Vanitas
vanitatum
Widziałem wszelkie
dzieła
czynione pod słońcem.
A oto wszystko marność i gonienie za wiatrem.
(...)
(Księga Koheleta)
Barok to okres refleksji
o przemijającym czasie, którym towarzyszyły idee: mors i vanitas. Były obecne w
różnych dziedzinach kultury, również w malarstwie. Myśl o szybko przemijającym
życiu i niszczącej mocy czasu prowadziła do przekonania o znikomości wszystkiego,
co ziemskie i doczesne. To z kolei, wiodło do wniosku, że sens życia
zawiera się w perspektywie nieuchronnego końca.
Post zawiera dwie
interpretacje obrazu Pietera Claesza, Martwa natura vanitas: Mileny i
Kornelii.
Najpierw
propozycja Mileny.
Pieter Claesz był
holenderskim malarzem, który urodził się około 1597 roku, a zmarł w 1661roku.
Malował martwe natury ukazujące zjawisko przemijania - vanitas. Jego obrazy są
utrzymane w ciemnych kolorach z subtelną grą świateł. Obraz "Martwa natura
vanitas" powstał w 1630 roku, a więc we wczesnym okresie twórczości, kiedy
artysta miał zaledwie 33 lata.
Dominantą kompozycyjną
obrazu "Martwa natura vanitas" jest czaszka ludzka, leżąca na stosie
kartek tworzących książkę. Obok kart leży pióro. Ta kompozycja mówi o
marności i krótkotrwałości życia ziemskiego oraz o tym, że sami jesteśmy
pisarzami swojego losu i decydujemy o przebiegu naszego życia. Przedmioty
tworzące drugi plan, również mają sens symboliczny. Przewrócony kielich może
symbolizować przeznaczenie. Kielich jest pusty, co oznacza, że
przeznaczenie już się wypełniło. Zegar jest symbolem upływającego czasu. Czas
ucieka, a człowieka goni śmierć. Ponieważ człowiek nie może zatrzymać
jego biegu, musi mu się poddać. Zegar otacza wstążka, na której jest
zawieszony kluczyk. W chrześcijaństwie odnosi się on do wiary i odpuszczenia
grzechów. Obecna na obrazie kość, podobnie jak czaszka, symbolizuje marność
żywota ziemskiego, a także nietrwałość ludzkiego ciała. Pusty kaganek oznacza,
że świeca, oznaczająca płomień ludzkiego życia, wypaliła się.
Kolorystyka ciemnych
barw oddaje atmosferę śmierci - szarość może więc obrazować żałobę. Widoczna
jest subtelna gra światła, padającego z lewej strony na przedmioty umieszczone
na stole.
Jaki jest przekaz
przedmiotów uwiecznionych na obrazie Claesza ? Otóż, mają one ukazywać marność
i kruchość życia ziemskiego, a także bezsilność wobec śmierci oraz upływu
czasu. Mimo że autor w swoim dziele nawiązuje aż do dwóch motywów marności,
zawartych w hasłach: memento mori (pamiętaj o śmierci) oraz
vanitas vanitatum et omnia vanitas ( marność nad marnościami i
wszytko marność), to obraz zdaje się krzyczeć hasło carpe
diem ! Ciesz się życiem! Każda bowiem chwila jest
wyjątkowa i nigdy się nie powtórzy. (Milena)
A teraz
interpretacja Kornelii.
Pieter Claesz jest
holenderskim malarzem, urodzonym około 1567 roku w Burgsteinfurt, pochowany
pierwszego stycznia 1661 roku w Haarlemie. Malował martwe natury ukazujące
zjawisko przemijania, kruchości ludzkiego istnienia, tak zwane vanitas.
Jest też autorem obrazu Martwa
natura vanitas z 1630 roku. Obraz jest utrzymany w ciemnych kolorach. Na
pierwszym planie znajduje się ludzka czaszka, za nią kość – to symbole
kruchości ludzkiego życia, a także śmierci, która ciągle kroczy za człowiekiem
i stale jest blisko niego. Pod czaszką leżą książka i pióro, symbole wiedzy,
która jest podstawą poznania świata. Przedstawia w ten sposób wyższość rozumu i
zakłada istnienie podmiotu rozumnego, czyli człowieka. Claesz pokazuje jednak,
że wiedza człowieka jest znikoma w obliczu przemijającego czasu. W malarstwie
zamknięta księga często wyobrażała również nieurzeczywistnione możliwości.
Pióro natomiast, może oznaczać też rzecz bez wartości, błahość i zmartwienie.
Po prawej stronie widzimy przewrócony kieliszek, co może świadczyć o dwojakiej
naturze człowieka, który chce wierzyć w Boga, ale też ulega ziemskim
przyjemnościom. Motyw pustego, przewróconego kieliszka mówi o końcu ziemskich
przyjemności, które po śmierci nic nie znaczą. Obok stoi pusty świecznik z
wypaloną świecą, co również jest symbolem przemijającego czasu, zbliżającej się
śmierci, kruchości i marności ludzkiego życia, nieuchronności jego końca.
Najmniej widocznym punktem obrazu jest mały, złoty kluczyk na niebieskiej
wstążce. Może być alegorią drogi do zbawienia, którą należy sobie otworzyć,
otrzymać do niej klucz dzięki wierze na ziemi i walce z własnymi
namiętnościami. Błękit wstążki odnosi się do sfery duchowej, do wieczności. Ale
złoty klucz to też emblemat wiedzy filozoficznej, władzy i pieniędzy. Co z
nimi? Są marnością w obliczu czasu.
Obraz Pietera Claesza
jest doskonałym odbiciem wizji barokowego świata, rozdwojenia człowieka, jego
niepewności, przemijania i marności życia ludzkiego. Dzieło nie wywołuje w człowieku
pozytywnych uczuć, lecz skłania do refleksji nad własnym życiem,
nieuchronnością śmierci, a więc przemijaniem. Zresztą już sam tytuł mówi
o marności rzeczy ziemskich. Marności nad marnościami.
Milena i Kornelia
Grafika:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Pieter_Claesz_002.jpg
Ach, zdolne te moje Dziewczyny! Mileno i Kornelio, odwaliłyście kawał dobrej roboty! Bardzo przyjemnie czyta się Wasze interpretacje obrazu mistrza Claesza nawet pomimo tego, że dzieło jest kwintesencją motywu vanitas... Pozwolę sobie zauważyć, że 'doktorki' opanowują blog! Zdecydowanie każdy kolejny post jest lepszy od poprzedniego! Oby tak dalej! :)
OdpowiedzUsuńPS Na wstępie Waszej pracy pojawiło się określenie 'mors'. Domyślam się, że mors to również nurt związany z marnością. Jednak mimo wszystko byłabym ogromnie wdzięczna, gdybyście mogły powiedzieć coś więcej o tej idei, bo wstyd się przyznać, ale nigdy dotąd o niej nie słyszałam.
Pozdrawiam
Adenozynotrifosforan
Potrójny fosforanie! Mors to śmierć! Przecież masz łacinę! A poza tym była "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią", a w niej kwestie: "Mors dicit", "Magister dicit". Co to jest "dicit" - nie powiem Ci. Znajdź sobie sama.
