Bliżej filmu
Film buduje się z wielu
maleńkich kawałków,
bardzo ostrożnie,
aby nie zburzyć delikatnej struktury.
(Renee Zellweger)
bardzo ostrożnie,
aby nie zburzyć delikatnej struktury.
(Renee Zellweger)
Uczniowie naszej szkoły
po raz kolejny brali udział w „Lekcji w
kinie” organizowanej przez Centrum Edukacji Filmowej w Wołominie. Tym razem lekcja dotyczyła adaptacji i ekranizacji. Temat ten, poparty prezentacją multimedialną, omówił aktor Łukasz Węgrzynowski. Następnie obejrzeliśmy
film w reżyserii Andrzeja Wajdy
„Brzezina”, który posłużył jako przykład dla omówionych wcześniej kwestii. Jako
że miałyśmy przyjemność uczestniczyć w tej niecodziennej lekcji,
chciałybyśmy przedstawić najważniejsze tematy przeanalizowane podczas wykładu.
Adaptacja filmowa. Bardzo często jest mylona z ekranizacją. Oznacza
przystosowanie utworu literackiego do potrzeb filmu - przekształcenie go w scenariusz, na podstawie
którego powstaje film. Przedmiotem przeróbki może być: powieść, nowela,
opowiadanie, poemat czy utwór sceniczny. Dostosowanie tekstu dzieła
literackiego do potrzeb filmu ma zawsze charakter twórczy, a nie mechaniczny. Adaptacja
może być swoistą interpretacją utworu literackiego lub jego dokładnym
przekazem. Poniżej przedstawiamy główne rodzaje adaptacji.
Ekranizacja, czyli jak najdokładniejsze i najwierniejsze
odzwierciedlenie dzieła na ekranie. Jako przykład może posłużyć film „Pasja” w reżyserii Mela Gibsona. Bohaterowie,
by jak najdokładniej oddać realia czasów biblijnych, wypowiadają swoje kwestie
w językach: hebrajskim i aramejskim.
Dodanie nowych elementów. Tu przykładem może być „Wesele” w reżyserii Andrzeja
Wajdy. Reżyser dodał scenę orszaku weselnego jadącego z Krakowa do Bronowic, której nie ma w dramacie Wyspiańskiego, a na
ekranie dodatkowo pojawiła się informacja o czasie akcji. Dzięki temu film przybiera formę reportażu.
Wyróżnienie jednego
motywu.
Przykładem jest „Anna Karenina” w reżyserii Joe Wrighta. Film skupia
uwagę na teatralizacji życia codziennego arystokracji. Reżyser chciał
ukazać pogląd, że człowiek jest aktorem odgrywającym w swym życiu wiele ról.
Tytułowa bohaterka nie była zadowolona ze swej roli - wiernej żony i kochającej
matki, a przy tym - dobrze wychowanej, pełnej klasy arystokratki.
Zmiana kontekstu. Film „Mansfield Park” , którego reżyserem jest Iain B. MacDonald ukazuje dzieło z perspektywy widza. Bohaterka filmu to młoda,
rezolutna dziewczyna, która sprzeciwia się obowiązującym normom, sama chce
kierować własnym życiem i śmiało wygłasza swoje poglądy. Jej charakter jest
zupełnie odmienny od oryginalnej postaci. Bohaterka książki jest chorowita i nieśmiała. Reżyser wprowadza też wątek niewolnictwa, który nie występował w powieści.
Polemika. Film „Bracie, gdzie jesteś?” jest dziełem Joela Coena, reżysera i scenografa. To komedia kryminalna luźno oparta na „Odysei” Homera, której akcja rozgrywa się w czasie wielkiego
kryzysu.
Jako drugi przykład
można przytoczyć „Ziemię obiecaną”, w
której reżyser – Andrzej Wajda - zmienia zakończenie, dodaje sceny
niewystępujące w oryginale oraz nowe wątki. Na przykład jeden z głównych bohaterów - Karol Borowiecki - nie przechodzi pozytywnej przemiany i w zakończeniu filmu pozostaje
bezwzględnym kapitalistą.
Aktualizacja. Przykładem jest „Lawa” w reżyserii Tadeusza Konwickiego, aktualizacja
„Dziadów” Adama Mickiewicza. Konrad, który myśli jak człowiek współczesny, zna
dalsze dzieje swojego kraju – widzi powstania narodowe, II wojnę światową oraz Holocaust. Reżyser
w ten sposób pokazuje, że „Dziady” to dzieło nadal aktualne. Innym przykładem jest
film „Hamlet” z 2000 roku w reżyserii Michaela
Almereydy z Ethanem Hawke'm w roli tytułowej. Akcja rozgrywa się we
współczesnym Nowym Jorku. Król jest szefem rodzinnego interesu o światowej skali.
Zawiadomienie o pojedynku jest dostarczone drogą elektroniczną, a rekwizyty to
telefony komórkowe czy laptopy. Reżyser pyta o aktualność utworu oraz o to, kim dziś byłby Hamlet i jakie miałby dylematy. Pokazuje postać
jako wrażliwą jednostkę, zafascynowaną wirtualnym światem i technologią.
