Czy
śnimy czeski sen?
Niech się spełni piękny sen.
Czy to cud? Czy to szczęście?
Może to tylko sen?
Bo jak mogą tak pięknie kwitnąć róże w pochmurny dzień?
Przez szkła różowe nie patrz.
Oto swój rozum masz, gdy życie ucieka,
to co dobre z niego bierz.
Ref. Spójrz na świat oczami dzieci,
Tyle wokół pięknych rzeczy.
Wszystko to możesz mieć,
jeśli tylko zechcesz chcieć.
Czy to cud? Czy to szczęście?
Może to tylko sen?
Bo jak mogą tak pięknie kwitnąć róże w pochmurny dzień?
Przez szkła różowe nie patrz.
Oto swój rozum masz, gdy życie ucieka,
to co dobre z niego bierz.
Ref. Spójrz na świat oczami dzieci,
Tyle wokół pięknych rzeczy.
Wszystko to możesz mieć,
jeśli tylko zechcesz chcieć.
Zapach łąki, pełny talerz,
forsą też się nie przejmuj wcale.
Kredyt weź i do nas pędź.
Niech się spełni piękny sen.
forsą też się nie przejmuj wcale.
Kredyt weź i do nas pędź.
Niech się spełni piękny sen.
(piosenka
z filmu Czeski sen)
Powiecie: naiwna piosenka.
Otóż, nic podobnego! Pochodzi z filmu Czeski
sen i jest modelowym przykładem tego, jak działa reklama, a za jej pomocą
odbywa się manipulacja ludźmi. Czym jest
manipulacja? To forma wywierania
wpływu na osobę lub grupę w taki sposób,
by nieświadomie i z własnej woli realizowała cele manipulatora. Zacytowana reklamowa piosenka
zawiera wszystkie elementy służące
perswazji i osiągnięciu zamierzonych
celów. Wykorzystanie ludzkich marzeń o
szczęściu i wygodnym życiu (sen –cud
- szczęście; życie ucieka, to co dobre z niego bierz). Obietnicę ich spełnienia (Wszystko to możesz mieć, jeśli tylko zechcesz chcieć). Dla zwiększenia szansy
jest i zaklęcie (Niech się spełni piękny sen) – włączona jest więc magiczna funkcja
języka, oprócz impresywnej. Szanse spełnienia zwiększą się, jeśli człowiek im
pomoże (kredyt weź, do nas pędź, spójrz
oczami dziecka). Człowiekowi z kolei się pomaga, angażując jego uwagę pytaniami
retorycznymi (Czy to cud? Czy to
szczęście? Może to tylko sen? Bo jak
mogą tak pięknie kwitnąć róże w pochmurny dzień?). Uwagę przyszłego
nabywcy rozbudza się słownictwem pozytywnie nacechowanym (piękny sen, piękne rzeczy) oraz
pozytywnymi skojarzeniami zmysłowymi (zapach łąki, pełny talerz, szkła
różowe). Zaaferowany
człowiek nawet nie zauważy dwojakiego
znaczenia związków frazeologicznych: patrzeć
na świat oczami dziecka oraz patrzeć
przez różowe szkła. A znaczą one spojrzenie
pozytywne, pełne zachwytu, ale też -
niestety – naiwne i bezkrytyczne. Wprawdzie słowa piosenki radzą: Przez
szkła różowe nie patrz.//Oto swój rozum masz, ale przekorna natura
człowieka i tak zrobi swoje.
Podobnych informacji na temat siły perswazji reklamy
dowiedzieliśmy się w trakcie pogadanki przeprowadzonej przez pracownika Centrum
Edukacji Filmowej w Wołominie w ramach cyklu „Lekcja w kinie”. Z definicji
reklamy wynika, że to informacja
połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do
nabycia lub korzystania z określonych towarów lub usług. Reklamę tworzy się po to, aby sprzedać nowy produkt
albo zwiększyć sprzedaż już istniejącego
na rynku od lat. Jest tak konstruowana, aby potencjalny klient poczuł potrzebę kupienia promowanego towaru. Przy
tym ma wzbudzać w nim pozytywne emocje. Kiedyś reklama była tworzona zgodnie z
zasadą: myśleć – robić - czuć. Chodziło oto, aby klient podejmował trafną
decyzję, a więc przed zakupem towaru miał się zastanowić, czy naprawdę
go potrzebuje. W dzisiejszych czasach zasada ta zmieniła się na: czuć –robić - myśleć. Klient pod
wpływem reklam coś kupuje, a dopiero
potem analizuje, czy naprawdę jest mu to potrzebne. Reklamy nie są przeznaczone do świadomego odbioru! Mają za zadnie
wzbudzić w odbiorcy chęć posiadania danej rzeczy za wszelką cenę.