OdpowiedzUsuńZe słowem 'dicit' nie ma żadnego problemu ze względu na to, że na lekcjach łaciny w klasie 1 poznajemy przede wszystkim gramatykę. Nie mogę jednak ukryć, że pojawiają się nieliczne słówka. Niestety wśród tej wąskiej grupy nie znalazło się jeszcze słówko 'śmierć'. A co do 'Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią' - rzeczywiście odnalazłam te zwroty. Sama nie wiem, dlaczego przy omawianiu tekstu nie zwróciłam na nie uwagi. Mimo wszystko zastanawiam się, Blogerko, skąd u Ciebie tyle frustracji....To chyba nic złego, że skoro pojawiło się coś niezrozumiałego dla mnie, chcę to wyjaśnić, a nie udawać, że wszystko pojęłam i sztucznie zachwycać się.....
UsuńPozdrawiam
Jeśli będziesz musiała komuś tłumaczyć to samo pięć razy, to zrozumiesz, skąd się bierze frustracja!
UsuńSpokojnie! Rzeczywiście jesteście zdolne dziewczyny, ale nie pozwolimy się wygryźć z blogu. Niemniej jednak jest nam miło z powodu współpracy z Wami. Dziękujemy i zapraszamy, gdy będziecie miały ciekawe pomysły. Pozdrawiam w imieniu całej ekipy.
OdpowiedzUsuńDziękujemy, że z uwagą czytacie nasze posty i chętnie dajcie o tym znać w komentarzach :D My również jesteśmy zadowolone z owocnej współpracy na blogu :) Pozdrawiamy Waszą Ekipę :D
UsuńDroga D.B. nikt nie chce was wygryzać, nie martwcie się :-) Myślę, że jak na tą chwilę skończyły się nam pomysły na prace godne umieszczenia tutaj i choć z nawału materiału, choćby z historii, powinno się nam zmienić nazwę na profil humanistyczny to w duszy jesteśmy biol-chemiczkami, które lubię powodować pożary (szczególnie autorka drugiej interpretacji) wiec blog jest w pełni wasz :-* .
UsuńCo do prac to są one według mnie bardzo dobre, dziewczęta zwróciły uwagę na szczegóły które mi umknęły i jestem dumna, że są one w mojej klasie (żeby tylko wszystkie częściej odzywały się na lekcji- było by super)
PS. kocham te wasze "misie" (patrz kilka komentarzy w dół)
Bardzo ciekawe interpretacje. Obraz Claesza zawiera bardzo dużo symboli i myślę, że chyba każdy z nich wyjaśniłyście ;) Mnie się podoba bardziej interpretacja Korneli, ale Mileny też jest bardzo dobra. Myślę, że zależy to od mojego prywatnego gustu :D
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Łacina w 1 kl. jest bardziej pod kątem gramatycznym, dlatego też słowo "mors" jest, a raczej było nam obce. Wracając do tematu, post bardzo ciekawy, opisy świetne. Jestem z was dumna, chociaż 'doktorki", to i świetne humanistki... Tyle talentu naraz ;)
OdpowiedzUsuńPowtórzę! Słowo "mors" było na języku polskim w związku z "Rozmową mistrza Polikarpa ze śmiercią". Zajrzyj do podręcznika i nie tłumacz się programem z łaciny.
UsuńZarówno interpretacja Mileny, jak i Korneli jest bardzo dobra! Sądzę jednak, że gdyby każda przeczytałaby swoją wyłoniłybyśmy jeszcze kilka godnych znalezienia się w tym poście. :)
OdpowiedzUsuńCiekawe interpretacje, dziewczyny. Piszcie dalej!
OdpowiedzUsuńBardzo fajny post. Polecam ten blog. <3
OdpowiedzUsuńByłem na dniach otwartych. Jest spoko i bardzo miło. Podoba mi się szkoła. Dziewczynki są spoko, rozmowne, ładne, towarzyskie. Szkoła jest duża, wybieram się do niej od dwuch lat. :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam klase 2F i ich wychowawce Panią Prof. Kamińską.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam super dziewczyny z klasy 2f a szczególnie taką fajną dziewczynę która siedzi obok mnie :*
OdpowiedzUsuńDziewczynki uważam, że odwaliłyście kawał dobrej roboty!
OdpowiedzUsuńWasze prace zostały bardzo ładnie napisane... Jesteście bardzo zdolne i muszę przyznać, że opis każdej z Was jest bardzo dojrzały oraz interpretacje tego dzieła sztuki są bardzo interesujące... Przyznam się, że nie napisałabym żadnej pracy na tak wysokim poziomie! Gratuluję dziewczyny oraz piszczcie dalej, bo jesteście w tym bardzo dobre :)
Ciekawe interpretacje, podobają mi się takie posty pisane przez kilka osób, bo wydają mi się ciekawsze- można pokazać różne perspektywy patrzenia :) a tak na marginesie, bardzo lubię barok i motyw vanitas :)
OdpowiedzUsuńBarok i motyw vanitas są nieco... przygnębiające. :D Ale zgadzam się z Tobą, posty pisane przez kilka osób są super. :) Czytając ten mamy genialny przykład, że dziewczyny z biol-chemu są wszechstronie uzdolnione! Świetna robota, dziewczyny!
UsuńJa również lubię klimaty barokowe. Pewnie są pokrewne temu, co "mi w duszy gra". Obejrzyjcie wszystkie martwe natury Claesza. Są wspaniale przygnębiające, wprowadzają w zadumę nad wartością naszej egzystencji. A jaka ekstra kolorystyka!
UsuńTam są i inne motywy vanitas, na przykład szybko więdnące kwiaty.
Mi też się bardzo podobają interpretacje dziewczyn :)
OdpowiedzUsuńMnie też bardzo podobają się... Mnie podobają się, a podobają się mi - jest istotna różnica :)
UsuńCiekawa interpretacja, musiałyście się nad nią trochę napracować i wyszło super :)
OdpowiedzUsuńDo Glinu, choć się domyślam, że to dziewczyna. Powinna być może Glinka? Ale nie o to chodzi! Chodzi znowu o misie! Mi się podoba! Potrójny fosforan pyta o źródło frustracji, a ja powiem, że to już nie frustracja, tylko czysty obłęd. Ile jeszcze razy trzeba wyjaśniać te nieszczęsne misie? Co Ci zawiniły misie? Niech jeszcze śpią spokojnie!
OdpowiedzUsuńPodaję symbole vanitas występujące w malarstwie barokowym, zwłaszcza holenderskim. Może przydadzą się na polskim lub na maturze. Ich interpretację zostawiam Waszej inteligencji i Waszemu oczytaniu. W razie problemu – polecam „Słownik symboli” W. Kopalińskiego lub innych autorów.Oto one: lustro, kosztowne naczynia, zegary, klepsydry, insygnia władzy (korona, tiara, berło, hełm, przyłbica), kwiaty (zwłaszcza róże, tulipany, maki), liście, gałęzie, myszy, szczury, jaszczurki, owady, pająki, papugi, czaszki, noże, świece, szkło, porcelana, puste naczynia szklane, słodycze, cukier, sery cytryny (znak luksusu), dziczyzna, upolowane zwierzęta, bańki mydlane, instrumenty muzyczne, nuty, karty i kości do gry, listy, księgi(wiedza), muszle, kielichy, puchary…
OdpowiedzUsuńZ Wikipedii.
