O montażu filmów
Montaż jest nie tylko sklejaniem w całość kawałków
taśmy,
ale sztuką i trudną, i
niezwykle ważną ,
choć jej narzędziami
są tylko nożyczki i
klej.
(Ryszard Doroba)
Mam dosyć osobliwe hobby.
Uwielbiam montować filmy, ponieważ to sprawia, pracuję we własnym świecie i nikt mi nie przeszkadza. Mogę rozwinąć swoje
umiejętności i pokazać, co potrafię. Cięcie filmów wymaga przede wszystkim
cierpliwości , wiedzy i kreatywności. Spędziłem mnóstwo czasu przy klejeniu filmów.
To hobby jest dla każdego, kto posiada: komputer i zapał. Dlatego chciałbym
troszkę powiedzieć na ten temat.
Mówimy, że reżyser wykonał świetną robotę lub scenarzysta napisał dobry scenariusz. Wszyscy zapominają jednak o tym, jak ważny jest montaż. Po
zakończeniu zdjęć przyszły film jest tylko zbiorem wielu odcinków taśmy
filmowej, na której zostały zarejestrowane poszczególne jej sceny. Aby stał się
on filmem w pełnym tego słowa znaczeniu, trzeba wybrać najlepsze odcinki taśmy oraz połączyć je w logiczny znaczeniowo i
oryginalny artystycznie ciąg obrazów
filmowych.
Modyfikacja obrazu. Najwięcej pracy przy
montażu wymaga właśnie ten aspekt. Sztab
osób odpowiedzialnych za cięcie filmu ma do wykonania niełatwą pracę . Musi dodać odpowiedni
kontrast, nasycenie, balans bieli i wiele różnych czynników
Powyżej: Screen z programu Sony Vegas 12 -
podstawowe efekty.
Naukowo udowodniony jest fakt, iż kolory
oddziałują na ludzką psychikę. Prosty
Tak jak wcześniej wspominałem, gdy barwy są blade, zlewają się ze sobą a kolor biały jest nienaturalny. Takie działanie ma na celu podświadome wyczulenie widzów na tzw. "straszaki" oraz nastawienie ich organizmu na tryb obronny, w którym wydzielana jest spora dawka adrenaliny. (Jak w filmie The ring - poniżej).
GreenScreen - co to jest?
Jest to technika montażu
filmu, polegająca na usuwaniu niebieskiego lub zielonego jednolitego tła i
zastępowanie go jakimś obrazem , filmem czy też strukturą wygenerowaną przez
komputer. Dzisiaj dużą ilość scen nagrywa się nie wychodząc ze studia. Aby wytłumaczyć, jak t0 się robi, musicie zobaczyć te zdjęcia.
Wyżej widzimy, jak z piętrowego studia
można zrobić wielopiętrowy drapacz chmur. Jest to niezwykle wygodne i
tanie, ponieważ ekipa filmowa nie musi jechać z całym sprzętem do
oddalonego 400 km miejsca, aby nagrać krótką scenę.
Z greenscreen'em filmowcy osiągają świetne efekty, kiedyś
niewyobrażalne dla twórców. Na zdjęciu po lewej stronie widzimy, jak tworzone są filmy fantastyczne. Tak więc zastosowania greenscreen`a (lub bluebox'a
- działanie to samo, tylko kolor niebieski, zamiast zielonego) są różne. W
wiadomościach czy pogodzie greenscreen'a zastępuje się komputerowo, np. animowaną mapą
Polski. Dlaczego zielony a nie na przykład czerwony? Otóż, zielony kolor to
najrzadsza barwa naszych ubrań (pomyślcie sobie, ile macie w szafie ubrań w
kolorze zielonym), a ponadto ludzka twarz kolorytem najbardziej odbiega od
koloru zielonego.
Jak trudna jest praca montażysty? Zawód montażysty jest
bardzo trudny. Znajomość technik edycji komputerowej musi być niezwykle dobrze
opanowana. Są prowadzone studia graficzne w różnych krajach Europy i w Stanach
Zjednoczonych. Montażyści spędzają około 1200 godzin roboczych nad filmem.
Oczywiście ilość pracy zależy od gatunku filmu i od tego, jak bardzo film jest
złożony. Mogę powiedzieć, że średnio grafik ogląda ten sam film około 300-600
razy, aby sprawdzić, czy wszystko jest tak, jak należy
i czy jakiś niepożądany obiekt nie dostał się na plan (np. czy w filmie
o okresie średniowiecza nie pojawił się
gdzieś w kadrze samolot).
Filmy Sci-Fi. Jak tworzy się
olbrzymie statki kosmiczne lub olbrzymie
roboty? Każdy
z was oglądał pewnie Star Trek'a czy Transformersy.
Praca nad nimi jest niezwykle trudna i monotonna. Graficy - klatka
po klatce - wstawiają odpowiednie struktury. Przy takich filmach pracuje sztab
montażystów i grafików komputerowych. Działania są skomplikowane i trwają
bardzo długo. Załóżmy, że w film Framerate
(ilość klatek na sekundę) wynosi 30 klatek/s. W minucie filmu mamy 1800 klatek.
A same efekty specjalne trwają np.25 minut. W takim filmie
trzeba zedytować 45000 klatek!
Filmy animowane. W tym rodzaju filmu montażyści odgrywają główną rolę. Praca
nad animowaną bajką jest łatwiejsza od edycji filmu Sci-Fi . W filmie
animowanym nie trzeba adaptować obiektów,
aby wyglądały na rzeczywiste . W animacji otoczenie jest generowane razem z
postaciami . Poza tym animacja nie musi wyglądać zupełnie realnie, a dzieci wolą oglądać środowisko stworzone
komputerowo. Poniżej przykład
postaci w programie animacyjnym.
postaci w programie animacyjnym.
Jeśli macie jakieś
pytania, na które nie udało mi się odpowiedzieć w poście, piszcie w
komentarzach .:)
Bogdan