Osoby zajmujące się reklamą często stosują
zasadę AIDA. Jest to skrót od czterech angielskich słów. Attention –
uwaga (skupienie uwagi na promowanym produkcie). Interest –
zainteresowanie ( właściwościami produktu). Decision – decyzja (przekonanie
klienta, że produkt jest mu potrzebny i może zaspokoić jego potrzeby, co wynika
z Desire - pożądania). Action - akcja (udanie się do sklepu
i kupienie promowanego towaru). Obecnie niektórzy dodają jeszcze jedną
literę: S Satisfaction
(satysfakcja)
- usatysfakcjonowanie klienta, co spowoduje, że znowu wybierze ten sam
produkt i poleci go innym. Jeśli podczas oglądania reklamy człowiek
ma odczucie, że chce posiadać daną rzecz za wszelką cenę, to oznacza, że
zasada AIDA została właściwie zastosowana i reklama odniosła zamierzony
skutek.
Ważną rolę w reklamie odgrywają kolory.
Zadbali o to badacze zajmujący się psychologią barw - ich wpływem na
emocje i reakcje fizyczne człowieka. Kolor żółty kojarzy
się ze słońcem, ciepłem, radością i szczęściem. Oznacza pogodę ducha, energię,
radość, optymizm. Dlatego używa się go do promowania produktów dla
dzieci, a także różnego rodzaju usług turystycznych (wycieczki, wakacje). To
kolor „luzu".
Kolor pomarańczowy. Jest połączeniem
energii czerwieni oraz pogody koloru żółtego. Oznacza radość, fascynację
i determinację., a więc jest adresowany szczególnie do ludzi
młodych. Z kolei jako kolor pomarańczy stymuluje apetyt, dlatego promuje
jedzenie i produkty skierowane do młodzieży.
Kolor czerwony kojarzy się z miłością, władzą, krwią czy gniewem, więc jest bardzo intensywny emocjonalnie .
Kolor czerwony kojarzy się z miłością, władzą, krwią czy gniewem, więc jest bardzo intensywny emocjonalnie .
Oznacza wigor, siłę woli i energię.
To idealna barwa dla nagłówków typu: okazja, tylko teraz. Powinien być używany
jako element stymulacji ludzi do podjęcia szybkiej decyzji. Podobno
ten kolor pobudza nasze kubki smakowe, jest wykorzystywany przez firmy związane
z gastronomią, głównie z fast-foodami.
Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem, naturą, nadzieją. Wpatrywanie się kilka minut w zieleń potrafi uspokoić zdenerwowanie. Jest to barwa ściśle związana z bezpieczeństwem, zdrowiem, płodnością, harmonią.W reklamie kolor zielony często używany jest przez firmy z branży medycznej, spożywczej oraz wszelkiej działalności związanej z bezpieczeństwem człowieka, w tym z ekologią.
Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem, naturą, nadzieją. Wpatrywanie się kilka minut w zieleń potrafi uspokoić zdenerwowanie. Jest to barwa ściśle związana z bezpieczeństwem, zdrowiem, płodnością, harmonią.W reklamie kolor zielony często używany jest przez firmy z branży medycznej, spożywczej oraz wszelkiej działalności związanej z bezpieczeństwem człowieka, w tym z ekologią.
Kolor niebieski
kojarzy się z niebem i wodą, a w sensie metaforycznym ze
stabilizacją, mądrością i prawdą. Ponadto z profesjonalizmem, kompetencją i zaufaniem.
Wykorzystywany jest więc do promowania produktów związanych z czystością,
wodą, powietrzem. Ten kolor nie powinien być stosowany do promocji artykułów
spożywczych, ponieważ woda gasi pragnienie i hamuje apetyt.
Kolor czarny
w marketingu kojarzy się z
elegancją, luksusem, prestiżem, dyskrecją, przywództwem i tajemniczością. Jego
zaletą jest fakt, że pasuje praktycznie do każdego rodzaju działalności, gdyż
może wejść w korelację z innymi barwami bez obaw o utratę zaufania do marki.