OdpowiedzUsuńBodegón – typ martwej natury w malarstwie okresu baroku. Termin pochodzi od słowa bodega, które w języku hiszpańskim znaczy "winiarnia", "piwniczka", a także "sklep z winem". Cechą tego malarstwa było przedstawianie żywności lub naczyń spiżarnianych, rozmieszczonych na kamiennym blacie lub drewnianym stole. Były to przede wszystkim produkty spożywcze, które zasadniczo trzymano w piwnicach, spiżarniach domostw lub tawern, takie jak: wędliny, owoce, warzywa, korzenie, kawałki ususzonego, uwędzonego lub surowego mięsa podlegającego preparacji (np. kruszejącego królika). Bodegony malowane były w stylu barokowym, a więc z zachowaniem charakterystycznego dla tego okresu światłocienia, kolorystyki i kompozycji.
Również z Wikipedii:
OdpowiedzUsuńMartwa natura – gatunek malarski obejmujący kompozycje, zwykle malarskie lub rysunkowe, składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno - estetycznych lub symbolicznych.
Pospolitymi elementami martwych natur są owoce, kwiaty, książki, naczynia, broń, przyrządy myśliwskie, przybory kuchenne, przybory do palenia tytoniu, świece, karty i inne gry, instrumenty muzyczne, itp. Częstym i niejednokrotnie głównym motywem są też najróżniejsze produkty spożywcze, jak owoce, ryby, pieczywo, jaja, itp., czasem układane w kompozycję mającą sugerować gotowy posiłek, np. śniadanie. W martwych naturach pojawiają się też niewielkie żywe zwierzęta jak owady czy skorupiaki. Jeżeli w martwej naturze pojawia się większe zwierzę, lub – sporadycznie – nawet postać ludzka, to nigdy jako główny temat. Częstym i ważnym ze względów symbolicznych motywem bywa ludzka czaszka — związana z częstym w dziełach tego gatunku zawartą myślą o przemijaniu i marności życia i dóbr doczesnych (zob. Vanitas). W obrębie martwej natury mogą pojawiać się też dzieła sztuk przedstawiających, jak rzeźby i obrazy, na których z kolei ukazane są postacie ludzkie.
Ciekawe interpretacje. Pozdrawiam autorki :)
OdpowiedzUsuńW ciekawy sposób przedstawiłyście interpretację tego obrazu. ;)
OdpowiedzUsuńCiekawy post :D niektóre informacje można będzie wykorzystać na sprawdzianie :D
OdpowiedzUsuńDziewczyny na prawdę bardzo wyczerpujące interpretacje. Jak słusznie zauważyła Kornelia obraz skłania do przemyśleń nad sensem ludzkiego istnienia. Nie jestem jednak do końca przekonana ze stwierdzeniem Mileny, że obraz zdaję się krzyczeć hasło carpe diem, patrząc na ta czaszkę moje myśli skupiają się raczej na śmierci, niż na radości życiowej. Pozdrawiam ;)
OdpowiedzUsuńDziękuję za opinię, każda jest naprawdę bardzo dla mnie ważna - cieszy mnie to, że z uwagą czytacie interpretacje i piszecie swoje przemyślenia :) Wracając do tematu to będę bronić swojej tezy, że mimo uwiecznionego na obrazie motywu marności, dzieło krzyczy hasło: "carpe diem !"
UsuńPozdrawiam, Milena :D
Cieszy mnie fakt, iż bronisz swojej tezy, ale niestety trochę inaczej odbieram ten obraz. Choć nie twierdzę, że Twoje odczucia są złe. Jest takie powiedzenie:"ilu ludzi tyle opinii", więc każdy możne interpretować dzieło inaczej.
UsuńPozdrawiam ;)
Wiecie może, gdzie obecnie znajduje się ten obraz ? :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa interpretacja. Może ja też coś dodam.
OdpowiedzUsuńMartwa natura jako gatunek malarstwa wykształciła się w Niderlandach ok. 1600 roku. Jej pierwowzorem było tzw. malarstwo kuchenne, w którym często na pierwszym planie umieszczano żywność odpowiadające historiom religijnym przedstawianym w tle. W krajach katolickich ideę marności wiązano z ikonografią śmierci i kładziono nacisk na przemijanie człowieka. Natomiast w krajach protestanckich, takich jak Niderlandy, zwracano większą uwagę na przemijanie natury i świata.
Kompozycje wanitatywne dzielą się na : przedmioty będące symbolami ziemskiego istnienia (najczęściej występująca kompozycja, która przedstawiała działalność ludzką), przedmioty będące symbolami znikomości życia ludzkiego, symbole zmartwychwstania do życia wiecznego.
Interpretacje są bardzo dobrze napisane. Nie jestem przekonana do tego że obraz krzyczy "Carpe Diem". Myślę że chęć czerpania z życia może pojawić się u człowieka po analizie obrazu, jednak on sam w sobie raczej tego nie przekazuje.
OdpowiedzUsuńCiekawe jest to że w motywach vanitas często pojawiają się słodycze i cukier, które z jednej strony symbolem wiary chrześcijan, dającym przedsmak "słodkich rozkoszy nieba", z drugiej zaś, mając wysoką cenę, są oznaką luksusu i symbolizują marnotrawstwo. Innym symbolem są cytryny które, jak wszystkie owoce południowe, były oznaką luksusu. Jednak, z powodu kwśnego smaku były używane oszczędnie i nie jedzone łapczywie, są więc symbolem cnoty i umiarkowania.
Autor obrazu najpierw utrzymywał swoje dzieła w ciemnych kolorach, były one mało kontrastowe z subtelną grą świateł. W późniejszym okresie, zwłaszcza po 1640 r. stosował żywszą i cieplejszą kolorystykę. Jego największym konkurentem, również malującym martwe natury o podobnej tematyce był, Willem Claesz Heda. Uczniem i współpracownikiem Claesza był Roelof Koets. Pieter Claesz był ojcem Nicolaesa, malarza znanego jako Nicolaes Berchem.
"Nie jestem przekonana do tego że obraz krzyczy "Carpe Diem"." Podzielam twoją opinię. Mnie obraz bardziej zasmucił, skłonił do zastanowienia nad wartościami obecnymi w moim życiu. Może też zwrócić naszą uwagę na to, że żyjemy tylko raz. Często zamiast oglądać się w przeszłość, powinniśmy patrzeć w przyszłość.
UsuńMyślę ,że autorka interpretacji (Milena) odebrała obraz współcześnie. Oglądając go myślimy o śmierci,przemijaniu ,kruchości żywota ludzkiego. Człowiek tak długo się nad tym zastanawia ,że w końcu dochodzi do wniosku ,że skoro nasz czas na ziemi jest taki krótki to trzeba czerpać z niego radość ("Carpe Diem!"). Tak jak po epoce średniowiecza ,gdzie dominowąły hasła "memento mori" nadszedł renesans-okres radości, pochwały Boga i jego dzieła , miłości do otaczającego świata, tak po czasie zadumy nad motywami vanitas ukazanymi w dziele Claesza nadchodzi moment opamiętania ,że trzeba czerpać jak najwięcej z każdej chwili życia.
