Rysunki mistrza Hokusai
Jeśli chcesz narysować
ptaka,
musisz stać się ptakiem.
(Hokusai)
Katsushika
Hokusai
był jednym z najwybitniejszych malarzy sztuki ukiyo-e („Obrazy
płynącego świata”), mistrzem drzeworytu i wybitnym pejzażystą. Zwolennikiem
twórczego eklektyzmu, który czerpał inspirację z malarstwa japońskiego,
chińskiego i europejskiego. W jego twórczości dominuje realizm, jednak nie brak
motywów fantastycznych i mitologicznych. Działalność mistrza można podzielić na
kilka okresów, podczas których posługiwał się różnymi stylami, środkami wyrazu
i pseudonimami.
Najciekawszy był czwarty okres, gdy malarz,
tworząc pod pseudonimami Taito i Litsu, całkowicie poświęcił się tworzeniu
szkicowników do Mangi.
Poza rysunkami i obrazami, Hokusai stworzył również ilustracje do ponad 500
książek, z których cześć napisał sam. Jednym z najważniejszych dzieł artysty
jest cykl Trzydzieści
sześć widoków góry Fuji.
Manga to szkicownik z
rysunkami ludzi, elementów świata realnego, jak również postaci z mitów i
legend, zebrane w 15 tomach. Tom I został wydany w 1814 roku, a XV w 1878 roku–
wiele lat po śmierci artysty. O genezie Mangi wiele mówi
wstęp do I tomu dzieła, w którym czytamy: W 1812 r. wybitny
malarz Katsushika Hokusai przybył z Edo do Nagoi i zatrzymał się w domu swojego
ucznia Maki (Hokutei) Bokusena, gdzie stworzył około trzystu żartobliwych
rysunków. Z pewnością będzie to bardzo dobry materiał pomocniczy dla
wszystkich, którzy chcą nauczyć się rysować. Tytuł „manga” został wymyślony
przez samego artystę. Słowo „manga” dla mistrza miało inne znaczenie niż we
współczesnym języku japońskim. Słowo miało oznaczać „pośpiesznie narysowane
szkice” lub „szkice, które same, niepowstrzymanie wypłynęły spod pędzla”.
W I tomie dzieła początkujący malarz mógł znaleźć 330 scen, w których
przeważały rysunki ludzkich postaci (np.: rolników, rybaków, górali). Artysta
sięgał do mitologii, przedstawiając bogów, bohaterów, demony – rodem z
shintoistycznych i buddyjskich legend. Hokusai z uwagą podchodził do przyrody i
elementów urbanistycznych. Każdy przedmiot i element przyrody jest
przedstawiony z wielką wnikliwością i dbałością o detal. Mistrz
dużo czasu poświęcał na dobór odpowiednich metod wykonywania rysunków i tematów
do poszczególnych tomów swojego dzieła.
Hokusai był osobą
wybitną, poważną i niesamolubną, ponieważ w odróżnieniu od innych twórców
chciał, by jego prace były nie tylko podziwiane i cenione lub służyły
tylko intelektualnej rozrywce. Pragnął nauczyć innych jak rysować, chciał
poprowadzić młodych utalentowanych ludzi ku sztuce. Artysta pokazywał, co i jak
rysować. Młodzi artyści brali Mangę do rąk i
kopiowali szkice, w przekonaniu, że do mistrzostwa w każdej sztuce dochodzi się
latami, ucząc się, studiując i ćwicząc.
Miyo
Grafika:
https://data.ukiyo-e.org/mfa/images/sc145714.jpg
http://static.vix.com/es/sites/default/files/styles/large/public/btg/bodyart.batanga.com/files/olas-inspiradas-en-arte-japones-00.jpg?itok=fSPZxbHO
http://hokusai.us.com/images/home_fr/Katsushika-Hokusai_1797-1798_Taro-Moon.jpg
http://www.huma3-archive.com/repository/reviews/hokusai05_HUMA3.jpg