Dlatego jest często wykorzystywany przez korporacje i duże przedsiębiorstwa
charakteryzujące się prestiżem i wysokim standardem.
Bardzo ważne jest też odpowiednie hasło reklamowe. Powinno być
chwytliwe i łatwe do zapamiętania. Dlaczego? Ano dlatego, że takie
hasło powtarzane przez znaczną liczbę osób przyczynia się do
promowania określonej marki. Innym zabiegiem jest komplementowanie przyszłego klienta.
Ten chwyt najczęściej jest stosowany w reklamach skierowanych do kobiet, które
chcą być „wyjątkowe” i „tego warte”. Istotne jest
przemawianie do konsumenta jak do kogoś znajomego, o kogo się producent
troszczy: Męczy Cię kaszel? Bolą Cię mięśnie? Masz dość? Umberto Eco
zauważył, że reklama jest
skuteczna, gdy jest przeznaczona dla nielicznych i gdy każdy znajdzie się w tym
wąskim gronie wybrańców. Najpopularniejszą techniką jest stosowanie
przymiotników pozytywnie wartościujących
produkt, takich jak: najlepszy, jedyny, najskuteczniejszy, naturalny,
najtańszy. Inną techniką manipulacji słowem w reklamie jest posługiwanie się naukowymi terminami. Często im
towarzyszą wykresy, które mają utwierdzić konsumenta w przekonaniu o profesjonalizmie
przekazu. W tym celu wykorzystuje się autorytet eksperta (lekarza, farmaceuty),
oczywiście granego przez aktora. Wypowiadane w szybkim tempie kwestie,
uniemożliwiają odbiorcy przeanalizowanie ich treści. To - naturalnie -
tylko niektóre z technik stosowanych przez reklamę służących manipulacji ludzi.
Po
zapoznaniu się z mechanizmami reklamy zobaczyliśmy czeski film Czeski sen w
reżyserii Vita Klusaka
i Filipa Remunda. Zgodnie ze znaczeniem frazeologizmu „czeski sen”, reżyser
przedstawił fałszywe przedsięwzięcie (hoax) na wielką skalę.
Dokument pokazuje mechanizm działania kampanii reklamowej
tytułowego supermarketu, który tak naprawdę nie istnieje. Film jest komedią,
farsą, ale podszytą tragizmem. Czeski sen to
wizja podatności człowieka na wszechobecną reklamę, która go otacza
i chociaż nie kłamie, nigdy nie mówi całej prawdy. Obrazuje wpływ stałej
obecności reklam na życie człowieka: jego sen, pracę,
naukę, zdrowie… Coraz częściej człowiek postępuje jak marionetka,
podatna na manipulację. Film pokazuje, że świat reklam nie zniknie – zostają
zdjęte reklamy Czeskiego
snu i natychmiast pojawiają się nowe. To smutna wizja świata konsumpcji. Na
szczęście jednak film pokazuje, że ludzie – oszukani przez reklamę –
potrafią zdobyć się na dystans do samych siebie i na śmiech. Może jednak nie
wszyscy śnią czeski sen?
Być może teraz może każdy z nas bardziej świadomie spojrzy na reklamę. I zanim pobiegnie wraz z tłumem do sklepu, zdobędzie się na moment refleksji. Nie pozwoli, żeby rozpanoszył się w nim konsument, spychając człowieczeństwo do podrzędnej roli.
Kinga
Grafika:
http://www.etnologia.pl/wspolny-worek/teksty/foto/czeski-sen/czeski_sen_01.jpg
http://pozaetatem.pl/wp-content/uploads/2014/12/AIDA.jpg
http://www.projektowaniegraficzne.pl/wp-content/uploads/2011/11/mcdonald-logo-kolor-zolty.jpg
http://www.projektowaniegraficzne.pl/wp-content/uploads/2011/11/pomaranczowy-kolor-orange1.jpg
http://www.projektowaniegraficzne.pl/wp-content/uploads/2011/11/kolor-zielony.jpg
http://www.projektowaniegraficzne.pl/wp-content/uploads/2011/11/kolor-czerwony-logo-coca-cola.jpg
http://www.projektowaniegraficzne.pl/wp-content/uploads/2011/11/danone-niebieski-kolor.jpg
http://www.projektowaniegraficzne.pl/wp-content/uploads/2011/11/sony-puma-ww-kolor-czarny.jpg
http://1.fwcdn.pl/po/89/11/158911/7525831.3.jpg