UsuńJa chciałbym napisać o księdze Koheleta. Księga ta należy do pism dydaktycznych Starego Testamentu. Kohelet (gr. Ekklesiastes) to nazwa urzędu osoby uprawnionej do przemawiania podczas zebrań. Autor podaje się za syna króla Dawida, ale pewne informacje wskazują na osobę króla Salomona - co jednak stanowi prawdopodobnie fikcję literacką. Datowanie księgi nie jest pewne; tematyka i styl wskazują na III w. p.n.e. Zawiera rozważania nad sensem życia ludzkiego. Wynika z nich, że nic nie ma absolutnej wartości, nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwiać. Ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym i zadowolonym, tak jak twierdzili ludzie baroku, bo przecież "vanitas vanitatum, et omnia vanitas". Kohelet mówi o zachłanności ludzi, marnotrawstwie, traceniu i omijaniu tego, co piękne, chęci korzystania z jak największych przyjemności.Człowiek poddany jest prawom przemijania i zapomnienia.
OdpowiedzUsuńCarpe diem- nie można zastosować tego stwierdzenia do interpretacji obrazu, ponieważ człowiek baroku jest owładnięty niepokojem, który wynika z krótkiego i marnego życia, jest samotny. Jeżeli chce osiągnąć życie wieczne musi odrzucić przyjemności, bo one dla Boga nic nie znaczą.
OdpowiedzUsuńCzłowiek niekoniecznie cieszy się życiem, które nie sprawia mu słodyczy. Dla niego jedyną radość jaka go satysfakcjonuje jest Bóg, ponieważ szuka w nim oparcia.
Pragnę zwrócić uwagę, że Pieter Claesz stworzył w nieco wcześniejszym okresie (1625r.) jeszcze jedno dzieło "Vanitas – martwa natura" . Obrazy są bardzo podobne, ale pierwszy ukazuje tą samą scenęrię w innej kolorystyce i nieco różnym rozmieszczeniu przedmiotów. Moim zdaniem pokazane jest tam przeznaczenie jeszcze wypełnione. Czaszka nie leży na zeszytach, a list wygląda jakby dopiero co został otwarty. Pali się także świeca, która oznacza, ludzkie życie. Takie samo znaczenie posiada kwiat i orzech, które znajdują się wśród innych elementów.
OdpowiedzUsuńZatem Claesz stworzył dwa dzieła, które różnią się tylko przedstawioną "etapem" ludzkiego życia.
Kolorystyka obrazu oddaje atmosferę śmierci. Dominuje cień i barwa szarości. Szary odnosi się do starości, wspomnienia . Odcień ten kojarzy się z czymś przeciętnym, nieistotnym i niczym się nie odznaczającym. Autor obrazu ukazał marność ludzi, ich bezsilność wobec śmierci i upływu czasu.
OdpowiedzUsuńCo bardzo mnie zaskoczyło motywami vanitas były również kwiaty (róże ,maki,tulipany). Róża - kwiat ,który niósł ze sobą symbol miłość i piękna miał wskazywać również, że te wartości są nietrwałe i w obliczu śmierci nic nie znaczą. Jak przekwiknięta róża obumiera tak obumiera uroda. Mak, znany środek uspokajający, symbolizuje sen i osłabienie w godzinie śmierci. Z drugiej strony, ze względu na swój czerwony kolor, symbolizuje mękę Chrystusa. Tulipany- W XVII w. hodowla tulipanów w Holandii przeżywała niebywały boom. W krótkim czasie z orientalne cebule tulipanów stały się przedmiotem ożywionego handlu i obiektem spekulacji. Z biegiem czasu manii tulipanowej wielu hazardzistów wzbogaciło się na handlu tulipanami. Wielu jednak wskutek złych spekulacji straciło dobytek. Dlatego tulipany – szczególnie w martwych naturach holenderskich z XVII w. – symbolizują bezmyślność, nieodpowiedzialność i bezsensowne obchodzenie się z darowanymi przez Boga dobrami.
OdpowiedzUsuńKontrast ukazany na tym obrazie wywołuje we mnie dużo emocji. Czaszka i kość leżące wokół przedmiotów, które człowiek używał podczas swojego życia ukazują kruchość i krótkość ludzkiego życia.
OdpowiedzUsuńKompozycje wanitatywne możemy podzielic na trzy grupy:
-przedmioty będące symbolami ziemskiego istnienia
-przedmioty będące symbolami znikomości życia ludzkiego
-symbole zmartwychwstania do życia wiecznego
Szukajac informacji dot. motywu marności dowiedziałam się, że szczególnie siedemnastowieczne malarstwo holenderskie upodobało sobie motyw vanitas. Byc może wynikało to z grasujących zaraz, niekończących potyczek i wojen religijnych.Poza tym przepych i władza powodowały zrozumiały krytycyzm w zachowaniu społeczeństwa. Często też motyw vanitas był łączony z błaganiem o zmiłowanie w boskim i chrześcijańskim rozumieniu.
OdpowiedzUsuńZnalazłam jeszcze kilka ciekawych interpretacji symboli vanitas:
OdpowiedzUsuń- instrumenty muzyczne: ukazują marność muzyki – w chwili gdy powstaje natychmiast umiera. Muzyka przez swoje złudzenie pokazuje niemożność powrotu – zaczyna się i kończy równocześnie.
-lustro i biżuteria: odpowiada kobiecemu pięknu i atrakcyjności, ale też ich przemijaniu, próżności i przejściu do nieba w chwili śmierci.
-naczynia: kosztowne, dekorowane naczynia to prawo kobiety do życia i seksualności. Przez swój związek z grzechem pierworodnym – "kobieta to córka Ewy" – naczynie jest symbolem grzesznego upadku.
- kwiaty, liście, gałęzie: symbolizują witalność i siłę życia. Jednak kwitnące życie przemienia się w zwiędłe. Kwiaty cięte są już śmiercią. Aspekt przemijającego życia podkreślają również rozkwitające i więdnące kwiaty
- dziczyzna i upolowana zwierzyna: w martwych naturach przedstawiających kuchnie częstym motywem są dziczyzna i upolowane zwierzęta, które z jednej strony są pyszną ozdobą stołu znamionująca powodzenie, obfitość i luksus, z drugiej jednak udrapowane, ciche zwłoki zwierząt uwidaczniają śmiertelność doczesnego życia.
W krajach katolickich ideę marności wiązano z ikonografią śmierci i kładziono nacisk na znikomość i przemijanie człowieka. Natomiast w krajach protestanckich, takich jak Niderlandy, zwracano większą uwagę na znikomość i przemijanie natury i świata. Dlatego taką popularność zyskały tu martwe natury wyrażające ideę vanitas poprzez wspaniałość i przepych rzeczy materialnych.
OdpowiedzUsuńPrzeczytałam wiele ciekawych interpretacji tego dzieła. Jestem nim zafascynowana. Bardzo interesujące są symbole vanitas. Oraz słowa „vanitas vanitatum et omnia vanitas - marność nad marnościami, a wszystko marność” co skłoniło mnie do poszukania informacji o motywie marności.
