13 maja 2016

Co w trawie piszczy?




      Ocalić od  zapomnienia


To, co naziści zrobili Żydom, 
było nie do wypowiedzenia,
ale przecież trzeba znaleźć wyraz (…), by wspominać ich imiona, 
jeżeli nie chce się wydać ofiar na przekleństwo zapomnienia.
                                                                                           (Theodor Adorno)


Mówi się, że naród, który nie zna swojej historii, jest skazany na powtórne jej przeżycie. Znając tę przestrogę, uczniowie pierwszych klas naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach, które pozwoliły przybliżyć dzieje Żydów, tak ściśle związanych z Zamościem i jego okolicami.

W piątek, 22 kwietnia nasze liceum odwiedziła pani Ewa Koper z Muzeum- Miejsca Pamięci w Bełżcu. Po jej krótkim wystąpieniu młodzież naszego liceum obejrzała film Ewy Szprynger pt. Tam był kiedyś nasz dom. Skonfrontowanie przedwojennego Zamościa, pełnego żydowskiej kultury, z Zamościem w okresie II wojny światowej i po jej zakończeniu, niesie ze sobą jednoznaczny przekaz: Holocaust w ogromnym stopniu dotknął nasze tereny. Dawni mieszkańcy naszego miasta z radością opowiadali o pięknych kamienicach  i o swojej dawnej codzienności. Jednak powrót do czasów ukrywania się, ciągłych ucieczek i strachu o swoje życie przyniósł  ze sobą cień smutku i żalu. 
Uczniowie klasy I A pod przewodnictwem pani profesor  Marii Bikowskiej przygotowali również prezentację, w której przybliżyli sylwetki kilku zamojskich Żydów, wśród których znajdowali się lekarze, prawnicy, a nawet dzieci. Każdy z nich odcisnął głęboki ślad w historii naszego miasta.  Spotkanie zorganizowane z pomocą Muzeum - Miejsca Pamięci w Bełżcu zakończyło się zajęciami, które poprowadziła pani profesor Maria Bikowska. Uczniowie klasy I A dyskutowali o Żydach, szczególnie w kontekście II wojny światowej, na podstawie wspomnień  stanowiących  dla nas bardzo ważne źródło historyczne.
Celem przygotowanych warsztatów było przedstawienie młodzieży I Liceum Ogólnokształcącego  historii, która jest dla niej  bardzo istotna. Uczniowie z chęcią wzięli w niej udział, co pokazuje zainteresowanie młodych ludzi swoją przeszłością. Dzięki temu szkoła pomogła uczniom dowiedzieć się więcej o żydowskiej kulturze oraz ocalić ją od zapomnienia.

Dominika Wiśniewska


Grafika: własna