne emocje. Pomarańczowy jest nasycony jest pozytywną energią, emocjami i ciepłem. Pewnie z tego powodu jest ulubionym kolorem marketingowców - po prostu zachęca do zakupów. Jednak jego zbyt intensywny odcień tego koloru może powodować agresję.
Kolor różowy jest najbardziej kojarzony z dziewczęcością oraz kobiecością i ten fakt jest wykorzystywany w marketingu. Symbolizuje wdzięk, uprzejmość, urok i dziecinność. Podobno pomaga łagodzić stres, budzi optymizm i sympatię. Ten kolor lubią osoby pragnący bliskości, miłości i sami łatwo się wzruszają. To również barwa łatwowierności. Z drugiej jednak strony jest mówi się, że jest przeznaczony dla osób pewnych siebie, odważnych i lubiących ryzyko.
Trochę poczytałam i nieco przybliżyłam ten „kolorowy” temat. Naturalnie do wniosków sformułowanych przez psychologów, trzeba podchodzić z dystansem i nie traktować ich jak prawd objawionych. Może jednak jest w nich trochę racji, skoro ludzie związani z marketingiem tak chętnie wykorzystują symbolikę kolorów Dodam jeszcze, że mamy też na blogu post W świecie kolorów, w którym Monika snuje ciekawe refleksje na temat roli barw w dziełach malarskich. Zachęcam do lektury tego archiwalnego materiału. Oto jego adres: https://www.blogger.com/blog/post/edit/4177769842659596637/8323944703584376009
Natalia
Grafika:
https://media.istockphoto.com/vectors/young-sexy-woman-or-girl-with-pretty-face-vector-id1185673495?b=1&k=6&m=1185673495&s=170667a&w=0&h=FGI24p_SmwXMcI44kQyiDKPwpetfzDZVaUlmdgXMswI=
https://pixabay.com/pl/photos/droga-mleczna-gwiaździste-niebo-2695569/
https://pixabay.com/pl/photos/sun-zachód-słońca-słońce-3275314/
https://pixabay.com/pl/photos/ręce-współczucie-pomocy-stary-699486/
https://cdn.pixabay.com/photo/2016/08/20/10/33/amethyst-1607247_960_720.jpg
https://pixabay.com/pl/photos/płatki-róż-różowy-tle-miłość-3194062/