OdpowiedzUsuńCytat ten pochodzi ze Starego Testamentu ze Księgi Koheleta. Księga Koheleta zawiera rozważania nad sensem życia ludzkiego. Wynika z nich, że nic nie ma absolutnej wartości, nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwiać. Ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym i zadowolonym. Motyw ten również przejawia się w malarstwie co możemy podziwiać na wielu interesujących obrazach Również w literaturze możemy szukać motywów marności.
W malarstwie symbole vanitas mają mieć wpływ moralizatorski, wskazujący na przemijalność życia i dóbr ziemskich. Często są to trupia czaszka, zgaszone świece, klepsydry i zwiędłe kwiaty oraz w szczególnym znaczeniu sceny pokazujące pustelników i umartwiania ciała.
OdpowiedzUsuńChcialam się skupić glownie na florze i faunie ukazanej w tekstach ukazujących marność. W Biblii obecne są odniesienia do niej, np. w Księdze Izajasza: "Wszelkie ciało to jakby trawa, a cały wdzięk jego jest niby kwiat polny [...] Trawa usycha, więdnie kwiat, lecz słowo Boga naszego trwa na wieki" (Iz, 40, 6, 8)
Kwiaty, liście, gałęzie
Symbolizują witalność i siłę życia. Jednak kwitnące życie przemienia się w zwiędłe. Kwiaty cięte są już śmiercią. Aspekt przemijającego życia podkreślają również rozkwitające i więdnące kwiaty. Prócz tej ogólnej symboliki rośliny i kwiaty mają swoją symbolikę specyficzną:
*Róże
Kwiat Wenus symbolizuje przede wszystkim miłość i seksualność. Ta doczesna miłość jest jednak – jak wszystko co ludzkie – próżna.
*Maki
Symbolizuje sen i osłabienie w godzinie śmierci. Z drugiej strony, ze względu na swój czerwony kolor, symbolizuje mękę Chrystusa.
*Tulipany
Symbolizują bezmyślność, nieodpowiedzialność i bezsensowne obchodzenie się z darowanymi przez Boga dobrami.
*Owoce
Owoce symbolizowały płodność i obfitość rozumianą jako bogactwo i sukces. Jednak nie są one trwałe. Jest to obrazowane często przez umieszczanie wśród apetycznych owoców innych przejrzałych i gnijących.
Owoce jadalne mają swoje specyficzne znaczenia symboliczne. Grzeszność symbolizują np. gruszki, pomidory, cytrusy, winogrona, brzoskwinie, wiśnie i jabłka. Symbolem erotyzmu są figi, śliwki, jabłka lub wiśnie.
fauna:
*Myszy i szczury
Te płodne zwierzęta są wielkimi szkodnikami. Działają w porozumieniu z diabłem i często są symbolem grzesznej natury człowieka.
*Jaszczurki
Nieczyste zwierzę, wąż z nogami, mały smok, towarzysz diabła. Ale często, gdy wygrzewa się w słońcu, jest też symbolem pełnego poświęcenia miłość chrześcijan dla ich słońca, Jezusa Chrystusa.
*Muszle ślimaków
Muszle ślimaków są pozostałością żywego zwierzęcia. Dlatego symbolizują śmierć i przemijanie. Podobnie muszle małży. Ślimaki podobnie jak gady były ucieleśnieniem śmiertelnego grzechu lenistwa.
*Muchy i inne owady
Muchy i inne owady symbolizują krótkość życia. Prócz tego będąc szkodnikami powodują psucie żywności. Szczególnie muchy jako towarzyszki diabła
Jedynie motyle stanowią wyjątek od tej symboliki.
*Papugi
Papuga była bardzo drogim zwierzęciem i dlatego stanowiła przedmiot luksusu. Jednocześnie jest zwierzęciem potrafiącym mówić ludzką mową. Jednak papuga nie rozumie tego, co mówi i dlatego symbolizuje towarzyszącą przemijającej modzie próżność ludzi, którzy powinni zwracać się do Boga.
Motyw przemijania występuje w literaturze zazwyczaj w negatywnym kontekście. Przemijanie jest stałą cechą naszego życia. Przemijają rzeczy doczesne, ziemskie, materialne. Obraz "Martwa natura vanitas" idealnie to odzwierciedla.
OdpowiedzUsuńZamiast pisać komentarz słowami postanowiłam namalować obraz, który myślę, że będzie wyrażał tamtą epokę: http://41.media.tumblr.com/3bca64300c8ffda9680f97e3d3a4a7d8/tumblr_nijpkwM1Pp1tsgc3bo1_1280.png
OdpowiedzUsuńWow, ładnie malujesz ^^ dochodzę do wniosku, że obrazy z epoki baroku z motywem vanitas podobają mi się najbardziej, a na pewno bardziej niż te z renesansu.
UsuńObraz jest bardzo intrygujący i tajemniczy, a powyższe interpretacje bardzo pomogły mi w lepszym jego zrozumieniu. Dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy obraz, można go zinterpretować na tyle różnych sposobów. A co do artykułu- przydatny na lekcji języka polskiego :)
OdpowiedzUsuńObraz Pietera Cleasza wzbudził moje zainteresowanie. Interpretacje jednak pomogły mi w jego zrozumieniu. Zainteresował mnie fakt, że pomimo zawartych motywów śmierci i marności Milena pomyślała o "carpe diem!". Po głębszym zastanowieniu przyznaję jej rację, bo życie przemija, i nie ma czasu na zamartwianie się śmiercią i upływającym czasem. Trzeba cieszyć się chwilą!
OdpowiedzUsuńPrzedmioty występujące na obrazie holenderskiego malarza Pietera Claesza, można różnie interpretować. Sposób w jaki wykonały to autorki tego postu przypadł mi do gustu. Myślę że ta interpretacja trafi do najszerszego grona czytelników.
OdpowiedzUsuńInterpretacja obrazu zainteresowała mnie, bo jest przedstawiona z dwóch punktów widzenia. Autorki udowodniły, że jedno dzieło można zinterpretować na kilka sposobów, które mogą, ale nie muszą się różnić.
OdpowiedzUsuńCiekawy obraz, ciekawa interpretacja. Dzieło Pietera Claesza idealnie odzwierciedla motyw marności człowieka. Według mnie kluczową rolę odgrywa czaszka umieszczona w centrum obrazu, budzi grozę, a jednocześnie zmusza do refleksji na temat życia ludzkiego.
OdpowiedzUsuńObraz Pietera Cleasza wydaje się bardzo trudny do zrozumienia. Jednak po przeczytaniu interpretacji oraz wyjaśnień symboli, zrozumiałam go. Bardzo interesujący i przydatny post. Oby więcej takich!
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący post. Obie interpretacje obrazu zaciekawiły mnie. Niektóre informacje może przydadzą mi się na sprawdzianie.
OdpowiedzUsuńObraz od początku zwrócił moją uwagę, a dzięki interpretacji Mileny oraz Kornelii w pełni zrozumiałem przekaz tego dzieła.
OdpowiedzUsuńObraz jest pełen symboli, co czyni go trudnym do zinterpretowania dla tego, kto tych symboli nie zna. Dlatego właśnie wdzięczny jestem za interpretację Kornelii, gdyż z pewnością przyda mi się ona na lekcję języka polskiego.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe interpretacje. Obraz Claesza zawiera bardzo dużo symboli i każdy z nich został w tym poście doskonale wyjaśniony.