Swobodna adaptacja. Ilustracją jest „Tatarak” Andrzeja Wajdy nawiązujący do
opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Film
opowiada o przemijaniu miłości i życia. Wajda ukazuje też proces tworzenia filmu - występują sceny z pracy na planie filmowym, rozmowy reżysera i
aktorów. Jedną z bohaterek jest aktorka(Krystyna Janda), która opowiada o swoim życiu prywatnym
- o chorobie i śmierci męża. Aby adaptacja była w
pełni udana, ważne jest odpowiednie wykorzystanie środków wyrazu sztuki
filmowej. Poniżej najważniejsze z nich.
Kompozycja kadru. To reżyser i autor zdjęć decydują o obrazie
filmowym. Na przykład całość zdjęć
do „ Faraona” Jerzego Kawalerowicza była kręcona w Polsce na Pustyni Błędowskiej. Krajobraz Mazur udawał
krajobraz afrykański. Twórcy
filmu czerpali inspirację ze sztuki egipskiej - całkowicie odtworzyli freski, a charakteryzując bohaterów, odtworzyli realia antyku.
Kolor. „Pokuta” to brytyjsko-francuski
melodramat na podstawie książki Iana McEwana. Aby
ukazać tragizm wojny, twórcy filmu wykorzystują kontrast: życie przedwojenne ma jaskrawe, żywe barwy,
a życie podczas wojny - odcienie szarości - ponure, wyblakłe. Z kolei w filmie „Trainspotting” reżyser Danny Boyle , aby odzwierciedlić postrzeganie
świata przez narkomanów, zastosował specyficzne, psychodeliczne barwy. Światło. W „Pachnidle” według powieści Patricka Süskinda, aby przybliżyć widzowi realia XVIII - wiecznej
Francji, posłużono się wyłącznie
naturalnym światłem, jedynym jego
źródłem poza słońcem były świece i lampy oliwne. Wykorzystano kontrast między
scenami oświetlonymi a ciemnością. Ruch
kamery. Mogą być różne ruchy kamery i służą one do urozmaicania, a także zdynamizowania filmu.
W „Wieku niewinności” Martina Scorsese widzimy długie ujęcia trwające nawet do 9 minut. Dzięki takiemu sposobowi nagrywania widz ma wrażenie
uczestnictwa w wydarzeniach. Ujęcia przechodzą od panoramy do
szczegółów, skupiając uwagę widza na przykład na strojach XIX-wiecznej arystokracji, wystrojach wnętrz i dziełach sztuki. Ruch kamery, który wpływa na
odbiór filmu, był też elementem filmu „Lalka” w reżyserii Wojciecha Hasa. Akcja dzieje się w Warszawie, a
jedno ujęcie ukazuje jej dwie odmienne strony. Kamera śledzi bohaterkę
schodzącą w dół: od bogatej, beztroskiej, kolorowej i wesołej dzielnicy do biednej,
zatroskanej, ponurej części miasta. Kierunek, w jakim zmierza bohaterka, jest
symbolem upadku stolicy. Im bliżej Wisły, tym większy obraz nędzy. Muzyka. Muzyka może być ilustracją wydarzeń , ich dopełnieniem,
wyrazem dramaturgii. Może charakteryzować postaci i wyrażać
ich przeżycia, a także wprowadzać nastrój. Tak jest na
przykład w filmie „Duma i uprzedzenie” . Specjalny motyw muzyczny podpowiada
oglądającemu, jak czuje się bohater w danym momencie filmu. Aktorzy. Ich dobór jest jednym z
najważniejszych działań podczas tworzenia filmu. Jak wielkie znaczenia ma odpowiednia obsada, widać w serii filmów o Jamesie Bondzie. Rola tytułowego bohatera
była grana przez sześciu aktorów po to, by ukazać zmiany w jego charakterze
oraz zachować ciągłość wiekową Bonda. Narracja. Xawery
Żuławski, reżyser „Wojny polsko-ruskiej”, umieścił w filmie Dorotę
Masłowską, autorkę książki, na podstawie której powstała adaptacja. Ukazał
kontrolę narratorki nad akcją - to od niej zależą losy bohaterów, ich reakcje,
miejsce i czas akcji. Dzięki temu możemy porównać ją do Boga, który ma władzę
nad światem, nic nie dzieje się bez jego wiedzy.
Adaptacja filmowa
poszerza, a nawet zmienia kontekst dzieła literackiego, ponieważ polega na
obróbce materiału, który przeznaczony jest do sfilmowania. Adaptacja filmowa
jest przystosowana do potrzeb publiczności, niektóre wątki są pomijane, ale dodawane
też są nowe, aby uatrakcyjnić fabułę i wzbudzić zainteresowanie w widzu. Odgrywa zatem w kinie bardzo istotną rolę, co
- mamy nadzieję - udowodniłyśmy, przytaczając powyższe przykłady.
#Jul i #Lawenda