Błogosławieństwo czy przekleństwo?
We wszystkim musi być umiar.
(Pitagoras)
Jesteśmy zaprzyjaźnieni z komputerami i Internetem już od wielu lat, a stale rozwijająca się technologia daje nam do dyspozycji różne narzędzia do pracy, nauki i rozrywki. Choć nie tak dawno głównym sposobem spędzania czasu przez dzieci były zabawy na świeżym powietrzu z rówieśnikami, tak teraz zostają wyparte przez coraz nowsze gry komputerowe. I choć o rozrywce na świeżym powietrzu można się wypowiadać w niemal samych superlatywach, to gry komputerowe posiadają dwa oblicza. Zastanawialiście się kiedykolwiek jak rozrywka przed ekranem komputera wpływa na waszą psychikę i wasze myślenie? Teraz mogę wam nieco to ułatwić!
Około dwóch czy trzech dekad temu powstawały pierwsze, nieskomplikowane gry komputerowe, jak chociażby „Latające kostki”. Obecnie większość gier posiada szeroką i wielowątkową fabułę, która pozwala kreować otaczającą rzeczywistość. Ten aspekt gier niewątpliwie rozbudza wyobraźnię, pozwala wznieść się na wyżyny kreatywności. Gry mogą przyczynić się do nabycia naprawdę przydatnych umiejętności: szybkiego zapamiętywania, myślenia taktycznego, łączenia zdarzeń w ciąg przyczynowo-skutkowy. Gier broni profesor Łukasz Turski: Najlepsi chirurdzy laparoskopowi, to są ludzie, którzy grali. Tak nauczyli się technologii działania poprzez obraz.Podobnie też jest z pilotującymi bezzałogowe drony. Szczerze mówiąc, wolałbym dać się pokroić nożem chirurga, który wcześniej korzystał z różnych symulatorów niż takiego, który nie ma takie doświadczenia. Dzięki różnym mechanizmom zastosowanych w grach można wypracować umiejętności potrzebne do samodzielnego życia. Można by nawet powiedzieć, że nie wynaleziono dotąd tak skutecznego i atrakcyjnego sposobu łączenia nauki z zabawą. Co więcej, profesor Bronisław Siemieniecki wykazał swymi badaniami, iż edukacyjne gry komputerowe, w porównaniu z tradycyjnym nauczaniem, dają lepsze efekty, przy tym dodatkowo zwiększając tempo uczenia się i oszczędzając czas.
Według naukowców, gry komputerowe rozwijają sprawność psychiczną. Mózg jest intensywnie stymulowany, szczególnie obszary odpowiedzialne za wzrok i słuch. To oznacza, że rozwija się szybkość reagowania, logiczne myślenie, umiejętność łączenia informacji i wykorzystywania ich, by przejść na wyższy level. Abstrahując od naukowych wywodów,mogę przyznać, że gra w kultowego Tetrisa wyrobiła u mnie umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, aby móc odpowiednio ułożyć klocki jeden na drugim, a popularna Fifa nauczyła mnie strategicznego myślenia. Czyli gry nie ogłupiają!
Gry komputerowe mają również ciemną stronę. Okazuje się, że gry mogą stać się niebezpieczeństwem. Po pierwsze, mogą uzależniać. Mogą mieć negatywny wpływ na psychikę człowieka, zwłaszcza młodego, który kształtuje swoje myślenie i zdolności psychospołeczne. Nadmierne zaangażowanie w grę komputerową może prowadzić do utraty poczucia czasu, drażliwości, zaburzeń koncentracji,a także izolacji od społeczeństwa. Widziałem wiele filmików pokazujących klawiatury, myszy i monitory padające ofiarą frustracji graczy. Niebagatelny wpływ na zachowania młodego człowieka mają również gry z gatunku „strzelanek” i bijatyk. Ich wspólną cechą są okrucieństwo i destrukcja. Profesor Maria Braun-Gałkowska pisze, że dziecko korzystając z gier komputerowych kilku tysięcy morderstw dokonuje samo. Przemoc na ekranie może rozbudzać głęboko ukrytą agresję, co przekłada się na realne życie. Niepokojącym efektem grania w gry przepełnione przemocą jest wiara w odrodzenie po śmierci, co może doprowadzić do tragedii.
Nie ma jednej opinii pozwalającej zdecydowanie stwierdzić, czy gry komputerowe są złe, czy są dobre. Ocenę pozostawiam moim czytelnikom. Myślę jednak, że najważniejsze są umiar i rozsądek w korzystaniu z gier komputerowych. Zresztą, te cechy są wskazane we wszystkim. Bo jak mawiają mądrzy ludzie: Na umiar jeszcze nikt nie umarł!
Unikalny
Grafika:
https://gamedot.pl/uploads/media/shop_product/0006/48/thumb_547485_shop_product_product_gallery_big.jpeg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tetris#/media/Plik:Emacs_Tetris_vector_based_detail.svg
https://cdn.doz.pl/image/article/161460/scalecrop/840x350