OdpowiedzUsuńUważam,że obie opisane interpretacje obrazu Pietera Claesza są jak najbardziej prawidłowe.Niektóre elementy w obu opisach są podobne a niektóre są całkiem inne.Ten post pokazuje jak różnie można odczytywać metaforyczny sens dzieł sztuki.
OdpowiedzUsuńObraz Pietera Claesza pełen jest symboli związanych z epoką Baroku. Jestem pod wrażeniem interpretacji, jaką przedstawiły nam Milena i Kornelia. Z pewnością informacje te wzbogacą moje pojęcie o tej epoce.
OdpowiedzUsuńNaprawdę namęczyły siętwórczynie tego posta, napisanie takiej interpretacji nie jest rzeczą łatwą. A co do treści- bardzo dobrze wytłumczona symbolika trudnego do interpretacji obrazu.
OdpowiedzUsuńBardzo inspirujący post. Pomocne, trafne interpretacje. Podobała mi się styl obrazu, budzi on grozę. Bardzo duźo nowych symboli, które zostały świetnie wyjaśnione
OdpowiedzUsuńObraz Pietera Claesza jest pełen symboli, które idealnie odzwierciedlają motyw marności. Dziekuję za post i interpretacje, które pomogły mi w zrozumieniu obrazu.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący post. To niezwykłe, że w jednym obrazie znajduje się ta dużo symboli. Obraz nawiązuje do życia każdego człowieka i zmusza do refleksji nad życiem.
OdpowiedzUsuńCiekawy post. Obraz jest bardzo tajemniczy. Interpretacje pomogły mi w lepszym jego zrozumieniu.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący post. Obraz Pietera Claesza zmusza do refleksji. Brawa dla autorek.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem tego obrazu. Kryje on w sobie tyle różnych symboli, jest tajemniczy i budzący grozę. Polecam również do obejrzenia obraz Sebastiana Stoskopffa, Martwa natura wanitatywna (1630)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post. Autorki w różny sposób odczytują symbolikę przedmiotów ukazanych na obrazie Pietera Claesza. Wszystko jednak sprowadza się do ukazania barokowego poglądu na temat marności życia ludzkiego. Post zmusza do zastanowienia się nad trwałością życia ludzkiego.
OdpowiedzUsuńNie wiedziałam, że obraz może skrywać w sobie tak wiele tajemnic i znaczeń. Pusty kielich, wstążka, kluczyk czy pióro- bez tego postu nie potrafiłabym wytłumaczyć co oznaczają. Teraz, już po przeczytaniu, mogę wytłumaczyć przyjaciółce o co chodzi. Post ogólnie bardzo ciekawy i wciągający. Ciekawi mnie jednak jaki był główny zamysł autora obrazu, jakie znaczenie dla niego miały te symbole.
OdpowiedzUsuńNajbardziej interesująca w obrazie "Martwa natura vanitas" wydaje się być wieloznaczność rzeczy. Moim zdaniem niniejszy post zawiera dwie bardzo dobre, czyli trafne interpretacje zarówno kompozycji całego obrazu jak i poszczególnych rzeczy jakie zostały na nim umieszczone.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za te dwie interpretacje, są one napisane w ciekawy sposób oraz wyczerpujące. Pomogły mi w zrozumieniu światopoglądu barokowego.
OdpowiedzUsuń"Martwa natura vanitas" jak i inne obrazy Pietra Claesza z dużą dokładnością oddają ducha tamtej epoki. Skłaniają do zadawania sobie pytań egzystencjalnych, o sens ludzkiego życia, przemijanie.
Bardzo dobre i wyczerpujące interpretacje. Bardzo przydatne na lekcjach języka polskiego. Obraz Pietra Claesza zawiera bardzo wiele symboli, które tylko dobrze odczytane pozwolą zrozumieć intencje autora.
OdpowiedzUsuńObydwie interpretacje są bardzo ciekawe i wyczerpujące. Dzięki autorkom posta zrozumiałam przekaz obrazu, teraz wydaje mi się jeszcze bardziej interesujący.
OdpowiedzUsuńBardzo dobre interpretacje, które pomogły mi zrozumieć przekaz obrazu. Nie wiedziałam że obraz może zawierać w sobie aż tyle symboli. Post bardzo ciekawy.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post. Ukazuje, że symbole mogą mieć różne znaczenia więc i interpretacja tego obrazu może być niejednolita. Z pewnością przyda się na uzupełnienie notatki z lekcji ;)
OdpowiedzUsuńopis tego obrazu pomógł mi w lepszej interpretacji tematu lekcji
OdpowiedzUsuńDzięki interpretacjom z jeszcze większą uwagą przyglądam się niezwykłemu obrazowi, dostrzegam w nim wszelkie symbole, świadczące o kruchości i marności ludzkiego życia. Widniejąca czaszka wprawia mnie w ponury nastrój, wywołuje strach, ukazuje to, co nas czeka. Człowiek jest słaby i wie o swojej słabości, wie, że czeka go śmierć, a dobra materialne przeminą.
OdpowiedzUsuńAnaliza obrazu jest bardzo dokładna, pomaga lepiej zrozumieć jego przesłanie. Życie ludzkie jest bardzo kruche i malarz nam o tym przypomniał.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe interpretacje, właśnie na j. polskim omawiamy barok, więc ten post będzie dużym ułatwieniem. :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post! Wyczerpujący opis dużej ilości symboli. Na pewno informacje przydadzą się do sprawdzianu :D
OdpowiedzUsuńNie jest łatwo interpretowac obraz, jednak dziewczyny poradziły sobie z tym bardzo dobrze. Po przeczytaniu tego posta lepiej zrozumiałam symbolike przedmiotów przedstawionych na obrazie. Szczególnie zainteresował mnie symbol pustego kielicha. :)
OdpowiedzUsuńŚwietna interpretacja ! Pomogła mi się lepiej przygotować do lekcji języka polskiego !
OdpowiedzUsuńBardzo zrozumiała interpretacja. Myślę, że będzie dla mnie dużym ułatwieniem, ponieważ na lekcjach j.polskiego zaczęliśmy omawiać epokę baroku. Dzięki temu tekstowi łatwiej jest zrozumieć przesłanie tego obrazu.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry i przydatny wpis , który może pomoc lepiej zrozumieć przekaz autora obrazu jak również i samą epokę-barok. Bardzo mi to pomogło ;)
OdpowiedzUsuńObie interpretacje obrazu są bardzo ciekawe, najbardziej przyciągnęło moją uwagę to jak wiele symboli mają dane przedmioty np. kielich, który może oznaczać zarówno przeznaczenie jak i człowieka, który chce wierzyć w Boga, ale ulega ziemskim przyjemnościom.Malarstwo w epoce baroku przypominało ludziom,że bez względu na to kim są, jaki majątek udało im się zdobyć i tak przyjdzie po nich śmierć. Wszystko co osiągnęliśmy w naszym życiu oraz cały zgromadzony dobytek jest nic niewarty w obliczu nieuchronnej śmierci. Obrazy z epoki baroku uświadamiały ludziom że los każdego człowieka skończy się śmiercią, która tak naprawdę towarzyszy nam na co dzień, bowiem każdy następny dzień nas do niej przybliża.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocne i dobre interpretacje obrazu. Dziękuję, przyda się, bo właśnie omawiamy barok.
OdpowiedzUsuńInterpretacje są dokładnie i skrupulatnie opisane. Osobiście bardziej przemawia do mnie opis obrazu Pietra Claesza, który napisała Milena, gdyż według mnie kielich symbolizuje, że przeznaczenie soe wypełniło. Jest to bardzo przydatny post.
OdpowiedzUsuńObydwie interpretacje uzupełniają się nawzajem. Propozycja Mileny to idealne uzupełnienie tego, czego dowiedziałam się na lekcji. Kornelia natomiast opisała inny sens i znaczenie danych przedmiotów. Przeczytanie obydwu recenzji na pewno pogłębia wyobraźnię i daje sporo do myślenia.
OdpowiedzUsuńŚwietne interpretacje! Obraz ten wywołuje we mnie niecodzienne emocje i niewątpliwie skłania do refleksji o kruchości życia ludzkiego i przemijaniu. Szczerze przyznam, że bardzo zainteresował mnie temat wizji barokowego świata.
OdpowiedzUsuńMyślę, że nigdy nie dowiemy się w stu procentach co miał na myśli artysta. Wszystko może być jedynie domyśleniami związanymi z wartościami danej epoki czy motywami. Dlatego interpretowanie jest tak ciekawe, każdy widzi coś innego.
OdpowiedzUsuńObie interpretacje są ciekawie napisane i bardzo przydatne. Dzięki nim lepiej zrozumiałam omawiany temat.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny i użyteczny post. Na pewno przyda mi się wiedza w nim zawarta.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny wpis, szczególnie dlatego, że omawiamy właśnie barok. Te interpretacje uzupełniły moją wiedzę z lekcji, ale propozycja Kornelii pokazała mi ten obraz z calkiem innej strony, ktorą warto rozważyć przy własnej interpretacji.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny i ciekawy post. Interpretacje Mileny oraz Korneli uważam za równie ciekawe, ale bardziej przemawia do mnie propozycja Mileny, ponieważ ma według mnie większy sens i jest uzupełnieniem wiadomości, które dzisiaj zdobyłam na lekcji języka polskiego.
OdpowiedzUsuńStylistyka obrazu jest dosyć ponura, ubrana w liczne symbole ukryte pod zasłoną zwykłych na pozór przedmiotów. Co do myślenia ludzi z tamtych czasów, nie jestem w stanie zrozumieć czym kierowali się, że za przewodnią myśl życia obrali akurat kruchość życia i nieuchronność śmierci. Osobiście uważam tego typu myślenie za dość depresyjne i prowadzące do pesymistycznego nastawienia. Mimo to interpretacje, jakie napisały obie dziewczyny są trafne, a sam obraz bardzo mi się podoba.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny post. Pomógł mi bardziej zrozumieć omawiany temat, uzupełnij moją wiedzę zdobytą na lekcji. Dziękuję za pomoc ;)
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny w nauce artykuł! Obie interpretacje do mnie przemawiają.
OdpowiedzUsuńBardzo dokladna i ciekawa analiza. Pomocna w samodzielnej analizie. Dzięki niej lepiej zrozumiałam tematykę dzieła.
OdpowiedzUsuńTen post zawiera bardzo dokładną analizę obrazu Pietera Claesza. Myślę, że jest on pomocny do przygotowania się do lekcji języka polskiego. Autorki artykułu wyjaśniły symbolikę przedmiotów przedstawionych na obrazie, dzięki czemu lepiej można dokonać interpretacji.
OdpowiedzUsuńTen post znacznie ułatwił mi zrozumienie obrazu Pietera Claesza, co mi pomogło do przygotowania się do lekcji języka polskiego, w znaczący sposób jest rozwinięte to, co przeczytałem w podręczniku.
OdpowiedzUsuńŻycie człowieka jest bardzo kruche. Nikt od śmierci nie ucieknie, ona depcze nam po piętach. Bardzo dokładnie malarz przypomina o marności, kruchości życia i o przemijaniu.
OdpowiedzUsuńTo niesamowite, że ludzie dążą do bogactwa, sławy czy urody, które w obliczu śmierci są marnością. Dokładna analiza pomogła mi w zrozumieniu dzieła jak i poznaniu samej epoki-baroku.
OdpowiedzUsuńPomimo tego, że przedstawiono tutaj dwie różne interpretacje obrazu Pietera Claesza, ja widzę wspólną podstawę, która chyba rzuca się w oczy każdemu, kto dokładniej popatrzy na ten obraz. Mianowicie chodzi o ten motyw śmierci, która stale nam towarzyszy i daje do zrozumienia, że nie mamy na nią wpływu, w starciu z nią nie mamy najmniejszych szans. Sam obraz jest naprawdę refleksyjny i według mnie doskonale oddaje charakter baroku.
OdpowiedzUsuńObie interpretacje obrazu pomogły mi zrozumieć motyw vanitas występujący w literaturze i sztuce baroku. W łatwy do przyswojenia sposób ukazane jest przemijanie czasu i marność rzeczy w jego obliczu. W każdej epoce ludzie dążą do uzyskania władzy i pieniędzy, lecz dopiero w baroku zauważono kruchość i przemijalność zarówno ludzkiego życia jak i jego dążeń, celów.
OdpowiedzUsuńW interpretacjach dokładnie został opisany motyw vanitas, co z pewnością pomoże mi w rozumieniu literatury i sztuki baroku. Te teksty to świetna forma powtórki tematu przed lekcją języka polskiego.
OdpowiedzUsuńMotyw vanitas został bardzo dokładnie przedstawiony nigdy nie wiedziałem że ludzie przywiązują taka duża rolę do bogactwa czy sławy gdy są w obliczu śmierci
OdpowiedzUsuńPieter Claesz na swym obrazie przedstawił kruchość ludzkiego życia i szybkość jego przemijania. Dwie interpretacje pokazują, jak różnorodnie można odczytywać twórczość artysty. Ten post jest także bardzo pomocny podczas nauki na lekcje polskiego.
OdpowiedzUsuńBarok jest moja ulubioną epoką. Bardzo bliskie mojemu sercu są jej główne idee i przekonania. Obrazy z tej epoki są piękne i mają wielki przekaz.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny post w pomocy interpretacji obrazu. Dzięki niemu, możemy bardziej zrozumieć sens jaki chciał przekazać nam autor dzieła. Naprawdę dobra robota!
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny artykuł. Pomaga jeszcze lepiej zinterpretować obraz Pietera Claesza. Skłania on do refleksji nad własnym życiem, które jest kruche i marne. Śmierć jest nieuchronna i wkrótce nadejdzie. Doskonałe uzupełnienie lekcji o sztuce barokowej.
OdpowiedzUsuńUważam, że artykuł pozwolił mi zrozmieć idee epoki baroku, jak i również sam motyw vanitas. Artykuł również uzmysłowił mi jak wiele koncepcji może mieć jeden obraz. Są w nim zawarte bardzo przydatne informacje, które pomagają w nauce języka polskiego.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post, który dostarcza wielu przydatnych informacji. Na pewno przybliżył mi motyw przemijania ludzkiego życia oraz symbolikę rzeczy takich jak zgaszona świeca.
OdpowiedzUsuńArtykuł bardzo mi się spodobał, ponieważ pokazał, jak każdy z nas może inaczej rozumieć przekaz tego samego obrazu, ale zarazem też znaleźć wspólną interpretację. Barok jest bardzo ciekawą epoką, która skupia się nad marnością i sensem ludzkiego życia. Przychodzi ona po czasach bezgranicznej wiary ludzi w siebie i piękna ludzkiego życia, dlatego też jeszcze bardziej uderza w naszą świadomość.
OdpowiedzUsuńArtykuł pozwolił mi zimepretować sens dzieła Pietera Claesza. Pozwala tez dostrzec sens idei barokowej. Pojawiło się tez wiele informacji, które z pewnością będą mi potrzebne w przyszłości, chociażby na języku polskim. Artykuł również skłonił mnie do refleksji nad własnym życiem. Każdy z nas umrze. Nasze życie jest niesamowicie kruche i nie wiemy kiedy śmierć do nas zawita.
OdpowiedzUsuńArtykuł pokazał mi, jak wiele symboliki zawiera obraz Claesza. Przyznam, że wcześniej nie zauważyłam kluczyka na błękitnej wstążce, a okazuje się, że nawet tak mały symbol niesie ze sobą wiele treści. Post pomógł mi lepiej odczytać przesłanie obrazu, a tym samym zrozumieć główne myśli i idee baroku.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Pokazuje jak każdy z nas może inaczej interpretować dzieła. Pomaga zrozumieć motyw Vanitas.
OdpowiedzUsuńW artykule bardzo dokładnie i ciekawie został przedstawiony motyw vanitas. Bardzo zaciekawiła mnie prezentacja obu autorek. Analiza obrazu jest bardzo dokładna, a symbolika bardzo dobrze wyjaśniona. Post pomógł mi zrozumieć motyw vanitas.
OdpowiedzUsuńArtykuł trafnie przedstawia formę obrazów z dwóch punktów widzenia, co daje czytelnikowi większą swobodę w rozumieniu symboliki przedmiotów i stylu barokowego. Sam tekst czyta się z przyjemnością i niemałym zainteresowaniem.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Bardzo ciekawy i przydatny post! Dzięki obu interpretacjom lepiej zrozumiałam przesłanie i symbolikę obrazu. Interpretacje także pomogły mi lepiej poznać i zrozumieć motyw vanitas.
OdpowiedzUsuńObie interpretacje nawiązują do kruchości ludzkiego życia, jak i marności rzeczy materialnych czy też ludzkich pragnień, które po śmierci tracą swoje znaczenie. Dzięki temu artykułowi zrozumiałam istotę dzieł barokowych. Świetny post :)
OdpowiedzUsuńPost według mnie jest warty szczególnej uwagi. Genialnie przedstawia motyw vanitas. Artykuł pomógł mi zrozumieć ideę baroku.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny artykuł,świetne dopełnienie notatki lekcyjnej.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny artykuł ukazujący jak w odmienny sposób można opisywać ten sam obraz i to interpretować. W artykule bardzo ciekawie został ukazany i wyjaśniony motyw vanitas.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Dzięki niemu lepiej zrozumiałam barokowe idee przedstawione przez Pietera Claesza.
OdpowiedzUsuńArtykuł ten bardzo pomógł mi dopełnić notatkę lekcyjną. Moim zdaniem, świetnie został przedstawiony w nim motyw vanitas. Interpretacje obrazów zasługują na szczególną uwagę.
OdpowiedzUsuńPost jest bardzo ciekawy. Dzięki niemu mogłam uzupełnić swoją wiedzę na temat baroku oraz toposu vanitas, a interpretacje obrazów były bardzo interesujące i jasne do zrozumienia.
OdpowiedzUsuńInterpretacja przedstawiona w artykule jest świetna. Przez to, że dziewczyny napisały swoje wersje interpretacji pozwala to na dokładniejsze zrozumienie koncepcji artysty. Artykuł jest idealny do powtórki wiedzy do lekcji języka polskiego.
OdpowiedzUsuńTen artykuł pomógł mi napisać notatkę lekcyjna oraz lepiej zrozumieć barokowe idee. Według mnie świetnie został opisany motyw vanitas a interpretacja obrazów zasługuje na szczególną uwagę.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny artykuł, pomagający zinterpretować obraz.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy post. Pomaga uzupełnić wiedzę z lekcji i lepiej zrozumieć idee baroku.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis, dzięki niemu bardziej zagłębiłem się w barok
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Na pewno pomoże mi bardziej zrozumieć temat.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Pomaga bardziej zagłębić się w epokę Baroku.
OdpowiedzUsuńTekst interesujący, pomógł mi w szybkiej powtórce o baroku i pozwolił bardziej zagłębić się w temat.
OdpowiedzUsuńBardzo edukacyjny i pomocny tekst. Dzięki niemu lepiej zrozumiem barok.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe interpretacje obrazu Claesza. Dzięki postowi lepiej zrozumiałam symbolikę obrazu i idee baroku.
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł. Pozwolił mi się zagłębić w barokową symbolikę poszczególnych elementów.
OdpowiedzUsuńBardzo podoba mi się pomysł przedstawienia różnych interpretacji jednego obrazu. Dzieki temu możemy spojrzeć na dzieło z kilku perspektyw.
Świetny artykuł. Pozwolił mi się zagłębić w barokową symbolikę poszczególnych elementów.
OdpowiedzUsuńBardzo podoba mi się pomysł przedstawienia różnych interpretacji jednego obrazu. Dzieki temu możemy spojrzeć na dzieło z kilku perspektyw.
Ciekawa interpretacja obrazu Claesza. Obraz skłania do refleksji o kruchości życia ludzkiego i przemijaniu. Myślę, że teraz lepiej rozumiem barok.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł, który pomaga lepiej rozumieć barok.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł, pozwalający uzupełnić wiedzę na temat baroku oraz toposu vanitas. Dzięki obu interpretacjom zrozumiałam symbolikę przedmiotów i stylu barokowego.
OdpowiedzUsuńTen interesujący artykuł pomaga lepiej zrozumieć barok. Interpretacje obrazów na pewno ułatwią mi zrozumienie sensu tej epoki.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Motyw vanitas wciaz pojawia się u mnie na języku polskim. Artykuł jest bardzo pomocny i jest dobrym podsumowaniem wiadomosci. :)
OdpowiedzUsuńPo przeczytaniu tego wpisu mogę śmiało stwierdzić, że Milena i Kornelia w bardzo dokładny, zrozumiały dla nas sposób opisały to co widziały na obrazie, a także wytłumaczyły nam ich znaczenie. Jest to bardzo ciekawe, że malarz potrafił na płótnie przekazać to co miał na myśli, a dokładniej obraz marności, kruchości ludzkiego życia.
OdpowiedzUsuńJa sama zdecydowanie z moimi przekonaniami bardziej utożsamiam się bardziej z myślą renesansowych.
Uważam, że ich patrzenie na świat jest interesujące, ale także wydaje mi się być dołujące.